Kuinka helposti toksoplasmoosin voi saada?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina huolettaa jokin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aina huolettaa jokin

Vieras
Ja mä kun olen aina niin tarkka sen suhteen, mitä syön raskausaikana :/ Mutta tämä mulle ei nyt tullut mieleen.

Olen tehnyt viime päivinä ja viikkoina paljon pihahommia. En ole edes aina käyttänyt käsineitä. Olen toki pessyt aina kädet puutarhahommien jälkeen, mutta en todellakaan niin huolellisesti kuin jos olisin muistanut tämän toksoplasmoosivaaran. Multaa on jäänyt ainakin kynsien alle ja kynsinauhoihin. Kuinkahan todennäköistä on, että sellaisesta voisi saada tuon taudin?

Pitää soitella neuvolaan aamulla. Eikös siihen ole joku helppo testi? Eilen illalla tämän tajusin ja yöunetkin näköjään meni.

Ai niin, raskausviikkoja mulla on n. 22.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä myös:
Joo minä kanssa tuota mietin kun siivoilen kissanlaatikkoa :/ aina kyllä kädet pesen, mutta voiko se jo tulla jos se hiekka pöllyää?

Ei nyt kovinkaan herkästi. Itse kakkalaatikoita pöllytelly ahkeraan raskausaikana. Ja ollut pihahommissa. Tietysti käsienpesu ollut huolellisempaa.

Mulle sanottiin neuvolassa että suurin osa altistuneista on sen jo sairastanut aikaisemmin ja jos nyt ei suoraan multaisilla tai kissanhiekkaisilla pesemättömillä sormilla kaiva hampaita, ei toartu.

Normaali huolellinen käsihygienia riittää ja jos oikein ahdistaa, käsidesillä voi varmistaa multatuokioiden jälkeen mutta sen kummempaa ei tarvi huolehtia.

t intohimoinen viherpiipertäjä joka ei osaa käyttää hanskoja ja jolla on 2 kissaa :hug:

^Kiitos tiedosta. Mä en vaan usko, että olisin sitä (aiemmin) sairastanut. Mulla ei ole koskaan ollut kissaa ja pihahommiakin olen tehnyt vasta tänä kesänä ekan kerran kunnolla. Himskatti vieköön, kaiken lisäksi mulla on ollut maha sekaisin tänään, voikohan ripuli olla toksoplasmoosin oire?. Jostain löysin tosin prosenttiluvun, että 0,25% odottajista sairastuu siihen ekaa kertaa raskauden aikana, mikä ei kuulosta pahalle. (Mutta jonkun kohdallehan se aina joka tapauksessa osuu.)

Yhteistyössä