köyhänä rikkaan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valkoinen orja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valkoinen orja

Vieras
Voiko joku antaa vihjeen ,mistä saisi apua. Olemme naimisissa ja mieheni on rikas ja minä köyhä. En pysty enää käymään töissä sairauteni takia. Hoidan siis kotia. Lapset ei ole yhteiset . Teimme avioehdon 10 vuotta sitten ja jos lähden en saa mitään. Onko olemassa mitään kohtuullisuus pykälää, että voisin saada edes jotain rahaa itseäni varten jokapäiväiseen käyttöön. En kait sossuun voi mennä,kun ukko on rikas. Hän kyllä ostaa mulle vaatteet ja ruoan ja muutakin ,mutta en saa mitään rahaa josta ei tarvi tiliä tehdä. Tuntuis siltä ,että joku raja täytyy olla, ettei tunne itseään elätetyksi orjaksi.

Sairauseläkettä tai sairauspäivärahaa, niihin ei kai puolison tulot vaikuta. Pystyisitkö tekemään jotain muuta työtä, ehkä uudelleen kouluttautumaan?

Soita Naisasialiitto Unionin maksuttomaan juristipäivystykseen ja kysy sieltä neuvoa. Tässä alla lisätietoa:

"Unionin suomenkielinen juristipäivystys opastaa naisia lakipulmissa keskiviikkoisin klo 17.00 - 19.00. Asiakkaat voivat tulla käymään Bulevardille tai soittaa juristeille klo 18.00 - 19.00, p. 09 643 158.

Juristipäivystys tarjoaa yleisluontoista, suullista neuvontaa, "ensiapua" erilaisiin lakiin ja oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Naiset voivat ottaa yhteyttä päivystykseen kaikissa juridisissa ongelmissa. Yleisin asia, jossa kysytään neuvoa, on avioerotilanne.

Mukana olevien juristipäivystäjien mukaan on hyvä, että palvelua saa ilmaiseksi. Monella on suuri kynnys esim. kääntyä oikeusaputoimiston tai asianajotoimiston puoleen.

Palvelu on maksutonta eikä ajanvarauksia tarvita. Kysymykset kannattaa miettiä etukäteen ja ottaa mukaan mahdolliset asiaan liittyvät paperit. Päivystäjät voivat kommentoida asiakirjaluonnoksia, mutta asiakirjoja ei laadita.

Paikka: Maikki Friberg -koti Bulevardi 11 A 1, 00120 Helsinki"

Sairaustapauksessa, jossa sairaus ei edellytä oikeutta sairauspäivärahoihin ja -eläkkeeseen, joutuu puoliso toisen puolison elätettäväksi. Jos puoliso on rikas niin sitä suuremmalla syyllä katsotaan puolison elättävän toisen. Näin sanoo myös avioliittolaki - kai.

Alkuperäinen kirjoittaja valkoinen orja:
Voiko joku antaa vihjeen ,mistä saisi apua. Olemme naimisissa ja mieheni on rikas ja minä köyhä. En pysty enää käymään töissä sairauteni takia. Hoidan siis kotia. Lapset ei ole yhteiset . Teimme avioehdon 10 vuotta sitten ja jos lähden en saa mitään. Onko olemassa mitään kohtuullisuus pykälää, että voisin saada edes jotain rahaa itseäni varten jokapäiväiseen käyttöön. En kait sossuun voi mennä,kun ukko on rikas. Hän kyllä ostaa mulle vaatteet ja ruoan ja muutakin ,mutta en saa mitään rahaa josta ei tarvi tiliä tehdä. Tuntuis siltä ,että joku raja täytyy olla, ettei tunne itseään elätetyksi orjaksi.

Kenen lapset ovat sitten? Ja jos ette olisi tehneet avioehtoa, niin hakisit eron ja puolet miehen omaisuudesta, just joo. Anteeks vaan, mutta ala tekemään jotakin itsesi eteen sen sijaan, että katkeroidut, että et saa miestä lypsettyä enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Kenen lapset ovat sitten? Ja jos ette olisi tehneet avioehtoa, niin hakisit eron ja puolet miehen omaisuudesta, just joo. Anteeks vaan, mutta ala tekemään jotakin itsesi eteen sen sijaan, että katkeroidut, että et saa miestä lypsettyä enempää.

No tulihan se sieltä, ootinki jo että millon se ilkeily alkaa jota tällä palstalla harrastetaan ihan työkseen. Onneksi olkoon, toivottavasti sulle tuli nyt hyvä mieli kun sait alkuperäistä tolleen mollata.

Alkuperäinen kirjoittaja Kakkaramakkara:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

No tulihan se sieltä, ootinki jo että millon se ilkeily alkaa jota tällä palstalla harrastetaan ihan työkseen. Onneksi olkoon, toivottavasti sulle tuli nyt hyvä mieli kun sait alkuperäistä tolleen mollata.

Enpä juuri muuta voi sanoakaan, kun avioehdon olemassaolo ottaa ap:tä päähän. Eihän tuo merkitse muuta kuin loppulaskentaa. Tietysti jokainen saa suunnitella talouttaan haluamallaan tavalla...

Vaikea paikka, mutta varmaan tiesit avioon mennessäsi ja avioehtoa tehdessä, että mies on rikas ja se takaa sinulle tietyn elintason. Hyväksyit sen.

Sairastuminen koettelee ihmisiä aina myös taloudellisesti. Toimeentulo niukkenee, ei välttämättä ole varaa mihinkään ylimääräiseen jokapäiväiseen käyttöön. Sinulle on kuitenkin taattu asunto, ruoka ja vaatetus sekä tarpeelliset menot. Jotkut joutuvat sairastuessaan tinkimään niistäkin, elämään velalla. Joten mistä oikeastaan murehdit?

Jos olet todetusti täysin työkyvytön, niin eläke on mahdollinen. Sitä ennen tarvitaan kuitenkin selvittelyjä, joita voi hakea julkisista terveyspalveluista tai jos mies maksaa, niin yksityislääkäreiltä. Nykyään ei tosin pääse kovin helposti eläkkeelle, vaan tarjotaan työtä tai opiskelua, johon pystyy. Tosin opiskellessasi et ole kaiken aikaa hoitamassa kotia, joten miehen kanssa opiskelukin lienee sovittava. Tietämättä tässä aiemmasta ammatistasi ja koulutuksesta enempää niin, jos kotityö tälläkin hetkellä sujuu, niin miksei opiskelu talouskoulussa tai kotitalouspalvelujen tutkinnoissa. Kokoaikaopiskeluun voi hakea opintorahaa.

kyllä näkee jostain neuvoista ,että ihminen on heti valmis tuomitsemaan toisen tietämättä taustoja. taitaa kolahtaa itseen,vai. Voin kertoa taustoistani sen verran ,että kun menimme naimisiin ,oli minulla tuloja ja elätin kyllä itseni. Ei kait voi tietää ,että sain aivokasvaimen ja sen mukana työkyvyttömyyden ,verenpainetauden ja silmiin viherkaihdin. Jos joku haluaa kouluttaa mut joksikin niin kovin tervettä(muuten kuin aivot)minusta ei saa. Olen vielä toisesta korvasta kuuro. olen miettinyt että jos vaikka siivoaisin,mutta kun kunto ei kestä kun minulta leikattiin tasapainoelin pois kokonaan,niin miten siinä siivoilet kun köykkiminen on päälle pahasti ja näkö on mitaä on. En todellakaan lypsä miestäni ja kyllä hän sen tietää. Vaikka saan rahaa käyttää ,ei se ole mun omassa hallinnassa,jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Onneksi en ole shoppailija tyyppi. Onhan mulla hyvin asiat mutta tulee mieleen että onko tässä maassa aviovaimot aivan miestensä armoilla tässä tapauksessaLapset on jo aikuisia ,eikä asu kotaona. Kiitos joistakin hyvistä vinkeistä. Aioj soittaa juristille kyllä.

Eikö tuolla terveydellä sitten pitäisi päästä jo sairauseläkkeelle?

Suomessa ei avioVAIMOT ole MIESTENSÄ armoilla, vaan luonnollisesti avioliitossa olevien henkilöiden oletetaan vastaavan myös puolisonsa elatuksesta. Oli kyseessä sitten mies tai nainen. Jos puoliso on pysyvästi työkyvytön, hän voi hakea eläkkeelle / sairauspäivärahalle / jne. jotka eivät ole puolison tuloista kiinni.

Eiköhän tuossa tilanteessa sinun pitäisi ensisijassa keskustella miehesi kanssa? Jos olette naimisissa, niin jos olet sairas, hänen kuuluu elättää sinua kykyjensä ja varallisuutensa mukaan. Tietenkään se ei Suomessa tarkoita sitä, etteikö sinun pidä itse ottaa mitään vastuuta elatuksestasi.

Toisaalta ihminen on 18-vuotiaana lain silmissä täysi-ikäinen. Jos menee naimisiin ja solmii avioehdon, niin pitäisi pystyä näkemään tilanne myös siltä kannalta, että kun aika kuluu, tulee ehkä lapsia, kertyy ehkä omaisuutta (myös perittyä), niin mitä se tarkoittaa. Muutoinkin pitäisi miettiä, että mitä tarkoittaa, jos jää äitiyslomalle (ei eläkettä) tai on sairaana (kuka maksaa kulut).

Jos olet ollut työelämässä, niin oletko laittanut siltä ajalta mitään sukanvarteen? Ainakin sinulle pitäisi kertyä eläkettä, jos olet töissä ollut.

Toisaalta voi miettiä sitäkin, että mikä on kohtuullista ja mikä ei. Jos miehesi jo nyt maksaa asumisesi (esim. sähkö- ja vesilaskut, vakuutukset jne) sekä vaatteesi että kaikki ruokakulut, niin kai sinä jotakin saat kotona olemisesta (työttömyyskorvausta, sairaseläkettä?), jolloin ne rahathan ovat sinun ikiomia rahojasi, eikö niin? Kyllä sinun pitäisi esimerkiksi lmoittautua työttömäksi, jolloin sinut kyllä pitäisi saada sitten raivattua kortistosta pois sairaseläkkeelle, jos et ole työkykyinen. Oletko tälle puolelle tehnyt asiasta mitään?

Ymmärrän toisaalta ahdinkosi, mutta toisaalta taas en. Olen itse eronnut suhteellisen varakkaasta miehestä useiden syiden vuoksi (mm. rahaa ei koskaan käytetty minun haluamiin asioihin), joten tiedän kyllä todella karvaasti, millaista on lähteä suhteesta ns. tyhjän päälle, kun raha ei meinaa riittää elämiseen millään. Oma "varallisuuteni" jäi ex-miehen seiniin tapetteina, lattiaan parkettina jne. Ilman sossun apua on pärjätty välillä paremmin, välillä huonommin. Välillä olen tehnyt 2 jopa 3 työtä yhtä aikaa saadakseni laskut maksettua. Sitä en osaa kyllä kuvitellakaan, mitä minulle tapahtuisi, jos työkyky menisi. Silloin varmaan lähtisi asunto alta aika nopeasti ja löytäisin itseni lasten kanssa ties mistä.

Ap on kyllä moneen muuhun vakavasti sairastuneeseen verrattuna jopa onnekas. Monilla kun tuo sairaus vie kaikki rahat ja elintaso romahtaa. Jopa köyhemmillä pariskunnilla on todella vaikeaa, jos toinen sairastuu.

Mielestäni ap:n pitäisi nyt ensisijaisesti selvittää oma statuksensa: työttömäksi tai sairaseläkkeelle. Luulisi noilla diagnooseilla jo eläkkeenkin tulevan. Sen jälkeen sitten joko saa omaa rahaa (eläke) tai tietää, mikä olisi elintaso, jos miehen kanssa tulisi ero. Vaikka rikkaan miehen puolisona ei saa työttömyyskorvausta tai asumistukea tai muita tukia, niin toki Ap saisi noita, jos tulisi ero miehestä. Tosin mitenkään leveää leipä ei kyllä taida yhteiskunnan tuillakaan olla.

Ammattilaisen tekemää avioehtoa tuskin pystyy Suomessa riitauttamaan menestyksekkäästi.

työttömyyskorvausta yritin kun asuimme avoliitossa,kun työt loppui. Sain kieltävän vastauksen ja aloin valittaa päätöksestä. valitusprosessi kesti vuoden ja korkein työvoimaviranomainen joutui myöntämään ,että minä voitin ;olin siis oikeutettu korvaukseen ,vielä takautuvasti vuoden ajalta. Kävi niin ,että kun paperit olin täytellyt ja lähettänyt,tuli kyse asmisoloista. Ja yllätys,koska asuin nyk.mieheni kanssa ja hän oli varakas jo tuolloin ,en saanut pennin latinkia. Olin kyllä ihmeissäni,mutta minkäs teet. En saa nyt siis edes minimitoimeentuloa mistään ,olen hänen armoillaan. Onneksi hän on kiltti ja maksaa kotona oloni. Ammattini on sellainen,että koska sitä voi harjoittaa kotoa käsin,en oikein usko ,että viranomaiset uskoo minun olevan niin sairas,vaikka papereista ilmenee työkyttömyys. Soitin juristille ja hän sanoi samaa,mutta kehoitti yrittämään. En valita elinolosuhteistani, enkä aio erota,meillä menee hyvin. Haluaisin vain myös antaa omaa osuuttani tähän talouteen,vaikka se olisikin hiekkaa erämaassa. Millähän perusteella minimitoimeentulo annetaan. En varmaan saisi edes sitä,kun olen naimisissa. Mitä ne naiset tekee joiden mies ei anna penniäkään,mutta erota ei voi jostain syystä. Tiedän ,että se olisi ratkaisu ,mutta miksi erota hyvästä liitosta muilta osin.

Jos avioliittosi voi hyvin niin älä nurise. Monella on paljon vaikeampaa, kun ei ole puolisoa: ajattele esim. yh-äitejä, jotka sairaita ja vielä lapset päälle!

Lopeta nurina: jos olet ollut työttömyyskortistossa sairaana ja nostanut työttömyyspäivärahaa niin et voi olla yhtä aikaa sairas. Olet siis valinnut osasi tyytymällä sairaana työttömyysrahaan ja olet siis käytettävissä olevaa työvoimaa.

... voithan sitten hakea yksineläjän etuuksia vuokrayksiössäsi. Voitte sitten miehesi kanssa kuitenkin olla kimpassa, koska ei kukaan tarkista kenen kanssa seukkaat eli rikkaan vai köyhän miehen.

On, että rikas puoliso ottaa kaikki mahdolliset vakuutukset itselleen ja puolisolleen hänen kuolemansa varalle, jossa edunsaajana on puoliso. Näin turvataan puolison elämä ja toimeentulo kuoleman sattuessa. Myös testamentissa pitää olla "raha" puolisolle, joka ei ole kykenevä sairaana elättämään itseään.

Ap:n tapauksessa olisi kohtuullista myös, että rikas puoliso laittaa ap:n tilille rahaa kuukausittain hänen henkilökohtaiseen käyttöön, mistä puoliso ei ole tilivelvollinen.

Eikö ap:n puoliso suostu tähän "kohtuullistamiseen"?

Mihin ihmeeseen muuhun sitä rahaa yleensä tarvitsee?

Olen ollut 17 vuotta yh ja läheskään joka kuukausi liksa ei ole riittänyt asumiseen, ruokaan ja vaatteisiin. Sossun luukulle selkäni ei ole taipunut koskaan, sinne menkööt sairaat tai muuten työkyvyttömät. Olen välillä tehnyt kolmea työtä. Kaikesta paitsi asumisesta on tingitty. Välillä meni vuosia etten käynyt kampaajalla tai ostanut yhtään uutta vaatetta, joskus hävetti töissäkin.

Nyt kun lapset ovat aikuisia, toinen jo poissa kotoa ja palkkanikin noussut vuosien varrella, tulen toimeen. Kahta työtä teen edelleen. Asuntovelkaa on vielä 20 vuodeksi eteenpäin.

Jos asunto ja ruoka on turvattu, vaatettakin saa, mitä ihmettä muuta tarvii?? Asiasi ovat loistavasti moneen muuhun verrattuna. Miehen omaisuus on miehen.

Ap:n tarpeen ja olen edelleen sitä mieltä, että rikas puoliso laittakonn köyhemmän, kotona olevan puolison tilille rahaa kuukausittain: esim. n. minimitoimeentulon verran eli n. 500 egee, mistä ap ei ole tilivelvollinen puolisolleen.

Tämä on ihan oikeus ja kohtuus, jos toisella on fyrkkaa ja toisella ei. Eikä toisella mitään omaa toimeentuloa.

Ap. juttusi paljastavat, että olet masentunut, enkä yhtään ihmettele, kun kuulin lisää. Ole nyt varovainen, että et sano ihan kaikkea ääneen mitä ajattelet. Tarvitset ainakin keskusteluapua.

Alkuperäinen kirjoittaja älä valita:
... voithan sitten hakea yksineläjän etuuksia vuokrayksiössäsi. Voitte sitten miehesi kanssa kuitenkin olla kimpassa, koska ei kukaan tarkista kenen kanssa seukkaat eli rikkaan vai köyhän miehen.
Jos voisit lukea mun aikaisemmat vastaukset,voisit nähdä ,etten ole koskaan saanut mitään korvausta mistään. En halua olla epärehellinen ja nostella rahoja jotka ei mulle kuulu. Olen halunnut nostaa keskustelun niistä vaimoista ,jotka haluavat olla avioliitossa(kuten minä) mutta ei ole mahdollista saada mitään rahaa kun on naimisissa eikä ole tuloja kodin ulkopuolelta. Siis ymmärrsitkö nyt. En valita ,haluaisin vain hyviä ideoita .Olen tyytyväinen ,mutta itsenäisyyteni on naisena mieheni kukkarossa. Tekisin vaikka viittä työtä,mutta kuten kirjoitin ,terveys ei kestä.

Jos voisit lukea mun aikaisemmat vastaukset,voisit nähdä ,etten ole koskaan saanut mitään korvausta mistään. En halua olla epärehellinen ja nostella rahoja jotka ei mulle kuulu. Olen halunnut nostaa keskustelun niistä vaimoista ,jotka haluavat olla avioliitossa(kuten minä) mutta ei ole mahdollista saada mitään rahaa kun on naimisissa eikä ole tuloja kodin ulkopuolelta. Siis ymmärrsitkö nyt. En valita ,haluaisin vain hyviä ideoita .Olen tyytyväinen ,mutta itsenäisyyteni on naisena mieheni kukkarossa. Tekisin vaikka viittä työtä,mutta kuten kirjoitin ,terveys ei kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

... valitettavasti. Opi elämään sen tosiasian kanssa! Voit yrittää hakea sitä sairauseläkettä ja jos et saa niin et saa. Opi siis olemaan tyytyväinen siihen, mitä sinulla jo on. Arvosta myös sitä terveyttä, mitä jäljellä on ja hoida sitä.

Yhteistyössä