Kokemuksella
Alkuperäinen kirjoittaja ap:muille: empä enää ihmettele miksi suomessa avioerot on niin yleisiä ku ollaan heti eroamassa. itse ole päättänyt "kestää" mieheni huonot puolet, koska ne eivät ole mitään niin kamalaa. ja hyvä puoli on tosiaanki myös se että mies tekee oman osansa (ja jopa enemmän) kotitöistä =). nalkuttamisen suhteen voisin ottaa kovemmat keinot käyttöön, (esim juuri se napakka huomautus että "nyt suu kiinni").
parisuhde on kuitenkin kompromisseja ja kaikissa meissä on huonoja puolia. minä "kestän" mieheni huonot puolet, hän kestää minun
ja parisuhde taitaa hioutua vuosien myötä...Alkuperäinen kirjoittaja ap:En tiedä viittasitko tuolla siihenkin, kun nimimerkillä "kokemuksella" sanoin, että sun pitää opetella pakkaamaan laukkusi.
Kuule, en ollenkaan tarkoittanut että sinun pitää olla sitoutumatta parisuhteeseen tai erota.
Tarkoitin että sinun pitää olla valmis jopa kävelemään talosta ulos jos homma ei toimi. Se ei tarkoita sitä, etteikö mies ja sinä myöskin, miettisi mistä kiikastaa ja olisitte sitoutuneita suhteeseen.
Minä olen lähtenyt monesti, ja sanonut että en tule takaisin jos MINUA ei kuunnella lainkaan.
Se on laittanut miehen miettimään, että kumpi on tärkeämpää, meidän suhteemme vai se että onko matonhapsu vinossa. Ja ne asiat olen tehnyt selvä'ksi nimenomaan ENNEn kuin juttu on siinä pisteessä, että en enää kohta rakasta kumppaniani.
Mielestäni monet naiset tekevät sen virheen, että kumppanin ollessa dominoiva, itselleen tärkeissä asioisssa joustavat jotta ei tarvitsisi "erota", tai jotta miehen rakkaus ei sammuisi, ja jotta miehellä olisi turvallinen olo. Itsellemme me haluamme sen turvallisen olon, ja toinen saa sen myös kun laitan omat rajani jonnekin.
Ja se ei ole mitään kiristystä, vaan asia joka todella tukahduttaa tai muuten alistaa minua, pitää laittaa kerrasta poikki. Muuten minusta ei ole edes mitään jäljellä, ja lopulta eroaminen tai yhteenjääminen on yksi lysti, kun ei ole voimia edes rakastaa toista. Siksi jos joku kohtelee minua väärin, lähden pois. Mutta annan ihmiselle mahdollisuuden, ja itsellenikin aikaa miettiä olenko todella nyt vain "tyhjästä" kehittänyt ongelman, vai onko minun todella helpompi olla mieluumin yksin vai toisen kanssa, jos vastaus on "yksin",niin silloin tiedän itsekin että muutos on tultava.
Ja toki teen itsekin virheitä, ja toivon että mieheni silloin osoittaa sen minulle, eikä ryve marttyyrina huonossa suhteessa ja ratkaise asiaa esim. pakenemalla itsensä sisään, tai vaikkapa pettämällä.
Pedantit miehet ovat erityisen kovakalloisia, ja kun he huomaavat että naiselle pahin mahdollinen paikka olisi ERO, niin he saattavat tiedostyamattaan käyttää hyväkseen naisen halua selvittää asiat ja pitää parisuhde tai yhteinen katto päänpäällä. Muta siihen auttaa vain kyseenalaistaminen, jos puhe auttaa niin hyvä, mutta jos ei niin sitten pitää olla valmis laittamaan suhde ns. vaakalaudalle, jotta tulee selväksi oletko oikeasti miehellesi se tärkein juttu, vai onko jokin siisteys tai muu sinun edelläsi tärkeysjärjestyksessä.