Kuinka hoitajat kertovat lapsen päivästä, kun haette päiväkodista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sss"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kysyn aina miten lapsen päivä on mennyt ja hoitajat kertovat miten on syönyt ja mitä on touhuttu. Itse yritän aina kans kertoa et onko syönyt/nukkunut ja mitä ollaan tehty. Jotkut vanhemmat haluavat tietää tosi tarkasti päivänkulusta ja varsinkin isät on sellasia jotka usein vaan nappaavat lapsen ja huikkailen sit perään heipat ja et ollut hyvä päivä(sillon siis mitään erikoista tapahtunut)

Joskus sanovat vain että kaikki meni ok. tai että on ollut hyvä päivä. Joka päivä ei varmaan edes tapahdu mitään sen suurempaa mainitsemisen arvoista.... Kertovat usein miten söi ja nukkui ja varsinkin jos jotain tavallisesta poikkeavaa tapahtui. Saan kyllä ihan tarpeeksi tietoa lapseni päivästä.

Kertovat joskus ihan oma-aloitteisesti mutta useasti joudun itse kysymään miten lapsen päivä on mennyt,onko nukkunut päiväunia jne.
Mielestäni sen ei kuuluisi olla näin,itse opiskelen lähihoitajaksi ja työssäoppimisjaksolla pk.ssa painotettiin hirveästi sitä että vanhemmille kerrotaan lapsen kuulumiset siltä päivältä ja että hoitajat itse menevät vanhemman luo ja ottavat tähän kontaktin.
Tuntuu typerältä vain tervehtiä ja jutella lapselle kun hoitaja ehkä nyökkää tai kuiskaa "hei" muttei muuten ole huomaavinaan.
Onneksi on muutama todella mukava ja ammattitaitoinenkin hoitaja,joiden kanssa on helppo puhua. :)

Riippuu hoitajasta ja päivästä ja siitä onko paljon muita hakijoita yhtäaikaa. Yleensä jaaritellaan ihan niitä näitä hetken aikaa. Toki sanovat jos on jotain erityistä, niin hyvässä kuin pahassakin.

Tulee vähän pöhkö olo, jos täti tulee mielin kielin keksimään lapsen päivästä jotain jutun aihetta, kun sitä ei sitten oikeasti ole ollut. Itse osaan kyllä kysyä lapseltakin ja lapsi kertoo päivän tapahtumat. Ei minua tarvitse nuoleskella ja tuo nuoleskelu tekee ihmisestä naurettavan.

Minä hoitajana kuittaan juuri noin, että on ollut hyvä päivä (jos on ollut). Jos on jotain erityistä, kerron tarkemmin. Sekin on erityistä, ettei ole nukkunut päiväunia. Oletus on se, että päiväunet nukutaan ja sitä en joka päivä kerro, että on nukuttu. Mä en ole mikään hölöttäjä, mutta lapset tykkää musta, vanhemmat sitten ehkä ei.

Puolipäiväistä eskaria hakiessa ei ole tilaisuutta vaihtaa päivän kuulumisia, koska muut lapset vievät kaiken huomion. Olettaisin, että tulisivat sanomaan jos jotain asiaa on.

Itse kerron lastaan hakevalle vanhemmalle ainakin sen onko päivä mennyt hyvin ja mitä lapsi on touhunnut pienryhmänsä kanssa. Aika usein kerron myös jotain muutakin mukavaa lapseen liittyen (kuinka mahtavia leikkejä on ollut tai miten huipputyyppi lapsi on). Ikäviä asioita joutuu toki myös päivittäin joillekin vanhemmille kertomaan, mutta silloinkin aina yritän kertoa myös positiivisia juttuja.

Juttelemaan ehtii vaihtelevasti. Ja silloin jos on tapahtunut jotain erilaista, tulee sellaisesta mainittua, mutta jotain erityistäkin voi jäädä kertomatta. Joskus ei yksinkertaisesti reagoi esim. siihen, tekikö Liisa ensimmäistä kertaa kakat pottaan, vai oliko se sittenkin Leena. Se harmittaakin, mutta on inhimillistä, kun samassa kehitysvaiheessa on todella moni lapsi.

Kun vanhempi tulee aikana, jolloin on menossa toimintatuokio, hän saa lapsensa huomiota herättämättä mukaansa. Jos pukemistila ei ole erillisessä eteisessä, olisi hyvä että he lähtisivät mahdollisimman nopeasti. Onneksi monet vanhemmat huomaavatkin tuon.

Niin, ja luonnollisesti juttelen aina kun vain mahdollisesti ehtii! Eli jotain pystyy ehtiessään kaikille vanhemmille sanomaan, vaikka päivä olisi ollut ihan tavallinenkin.

Ei yleensä sanota mitään ja silloin oletan päivän sujuneen ihan normisti. Jos jotain on ollut tai tapahtunut, siitä kyllä mainitaan erikseen. Mulle riittää tämä oikein hyvin. Juttelen mieluummin hoitajien kanssa vaikka säästä, jos jää aikaa pieneen rupatteluun. Niin ja usein kyllä jututan muita lapsiakin.

Riippuu hoitajasta, siitä miten päivä on mennyt ja kuinka kiireinen se hakutilanne on (lapsen kanssa hankalaa tai paljon hakijoita yhtä aikaa). Lasten omahoitajat kertovat usein vähän enemmän ja jutellaan mielellään muutenkin jokunen sananen, muilta ryhmän hoitajilta en oikeatsaan välitä juuri enempää kuullakaan, se "kaikki on mennyt hyvin" riittää kyllä.

Meillä on erityislapset joiden kanssa on vähintään joka toinen viikko, usein viikottainkin pidempiä palavereja missä on oma hoitaja mukana, eli niissä saa sitten rauhassa käydä läpi noita asioita. Tietty ihan akuutit jutut on hyvä sanoa heti sen päivän pääteeksi, mutta mielummin toivon että saadaan hakutilanne hoidettua lasten puolesta sujuvimmalla tavalla kuin että pitäisi siinä vaiheessa jäädä kuuntelemaan mitä kaikkea on päivän aikana leikitty, syöty jne (tyttö lähtee helposti kotiin kun pääsee saman tien pukemaan, jos joutuu jäädä pidemmäksi aikaa odottelemaan voi mennä taas pasmat sekaisin ja pukeminen muuttuukin tappeluksi).