Kuinka annetaan rakentavaa kritiikkiä opiskelijalle - vinkkejä kiitos!

Eli olen siis hoitoalalla ja sain opiskelijan ohjattavaksi. Tosi mielellään rupesin hommaan, tykkään ohjata ja minun mielestä opiskelija harvoin on rasite - päinvastoin. Nyt kuitenkin meni sormi suuhun heti ekan viikon jälkeen. Sanoin ekana päivänä että "kuljet nyt mun perässä näihin hommiin". Ei ole kertaakaan lähtenyt automaattisesti mun perään kun olen lähtenyt tekemään jotain, muutaman kerran olen erikseen sanonu et tulehan nyt. Sitten tämmöinen peruskuvio hoitoalalla: hän ei esittäytynyt asiakkaille (meillä samat joka päivä), ei tervehdi heitä (esim. aamuisin ei sano huomenta). Opettajan käydessä sanoin että asiakkaille täytyy jutella vaikka he ei puhukaan takaisin. Sitten jos pyydän hänet seuraamaan jotain hoitotilannetta niin hän jää aina asiakkaan huoneen ovelle, ei tule viereeni seuraamaan tilannetta - ainiin, paitsi jos erikseen sanon että alahan tulla. Toisaalta jos pyydän tekemään jotain niin hän varmasti tekee sen, oma-alotteisuutta en ole ekalla viikolla odottanut. Mutta nuo perusjutut!

Miten saisin sanottua hänelle suoraan palautetta? Oon tosi huono antamaan kritiikkiä, kun aikoinaan mulle ei ole palautteita annettu kovin nätisti... En halua loukata tai sanoa pahasti. Vinkkejä kiitos =)
 
"vieras"
Olisiko ihan ystävällinen kommentti tyyliin "täällä täytyy tarttua työhön pyytämättäkin/reippaasti/oma-aloitteisesti" tai "hoitotilanteissa näet paremmin vierestä kuin ovella seisoessa".

Voihan olla että hänellä on laajempi oma reviiri, mutta hoitotyössähän ollaan lähellä ihmistä :/
 
Itsekin olen miettiny että on aika nuori henkilö kyseessä joten senkin takia hänellä voi olla vaikeaa... Hän pitää nyt syysloman ja sitten palaa takaisin, kattelen yhden päivän et onko tilanne muuttunut ja hakeutuuko työtehtäviin ja tarjoutuuko tekemään jotain. Jos tilanne edelleen sama niin koitan löytää jonkun sopivan raon jolloin antaa palautetta.
 
cccc
Itsekin olen miettiny että on aika nuori henkilö kyseessä joten senkin takia hänellä voi olla vaikeaa... Hän pitää nyt syysloman ja sitten palaa takaisin, kattelen yhden päivän et onko tilanne muuttunut ja hakeutuuko työtehtäviin ja tarjoutuuko tekemään jotain. Jos tilanne edelleen sama niin koitan löytää jonkun sopivan raon jolloin antaa palautetta.
Ei kai opiskelijan, kuka on oppimassa, tarvitse olla täydellinen.
SUN kuuluu OHJATA.
 
Itse opiskelijana harjoitteluissa (sosiaaliala) olleena sanoisin, että sano opiskelijalla oikeastaan noin kuin tuohon kirjoititkin. Että et vielä odota oma-aloitteisuutta, mutta asiakkaisiin täytyy ottaa kontaktia ja hoitotilanteita saa seurata lähempääkin. Voihan olla, että opiskelija osittain kokee, ettei halua olla sinun työsi tiellä - pitää siis siksi etäisyyttä. Ja oma-aloitteinen on varmasti vaikea olla uudessa paikassa, jos/kun ei ole edes ihan varma kuinka täällä toimitaan. Kukaan ei halua olla oma-aloitteinen ja tehdä ns. väärin.

Opiskelijana monesti kaipaa ohjaajaltaan nimenomaan konkreettisia neuvoja ja työtapoja. Mielestäni voisit sanoa ääneen, että asiakkaille pitää esittäytyä, aamuisin toivottaa huomenta ja että sinun työsi ei ns. häiriinny (ja hän itse myös oppii enemmän), vaikka hän seuraisi hoitotilanteita lähempää sen sijaan, että jää ovelle.

Ja niin kuin tuossa ylempänä joku jo kommentoi, ota asiat puheeksi mahdollisimman pian. Siinä vaiheessa, kun on ollut 10 viikkoa työharjoittelussa, ei ole kiva kuulla palautetta asioista, jotka olisi voinut tehdä toisin jo ensimmäisellä viikolla, jos niistä olisi sanottu.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Itse opiskelijana harjoitteluissa (sosiaaliala) olleena sanoisin, että sano opiskelijalla oikeastaan noin kuin tuohon kirjoititkin. Että et vielä odota oma-aloitteisuutta, mutta asiakkaisiin täytyy ottaa kontaktia ja hoitotilanteita saa seurata lähempääkin. Voihan olla, että opiskelija osittain kokee, ettei halua olla sinun työsi tiellä - pitää siis siksi etäisyyttä. Ja oma-aloitteinen on varmasti vaikea olla uudessa paikassa, jos/kun ei ole edes ihan varma kuinka täällä toimitaan. Kukaan ei halua olla oma-aloitteinen ja tehdä ns. väärin.

Opiskelijana monesti kaipaa ohjaajaltaan nimenomaan konkreettisia neuvoja ja työtapoja. Mielestäni voisit sanoa ääneen, että asiakkaille pitää esittäytyä, aamuisin toivottaa huomenta ja että sinun työsi ei ns. häiriinny (ja hän itse myös oppii enemmän), vaikka hän seuraisi hoitotilanteita lähempää sen sijaan, että jää ovelle.
Juurikin näin, samaa mieltä :)
 
Kiitos Lilith :) Sitä vaan ajattelee että kun on jo muutaman kerran sanonut tuosta tervehtimisestä niin sen pitäisi jo iskostua, ja muutenkin se mun mielestä kuuluu ihan perusasioihin jokaisella meillä, ei vain hoitoalalla.
 
Kiitos Lilith :) Sitä vaan ajattelee että kun on jo muutaman kerran sanonut tuosta tervehtimisestä niin sen pitäisi jo iskostua, ja muutenkin se mun mielestä kuuluu ihan perusasioihin jokaisella meillä, ei vain hoitoalalla.
Tottakai kuuluu, niin myös minun mielestäni. Vaan opiskelijan roolissa joskus oikeasti jännittää uusia tilanteita niin, että tuollaisetkaan asiat eivät tule luonnostaan suusta ulos. :) Mä olen tehnyt muutaman työharjoittelun päiväkodissa, ja olen joutunut erikseen opettelemaan puhumaan myös lasten vanhemmille. Lapsille puhuminen vieraanakin ihmisenä on tuntunut luontevalta, mutta vanhempien osalta mukana on aina ne "arvostelevatko nuo nyt minua, ajattelevatko että taas päiväkodissa pyörii vieraita ihmisiä jne" -ajatukset. Sinun opiskelijasi ehkä myös miettii miten asiakkaille puhutaan, ei vain sitä mitä puhutaan.

Voisit yrittää tuoda jotenkin esille sen, että opiskelija saa olla työssä oma itsensä ja ottaa kontaktia asiakkaisiin itselleen luontevalla tavalla, kunhan sen vain tekee. Vaikka tottakai on oltava kohtelias jne :)

Muoks. Saatoin ehkä kuulostaa siltä, että kritiikkiä ei saisi mielestäni esittää. Tottakai saa ja pitääkin. Jos tuntuu, että perusasiatkaan eivät ala luistaa, istuta opiskelija alas ja kysy miksi näin on.
 
Viimeksi muokattu:
itse paljon opiskelijoita ohjanneena olen kertonut heti aluksi, että pari päivää voi katsella, mutta silloinkin odotan sen verran ihan perusjuttujen osaamista ( riippuu tosiaan opiskelijan edellisistä harjoitteluista tai onko niitä ollenkaan ) jos on ihan ensimmäistä kertaa sairaalassa, niin sitten aloitetaan hissukseen, mutta jos on jo harjoitteluja takana, niin parin päivän jälkeen pitää jo alkaa oma-aloitteisesti tekemään, kyselemään, ottamaan kontaktia potilaisiin. Harjoittelujaksot on niin lyhyitä, että jos viikko tolkulla kuljetaan perässä niin ei siitä tule mitään. Nyt annat suoraa palautetta.
 
itse paljon opiskelijoita ohjanneena olen kertonut heti aluksi, että pari päivää voi katsella, mutta silloinkin odotan sen verran ihan perusjuttujen osaamista ( riippuu tosiaan opiskelijan edellisistä harjoitteluista tai onko niitä ollenkaan ) jos on ihan ensimmäistä kertaa sairaalassa, niin sitten aloitetaan hissukseen, mutta jos on jo harjoitteluja takana, niin parin päivän jälkeen pitää jo alkaa oma-aloitteisesti tekemään, kyselemään, ottamaan kontaktia potilaisiin. Harjoittelujaksot on niin lyhyitä, että jos viikko tolkulla kuljetaan perässä niin ei siitä tule mitään. Nyt annat suoraa palautetta.

Kuulostat hyvältä ohjaajalta (vaikka sairaalasta en tiedäkään mitään). :)

Mulla oli yksi sellainen ohjaaja pk:ssa, joka painotti kovasti tota oma-aloitteista kyselyä. Ei meinannut millään tajuta, ettei mulla ollut kovinkaan paljoa lopulta niitä kysymyksiä, kun hän oli niin kattavasti osannut ohjata ja selittää kaiken. :)
 
Kuulostat hyvältä ohjaajalta (vaikka sairaalasta en tiedäkään mitään). :)

Mulla oli yksi sellainen ohjaaja pk:ssa, joka painotti kovasti tota oma-aloitteista kyselyä. Ei meinannut millään tajuta, ettei mulla ollut kovinkaan paljoa lopulta niitä kysymyksiä, kun hän oli niin kattavasti osannut ohjata ja selittää kaiken. :)
no jaa. ei ole kukaan valittanut, vaikka olen joutunut antamaan hyvinkin "rankkaa " kritiikkiä välillä. enkä todellakaan syyttä. kaikista ei ole hoitoalalle ja se näkyy jo aika varhaisessa vaiheessa. yleensä monet tajuavat sen itsekin jo ekassa harjoittelussa. onneksi suurinosa on oikein mukavia oppijoita ja antavat myös ohjaajalle palautetta!
 
no jaa. ei ole kukaan valittanut, vaikka olen joutunut antamaan hyvinkin "rankkaa " kritiikkiä välillä. enkä todellakaan syyttä. kaikista ei ole hoitoalalle ja se näkyy jo aika varhaisessa vaiheessa. yleensä monet tajuavat sen itsekin jo ekassa harjoittelussa. onneksi suurinosa on oikein mukavia oppijoita ja antavat myös ohjaajalle palautetta!

Rankan kritiikin saajakin varmasti kiittää myöhemmin, jos tajuaa sen myötä olevansa väärässä paikassa.
 

Yhteistyössä