Kuinka helposti ensisynnyttäjä saa suht polikliinisen synnytyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fornacis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Fornacis

Jäsen
25.11.2013
158
1
16
Minua ahdistaa sairaalat, joten toivoisin että siellä ei tarvitsisi kauhean kauan viettää. Tietysti ei voi tietää, tuleeko komplikaatioita tms, mutta jos kaikki menee hyvin, niin kuinka nopeasti sieltä on mahdollista päästä pois?

Käsittääkseni sieltä saa halutessaan lähteä koska vaan, mutta vauva pidetään 3 vrk lääkärintarkastukseen saakka. Oma esikoiseni syntyi iltayöstä, ja sain aikaistettua lääkärintarkastusta päivällä lähestyvään viikonloppuun vedoten. Eli 2,5 päivää oli ikää vauvalla kotiin lähtiessä.

Polikliininen synnytys taas on ihan oma lukunsa.

[QUOTE="Mie";29625331]Käsittääkseni sieltä saa halutessaan lähteä koska vaan, mutta vauva pidetään 3 vrk lääkärintarkastukseen saakka. Oma esikoiseni syntyi iltayöstä, ja sain aikaistettua lääkärintarkastusta päivällä lähestyvään viikonloppuun vedoten. Eli 2,5 päivää oli ikää vauvalla kotiin lähtiessä.

Polikliininen synnytys taas on ihan oma lukunsa.[/QUOTE]

Se vauvan tarkastuskäynnin on 2vrk ja Ei tarvitse odottaa sairaalassa, vaan voi lähteä vaikka yhden yön jälkeen kotiin ja sitten käydä näyttämässä vauvaa kun se 2 vuorokautta on tullut täyteen. Itse olin esikoisen kanssa sen 50 tuntia sairaalassa ja sitten kotiin

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29625367:
Se vauvan tarkastuskäynnin on 2vrk ja Ei tarvitse odottaa sairaalassa, vaan voi lähteä vaikka yhden yön jälkeen kotiin ja sitten käydä näyttämässä vauvaa kun se 2 vuorokautta on tullut täyteen. Itse olin esikoisen kanssa sen 50 tuntia sairaalassa ja sitten kotiin

No meidän sairaalassa se oli 3 vrk. Kyselin polikliinisen synnytyksen mahdollisuutta, ja ekalla kerralla se ei onnistunut, koska olin ensisynnyttäjä ja tokalla kerralla b- streptokokin kantaja.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29625380:
Minä en tiennyt että jossain saisi olla noin pitkään jos ei mitään ihmeellistä ilmeen, mahd.nopeasti nakkaavat pois. 2 vuorokautta olen pisimmillään sairaalassa ollut, 4 kertaa sy nnyttänyt

Mulla on esikoinen leikattu. Silloin oltiin sairaalassa leikkauspäivä+ 5 päivää. Toisen synnyttyä sanoin vielä pöydällä paikattavana olleena, että voin lähtä sitten heti kotiin ku vaan mahdollista. Mulle sanottiin, että kyllä se kolme päivää täällä uudelleen synnyttäjätkin ruukaa olla. Loppupeleissä minun ei tarvinnu olla kuitenkaan ku kaksi yötä, synnäri oli aika täynnä niin tarvitsivat petipaikan.

Mutta minusta muuten ollaan se neljä vuorokautta. Taisin kysyäkin syytä tähän jossakin vaiheessa niin mulle vastattiin, että terkkareilta oli tullu toivetta, että ei päästettäis liian aikasin kotiin.

Viimeksi muokattu:
Ihan polikliininen synnytys ei taida missään Suomessa onnistua ensisynnyttäjältä. Osastoajoissa on isoja eroja. Omalla työpaikalla vauvat tarkastetaan 2vrk iässä ja sen jälkeen voi kotiutua.

[QUOTE="Mie";29625387]No meidän sairaalassa se oli 3 vrk. Kyselin polikliinisen synnytyksen mahdollisuutta, ja ekalla kerralla se ei onnistunut, koska olin ensisynnyttäjä ja tokalla kerralla b- streptokokin kantaja.[/QUOTE]
Sen aikamäärei tulee ductuksen sulkeutumisesta, ja se sulkeutuu keskimäärin 15 tunnin kuluttua syntymästä, kahden vurokauden kuluttua kaikilla on sulkeutunut ja viat tulevat esille. olisi aika erikoista jos yksi sairaanhoitopiiri poikkeaisi vuorokauden mitalla hoitolinjasta, eli tuskin on yleinen ohje osastolla, vaan vain sinulle

Mulla on esikoinen leikattu. Silloin oltiin sairaalassa leikkauspäivä+ 5 päivää. Toisen synnyttyä sanoin vielä pöydällä paikattavana olleena, että voin lähtä sitten heti kotiin ku vaan mahdollista. Mulle sanottiin, että kyllä se kolme päivää täällä uudelleen synnyttäjätkin ruukaa olla. Loppupeleissä minun ei tarvinnu olla kuitenkaan ku kaksi yötä, synnäri oli aika täynnä niin tarvitsivat petipaikan.

Mutta minusta muuten ollaan se neljä vuorokautta. Taisin kysyäkin syytä tähän jossakin vaiheessa niin mulle vastattiin, että terkkareilta oli tullu toivetta, että ei päästettäis liian aikasin kotiin.
Kaverilla 4 sektiota, joka kerran ollut vain sen 2 vuorokautta...

Mulle ainakin sanottiin phks että ensisynnyttäjänä ei polikliinistä saa, ja sen voi saada vain arkipäivinä.
esikoinen syntyi la-su yönä ja maanantaina kotiutettiin.

toisen kohdalla kerrottiin että 6h synnytyksestä voidaan lähteä, mutta 2vrk ikäsen kanssa on tultava tarkastukseen - laskin 1+1 ja totesin että tätä matkaa (1,5h) ei kannata ajella ylimäärästä niin pienen kanssa, saati sitten jos jotain mutkia matkaan tulisikin.
ma-ti yönä syntyi ja keskiviikkona kotiutettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29625431:
Sen aikamäärei tulee ductuksen sulkeutumisesta, ja se sulkeutuu keskimäärin 15 tunnin kuluttua syntymästä, kahden vurokauden kuluttua kaikilla on sulkeutunut ja viat tulevat esille. olisi aika erikoista jos yksi sairaanhoitopiiri poikkeaisi vuorokauden mitalla hoitolinjasta, eli tuskin on yleinen ohje osastolla, vaan vain sinulle

Tuskin pelkästään minulle, kun googlaamalla löysin esim. Vaasan keskussairaalan sivuilta ihan mustaa valkoisella, että ensisynnyttäjät kotiutuvat kolmen vuorokauden kuluttua synnytyksestä, ja lastenlääkäri tarkastaa vauvan kotiutumispäivänä.

Itse en synnyttänyt Vaasassa, mutta omassa sairaalassani oli samantapainen käytäntö.

Mulle sanottiin et jos kaikki OK ja lääkäri suostuu tarkastaan vauvan niin voi lähtee. Lyhin aika 1,5vrk ollut, kahdesti 2vrk ja yhdesti ongelmien vuoksi 6vrk. Polikliinista en kysellyt. Ensisynnyttäjänä olisi pitänyt olla 3vrk aikanaan mutta toisessa olisi kai riittänyt 2.

Ei helposti. Ei sitä ns. helposti saa uudelleen synnyttäjäkään, kyllä ne mieluummin pitävät tarkkailussa 1-2 vuorokauteen.

Ensisynnyttäjä pääsee täällä kotiin 2 yön jälkeen, jos kaikki hyvin. Mutta helposti pitävät sen 3 vrk, jos esim. vauvan paino ei lähde nousemaan syöttöpunnituksissa.

Ja kannattaa ajatella sitä vauvan parasta, harva meistä tykkää sairaalassa maata, suurin osa jopa kammoksuu. Mutta se on vauvan parhaaksi.

Ei taida kovin helposti saada, sen pari vuorokautta vähintään ensisynnyttäjiä pitävät. Yritä olla miettimättä sitä sairaalassa olon ahdistavuutta. Ajattele sitä aikana, jolloin voit keskittyä tutustumaan lapseesi ilman, että tarvitsee huolehtia kotitöistä, ruoanlaitosta jne. Siellä osastolla on tarvittaessa apu lähellä. Voit halutessasi pukeutua omiin vaatteisiin, jos se saa olosi tuntumaan paremmalta.

Yhteistyössä