Kuinka hyvin 2,5-3-vuotias lapsesi pukee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"VIERAS"

Vieras
Ja kuinka hyvin esim.3-vuotiaan odotetaan pukevan päiväkodissa? Mietin vain tuota meidän kohta 3-vuotiasta neitiä, joka laittaa kyllä housut ja sukat jalkaan, mutta ulkovaatteiden kanssa raivoaa, kun ei edes haalaria saa päälle...

Ei sulla ole mikään hätä, ei tuossa iässä tarvitsekaan vielä osata itse pukea :) Ei edes pk:ssa. Kannustetaan tietenkin pukemaan minkä osaa, vaikka vain pipon, mutta ei odoteta selviävän itse. Se kun voi ottaa koville vielä ekallakin.

Juuri 3v täyttänyt hyppää haalarin sisään ja laittaa lakeet jalkoihin. Ei saa pukua ns. nostettu kuitenkaan ylös, eli kädet pitää auttaa. Vetoketjuakaan ei saa kiinni.

Kengät saa jalkaan ja kiinni, kypärämyssyn, pipon ja hanskat pukee myös. Ei saa lahkeita tai hihansuita vedetty kenkien/hanskojen päälle.

Sisävaatteista ei pue sukkahousuja, muut pukee.

Meidän tyttö jo napitti villatakkia 2-vuotiaana =) 3-vuotiaana veti jo kurikset jalkaan ihan itse. On tosi näppärä ja omatoiminen tyttö nyt 5-vuotiaanakin. Enkä hirveästi passannut eli annoin opetella rauhassa itse pukemaan. Mallia ehkä ottanut isosiskostaan =)

Päiväkodissa tuon ikäiset pukee suurimmaksi osaksi itse, pienissä asiossa autetaan kuten vetoketjussa, lahkeissa, viimeistelyssä.. Toki on joitakin lapsia jotka tarvivat hiukan enemmän apua ja kannustusta, mutta mahdollisimman paljon kannustetaan tekemään itse, harjoittelemaan..

Ihan lapsesta kiinni, esikoispoika oppi syksyllä pukeutumaan miten kuten itse (tuolloin reilu 3v) kuitenkin avustusta tarviten, tyttö 2½v pukenut kohta puolisen vuotta itse, ja HYVIN VÄHÄN saa auttaa missään! Mutta älä huoli, kyllä kaikki sen oppivat ennemmin tai myöhemmin. Ja se mitä äidin edessä tapahtuu ei kerro totuutta siitä miten päiväkodissa sujuu :D

poika nyt 2 vuotta ja 10 kk

-pukee t-paidan jos pujottaa päästä (monesti pitää venyttää aukkoa kun herralla aika iso nuppi)
-vetää housut jalkaansa
-samoin ulkohousut/haalarin jalkaosat
-kenkiä pukee (menee toki monesti vääriin jalkoihin)
-vetskareita availee ja sulkee jos alkuun pääsee
-hatun vetää päähänsä

Kyllä tarvitsee vielä apua kuitenkin jokaisessa pukeutumisessa (pl sisävaatteet housu+paita jos autan paidan päästä ensin).

Nyt alkanut kiinnostumaan enemmän vaatteista esim. missä auto-paita , haluan nämä hanskat....jospa pukeminenkin kiinnostaisi

Monesti potalle mentäessa hermostuu ettei housut ja vaippa (pissat vielä usein vaippaan) lähde tai uloslähtiessä en saa tätä jne.

Mutta oppia ikä kaikki...syksyllä päiväkotiin sitten.
Toiv. kesällä viim. pv-vaippa pois.

tyttö aloitti päiväkodin 2v.9kk. eikä (viitsinyt) pukenut juuri mitään itse ja kuukauden-parin päästä pukikin jo lähes kaiken itse,hanskossa ja haalareiden jalkarenksut pitää enään auttaa. Hoitajat kyllä auttaa tarvittaessa yli 3-vuotiaitakin,mutta tuo toisten lasten malli opettaa tosi hyvin lasta,meillä ainakin oli hyvin paljon viitsimisestä kiinni.

Yhteistyössä