Kuinka hullunkallis lahja pitää olla että kelpaa?

• Viestiketjun aloittaja Y
  • Ensimmäinen viesti
Y
Tuli tuosta 2 euroo naapurin lapselle synttärilahjaksi -ketjusta mieleen, että minkä arvoisia lahjoja ihmiset yleensä antavat, jos hyvänpäiväntutun lapsellekin minimi on 10-20 euroa. Apua!!

Olen pihistä suvusta ja meillä on ollut tapana antaa noin puolet edullisempia lahjoja kuin mieheni suvussa. Välillä nolottaa, mutta useinmiten pidän kynsin hampain kiinni ajatuksesta, että kohtuus kaikessa, etenkin tarpeettoman romun ostelussa!

Itse käytän esim. mieheni joulu- tai syntymäpäivälahjaan n. 40-60 euroa,
ystävän tai läheisen sukulaisen häälahjaan 30-40
kummilapsen synttäri- tai joululahjaan 20
anopin joululahjaan 25, äitini lahjaan 15,
ja kaverin lapsen kimppalahjaan n. 3 euroa.

Kuinkas te avokäteiset lahjojat?

Kyllä se miusta on kuitenkin ajatus tärkeämpi kuin rahallinen arvo. Jos löydän jostain esim. tarjouksessa jonkun tuotteen tms. mistä tiedän jonkun pitävän, niin en ala miettiä että voi ei, tää nyt maksaa vaan näin vähän (esim. äitille yksi puuttuva kirjasarjan kirja maksoi alessa 2,90) vaan annan hyvillä mielin kun tiedän lahjan saajankin siitä ilahtuvan.

seitsikon äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Y:
Tuli tuosta 2 euroo naapurin lapselle synttärilahjaksi -ketjusta mieleen, että minkä arvoisia lahjoja ihmiset yleensä antavat, jos hyvänpäiväntutun lapsellekin minimi on 10-20 euroa. Apua!!

Olen pihistä suvusta ja meillä on ollut tapana antaa noin puolet edullisempia lahjoja kuin mieheni suvussa. Välillä nolottaa, mutta useinmiten pidän kynsin hampain kiinni ajatuksesta, että kohtuus kaikessa, etenkin tarpeettoman romun ostelussa!

Kuinkas te avokäteiset lahjojat?
Mää käytän lasten kavereiden lahjaan: 3,5-4,5e (korkea summa jos lapsi on sukulainen tai muuten läheisen ystävän lapsi, alempi summa jos lapsi on luokkakaveri vain)
kummilapselle noin 20e
kaikille muille vähän vaihtelevasti!

Alkuperäinen kirjoittaja Y:
Samoilla linjoilla ollaan. Kohtuus kaikessa eikä kaikki lahjoja edes tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Kyllä se miusta on kuitenkin ajatus tärkeämpi kuin rahallinen arvo. Jos löydän jostain esim. tarjouksessa jonkun tuotteen tms. mistä tiedän jonkun pitävän, niin en ala miettiä että voi ei, tää nyt maksaa vaan näin vähän (esim. äitille yksi puuttuva kirjasarjan kirja maksoi alessa 2,90) vaan annan hyvillä mielin kun tiedän lahjan saajankin siitä ilahtuvan.
Ihanaa, edes joku ajattelee samoin kun minä! :)

Keittiönoita
Nyt mulla on ihan sellainen tunne, että aiemmat kirjoitukseni mun pitäisi osata vääntää rautalangasta :D Mutta yritän. Jos antaa rahana, sillä rahalla pitäisi jokin lahja sitten saadakin ostettua ilman että tarvitsee juosta seuraavana vuonna alennusmyynneissä. Rahalahja on sen vuoksi mun mielestä erittäin huono vaihtoehto silloin, jos lahjan antajan talous on tiukilla. Mieluummin siis itse etsii sen lahjan kuin odottaa lahjan saajan juoksevan kaupoissa. Upea lahja voi olla antajalleen ihan ilmainenkin, oleellista on se ajatus. Itse tehdyt lahjat ovat ainakin mulle ja lapsilleni aina arvokkaampia kuin mikään kaupasta ostettu. Niissä lahjoissa jos missään on nimenomaan se ajatus.

Mä en osta kenellekään lahjaa sen mukaan, että sen lahjan pitää maksaa 5 euroa, 50 euroa, 500 euroa.....ei, mä ostan lahjan ajatellen sitä, joka lahjan saa. Mietin, mistä lahjan saaja ilahtuu. Hinta on ihan epäoleellinen asia, jos kerran annan lahjan muuten kuin rahana.

minä
No noi ap:n mainitsemat summat on aikasta sopivia. Häälahjaankaan en välttämäti pistä 20? enempää. Ku nykyään toi *kerranhan sitä vaan naimisiin mennään* ei oikee pidä paikkaansa.

öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Nyt mulla on ihan sellainen tunne, että aiemmat kirjoitukseni mun pitäisi osata vääntää rautalangasta :D Mutta yritän. Jos antaa rahana, sillä rahalla pitäisi jokin lahja sitten saadakin ostettua ilman että tarvitsee juosta seuraavana vuonna alennusmyynneissä. Rahalahja on sen vuoksi mun mielestä erittäin huono vaihtoehto silloin, jos lahjan antajan talous on tiukilla.
mä olen aina ajatellut että Keittiönoita on fiksu ihminen ja taashan tuo tuli todistettua että olen oikeassa! :)

äitee
meillä lapsille ostetaan n.10? synttärilahja. häälahjat ostettu aina kimpassa.no nyt osti mies lapsuudenystävälle 35?lahjan mut oli poikkeus!!!!!yleensä n.10?.
kummilapsille n.15-20? joululahjat.synttärilahjat n.15?
kaverisynttärilahjat 5?

Ellu
omille perheen jäsenille 50?
vanhemmat+sisko 30?
isovanhemmat 10? (ei ole yleensä mikään tavara)
kummilapset 30?
muut lapset 10?
häälahja 20?/aikuinen 10?/lapsi
rippilapsi 40?
yo 50?

vinkkinä
No sepä se ..... 2 euroa annettuna on vähän ... samoin 5 euroakin mutta jos sen antaa tavarana niin saa jo ihan kivan pikkulahjan ja siitä ei sitä arvoa näe ;)

Joten osta mieluummin 5 euron lahja kuin anna rahana :D

Nyt mulla on ihan sellainen tunne, että aiemmat kirjoitukseni mun pitäisi osata vääntää rautalangasta :D Mutta yritän. Jos antaa rahana, sillä rahalla pitäisi jokin lahja sitten saadakin ostettua ilman että tarvitsee juosta seuraavana vuonna alennusmyynneissä. Rahalahja on sen vuoksi mun mielestä erittäin huono vaihtoehto silloin, jos lahjan antajan talous on tiukilla. Mieluummin siis itse etsii sen lahjan kuin odottaa lahjan saajan juoksevan kaupoissa. Upea lahja voi olla antajalleen ihan ilmainenkin, oleellista on se ajatus. Itse tehdyt lahjat ovat ainakin mulle ja lapsilleni aina arvokkaampia kuin mikään kaupasta ostettu. Niissä lahjoissa jos missään on nimenomaan se ajatus.

Mä en osta kenellekään lahjaa sen mukaan, että sen lahjan pitää maksaa 5 euroa, 50 euroa, 500 euroa.....ei, mä ostan lahjan ajatellen sitä, joka lahjan saa. Mietin, mistä lahjan saaja ilahtuu. Hinta on ihan epäoleellinen asia, jos kerran annan lahjan muuten kuin rahana.
Samoilla linjoilla minäkin!

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkinä:
No sepä se ..... 2 euroa annettuna on vähän ... samoin 5 euroakin mutta jos sen antaa tavarana niin saa jo ihan kivan pikkulahjan ja siitä ei sitä arvoa näe ;)

Joten osta mieluummin 5 euron lahja kuin anna rahana :D

Samoin.

Mä kävin just ostamassa jouluksi kaksi peliä -50%

Meillä on sovittu kaveripiirissä et lasten lahja 2e ja jos aikuiselle vie niin 5e noillakin saa jo ihan kivoja paketteja.

(tää ei nyt ehkä tähän kuulu mut veli täytti 18v ni pyys miulta 200e kenkiä lahjaks kun pitäähän siskon ostaa veljelle mieluinen lahja,mut raja se on siinäkin,jäi veli ilman kenkiä)

Mintus
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No noi ap:n mainitsemat summat on aikasta sopivia. Häälahjaankaan en välttämäti pistä 20? enempää. Ku nykyään toi *kerranhan sitä vaan naimisiin mennään* ei oikee pidä paikkaansa.
Jossain on ohjeistettu tuosta häälahjan arvosta 20e/vieras, eli jos pariskunta niin 40,- Näin se olisi vähän niin kuin korvausta tarjoiluista, eikä kyllä taida pitopalvelusta sillä hinnalla enää tarjoiluja saada / vieras...

Ihanaa lukea että niin monet ostaa edullisia lahjoja lasten kavereille. Mä olen nimittäin kokenut jo ihan ongelmaksi nuo synttärilahjat. Meen lapsella on PALJON kavereita ja sitten tietty noita synttäreitäkin. Viime vuonna oli 15 synttärikutsua ja tänä vuonna taitaa tulla vielä enemmän kutsuja. Ja jokaiseen olen ostanut n. 10 e hintaisen lahjan. Päälle vielä tietty onnittelukortti ja lahjapaperia.
Aloinkin miettimään että jos tämä synttärirumba tästä pahenee, niin se on n.200 euroa vuodessa pelkkiin lapsen ystäviin!!!!

Nyt kun luin näitä viestejä, niin päätin että jatkossa saapi riittää hieman vähempikin :) .

erittäin samaa mieltä! =) ja nimenomaan tuo mustaamani alue

Voi ei!! Kirjoitin pitkän pätkän ja jonnekin se näemmä hävisi :( . Niin oli mahtava lukea että ostatte noin halpoja lahjoja lapsienne ystäville. Meidän muksulla on PALJON ystäviä.Viime vuonna oli 15 kutsua yhteensä ja tänä vuonna taitaa ylittyä sekin määrä :eek: . Aina olen ostanut n. 10 euron (välillä menee ylikin) lahjan ja siihen vielä onnittelukortti päälle ja tietty lahjapaperi!!

Laskinkin tuossa että vuositasolla pelkästään lapsen kavereille menee rahaa n. 200 ?!!! Se on kyllä hitsin iso summa ja nyt kun tämän ketjun luin, niin päätin että tiputan summan puoleen. Eli tästä lähtien budjetti on 5 ? =) .

Yhteistyössä