Kuinka erilliset käyttörahat teillä on kumppaninne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tyttönen";23671484] Netit on omat ja puhelimet ym. niin ne tietty maksetaan itse kumpikin omamme. Mitähän muita laskuja vois olla?
[/QUOTE]

Miksi ihmeessä yhdessä taloudessa on kaksi nettiliittymää :o ??

meillä omat rahat, vuokra+vesi menee puoliksi yhteiseltä tililtä (ei muuta käyttöä).
se kumpi käy kaupassa maksaa omalta tililtään (mä käyn enemmän)
sähkön ja kotivakuutuksen maksan minä
autoverot + vakuutukset maksaa mies, minä joskus
mies ostanut autot omilla rahoillaan
lasten vaatteet ja menot mun pussista (suunnittelen, et ku täyttävät 9, mies saa maksaa täysikäiseksi asti)
- eli käytännössä minä elätän perheen ja mies säästää rahansa, tosin isommat hankinnat menee miehen pussista (autot, pesukoneet jne, roudaa pihinä miehenä Saksasta)
- mutta olen aina ollut sitä mieltä, et lapsia vasta sitten kun pystyy ne elättään ja näin se sit menikin (vähän omaan nilkkaan)

laitoin tämän systeemimme jo siihen aiempaan ketjuun, mutta meillä on siis molemmilla oma säästötili j käyttelytili, lisäksi yhteinen käyttelytili ja yhteinen säästö/lainanhoitotili. lapsilisät menee yhteiselle tilille ja molemmille tileillä siirretään kuukausittain samat summat rahaa. ruoka-ostokset ja lasten menot yms ostetaan yhteiseltä tililtä, samoin yhteiset laskut maksetaan niiltä. omat menot sitten maksetaan omilta käyttelytileiltä ja mitä sieltä jää yli niin siirretään omille säästötileille. tämä sen vuoksi että mies sijoittaa säästönsä osakkeisiin ja minä taas mahdollisimman turvalliseen rahastoon tai sitten pidän säästötilillä niin säästöt on pakko olla erikseen..

Varsin erilliset. Kummallakin omat tilit ja meillä on sopimus että kuka maksaa minkäkin menon. Ruuat ostetaan suunnilleen puoliksi mutta niitä ei mitenkään lasketa.

Jos huolehtii omat menonsa niin periaatteessa loppurahat saa käyttää niinkuin haluaa, isommista jutuista (esim. motskarin vaihto) on silti tapana sopia etukäteen.

meillä omat rahat, vuokra+vesi menee puoliksi yhteiseltä tililtä (ei muuta käyttöä).
se kumpi käy kaupassa maksaa omalta tililtään (mä käyn enemmän)
sähkön ja kotivakuutuksen maksan minä
autoverot + vakuutukset maksaa mies, minä joskus
mies ostanut autot omilla rahoillaan
lasten vaatteet ja menot mun pussista (suunnittelen, et ku täyttävät 9, mies saa maksaa täysikäiseksi asti)
- eli käytännössä minä elätän perheen ja mies säästää rahansa, tosin isommat hankinnat menee miehen pussista (autot, pesukoneet jne, roudaa pihinä miehenä Saksasta)
- mutta olen aina ollut sitä mieltä, et lapsia vasta sitten kun pystyy ne elättään ja näin se sit menikin (vähän omaan nilkkaan)
no eiköhän se kertyny omaisuus (miehen säästöt)ole yhteistä jos avioero tulee?

Mies maksaa vuokran ja pankkilainan. Minä kaikki muut laskut.Ne menee aika tasan. kaikki loput rahat mitä jää on käytännössä minun. päätän mihin ne käytetään ja mies ei taida edes tietää paljon sillä on rahaa tilillään. Ei sitä vaan kiinnosta. Jos se tarvii jotain se käskee mun ostaa tai kysyy onko tilillä rahaa ostaa sitä ja tätä..Sitten rouva päättää onko vai ei..Mulla on molempien pankkikortit ja verkkopankki tunnukset. Myös sen credit puoli on mulla käytössä.. Kuulostaa kamalalta miehen kannalta, mut eipä tuo oo asiasta valittanu..

omat rahat ja tilit. Lainat puoliksi. Mies tienaa enemmän, joten maksaa laskuja enemmän.
Kuukausittain katotaan mitä kukin maksaa. Minä maksan yleensä ruuat. Lapsen vaatteet
yleensä puoliksi. Isommat menot aina puoliksi.
Loppu raha mitä jää kumpikin tekee mitä tahtoo.
EN IKINÄ HYVÄKSYISI PELKÄSTÄÄN YHTEISTÄ TILIÄ. Lainatili on yhteinen, johon asuntolainaa
kumpkin oman osuuden.

[QUOTE="vieras";23671483]Meidän taloudessa tienataan vuodessa yhteensä noin 70000e ja rahat on yhteiset.[/QUOTE]
Meillä bruttovuositulot yhteensä noin 80 tonnia ja erilliset rahat (pl. tuo yhteinen taloustili minne menee noin 20% yhteenlasketusta nettosummasta). Erilliset rahat oli kyllä opiskeluaikoinakin silloisen avokin kanssa, kun oltiin molemmat todella köyhiä. Ei olisi huvittanut maksaa senttiäkään puolison auton osista tai baari-illoista jos itse joutui miettimään ostaako tässä kuussa sukat vai alushousut ylijäämärahoilla...

En vaan näe mitään järkeä kokonaan yhteisissä rahoissa, kun pelkkä taloustili riittää. Miksi loputkin, ne omiin menoihin menevät, pitäisi laittaa yhteiseen pottiin? Paljon enemmän se stressaisi, kun pitäisi laskea paljon on tässä kuussa käyttänyt omiin "turhuuksiin" ettei menisi käyttämään toisen rahoja. Tai vittuuntuisi, jos toinen tuntuisi ostelevan härpäkkeitä kun itse haluaisi säästää johonkin. Paljon selkeämpää kun rahat on erillään.

Mies maksaa vuokran ja pankkilainan. Minä kaikki muut laskut.Ne menee aika tasan. kaikki loput rahat mitä jää on käytännössä minun. päätän mihin ne käytetään ja mies ei taida edes tietää paljon sillä on rahaa tilillään. Ei sitä vaan kiinnosta. Jos se tarvii jotain se käskee mun ostaa tai kysyy onko tilillä rahaa ostaa sitä ja tätä..Sitten rouva päättää onko vai ei..Mulla on molempien pankkikortit ja verkkopankki tunnukset. Myös sen credit puoli on mulla käytössä.. Kuulostaa kamalalta miehen kannalta, mut eipä tuo oo asiasta valittanu..

enpä haluis nuin tossua miestä! hyi!

Meillä tällä hetkellä mies maksaa lähes kaiken. Mies on töissä, minun tuloni sen sijaan ovat sen alle 300e kuussa opintotukea. Noista kolmesta sadasta maksan ruokia jos käyn viikolla kaupassa itsekseni, pojalle vaatteita ja tarvikkeita ja omia juttujani ja nettimaksun, koska se vaan on jäänyt mulle (tulee mun mailiin). Jos on enempi rahaa niin maksan, esim. joulu-tammikuussa olin töissä ja maksoin palkasta meidän kesän lomamatkan.
Kun oltiin vielä molemmat töissä maksettiin vuokra puoliksi, mutta silloinkin mies oikeastaan vastasi muusta, koska hänen palkkansa oli paljon isompi.

Meillä toimii aika lailla tuo, että kun on "köyhä" talous niin ei oikeastaan väliä kuka maksaa mitä kun kaikki menee kuitenkin. Toisaalta meillä on molemmilla myös omat säästöt, minulla enemmän koska olen saanut perntöä, ja niihin ei kosketa. Tosin todennäköisesti nekin perintörahat menevät aikanaan yhteiseen asuntoon.

Kaverilla on samantapainen järjestly ja hän siihen myös tyytyväinen. Kuultuani perusteet ymmärrän oikeastaan aika hyvin että noinnkin voi toimia ja että se on kummallekin OK.

En koskaan huolisi vain yhteistiliä. Käsittääkseni jos puolisolle joskus sattuisi jotain, yhteistili tarkoittaisi etten pääsisi ennen pesänjakoa käsiksi omiin rahoihini ilman lupaa miehen exältä (heillä on alaikäisiä lapsia eli siis miehen perillisiä).

Meillä on omat tilit, mutta ei mitenkään lasketa että sun ja mun rahat.. Mies maksaa vuokran, sähkön ja netin + muut omat laskunsa ja omat lainanlyhennyksensä. Minä maksan omat laskuni ja koti-, tapaturma- ja autovakuutukset. Ruokaostokset maksaa se, jolla sattuu rahaa olemaan. Välillä annetaan käteistä sille jolla nyt vähemmän rahaa sattuu olemaan (eli yleensä minä saan mieheltä rahaa)..

Me maksetaan miten sattuu. Omat tilit, omat kulut. Isommat yhdessä tosiaan miten sattuu. Tohon jääkaapin oveen me laskut laitetaan ja molemmat siitä niitä napsii maksettavaksi.Ei me lasketa tai vahdita.

Miehellä on sen verran isommat tulot että huolehtii laskuista ja suurimmaksi osaksi myös kauppakuluista. Minä huolehdin lasten ja omista vaatteista ja käyn joskus kaupassakin.

Meillä on ollut kohta 10 vuotta omat rahat, sitä ennen oli yhteiset. Vuosien varrella on ollut erilaisia elämäntilanteita ja aina on muokattu rahajako tilanteiden mukaan. Esim. mun ollessa kotona, mies maksoi lainat ja laskut, minä maksoin ruoat ja omat laskuni. Kun mies jäi ansiosidonnaiselle, hän maksoi omat maksunsa ja lainat, minä muut laskut ja ruoat. Nyt mies on menossa takaisin töihin ja täytyy taas istahtaa miettimään kuka maksaa ja mitä jatkossa.

Meillä on molemmilla keskimääräistä korkeammat palkat, eikä kumpikaan ole holtiton raha-asioissaan. Päinvastoin, ollaan aika säästäväisiä. Meillä erilliset tilit onkin siksi, että raha-asiat tulee hoidetuksi, molemmilla on omat vastuualueensa ja "ylimääräinen" raha on vapaasti käytettävissä mihin ikinä haluaakin.

Onhan meillä sitten vielä molemmilla omat henk.koht. säästötilit, sekä pari yhteistä säästötiliä. Niin ja S-tili, jonne säästetään keskittämällä ostot.

Niin ja erotilanteessa on selvää, että omaisuus ja velat on puoliksi. Paitsi että eipä tässä olla eroamassa :)

Kiinteistö on minun ja minulla myös pysyy joten maksan yksin lainan, kiinteistöveron ja rakennusten vakuutukset.

Sähkö, vesi/jätevesi, lämmitys, jätehuolto, irtaimistovakuutus ja muut asumiseen liittyvät kulut laitetaan puoliksi. Ruokamenot menevät aika lailla tasan, käydään kaupassa sitten yhdessä tai erikseen. Bonuskortit ovat minun nimissäni, miehellä on niihin rinnakkaiskortit.

Kumpikin maksaa itse kaikki autoonsa liittyvät kulut, puhelinlaskut ja muut henkilökohtaiset laskut. Netin maksan minä.

Kotiin liittyvät isommat hankinnat (esim. tv, pesukone, sohva) maksetaan puoliksi tai bonustililtä. Harrastukset ja kaikki niihin liittyvät kulut sekä henkilökohtaiset ylellisyysjutut kumpikin maksaa itse.

Yhteistyössä