Krääsäjoulun hautajaiset - vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Muilla haaveita tällaisesta? Koitan sen mitä voimat ja työ sallii tehdä mahdollisimman paljon itse ja mennään sellasella matalalla profiililla tää joulu. En aio ostaa yhtään joulutilpehööriä vaan lasten kanssa voitas askarrella koristeita ja lahjoissa koitan mennä kans jos ei nyt ihan vain itsetehdyillä niin ainakin käytännöllisillä ja kotimaisilla (palvelu)lahjoilla.

Äidilleni ajattelin ostaa bussiin kuukausikortin kun ei itse sitä tulisi ostaneeksi ja sitten ei paljoa missään yksin käykään kun ei raaski. Miehen lahjaa en viitsi paljastaa kun se käy kans palstalla :D Mut palvelulinjoilla taidetaan mennä. Lapset on tiukempi paikka.. Menin ostamaan pojan ainoan joululahjatoiveen, eli vähän tulee uutta muovikrääsääkin kun molemmat lapsukaiset saa legosetin. Mut onhan ne ainakin kestäviä ja eteenpäin kierrätettäviä.

Kertokaas kivoja vinkkejä tällaseen hillittyyn ja pienen hiilijalanjäljen jouluun :) Kivoja askarteluohjeita tms. Helppoja mutta herkullisia ruokaohjeita hyvistä kotimaisista aineksista jne...:xmas:

Muilla haaveita tällaisesta? Koitan sen mitä voimat ja työ sallii tehdä mahdollisimman paljon itse ja mennään sellasella matalalla profiililla tää joulu. En aio ostaa yhtään joulutilpehööriä vaan lasten kanssa voitas askarrella koristeita ja lahjoissa koitan mennä kans jos ei nyt ihan vain itsetehdyillä niin ainakin käytännöllisillä ja kotimaisilla (palvelu)lahjoilla.

Äidilleni ajattelin ostaa bussiin kuukausikortin kun ei itse sitä tulisi ostaneeksi ja sitten ei paljoa missään yksin käykään kun ei raaski. Miehen lahjaa en viitsi paljastaa kun se käy kans palstalla :D Mut palvelulinjoilla taidetaan mennä. Lapset on tiukempi paikka.. Menin ostamaan pojan ainoan joululahjatoiveen, eli vähän tulee uutta muovikrääsääkin kun molemmat lapsukaiset saa legosetin. Mut onhan ne ainakin kestäviä ja eteenpäin kierrätettäviä.

Kertokaas kivoja vinkkejä tällaseen hillittyyn ja pienen hiilijalanjäljen jouluun :) Kivoja askarteluohjeita tms. Helppoja mutta herkullisia ruokaohjeita hyvistä kotimaisista aineksista jne...:xmas:

Tarviiks siihen vinkkejäkin...? Meil on aina lapsesta saakka ollu krääsätön joulu. Äitini teki kaiken itse, minkä pystyi. Ja hitsi että oli kyllä hyvät sapuskat! Kuusenkoristeet oli aina samat, joskus tuunattiin itse uusia, tai askarreltiin. Eipä niitä juurikaan rikki mennyt. Lahjoja "VAIN" muutama jokaiselle, aikuiset ei osta toisilleen, kun ei kukaan halua sitä tilpehööriä nurkkiinsa. Veljeni teki itse konvehteja.

Nyt omassa perheessäni on muotoutunut hyvin sama kaava. Mieheni ei lapsena oikeastaan joulua viettänyt ollenkaan. Ei kuulemma ollut edes kinkkua, mikä minusta "kuuluu" joulupöytään. (Vertauksena) ollaan lapsen kanssa tehty ikkunakoristeita, sellasia roikkuvia sydämiä, joissa kulkusia. Tonttuja ja pukki tehtiin wc-paprurullista, huovasta ja paperista. Joulukukkia ostan tänä jouluna, yleensä en niitä halua riesaksi. Mutta onhan ne kauniita. Meidän joulupöydästä ei löydy esim. kalaa, kun ei se jouluna maistu. Juustot maistuu, itsetehty rosolli+ kastike, kinkku, itsetehdyt laatikot, vihersalaatti, kinkunkastike, perunat, karjalanpaisti, riisipuuro, luumukiisseli ja/tai rusinakiisseli, luumurahka...

No anteeksi että kysyin "vinkkejä". Oikeastaan halusin vasn herättää keskustelua. Omassa kotonani on menty aina varsin köyhästi ja vaatimattomasti ja krääsättömällä tyylillä mutta esim. lapsen toisessa mummolassa mennään ihan eri linjoilla.

Mä pyrin tänä jouluna tekemään joulumuistamiset sukulaisille ja tutuille itse. Joulukortit ja jotain makeeta syötävää, fudgeja tai riisisuklaata tms. Lisäks oon virkannu puuvillalangasta enkeleitä, joita laitetaan tärkeille ihmisille.
Lasten kanssa ollaan askarreltu tonttuja (wc-paperirulla, paperimassapallo, mekko servetistä, kädet piipunrassista, lakki huovasta), joita saavat antaa mummoille ja päivähoitotädille (meidän hoitaja osaa arvostaa lasten itse tekemiä juttuja, tekee itsekin paljon kaikkea).
Lapset taitaa saada valitettavasti sitä krääsää, mutta joululahjaksi on pyydetty esim. lakanoita, pelejä yms. pitkäikäistä tavaraa.
Muutamat villasukat meiltä lähtee pukinkonttiin myös.
Miehen kanssa sovittiin, ettei osteta mitään tavaraa toisillemme, koska sitä on meillä ihan tarpeeksi. Lahjakortit esim. hierojalle, suklaarasiat yms. on meille tervetulleempia lahjoja.

Tämä ei ole mikään pitkä perinne, mutta teen jouluruuat (ne mitä osaan, kalan käsittelyn jätän ammattilaisille) mummin vanhan keittokirjan mukaan. Jos meinaa tulla paniikki ruuan monipuolisuudesta ja riittävyydestä niin istun alas ja mietin, ketä varten minä tätä joulua oikein täällä laitan ja mikä olikaan se tärkein asia?

Lahjoja on tänä vuonna lapsille meiltä vanhemmilta kolme kummallekin, muita ollaan pyydetty muistamaan yhdellä paketilla ja sanottu, että jos tuntuu ettei tiedä mitä ostaa, älä osta mitään vaan anna aikaasi. Toivotaan, että tämä vähentäisi turhan tavaran määrää tänä jouluna. Toisiamme emme nyt lahjo, pullo tai kaksi hyvää viiniä riittää. Ja rasia suklaata - mies saa kaikki mintut ;)

Koristeet on meillä minun lapsuudenkodistani. Viime jouluna ostin muutaman kauniin ja uuden rikki menneiden tilalle. Vanhoilla mennään, kun en näe järkeä ostaa joka joulu uusia ja sitten joskus koristeita saattaisi sitten olla viiteenkin kuuseen. Muutenkin koristellaan kotia siten, mikä hyvältä tuntuu. Kaiken yritän tehdä sillä asenteella, että mikään ei tuntuisi pakolta. Tunnelma on se tärkein.

Niin ja joulukortit ostin tänä vuonna Punaiselta ristiltä ja Partiolta, ja muita en lahjo kuin omia ja kummilapsia. Mutta ajattelin pyytää lähiseudun tuttuja äitejä joku päivä glägille ja tortuille, ja jouluaattona meille saa tulla lähisukulaisista kuka haluaa. Me itse emme lähde kahden pienen kanssa minnekään joulun pyhinä.

Niin joo ja mun vanhemmilla on samat joulukoristeet ja joulukuusen koristeet aina tosi kauan. Muistan kun pentuna halusin kuuseen niitä ohuita hopeanvärisiä nauhoja, mitä ne nyt on?

Ja sitten joulun jälkeen ne kerättiin huolellisesti pois ja säästettiin ensi vuoteen :D

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
:D Meillä mennään kanssa sellaisilla ikivanhoillla joulukoristeilla jotka on ollut käytössä jo mun lapsuudenaikaan. Pitäs vähän päivittää niitä, ajattelin sellasia itse tehtyjä kangas- ja puukoristeita väsäillä lasten kanssa täks jouluksi. Must on tosi outo ajatus se, kun jotkut tekee joka vuosi eri näköisen joulukuusen, siis vaihtelee teemaa. Jotenkin vaan ne samat vanhat koristeet tuo sitä tunnelmaa ja perinteikkyyttä, eikä kuusi ainakaan näytä samalta kuin kellään muulla :D

Joskus tein suolataikinasta pipareita kuuseen ja ovikranssin, mutta ne ei oikein toiminut kun koira pyrki syömään ne...

Yhteistyössä