Kuinka ihmeessä tulee teille noin paljon pyykkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KUINKA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän sitä pyykkiä pakostakin aika paljon tulee. Meidän 5 hengen perheessä keskimäärin seuraavasti
- lakanat ja pyyhkeet vaihtoon joka perjantai. Niistä tulee 3 koneellista pyykkiä
- tyttöjen (7 ja 4-vuotiaat) vaatteita tulee keskimäärin 2 koneellista viikossa
- vauvan vaatteita (6kk poika) tulee keskimäärin 1 koneellinen viikossa. Jos oikein paljon tulee puklu tai kakkavahinkoja on pestävä 2 koneellista viikossa
- minun ja miehen vaatteita tulee 2 - 3 koneellista viikossa
Eli kyllä meilläkin pestään se 8 - 10 koneellista viikossa

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Mie teen niin, että pesen kerran viikossa pyykkiä. Kaksi-kolme koneellista. Meitä mies, minä ja kaksi lasta, 4 ja 5 v. En käsitä tuota joka päivä pesemistä minäkään.

Näin meilläkin ja samansuuruinen perhe!

Mikä on turhaa pyykkiä? Meillä kaikilla on omanlaisensa käsitykset puhtaasta ja likaisesta vaatteesta. Toisen puhdas on toiselle jo ylilikainen...

Toiset voi nukkua samoissa petivaatteissa kuukauden, toiset viikon. Ei mun mielestä kumpikaan tee väärin eikä toinen pese "turhaa pyykkiä" :xmas:

Meillä kohta 5 henkeä, nyt vielä toistaiseksi minä, mies, 5v ja 2v lapset.

Pyykkiä saisin pestä koneellisen jokapäivä mutta joskus jätän pesemättä ja sitten pesenkin joku toinen päivä 2-3 koneellista :)
Käsipyyhkeet vaihdan usein.
Lasten vaatteet menee kaikki pesuun joka ilta. Joskus päivälläkin kun esim. 2 v ei osaa vielä keittoja tai kastikeruokia syödä niin siististi etteikö vaatteet likaantuisi.
Silloin siis vaatteet menee pesuun myöskin.

Ja kun käydään neuvolassa, muskarissa, kerhossa tms. harrastuksissa niin vaihdetaan kotiin tullessa toiset vaatteet ja reissussa olleet vaatteet menee pesuun.
En halua niitä "likoja" sieltä harrastuksista omaan kotiini :)

Eli pyykkiä tulee kyllä mutta ei se minua ole vielä koskaan stressannut, väsyttänyt tai harmittanut :)

Alkuperäinen kirjoittaja mikrokitumoppi:
Mikä on turhaa pyykkiä? Meillä kaikilla on omanlaisensa käsitykset puhtaasta ja likaisesta vaatteesta. Toisen puhdas on toiselle jo ylilikainen...

Toiset voi nukkua samoissa petivaatteissa kuukauden, toiset viikon. Ei mun mielestä kumpikaan tee väärin eikä toinen pese "turhaa pyykkiä" :xmas:

Pitäisikö alkaa miettimään ympärillä olevaa luontoa eikä vain sitä oma napaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Kyllähän sitä pyykkiä pakostakin aika paljon tulee. Meidän 5 hengen perheessä keskimäärin seuraavasti
- lakanat ja pyyhkeet vaihtoon joka perjantai. Niistä tulee 3 koneellista pyykkiä
- vauvan vaatteita (6kk poika) tulee keskimäärin 1 koneellinen viikossa. Jos oikein paljon tulee puklu tai kakkavahinkoja on pestävä 2 koneellista viikossa

No noista lakanoista tulee kyl pajon pyykkiä. Miksi teidän pitään vaihtaa ne joka viikko?? Ja miten voi sun ja miehen vaatteista tulla viikossa 2-3 koneellista pyykkiä?? Vaihdatteko joka päiväksi kaikki päällysvaatteet uusiin vaikka eivät olisi likasiakaan vai oletteko vain niin kovia sotkemaan vaatteitanne? Kyl mä ite pidän 2-3 päivää samaan puseroa ja housujakin. Eivätkä ne sen jälkeenkään välttämättä tartte vielä pesua, tuuletus riittää. Aluvaatteet tietty vaihdetaan joka pv.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Näinpä!!

Johkin hävis yks a, ehkä kaikki kuitenkin ymmärtää.

Saisinko vastausta, pitäisikö vai eikö pitäs? Ei tämä meidän kaunis luonto määräänsä enempää kestä tätä kulutusta.

Liian täydet koneet kuluttavat luontoa myös. Ei sitäkään sovi unohtaa. Pienemmälle pyykkimäärälle voi laittaa säästöohjelman mikä kuluttaa saman verran vettä ja energiaa muutamalla pesulla kuin yksi täysi kone kerralla =)

Ihmisillä on niin paljon erilaisia pesukoneitakin. Usein tiedot kulutuksista löytyvät käyttöohjekirjasta, sieltä voi laskea mikä on loppujen lopuksi luontoystävällisintä omalla koneella pestessä.

Alkuperäinen kirjoittaja =O:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja =O:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä käydään suihkussa joka päivä ja samalla menee vaatteet vaihtoon. Eli kyllä sitä pyykkiä vaan joka päivä tulee.

Eikö lasten iho ole tosi kuiva?

No lapset ei käy joka päivä, mutta vaatteet menee silti vaihtoon.

Eli teillä pestään turhaan paljon pyykkiä, kaikki tuskin on likaisia päivän päätteksi.

Uskokaa jo. Toiset lapset sotkevat enemmän kuin toiset! Meillä esim pojat sotkevat helposti kaksikin vaatekertaa päivässä. Esikko taasen voi helposti pitää samoja housuja kaksi kolmekin päivää putkeen. Meillä ei todellakaan pestä puhtaita vaatteita, likaisistakin tulee aikamoisia pyykkivuoria....

Meillä pyykkäämisen määrää lisää sekin, että lapsi sotkee syödessään vaatteet niin totaalisesti, että täytyy laittaa vajaita koneita, että puhdistuvat. Tavallisia pyykkejä menisi ainakin puolet enemmän koneeseen, mutta noita ei voi laittaa tai joutuu pesemään heti uudestaan.

t. yksivuotiaan itse syövän äiti

Liian täydet koneet kuluttavat luontoa myös. Ei sitäkään sovi unohtaa. Pienemmälle pyykkimäärälle voi laittaa säästöohjelman mikä kuluttaa saman verran vettä ja energiaa muutamalla pesulla kuin yksi täysi kone kerralla =)

Ihmisillä on niin paljon erilaisia pesukoneitakin. Usein tiedot kulutuksista löytyvät käyttöohjekirjasta, sieltä voi laskea mikä on loppujen lopuksi luontoystävällisintä omalla koneella pestessä.[/quote]

No itse en pese täysiä koneellisia, kone on aaa ja käytän joka kerta säästö ohjelmaa. Joten voisitteko itse ruveta miettimään onko järkevää vielä pestä vai eikö ole?

Alkuperäinen kirjoittaja lumi:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

No noista lakanoista tulee kyl pajon pyykkiä. Miksi teidän pitään vaihtaa ne joka viikko??

- Lakanat on pakko vaihtaa joka viikko, sillä minulla ja tytöillä on pahasti atooppinen iho, jota on rasvattava joka ilta. Kyllä ne lakanat on viikon käytön jälkeen jo ihan rasvaisia.

Ja miten voi sun ja miehen vaatteista tulla viikossa 2-3 koneellista pyykkiä?? Vaihdatteko joka päiväksi kaikki päällysvaatteet uusiin vaikka eivät olisi likasiakaan vai oletteko vain niin kovia sotkemaan vaatteitanne?

- Varsinkin nyt imettäessä olen kova hikomaan, joten paita on vaihdettava päivittäin. Samoin urheiluvaatteet on pestävä joka kerran jälkeen. Housuja käytän kyllä useamman päivän. Myös mies vaihtaa paidan päivittäin mutta käyttää farkkuja tai muita housuja useamman päivän. Mutta kyllä tälläkin systeemillä 1-2 koneellista kirjopyykkiä tulee viikottain ja 1 koneellinen valkopyykkiä

Kyl mä ite pidän 2-3 päivää samaan puseroa ja housujakin. Eivätkä ne sen jälkeenkään välttämättä tartte vielä pesua, tuuletus riittää. Aluvaatteet tietty vaihdetaan joka pv.

Ihmisillä on niin paljon erilaisia pesukoneitakin. Usein tiedot kulutuksista löytyvät käyttöohjekirjasta, sieltä voi laskea mikä on loppujen lopuksi luontoystävällisintä omalla koneella pestessä.

No itse en pese täysiä koneellisia, kone on aaa ja käytän joka kerta säästö ohjelmaa. Joten voisitteko itse ruveta miettimään onko järkevää vielä pestä vai eikö ole?[/quote]

Olenmiettinyt noita pyykkiasioita ihan tarpeeksi paljon. Meillä hyvä, uusi kone. Isolla rummulla. Ja pesen vaatteet kun likaantuvat. Yhtään ylimääräistä vaatekappaletta en koneeseen laita.. Edelleenkin, TOISET sotkevat enemmän kuin toiset..
Kaiholla muistelen aikaa jolloin pesin kerran viikossa pyykkiä... silloin perhe kokokin oli jotain ihan toista. Eikä noi täystuho pojat olleet vielä edes syntyneet, jos olivat edes toivelistallakaan vielä silloin...

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:

No itse en pese täysiä koneellisia, kone on aaa ja käytän joka kerta säästö ohjelmaa. Joten voisitteko itse ruveta miettimään onko järkevää vielä pestä vai eikö ole?

Olenmiettinyt noita pyykkiasioita ihan tarpeeksi paljon. Meillä hyvä, uusi kone. Isolla rummulla. Ja pesen vaatteet kun likaantuvat. Yhtään ylimääräistä vaatekappaletta en koneeseen laita.. Edelleenkin, TOISET sotkevat enemmän kuin toiset..
Kaiholla muistelen aikaa jolloin pesin kerran viikossa pyykkiä... silloin perhe kokokin oli jotain ihan toista. Eikä noi täystuho pojat olleet vielä edes syntyneet, jos olivat edes toivelistallakaan vielä silloin...
[/quote]

Lainaukset menee ihan oudosti....

Eikö kaikki mieti. Juurihan mä aiemmin kirjoitin, että toiselle puhdas on toiselle likainen. Kaikilla ei ole samanlaiset käsitykset vaatteiden puhtaudesta. =)

Selvästi asiaa ihmettelevät ne joilla on paljon vaatteita, muksut siistejä eikä aikusilla hikoiluongelmaa...
Mun 2v kyllä saa pyykkiä aikaseksi joka ainoa päivä, en todellakaan pue tahrasia edellispäivän vaatteita eikä tilaakaan ole säilyttää monenpäivän varastoa puhtaita vaatteita. Lisäksi voi tulla pisuhousuja ja vahinkojen pyyhkimisriepuja. Itse hikoilen niin aineista ja pesusta huolimatta että vain päällysvaatteet menevät enemmän kun yhden päivän, ihoavasten olevat täytyy vaihtaa päivittäin.
On se kumma miten aina löytyy joku taivastelemaan toisten tapoja siltä pohjalta miten itse toimii...

Lähinnä sitä luontoa tarkotin, tossahan mietitään vaan sitä omaa napaa.

Mun mielestäni on luontoystävällisempää laittaa ne ruoalla sotkeentuneet vaatteet pesuun, kuin päästää lapsi likaisissa vaatteissa "irti", jolloin sotkeentuisivat usein omat vaatteeni sekä viikon sisään saisi laittaa pesuun myös kaikki talouden matot sekä sohvan ja todennäköisesti muutaman huoneen tapetitkin menisivät vaihtoon.

Kyllä pesen päivittäin ja vajaitakin koneellisia. Tällä hetkellä mulla on käytössäni vain nelisen paitaa ja kolmet housut, hikoilen paljon ja maitoa tulee valumalla -> pestävä tiheään ettei tarvitse alasti kulkea.

Muutoinkaan en juuri useaa päivää pidä pesemättä muuta kuin ehkä farkkuja. Minusta ihminen hikoilee kuitenkin sen verran, että ällöttää laittaa puhtaalle iholle hikisiä vaatteita. Käyn suihkussakin joka päivä.

Luonnon ajattelu on niin suhteellista... jokainen tekee tavallaan ja kenties säästää luontoa taas jossain sellaisessa jossa toinen tuhoaa. Ehkäpä se paljonpyykkäävä ei ajele autolla ollenkaan eikä lennä ulkomaille joka vuosi? BTW, montako koneellista pyykkiä pitää pestä saadakseen luonnolle yhtä paljon pahaa kuin edestakaisella lennolla Thaikkuihin? Tietäisikö kukaan?

Lähinnä sitä luontoa tarkotin, tossahan mietitään vaan sitä omaa napaa.

No, kun se sun mielestä liian usein peseminen aina tarkoittaa luonnolle ylimääräistä kulutusta. Ei se mene niin jos huomioi oikeat pesuohjelmat.

On tietenkin sellaisiakin ihmisiä ketkä pesevät vajaita koneita täydellä 60 asteen pesulla joka päivä. Se on mun mielestä vähän pöljää. Katsomalla sopivan ohjelman ja lämpötilan säästä paljon.

Mä säästän meidän koneella luontoa pesemällä joka päivä yhden säästöohjelman 40 asteessa (saa laittaa vähemmän pyykkiä ) kuin joka toinen päivä täyden koneen 40 asteessa (ei saa säästöohjelmaa). Menee suhteessa vähemmän vettä ja sähköä. Ainoa haitta on se ripustus =)

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Selvästi asiaa ihmettelevät ne joilla on paljon vaatteita,

Haa, tämäkin olis kiva tietää: kumpi kokonaisuudessaan pilaa luontoa enemmän: kymmenen vaatekerran materiaalit, valmistus, kuljetus, pesut harvemmin vai kolmen vaatekerran materiaalit, valmistus, kuljetus ja pesut tiheämmin?

Milläs niitä vaatteita tuodaan Suomeen..? Miten kankaat käsitellään..?

Uusimmat

Yhteistyössä