Kuin köyhä pitää olla, ettei ole oikeasti varaa ostaa jotain pientä, esim. verhoja tai uusia mukeja???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nikki"

Vieras
En jaksa käsittää monestikaan näitä "ei ole varaa, ei voi ostaa" juttuja...en usko, et niistä puoletkaan on todellisia!!! Monet sukulaiset, joista ainakin toinen käy töissä ja tienaa kohtuuhyvin, valittaa ainaista köyhyyttään ja ostelee jotain hyperhalpaa makaroonia ja itkee, kun ei ole rahaa...argh, en käsitä sori vaan!!!
Jos ei ole edes sinä lapsilisäpäivänä varaa ostaa vaikka muutamaa uutta mukia tai uusia verhoja johonkin, miten voi olla mahdollista?! Eihän ne maksa kuin jonkun 20-30euroa korkeintaan, onko se kamalan paljon?
Vai onko se "eioovaraa"-virsi vain joku totuttu tapa, jota veisataan joka käänteessä??

Meillä on iso perhe ja mies ollut työttömänäkin välillä, itse olen minimi äippärahalla ja sellaista kuukautta ei ole vielä tullut vastaan, etteikö olisi ollut varaa ostaa jotain pientä "ylimääräistä"...toki väliin on mennyt naftisti, mut ei ikinä ole elämä kaatunut verhoihin tai neljään mukiin...olemme varmaan sitten ihan outoja. Sovitaan niin.

Eiköhän tuo ole aika subjektiivinen asia. Hyvätuloinen siskoni jokin aika sitten harmitteli, kun ei ole "varaa" ostaa uusia verhoja. Noh, hän ei halua Alvar Aallon kalusteiden ja italialaisen design-divaaninsa seuraksi Anttilan 30 euron verhoja. Verhokangas, jota hän haikaili, maksoi 70 €/m ja hänen olohuoneeseensa kangasta olisi tarvittu yli 10 metriä. Ja varmaan sitä "varaa" olisi verhoihin ollutkin, ellei hänen tyttärellään olisi kallis harrastus ja vielä kevään aikana kilpailumatkoja ulkomaille ja niihin tarvitaan pari uutta kilpailupukua, joihin menee yli tonni per puku.

Se on tavallaan priorisointia. Jos ostaa jotain muuta, ei sitten enää ole varaa hankkia vaikka niitä mukeja. Tai sitten ei vaan ymmärrä rahan käytön päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23530171:
Eiköhän tuo ole aika subjektiivinen asia. Hyvätuloinen siskoni jokin aika sitten harmitteli, kun ei ole "varaa" ostaa uusia verhoja. Noh, hän ei halua Alvar Aallon kalusteiden ja italialaisen design-divaaninsa seuraksi Anttilan 30 euron verhoja. Verhokangas, jota hän haikaili, maksoi 70 €/m ja hänen olohuoneeseensa kangasta olisi tarvittu yli 10 metriä. Ja varmaan sitä "varaa" olisi verhoihin ollutkin, ellei hänen tyttärellään olisi kallis harrastus ja vielä kevään aikana kilpailumatkoja ulkomaille ja niihin tarvitaan pari uutta kilpailupukua, joihin menee yli tonni per puku.

No tällasen tajuaisin, mut sitä en, että ihminen oikeasti käyttää kaikessa halvinta, eikä muka siltikään ole ikinä varaa mihinkään...

[QUOTE="nikki";23530193]No tällasen tajuaisin, mut sitä en, että ihminen oikeasti käyttää kaikessa halvinta, eikä muka siltikään ole ikinä varaa mihinkään...[/QUOTE]
Silloin ihminen on joko saakutin pihi tai sitten ne rahat katoaa johonkin muuhun. Vanhoihin velkoihin, ylimitoitettuun asuntolainaan... johonkin.

[QUOTE="nikki";23530193]No tällasen tajuaisin, mut sitä en, että ihminen oikeasti käyttää kaikessa halvinta, eikä muka siltikään ole ikinä varaa mihinkään...[/QUOTE]

SIKSI ei ole varaa mihinkään. "Köyhällä ei ole varaa ostaa paskaa" sanoi mormormor.

[QUOTE="Miukku";23530187]Se on tavallaan priorisointia. Jos ostaa jotain muuta, ei sitten enää ole varaa hankkia vaikka niitä mukeja. Tai sitten ei vaan ymmärrä rahan käytön päälle.[/QUOTE]

Tai sitten sitä rahaa ei ole ylimääräistä. Kaikki menee laskuihin, lainoihin, elämiseen... Köyhiäkin ihmisiä on. Pienipalkkaisia tai esim. toimeentulotuella eläviä.

On mulla ollut tilanteita, joilloin se 20-30 euroa hurjan iso raha - katsos kun lapsi tarvitsee uudet kengät tai ulkoilupuvun on ihan itsestään selvää, ettei uusia verhoja tule. Tai kun joka kerta ruokakaupassa katsot kaikkien hedelmien hintoja, ja ostat vain halvimmat omenat ja kadehdit muiden hedelmäostoksia ja lasket joka sentin mitä vielä saat rahoillasi ostettua.

Ja uskon, ettei noina esim. miehen työttömyysjaksoina, jolloin ei alkuun usemapaan kuukauteen tullut hänelle mitään tuloja ja mun palkasta maksettiin kaikki, oltu edes likipitäen köyhimmästä päästä tässä maassa.

Enpä ole vielä 30 euron verhoja ostanut. Tuskin tulen ostamaankaan. Varaa olisi, mutta minusta nykyiset rätit ovat kehnompia laadultaan kuin vaikka 40-50 vuotta vanhemmat kankaat, joita löydän pienellä hinnalla esim. kierrätyskeskuksesta. Joskus voi se mukirahakin olla iso juttu. Kahden lapsen yh-äitinä, joka alkuunsa opiskelijana eli ihan asumistuen, lapsilisien, elareiden ja opintorahan varassa, oli 5 euroakin joskus tarpeeksi liki viikon ruokiin. Ei sitä olisi suvainnut uuteen mukiin hassata.

2000e menee autoon ja lainoihin. Ruokaanja pesuaineisiin ym. 800e. Asumiseen 1000e. bensaan 300e. puhelimiin ym. 200e. Nää pakolliset joka kk.
Ei paljon riitä mukeihin, eikä muuhun. Loput mitä jää menee pakollisiin vaate/kenkä hankintoihin.

Miksi ihmeessä niukkatuloinen käyttäisi rahansa mukeihin ja verhoiihin? Nuo mukit on kyllä keskimäärin turhuuden huippu, joka paikassa tarjotaan mukia mukin perään . Meilläkin on varmaan reippaasti päälle 60 mukia/kahvikuppia kaikki sarjat huomioiden, joten muki on kyllä musta turhuuksienturhuus :) Houkutus, johon yritettään kuluttajien rahat kietoa (kaikkialla on halpoja mukeja tyrkkynä...)

Minä käytän arkikielessä sanaa "ei ole varaa ostaa", koska tiedän paremman rahanmenon samalle rahalle ja vaikka minulla on säästöjä. Mulla kuitenkaan ei ole rahaa ostaa kaikkea mitä mieleni voisi tehdä.

Ps selvisin hulluilta päiviltä ostamatta yhtäkään mukia, kuppia ja kappia. Enkä sortunut verhoihin, pussilakanoihin, tms . Ihan tarpeetonta roinaa, kun kaikkea on.

Aijaa, kerro mullekki mistä saa verhoja noin halvalla. Just ostin olkkariin uudet ja 215 € makso..... ja miks yleensäkkään tarttis tyhjänpäivästä romua nurkkiin haalia?

Kyllä mä uskon että jotkut on tosi tiukilla. Ja ehkä moni käyttää tuota lausetta "ei ole varaa" siihen, ettei halua tuhlata vähiä rahojaan johonkin turhaan kuten uusiin mukeihin tai verhoihin, koska sille rahalle voi olla muutakin tarvetta (ruokaan tai lapsille uudet kengät jne. sellaista mitä oikeasti tarvitsee). Itse pihistelen nyt hoitovapaalla ollessa aika paljon ja sanon monesta asiasta että ei ole varaa, vaikka säästötillä olisi kuinka rahaa.. En halua niitä käyttää ellei ole pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23530236:
Hittojako pitääkään ostaa uusia verhoja alvariinsa?
Tai uusia mukeja jos vanhat vielä ok?

Maailma hukkuu pjaskaan muutenkin.

(mulla on ituhippikohtaus meneillään, kevättä tää tietää se on varma se.)

Kaikki ovat kyselleet, että "joko oot hulluilla päivillä käyny?" Ei ole tarvetta mennä kauppaan LUODAKSENI ostostarpeita. Selvisin pidennetyn viikonlopun ulkomailla parilla kympillä eurolla. Kai mie sit pihi oon? Talouskasvun este? Puunhalaaja-ekohippi-lesbo-kommari?

Hölmöt! Nuo verhot ja mukit oli vain esimerkki pienistä asioista! Voi vitsi teitä.
Tarkoitan vain jotain pientä, jota tarvitsisi(!), ei sellaista, jota ostaisi ihan vaan omaksi riesaksi....huoh...pitääkö kaikki vääntää rautalangasta? :)

Mä oon niin pihi, että en koskaan osta mitään ellei se ole joku superhypermega-ale. Aina sanon, että ei ole varaa mihinkään ja tilillä makaa ihan kivanen summa säästöjä. Mutta ei niitä saa käyttää ja sitä summaa on vaan lisättävä ja lisättävä!

[QUOTE="nikki";23530284]Hölmöt! Nuo verhot ja mukit oli vain esimerkki pienistä asioista! Voi vitsi teitä.
Tarkoitan vain jotain pientä, jota tarvitsisi(!), ei sellaista, jota ostaisi ihan vaan omaksi riesaksi....huoh...pitääkö kaikki vääntää rautalangasta? :)[/QUOTE]

Tietenkin pitää.

Jos ihmisellä on todellinen tarve ostaa (anteeksi) vaikkapa se muki sen ainoan rikkimenneen tilalle niin kyllä hän sen jostain hankkii.
Jos ihmisellä on tarve ostaa uusi kynä, hän ostaa sen.
Jos hän ehdottomasti tarvitsee keittiönsä piristeeksi uuden kaitaliinan, hän varmasti sen hankkii.

Mutta joskus voi olla että intressit ei ole näissä pienissä asioissa.

Nämä ovat pieniä asioita mielestäni.

Mitä minä nyt en taas ymmärää?:confused:

Alkuperäinen kirjoittaja 6 henkeä;23530248:
2000e menee autoon ja lainoihin. Ruokaanja pesuaineisiin ym. 800e. Asumiseen 1000e. bensaan 300e. puhelimiin ym. 200e. Nää pakolliset joka kk.
Ei paljon riitä mukeihin, eikä muuhun. Loput mitä jää menee pakollisiin vaate/kenkä hankintoihin.

2000 euroa autoa ja lainoihin ja sanot teidän olevan köyhiä? Voi tätä järjen juoksua...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23530304:
Tietenkin pitää.

Jos ihmisellä on todellinen tarve ostaa (anteeksi) vaikkapa se muki sen ainoan rikkimenneen tilalle niin kyllä hän sen jostain hankkii.
Jos ihmisellä on tarve ostaa uusi kynä, hän ostaa sen.
Jos hän ehdottomasti tarvitsee keittiönsä piristeeksi uuden kaitaliinan, hän varmasti sen hankkii.

Mutta joskus voi olla että intressit ei ole näissä pienissä asioissa.

Nämä ovat pieniä asioita mielestäni.

Mitä minä nyt en taas ymmärää?:confused:

Ei kuule hanki, vaan itkee isoon ääneen, kun ei ole varaaaaaaa...tätä tarkoitan. Huoh.

Yhteistyössä