Köyhyys ja raskausajan diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokeritautinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokeritautinen

Vieras
Onko diabeetikon ruokavalio normaalia kalliimpi? Minulla todettiin hiljattain raskausajan diabetes, mutta huolestuttaa miten kalliiksi tulee vähentää hiilareita ja lisätä vihannesten osuutta. Se kun on niin että juuri se hiilari- ja sokeripitoinen ruoka on halvempaa. :/

Onko muita köyhiä diabeetikkoja? Onko antaa vinkkejä edulliseen ja terveelliseen ruokavalioon. Perunaakin kun pitäisi vältellä. Se kun sattunut olemaan halpa perusjuures meillä aina käytetty. Joutuuko nyt käyttämään ainoastaan kalliimpia kasviksia ja juureksia?

Eipä se varmaan kovin paljon kalliimmaksi tule. Jätät kaikki ne pahat pois ja hyvät tilalle niin luulis talouden kestävän sen vajaan vuoden tolla tavalla... Ostat sit porkkanaa ja lanttua yms. Kaalia... Ja kokojyvä pastat ei mun mielestä oo niitä vehnäversioita paljoa kalliimpia.

Käytät sesonki vihanneksia niin ei tule kalliiksi. Sen lisäksi kaali ja esim. porkkana ovat aina edullisia. 400-600g kasviksia ja vihanneksia per päivä.
Hyviä reseptejä löytyy netistä.

En kyllä ole kokenut, että mitenkään kalliimmaksi tulee vähähiilihydraattinen ruoka. Esim. kukkakaali ja keräkaali ei tällä hetkellä maksa paljon mitään. Säästöä mulla ainakin on tullut kun ei tule ostettua mitään karkkeja ym turhia.

Itsellä raskaudenaikainen diabetes kans, mutta en ole ruokavaliotani joutunut muttamaan koska olen kasvissyöjä ja en leipääkään syö juurikaan, perunaa ei mahakestä ja makaroonista en tykkää.
Eli syön paljon leipäjuustoa, rahkaa (siis pelkkää rahkaa), näkkäriä tai hapankorppua leipänä jos mielitekee, tietty kasviksia, mutta sitten esim. karkit sokerittomina, limut light joka oli kyllä jo muutenkin niin, jäätelön syön tavan jäätelönä, ja jos on kekkerit niin ihan normi kahvileipää vedän.
Sitten vaan insuliinia sen mukaan mitä on syönyt.
Jos syön vaan omenan, tai puolikkaan greipin siihen ei piikkiä tarvii mutta jos syön vaikka ompun ja greipin niin pitää piikittää jo vähän insuliiniä.
Leipä on paha nostattaja, eikä se maitokaan edes rasvattomana ole köykästä hiilareiden suhteen, joten älä juo sitä hirveästi. Yhdessä desissä rasvatonta maitoa on n.4g hiilareita, eli lasillisessa n. 8-10g vrt jos juo vettä ja ottaa vaikka reissumiehen puolikkaan jossa hiilareita n.13g ja siihen juustot, rasvat, ja kasvikset päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Lisäksi: Ota bussi lähimpään korpeen ja poimi puolukoita kuukaudeksi tai koko talveksi pakasteeseen!

Voi elämä... :o
Tää oli ehkä hauskin neuvo ikinä mitä olen kuullut... Ei pahalla.

Kuulostiko sohvaperunalle liian kovalta urakalta :laugh: ? Ei pahalla...

Lisäys: Musta tuntuu että nää "jees" tyypit on liian kaupungistuneita ja luulevat että kaikki pitäisi aina tuoda valmiina pöytään ja kauppaan. On ylivoimaisen vaikeaa edes kuvitella itse tekevänsä köyhyydelle mitään. Ajatus on jopa niin vieras metsään menemiselle että sitä kauhistellaan ja päivitellään kauhuissaan palstalla. Toisaalta.. Ei se ole minulta pois jos joku haluaa maksaa ihan kaikesta. Kuluttaminen tuo rahaa valtion kassaan josta minäkin hyödyn.

;) Itselläni pakastin puolillaan ILMAISIA elintarvikkeita mm. marjoja. Enkä pidä sitä naurettavana tietenkään.

Lisäksi: Ota bussi lähimpään korpeen ja poimi puolukoita kuukaudeksi tai koko talveksi pakasteeseen!

Mun mielestä vielä parempi oli se, kun rahapulasta kärsivää yh:aa kehotettiin lähtemään sairaan lapsen kanssa sienestämään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Itsellä raskaudenaikainen diabetes kans, mutta en ole ruokavaliotani joutunut muttamaan koska olen kasvissyöjä ja en leipääkään syö juurikaan, perunaa ei mahakestä ja makaroonista en tykkää.
Eli syön paljon leipäjuustoa, rahkaa (siis pelkkää rahkaa), näkkäriä tai hapankorppua leipänä jos mielitekee, tietty kasviksia, mutta sitten esim. karkit sokerittomina, limut light joka oli kyllä jo muutenkin niin, jäätelön syön tavan jäätelönä, ja jos on kekkerit niin ihan normi kahvileipää vedän.
Jos syön vaan omenan, tai puolikkaan greipin siihen ei piikkiä tarvii mutta jos syön vaikka ompun ja greipin niin pitää piikittää jo vähän insuliiniä.
Leipä on paha nostattaja, eikä se maitokaan edes rasvattomana ole köykästä hiilareiden suhteen, joten älä juo sitä hirveästi. Yhdessä desissä rasvatonta maitoa on n.4g hiilareita, eli lasillisessa n. 8-10g vrt jos juo vettä ja ottaa vaikka reissumiehen puolikkaan jossa hiilareita n.13g ja siihen juustot, rasvat, ja kasvikset päälle.

En minä mitään piikkiä onneksi joudu käyttämään. Sen verran lievä tämä tauti. Ihan vain ruokavaliolla pitäisi hoitua arvot kondikseen.

No ei se varmaan kova urakka ole, mutta puolukasta nyt ei kuitenkaan ole muodostamaan mitäänm peruspilaria raskausdiabeetikon ruokavalioon, että en usko suurtakaan säästöä tuolla kyllä olevan. Mutta muuten ihan hyvä idea, halpa ainakin, jos ei bussi maksa paljoa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

No ei se varmaan kova urakka ole, mutta puolukasta nyt ei kuitenkaan ole muodostamaan mitäänm peruspilaria raskausdiabeetikon ruokavalioon, että en usko suurtakaan säästöä tuolla kyllä olevan. Mutta muuten ihan hyvä idea, halpa ainakin, jos ei bussi maksa paljoa.

En kyllä sanonut missään että peruspilari tulisi puolukoista. :D kerroinpahan vain että metsäänkin voi mennä. Marjoja suositellaan nautittavan joka päivä pari kourallista.

Harmittaa kun ihmiset tahallaan lukevat väärin kirjoituksia täällä. Mitään hyvääkään ei voi sanoa ettei joku suutu.

Lisäys: Musta tuntuu että nää "jees" tyypit on liian kaupungistuneita ja luulevat että kaikki pitäisi aina tuoda valmiina pöytään ja kauppaan. On ylivoimaisen vaikeaa edes kuvitella itse tekevänsä köyhyydelle mitään. Ajatus on jopa niin vieras metsään menemiselle että sitä kauhistellaan ja päivitellään kauhuissaan palstalla. Toisaalta.. Ei se ole minulta pois jos joku haluaa maksaa ihan kaikesta. Kuluttaminen tuo rahaa valtion kassaan josta minäkin hyödyn.

;) Itselläni pakastin puolillaan ILMAISIA elintarvikkeita mm. marjoja. Enkä pidä sitä naurettavana tietenkään.

Sorry mut ei ne sunkaan marjat ole ILMAIKSIA!
Kyllä sulla on kulunut niiden poimintaan, bensaa, tai bussilippu, tai jos aletaan saivarrella sun tyyliin niin kengät on kulunu, sanko, takki, jne...
Sun pakasti ei ilmaiseksi niitä pakasta ja johonkinhan sinä ne olet annostellut rasioihin tai pusseihin jotka tuskin alunperin ilmaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

En minä mitään piikkiä onneksi joudu käyttämään. Sen verran lievä tämä tauti. Ihan vain ruokavaliolla pitäisi hoitua arvot kondikseen.

Jaa, no sitten vaan pidät huolta tarkemmin siitä mitä suuhun pistät.
Minulla menee kahdenlainen insuliini nyt ja sama oli esikoisesta, keskimmäisestä selvisin minäkin vain ruokavaliolla.
Silloin tein tarkat ruokalistat itselleni ja kellon ajat koska syön.
Nyt syön ja piikitän kun on nälkä jos on nälkä tai sitten jos sokerit menee liian alas niin syön sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Kyllä sulla on kulunut niiden poimintaan, bensaa, tai bussilippu, tai jos aletaan saivarrella sun tyyliin niin kengät on kulunu, sanko, takki, jne...
Sun pakasti ei ilmaiseksi niitä pakasta ja johonkinhan sinä ne olet annostellut rasioihin tai pusseihin jotka tuskin alunperin ilmaisia.

No ei ihan minulle sovi tuo puolukkareissuvaihtoehto useamman pienen lapsen äitinä. :D Ehkä vähän myöhemmässä elämänvaiheessa muttei tosiaan nyt. Ei sillä ettei marjamettään pääsisi kun metsät ihan vieressä mutta kun ei ole tosiaan mahista mennä ja loppupuoliskolla raskaana hieman alkaa olemaan hankalaakin kyykkiminen kun supistelee yhtenään. :whistle:

Tuolla nuo juurekset jo mainittukin....ovat erittäin hyvä ja edullinen ravinnonosa.
Nyt syksyllä erittäin halpoja ja ei koskaan mitenkään kalliita.
Diabetikkoperheessä kasvaneena olen huomannut,että vanhempieni ruokakulut ovat takuulla pienemmät kuin useimpien muiden ja syövöt todella monipuolisesti terveellisesti.
mm. mustikathan ovat diabeetikolle todella hyvä juttu...joka aamu laittavat puuroon pakkasesta mustikoita.

just:
Liioittelet kuluja. Purkit säilyy vuosia ja niitä on saatu lahjaksi. Ne kun kerran ostaa ei tarvi toista kertaa ostaa kymmeneen vuoteen. Bussi maksaa tosi vähän ja fillari on ilmainen. Esim. 30km fillarilla menee hidastakin vauhtia aika nopeasti. Kaikilla on reppu, takki ja ämpäriä ym. Mielestäni kommenttisi on jotenkin .. hmm.. ahdistuneen ihmisen kirjoittama.

Kuka tervepäinen hyökkää marjanpoimintaa vastaan ? :laugh: On täällä kyllä tapauksia....
Onneksi tollaiset pysyy kotonaan eikä teihin törmää luonnonrauhassa :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja just:

No ei ihan minulle sovi tuo puolukkareissuvaihtoehto useamman pienen lapsen äitinä. :D Ehkä vähän myöhemmässä elämänvaiheessa muttei tosiaan nyt. Ei sillä ettei marjamettään pääsisi kun metsät ihan vieressä mutta kun ei ole tosiaan mahista mennä ja loppupuoliskolla raskaana hieman alkaa olemaan hankalaakin kyykkiminen kun supistelee yhtenään. :whistle:

Lapset rakastavat olla puolukassa ja ylipäänsä metsässä :heart: Meidän äiti vei meitä aina mukana. Mutta jos sulla on monta lasta niin voi olla vaikeampaa tietysti. Lapset hoitoon vaikka anoppilaan jos mahdollista. Puolukoista saa muuten ihanaa vispipuuroa!

Sen toki ymmärtää ettei supistusten kanssa ole helppo poimia puolukoita. Sulle siten varmaan puolukat jää tältä vuodelta väliin. Mutta jollekin muulle ne sopivat kuten mulle köyhäläiselle :-D

Tiedätkö, kaikki eivät pidä puolukasta, eivätkä edes sienistä. Minä en niitä suostu keräämään sen vuoksi - ei niitä kukaan meillä syö. Mutta jos olisi rahasta pulaa ja tietäisin, että saisin poimimani luonnon antimet myydyksi, tietysti olisin metsässä. Toistaiseksi kuitenkin työnantajani kykenee maksamaan riittävästi, ettei lisätienestejä ole tarvinnut hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Tuolla nuo juurekset jo mainittukin....ovat erittäin hyvä ja edullinen ravinnonosa.
Nyt syksyllä erittäin halpoja ja ei koskaan mitenkään kalliita.
Diabetikkoperheessä kasvaneena olen huomannut,että vanhempieni ruokakulut ovat takuulla pienemmät kuin useimpien muiden ja syövöt todella monipuolisesti terveellisesti.
mm. mustikathan ovat diabeetikolle todella hyvä juttu...joka aamu laittavat puuroon pakkasesta mustikoita.

Kuulostaa ihan kohtuulliselta.

Ainoa mikä itselle aina paljon viljatuotteita suosineena aiheuttaa paniikkirekatiota on nuo viljatuotteet. Tulee vain sellainen pelko että kaikkea viljatuotetta pitää alkaa vältellä. Uskallankohan syödä enää edes aamupuuroa? Kun joka puolella toitotetaan että vähähiilarista ruokavaliota pitää noudattaa niin kiotan ajatella varman päälle etten sitten vahingossakaan syö mitään viljaa.

Pitääkö diabeetikon koko ajan olla desimitta kourassa ja merkata syömisensä ylös? Paljonko ja milloin on syönyt mitäkin. Pää vielä pyörällä kaikesta. Itsestä tuntuu vain että kaikki normaali ruoka kielletään jos maitoakaan ei voi kunnolla juoda. En voi mitään sille että tuntuu vaivalloiselta tällaisen perhehäslingin keskellä kaiken laskeminen ja mittaaminen.

Yhteistyössä