Kristillinen usko ja ennakkoluulot!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26024552]Uskonnossahan on juuri kyse siitä, että pelkoa ei käsitellä. :b: Ei käsitellä sitä pelkoa, että elämässä pitää tehdä itse omat päätökset :/b: , me olemme loppujen lopuksi täysin merkityksettömiä ja elämä loppuu joskus. Siihen keksitään kiva satu niin kuin lapsille.[/QUOTE]

Juuri tältä mustakin vaikuttaa. Ainakin henkilökohtaisesti tuntemani uskovaiset, joista muuten löytyy eri uskontojen edustajia, sopivat juuri tuohon kategoriaan. On helpompi uskoa kuin ottaa itse vastuu.

[QUOTE="ninni";26024680]Juuri tältä mustakin vaikuttaa. Ainakin henkilökohtaisesti tuntemani uskovaiset, joista muuten löytyy eri uskontojen edustajia, sopivat juuri tuohon kategoriaan. On helpompi uskoa kuin ottaa itse vastuu.[/QUOTE]

Tämän takia uskovaiset ovatkin muita heikompia ihmisiä. Heille onkin oikeasti vaikeata ottaa vastuuta ja ovat hyvinkin eksyksissä oman elämän päätöksien kanssa. Tästä syystä esim. rikollisetkin löytävät Jeesuksen helpommin kuin ne, jotka osaavat ottaa vastuuta elämästään.
Uskovaisena voin helposti löytää itseni tuosta määritelmästä ja se on minulle aika
lailla helpotuskin, että saan olla Jumalan lapsi. Teen toki myös itse päätöksiä, mutta haluaisin aina tietää Jumalan tahdon elämässäni. Elämäni kirkastuu kirkastumistaan päämäärää kohti ja kerran saan olla Taivaan kodissa Jeesuksen kanssa, joka auttoi minua päättämätöntä ja vastuutonta ja kantoi vastuun pitkäperjantaina. :)

[QUOTE="vieras";26024732]Tämän takia uskovaiset ovatkin muita heikompia ihmisiä. Heille onkin oikeasti vaikeata ottaa vastuuta ja ovat hyvinkin eksyksissä oman elämän päätöksien kanssa. Tästä syystä esim. rikollisetkin löytävät Jeesuksen helpommin kuin ne, jotka osaavat ottaa vastuuta elämästään.
Uskovaisena voin helposti löytää itseni tuosta määritelmästä ja se on minulle aika
lailla helpotuskin, että saan olla Jumalan lapsi. Teen toki myös itse päätöksiä, mutta haluaisin aina tietää Jumalan tahdon elämässäni. Elämäni kirkastuu kirkastumistaan päämäärää kohti ja kerran saan olla Taivaan kodissa Jeesuksen kanssa, joka auttoi minua päättämätöntä ja vastuutonta ja kantoi vastuun pitkäperjantaina. :)[/QUOTE]

Melkoista yleistystä... :O Uskallanpa väittää olevani vahva ja fiksu ihminen, vaikka uskovainen olenkin. :)

Kun ihminen uskoo Herraan Jeesukseen ja noudattaa terveen ja vastuullisen uskon kautta oikealla tavalla Raamatun opetusta, niin hän kasvaa ihmiseksi, joka kykenee kunnioittamaan ja rakastamaan lähimmäisiään sekä hän oppii ymmärtämään oikean ja väärän eron ja niiden seuraukset.

Luin tuon tekstin pääpiirteittän.

En kyllä tuon pohjalta lähtisi uskomaan jumalaan tai siihen, että raamatussa kerrotaan totuus.

Tuollahan esimerkiksi melko suoraan väitettiin, että dinosauruksia on ollut olemassa samaan aikaan kuin ihmisiä.

mä en ymmärrä kuka jaksaa täällä alkaa kerta toisensa jälkeen väitteleen uskottomia vastaan :D se on sama kuin puhuisi seinälle... Eikä yhteisymmärrykseen ainakaan pääse missään vaiheessa.

Mulla ei ole ennakkoluuloja kristinuskoa kohtaan. Hectorin sanoin voin todeta: "Oon Raamattuni mä lukenut, se on mua joskus tukenut, mut' tullutkaan en siitä hurskaammaksi." Oma uskoni on polyteistinen enkä siksi koe tarvetta kiistää muidenkaan uskontojen jumalien olemassaoloa.

mä en ymmärrä kuka jaksaa täällä alkaa kerta toisensa jälkeen väitteleen uskottomia vastaan :D se on sama kuin puhuisi seinälle... Eikä yhteisymmärrykseen ainakaan pääse missään vaiheessa.

Tarkoitat varmaan uskovaisia vastaan? Heille ei mikään järkiperuste käy vaan yksinkertaisten paimentolaisten nuotiotarinoista kirjoitettu raamattu on ainoa totuus.

• Tykkää
Reactions: Labran täti
[QUOTE="äiti";26024754]Melkoista yleistystä... :O Uskallanpa väittää olevani vahva ja fiksu ihminen, vaikka uskovainen olenkin. :)[/QUOTE]

Voi olla. Kriittinen ajattelu sulta kuitenkin puuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26025226:
Missä teillä päin? Ihminen jolla ei ole uskoa on eri asia kuin ihminen jolla ei ole uskontoa (siis ei usko jumalolentoihin yms.). Termit haltuun ennenkuin alat väittelemään.

uskontoa opetetaan kouluissa, usko on ihmisen sydämmessä. Miten sen nyt mahdollisimman yksinkertaisesti selittäisi? Ja minähän tässä olen asiasta puhunut, niin enköhän minä tiedä mitä tarkoitan.
Ja jos on "tullut uskoon", niin sanotaanko "minä olen tullut uskontoon"? Sanooko uskovainen sinulle "minulla on uskonto sydämmessä"?

:ashamed:

uskontoa opetetaan kouluissa, usko on ihmisen sydämmessä. Miten sen nyt mahdollisimman yksinkertaisesti selittäisi? Ja minähän tässä olen asiasta puhunut, niin enköhän minä tiedä mitä tarkoitan.
Ja jos on "tullut uskoon", niin sanotaanko "minä olen tullut uskontoon"? Sanooko uskovainen sinulle "minulla on uskonto sydämmessä"?

Ei läheskään kaikkia uskontoja opeteta kouluissa. Mun mielestä uskonto on kokoelma samoin uskovien näkemyksiä, joille on myöhemmin annettu enemmän tai vähemmän virallinen asema. Usko taas on yksilön henkilökohtainen asia, suhde jumaliin.

Enköhän minä kuitenkin uskonnottomana tiedä miksi haluan itseäni kutsuttavan? Jos puhutaan vain uskosta, tulee silloin tehdä selväksi että on kyseessä usko Jeesukseen jne. Jos sanot että joku on uskoton, kyllä se suomen kielessä tarkoittaa ensisijaisesti jotakin muuta kuin uskonnotonta.

Niin, ja ihmisen sydämessä on lihasta ja verta, usko Jeesukseen löytyy sieltä pääkopasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;26025446:
Enköhän minä kuitenkin uskonnottomana tiedä miksi haluan itseäni kutsuttavan? Jos puhutaan vain uskosta, tulee silloin tehdä selväksi että on kyseessä usko Jeesukseen jne. Jos sanot että joku on uskoton, kyllä se suomen kielessä tarkoittaa ensisijaisesti jotakin muuta kuin uskonnotonta.

Niin, ja ihmisen sydämessä on lihasta ja verta, usko Jeesukseen löytyy sieltä pääkopasta.

no niinpä... En tiennytkään että ihan lihasta ja verta siellä on :D rakastat sitten varmaan läheisiäsikin aivojesi pohjasta, jos nyt yksinkertaisiksi aletaan. Tässä on nyt se esimerkki kuin seinällä puhuisi. Minä puhun aidasta ja sinä aidan seipäästä. Että päätän nyt tämän väittelyn tähän..

Viimeksi muokattu:
Anteeksi Jeesus. Et varmasti tarkoittanut, että puheistasi nousisi tämmöinen haloo... Mutta olit varmaan melkoinen tapaus, mutta vaikeahan on tietää... Mutta olis varmaan ollu hauska bailata sun kanssa, luulen että olit aikamoinen seuramies.

Yhteistyössä