kreetan Haniassa käyneet

• Viestiketjun aloittaja huhtikuun lopus menossa
  • Ensimmäinen viesti
Siel on sellainen Lasten tarviketavaratalo Jumbo missä myydään aikasta edullisesti lastenvaatteita, leluja ja muuta sälää, mm. koulutarvikkeita ja pelejä.

Itse en kyl tykännyt Haniasta ollenkaan kun siellä oltiin mutta toivottavasti teille tulee onnistunut loma. =)

alup.
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Siel on sellainen Lasten tarviketavaratalo Jumbo missä myydään aikasta edullisesti lastenvaatteita, leluja ja muuta sälää, mm. koulutarvikkeita ja pelejä.

Itse en kyl tykännyt Haniasta ollenkaan kun siellä oltiin mutta toivottavasti teille tulee onnistunut loma. =)
oi...mikset tykänny?Ajateltiin että olisi kiva paikka kun matkatoimistossa sitä niin kehuttin lapsiystävälliseksi ym.

vieras
Jumboon, Elafonissiin, Knossokseen, Hanian vanhaan kaupunkiin pyörimään, Apteraan, hautausmaat(saksalainen Malemessa, liittoutuneet lähellä kenttää) Minijunaretkiä, vesipuisto jne.

http://www.amazingcrete.com/crete/elafonisi_island.htm

Tuonne ollaan aika monta kertaa ajeltu. Ihana paikka. Matkakin on ollut tosi hieno. Mennessä ollaan ajettu sisämaan kautta ja tullessa rannikkoa pitkin.

Ja vesipuisto on varmasti kiva kouluikäisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja alup.:

oi...mikset tykänny?Ajateltiin että olisi kiva paikka kun matkatoimistossa sitä niin kehuttin lapsiystävälliseksi ym.
No kova liikenne ja hirveesti ihmisiä ainakin ihan Haniassa. =)

Ite oltiin siinä "vieressä" Geraniassa, mukava pikkupaikka, josta pääsi näpsäkästi vaikka mihin. :wave:

Jumbossa pakko käydä, ja vanhan kaupungin kujat ihania.

Uima-altaalla lähinnä oltiin, mutta jos alkukesästä, keväästä meette, voi olla aika vilakkaa. Ja valitkaa hotelli, mihin saa ilmastoinnin/lämmityksen.

Taksikyydit usein kimppakyytejä, mukaan änkee paikaillisia ilmaiseksi :snotty:

Kivis harmaana

Kallis hintataso muualla paitsi siellä jumbossa, tylyä palvelua jos palveltiin lainkaan, täysin turistirysä...siis pelkkää hotellia, ravintolaa, turistikrääsäkauppaa täynnä, lentokentällä revittiin meidän matkalaukut auki ja tullivirkailijat heittivät aivan kaikki vaatteet ja matkatavarat kentän lattialle. On kuulemma tavallista Kreetan lentokentällä. Jouduttiin itse pakkaamaan tavarat takaisin matkalaukkuihin kauhealla kiireellä, eikä laukuista edes löytynyt mitään "salakuljetettavaa" tavaraa.

alkup.
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:

No kova liikenne ja hirveesti ihmisiä ainakin ihan Haniassa. =)

Ite oltiin siinä "vieressä" Geraniassa, mukava pikkupaikka, josta pääsi näpsäkästi vaikka mihin. :wave:

Jumbossa pakko käydä, ja vanhan kaupungin kujat ihania.

Uima-altaalla lähinnä oltiin, mutta jos alkukesästä, keväästä meette, voi olla aika vilakkaa. Ja valitkaa hotelli, mihin saa ilmastoinnin/lämmityksen.

Taksikyydit usein kimppakyytejä, mukaan änkee paikaillisia ilmaiseksi :snotty:
Niin ja siis kevääsät mennään ,huhtik-toukok.vaihde.keskilämpötila oppaan mukkaan n.21-astetta silloin.

alkup.
Alkuperäinen kirjoittaja Kivis harmaana:

Kallis hintataso muualla paitsi siellä jumbossa, tylyä palvelua jos palveltiin lainkaan, täysin turistirysä...siis pelkkää hotellia, ravintolaa, turistikrääsäkauppaa täynnä, lentokentällä revittiin meidän matkalaukut auki ja tullivirkailijat heittivät aivan kaikki vaatteet ja matkatavarat kentän lattialle. On kuulemma tavallista Kreetan lentokentällä. Jouduttiin itse pakkaamaan tavarat takaisin matkalaukkuihin kauhealla kiireellä, eikä laukuista edes löytynyt mitään "salakuljetettavaa" tavaraa.
no toi matkalaukkujen tonkiminen ei kylläkään mitään kivaa...varsinkin jos loma alkaa noin.HÖH

vieras
Lentokenttä on pieni ja sotilaskenttä. Meillä ei kyl ole koskaan tongittu mitään( 10 kertaa), mut hidas ja ahdas on kenttätoiminta. Laukut tulevat miten tulevat, vaikka hihnojaan ei ole kolmea enempää. Kreikkalaiset onnistuvat nekin sotkemaan.

vieras
En osaa neuvoa mitään erityistä paikkaa, mutta Hania oli aivan ihana! Lähtisin uudestaan vaikka heti :) Ihmiset oli ystävällisiä ja aivan ihanan näköinen paikka :) mukavaa reissua, mitä ikinä keksittekään :)

kukavaan harmaana
Mä suosittelen myös tutustumaan http://www.kreikka.net/foorumi/index.php

Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia Kreetalta, sekä Hanian että Iraklionin kentältä. Ja yleensäkin reissut on onnistuneet hyvin. Me ollaan kans vuokrattu auto muutamaks päiväks, mutta busseilla pääsee kans tosi kätsysti.

Me ollaan oltu ja tykätty! Asuttiin myös hieman ulkopuolella. Vuokratkaa auto (kannattaa varata etukäteen) ja tehkää päiväretki vuoristoon!! Aivan mahtavaa ja pääsette näkemään aitoa Kreetaa!! Suosittelen lämpimästi!

viiden muksun mamma
Mä olen kahden vanhimman lapsen kanssa käynyt siellä. Ei tosin asuttu Haniassa, vaan yhdessä lähikylässä (olikos nimi nyt Platanias... Apua, kamala kun ei muista enää. Reissu tehtiin syksyllä 1998). Mä tykkäsin kovasti, mutta en päässyt oikein omia visioitani toteuttamaan, kun olimme minun vanhempieni kanssa matkassa. Mies jäi Suomeen töitä tekemään. Käytiin kerran päivän reissulla Haniassa ja siellä oli kaunista. Tosin liikenne oli kaoottista, mutta sitä se oli minusta joka puolella saarta. Ruoka oli älyttömän hyvää!!!!!!!!!!!! Ihmiset myös ystävällisiä, vaikka me olimme saarella jo ihan turistikauden lopussa, jolloin kuulemma on jo yleensä nähtävissä paikallisissa pikkuisen "turistiväsymystä". Lähtisin uudelleen, jos vain tulisi sopiva tilaisuus.

kukavaan harmaana
Me on vuokrattu auto aina paikanpäällä. Sillon tietää millasen auton todellisuudessa saa ja mihin hintaan.

Hanian läheltä löytyy myös vanhan papan pitämä sotamuseo. Ja sieltä on turha yrittää lähteä pois ilman raki tömpsyä :) Tosi kiva paikka, pappa ite sotien jälkeen keränny kaikki esineet. Pitää tyttärensä kanssa kotonaan sitä museota. Samarianrotkon lähtöpaikankin voi käydä autoillen katsastamassa, jos se kiinnostaa.

Ihana paikka! Ei varmaankaan kannata ihan Hanian keskustassa asua, mutta esim. Platanias on lapsiperheelle loistava paikka. Olin viime vuonna tyttökaverin kanssa toukokuun alussa siellä ja silloin päätin, että ensi vuonna lähdetään miehen ja lapsen kanssa. Monissa ravintoloissa on lapsille puuhanurkka ja muutenkin on paljon minigolfratoja ym. Ja siellä Jumbossa kannattaa käydä lasten kanssa ostoksilla. Sieltä saa leluja, vaatteita ja pientä sisustustavaraa. Kulkeminen käy helposti paikallisbusseilla ja maksukaan ei ole päätä huimaava.. Näissä rantakylissä ei oikeastaan ole kuin yksi "katu", joten bussilla ei ole vaikea liikkua! Hotelleista Santa Helena (?) on lapsiperheille paratiisi, kun rantakin on kivenheiton päässä. Aikuisempaan makuun on todella siisti Majestik!

Plataniaksessa
Plataniaksessa, Haniassa oltiin viime kesänä. Todella hyvät ruuat ravintoloissa, paitsi lastenlistat jotka olivat tosi surkeat. Eli tilattiin lapsille puolikkaat aikuisten listan annokset. Palvelu huonoa, jopa tylyä. Työntekijät ovatkin manner-Kreikkalaisia eikä paikallisia paitsi joissain hotelleissa. Liikenne kaaottista, bussipysäkkejä harvassa ja koko bussijärjestelmä todella sekava. Esim jos menee bussilla sinne Jumboon niin Haniaan päin mennessä on Jumbon vieressä pysäkki, mutta takaisin päin tullessa pitää jatkaa matkaa Hanian kaupunkiin bussilla ja tulla sieltä toisella bussilla lomakylään. Eli pysäkkiä ei ole kuin toisella puolella katua Jumbon kohdalla.

Melli
Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Alkuperäinen kirjoittaja Kivis harmaana:

no toi matkalaukkujen tonkiminen ei kylläkään mitään kivaa...varsinkin jos loma alkaa noin.HÖH
-----
Olemme käyneet Hanian lähistöllä (Agia Marina, Platanias, Gerani) varmaankin noin 20 kertaa noin 15 vuoden aikana. Kertaakaan emme ole saaneet epäystävällistä kohtelua lentoasemalla tai muuallakaan, päinvastoin. Plataniaksessa on useita hyviä ja Suomen hintatasoon nähden edullisia ravintoloita niin yläkylässä kuin päätien varrellakin. Meidän ehdoton suosikkimme on Drosia. Nuorimmainen on käynyt siellä vauvasta ja käy nyt vielä 8-vuotiaana aina loman aluksi ja lopuksi halaamassa lempitarjoilijansa. Monet ruokalajit on maistettu eikä kertaakaan petytty. Mutta hyviä ravintoloita on paljon muitakin. Kannattaa tarkkailla tunnelmaa ja niitä paikallisia asukkaitakin, tosin nk. rantakohteissa heitä ei niin usein näe muutenkaan. Paitsi vähän syrjemmällä.

Jos matkalaukut syystä tai toisesta avataan lentokentällä, missä tahansa, aina ne "joutuu" itse uudelleen pakkaamaan. Meille ei kyllä ole tätä sattunut koskaan Kreikassa tai muuallakaan. Sen sijaan palasin kerran Ruotsin-laivalta ja minut vinkattiin jollekin luukulle. Oli jokin, mikä lie, viranomainen, joka tutki passiani pitkään. Sanaakaan ei sanonut eikä kysymykseeni vastannut. Ja minä sentään olin kotimaahani palaava suomalainen, vesiselvä, siisti ja hyvällä tuulella. Eli ei auttanut tällä hymykään. Mutta jos on saanut mielestään tylyä palvelua, kannattaa aina - ihan vaan kokeeksi - vilkaista siihen peiliinkin...

Yhteistyössä