Kuinka hullunkallis lahja pitää olla että kelpaa?

• Viestiketjun aloittaja Y
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Voi ei!! Kirjoitin pitkän pätkän ja jonnekin se näemmä hävisi :( . Niin oli mahtava lukea että ostatte noin halpoja lahjoja lapsienne ystäville. Meidän muksulla on PALJON ystäviä.Viime vuonna oli 15 kutsua yhteensä ja tänä vuonna taitaa ylittyä sekin määrä :eek: . Aina olen ostanut n. 10 euron (välillä menee ylikin) lahjan ja siihen vielä onnittelukortti päälle ja tietty lahjapaperi!!

Laskinkin tuossa että vuositasolla pelkästään lapsen kavereille menee rahaa n. 200 ?!!! Se on kyllä hitsin iso summa ja nyt kun tämän ketjun luin, niin päätin että tiputan summan puoleen. Eli tästä lähtien budjetti on 5 ? =) .

minä oikaisen tuossa sen verran että kortteja ei ostella, ihan menevät ilman korttia tai sitten nuorimmainen tekee

porkkana
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkinä:
No sepä se ..... 2 euroa annettuna on vähän ... samoin 5 euroakin mutta jos sen antaa tavarana niin saa jo ihan kivan pikkulahjan ja siitä ei sitä arvoa näe ;)

Joten osta mieluummin 5 euron lahja kuin anna rahana :D
olen joo samaa mieltä et jos antaa lahjan niin on kivampi antaa joku tavara kuin raha, mutta toisaalta ainakin meidän lapset ovat hyvinkin mielissään jos saavat pari euroa, saavat silloin itse käydä ostamassa sen kivan pikkulahjan...
joskus lapset ovat ostaneet tuollaisella summalla esim. tarroja, tai ilmapalloja tai saippuakuplia ta esim. askartelupakkauksen. olisivat varmasti mielissään saadessaan sellaisen lahjaksi, mutta ainakin meillä tuo itse ostaminen viehättää. Lapset kun on opetettu siihen ettei lahja ole tärkeä vaan se että kaverit ja sukulaiset haluavat tulla juhlistamaan juuri hänen syntymäpäiväänsä.

Mä tykkään antaa suht arvokkaita lahjoja, mutten raaski ostaa niitä norm. hinnalla. Joten ostan aina alesta -50% tai -70%, jos vaan sopiva löytyy. Esim. kaverin poika sai meiltä viimeksi synttärilahjaksi monet alushousut ja pari pitkähihaista paitaa sekä collegehousut. Niin ja mulla on tapana antaa tarpeellista, en harrasta oikeastaan lelu tmv. lahjoja

mimmi
omia mukeloita kun on jo viisi,niin yritän ostaa jemmaan aina jos tulee joku mieleen,et toi vois olla kiva,ei tunnu sitten niin kauheelta jos kerralla ostais kaikille ja usein ostan kaikkee pientä ja teen niistä jonkun yhteispaketin.riippuu vähän mitä kummimuksu toivoo,vedän silti jonkun rajan(40e)kun niitäkin on 4 kpl.aikuisten kesken ei olla enää ostettu lahjoja,pääasia,että omat ja kummimuksut + siskon poika on saaneet.ostan usein kortteja jemmaan ja "uusiokäytän"lahjakassit.muksujen koulukavereille pidän 5e rajana,kavereille 10e.mistään prismasta tai vastaavasta ei kyllä alle 5e löydy mitään "järkevää",se on mentävä johkin euroon tai vapaavalintaan.

JoannaH
no me on kyllä viety pikkuveljen kavereille synttärilahjaksi vaikka karkkipussi tai jotain, senhän saa jo sillä kahdella eurolla. Sitte jos on serkku vaikka niin on annettu viis euroa (sehän on jo 30markkaa!!! Ennen kavereille annettiin kymppi.. se on vähemmän kun kaks euroa!!)

JoannaH
Jahas, tuli näköjään kahdesti. Mut tulin vielä kertomaan että kummipojan lahjastakin "selvisin" kuudella eurolla ja oli mieleinen lahja! Kysyin äidiltään että mitä sais olla, poika täyttää 3 vuotta. Kuulemma hirveä innostus tarroihin. Ostin sitte tarrakansion ja nivaskan erilaisia tarroja. :)

viiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Nyt mulla on ihan sellainen tunne, että aiemmat kirjoitukseni mun pitäisi osata vääntää rautalangasta :D Mutta yritän. Jos antaa rahana, sillä rahalla pitäisi jokin lahja sitten saadakin ostettua ilman että tarvitsee juosta seuraavana vuonna alennusmyynneissä. Rahalahja on sen vuoksi mun mielestä erittäin huono vaihtoehto silloin, jos lahjan antajan talous on tiukilla.
mä olen aina ajatellut että Keittiönoita on fiksu ihminen ja taashan tuo tuli todistettua että olen oikeassa! :)
Niin on, olen samaa mieltä! Olen aina pitänyt keittiönoidasta, heti kun täällä aloin käydä!

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Nyt mulla on ihan sellainen tunne, että aiemmat kirjoitukseni mun pitäisi osata vääntää rautalangasta :D Mutta yritän. Jos antaa rahana, sillä rahalla pitäisi jokin lahja sitten saadakin ostettua ilman että tarvitsee juosta seuraavana vuonna alennusmyynneissä. Rahalahja on sen vuoksi mun mielestä erittäin huono vaihtoehto silloin, jos lahjan antajan talous on tiukilla.
mä olen aina ajatellut että Keittiönoita on fiksu ihminen ja taashan tuo tuli todistettua että olen oikeassa! :)
yepyep!!sillä on älliä :D
ja siinäkin hän on oikeessa että jos ostaa "tavara"-lahjan niin summalla ei oo väliä.mutta jos antaa rahana niin sillonhan asia on eri.
olin jo pitkään himoinnu semmosta rottis patsasta yhdestä kaupasta.en koskaan raaskinu ostaa vaikka makso 15e.
nyt mies oli sen sitten mulle synttärilahjaks käyny korjaamassa pois sieltä..tuossa se on hyllynpäällä =)

Minulla ei ole mitään johdonmukaisuutta lahja-asioissa. Poikakin ihmetteli, miten voisin ostaa jotain tarpeellista vaikka 100 eurolla, mutta ei ole varaa ostaa tarpeetonta yllätyslahjaa 10?:lla. Kummityttö ei saanut taas pariin vuoteen kuin onnittelutekstarit ja sitten menimme kauppaan ja ostimme yhdessä 100?:n kassin. Lahjalaatikossa on jemmassa yhtä sun toista kirjakerhon alesta, hobbarin alesta ja varsinkin tiimarin alesta. :D

Y
Kiitos kommenteista! Huh, joku tolkku näyttää onneksi vielä olevan tallella ;) Niin joo, tässä vaiheessa voittekin vähentää avaukseni summista puolet, olen todellakin pihi mitä lahjoihin tulee.. *hävettää*

Vaikka alelöydöt ihania ovatkin, tavarapaljous AHDISTAA! Niinpä olen alkanut suosia erilaisia palveluita ja lahjakortteja, ainakin aikuisille. Varsinkin kun vaikka antaja kuinka parhaansa yrittäisi, voi pitkään harkittu lahja silti olla ihan kiva, mutta... Esim. oma kokemus: saan hyvin usein eri ihmisiltä lahjaksi jotain sinistä, koska se kuulemma sopii minulle kuin nyrkki silmään (siksikö, että olen ns. perussuomineito, vaalea tukka ja siniset silmät?), mutta oikeasti en ole koskaan tykännyt sinisestä. Harmittaa, koska kukapa sitä nyt haluaisi olla kiittämätön kalliista lahjasta! - No joo, sivuraide..

sciurus vulgaris
Alkuperäinen kirjoittaja Y:
Tuli tuosta 2 euroo naapurin lapselle synttärilahjaksi -ketjusta mieleen, että minkä arvoisia lahjoja ihmiset yleensä antavat, jos hyvänpäiväntutun lapsellekin minimi on 10-20 euroa. Apua!!

Olen pihistä suvusta ja meillä on ollut tapana antaa noin puolet edullisempia lahjoja kuin mieheni suvussa. Välillä nolottaa, mutta useinmiten pidän kynsin hampain kiinni ajatuksesta, että kohtuus kaikessa, etenkin tarpeettoman romun ostelussa!

Kuinkas te avokäteiset lahjojat?
Terveet arvot sulla. Tavaran ei pitäisi tehdä onnelliseksi! *taputtaa*

Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
Tuli tuosta 2 euroo naapurin lapselle synttärilahjaksi -ketjusta mieleen, että minkä arvoisia lahjoja ihmiset yleensä antavat, jos hyvänpäiväntutun lapsellekin minimi on 10-20 euroa. Apua!!

Olen pihistä suvusta ja meillä on ollut tapana antaa noin puolet edullisempia lahjoja kuin mieheni suvussa. Välillä nolottaa, mutta useinmiten pidän kynsin hampain kiinni ajatuksesta, että kohtuus kaikessa, etenkin tarpeettoman romun ostelussa!

miksi hyvänpäivän tutuille pitää lahjoja ostella tai synttäreille mennä?

summer07
kyl se meillä ainaki tilanteen mukaan just menee. ei kyse oo hinnasta vaan siitä mitä.. joskus voi löytyy joku oikeinki mieluinen tai vekkuli lahja edullisella. mut valitettava fakta on et ainaki mun mielest euron myötä tavarat on kallistunu ja lelutki on sairaan kalliita, vaik leluistahan on aina joutunu maksaan, mut ny tuntuu et enemmänki.. mihi kadonnu ne parin markan pikkuautot (ei merkki lelut)???

Mulla ei ole mitään eurorajoja minkä hintaisia lahjoja kenellekin ostan. Joskus jää ostamatta tai lahja on niukanlainen jos kutsu tulee niin lyhyellä varoitusajalla etten kaupunkiin ehdi ostoksille (asun sen verran pienellä paikkakunnalla ettei täältä saa oikeen muuta kuin ruokaa). Jos tietää tarkkaan mitä joku toivoo ja hyvissä ajoin, saatan ostaa hyvinkin arvokkaan lahjan (siis arvokkaan tämmösen pienituloisen silmissä). Mut musta on tyhmää stressata tuollaisista, tekee niinkuin parhaaksi näkee ja tilanteen mukaan. Tottakai mielellään aina jotain vien, mut jos en pysty kauheesti panostamaan niin sitten en voi. Jotain mulla on jemmassa, kirja kerhosta tulleita kirjoja mitkä eivät omalle lapselle sovi jne. Mut aina ei niistäkään löydy sopivaa. Meillä noita synttäreitä sen verran harvoin kun ei täältä paljoa lapsiperheitä tunneta, ehkä jos olis useemmin niin varmaan varautuisi paremmin.

sciurus vulgaris
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

Ei tarvitsekaan. kYsytkö minulta?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:

Ei tarvitsekaan. kYsytkö minulta?
yleensä vaan

vieras
Kyselin täältä vähän aikaa sitten sopivaa summaa häälahjaksi.Moni vastasi että 100e (tai jopa enemmän)!!! Ihan järkyttävää,mennyt överiksi koko homma.Jos on esim. useampia kaverisynttäreitä niin kyllä 5-10e on ehdoton maksimi summa,häälahjaraha noin 40-50e.En tiedä onko täällä sitten tavallista varakkaampaa porukkaa ....

Pix
Ihmiset ovat sokeutuneet rahan arvon suhteen. Ennen vanhaan sopiva naapurin muksun syndelahjan hinta oli 10-20 MARKKAA. Nyt (näköjään) euroina sama summa. 20 euroa on helevetti soikoon 120 markkaa. Ihan taatusti en laita yhdenkään tarhakaverin/puolitutun muksun lahjaan semmosta summaa. Tässä ei nyt ole mun kohdalla niinkään rahasta kysymys, kuin siitä, että miten pahasti pennut tulevat rahasokeiksi, jos jo pieninä saavat tuon hintaisia lahjoja jopa naapurilta tms.

mie ostan joululahjat vain perheelleni, aikuisille en mitään ja pojalleni jotain pientä mut en kallista. isälle ja sisaruksille yhteisen lahjan.

En anna koskaan rahaa lahjaksi, en edes häälahjaksi! Koska ei ole varaa eikä haluta laittaa kenenkään lahjoihin sellaisia summia! Oon aika kekseliäs lahjojen suhteen ja mielestäni antamani lahjat ovat kivoja =) Ajatus tärkein! Halvallakin saa kaikkee kivaa, kunhan on hieman kekseliäisyyttä!

vieras
Yleensä parhaalle ystävälle joulu- ja synttärilahja on n. 100 euron arvoinen.

Häälahjaksi viemme n. 150 euron arvoisen lahjan.

Miehen kanssa emme osta toisillemme lahjoja ollenkaan. Yllätykset ovat toisenlaisia :)

Ystävien lapsille n. 30 euron arvoiset lahjat.

Yhteistyössä