Kovasti on teillä pölinää tuosta normaalipaino vs lihava.

faktoje teille
Niin, faktahan on, että normaalipaino on normaalipaino. MUTTA, se että on vaikka siellä indeksin ylärajoilla, ei tarkoita, että ei voisi olla ylimääräistä rasvaa hiukan liikaakin ja että painon pudottaminen ei voisi olla perusteltua. Se normaalipainossa oleminen ei myöskään takaa hoikkuutta tai solakkuutta. Ylärajoilla on väkisinkin hieman tuhti.

Itse olen 170cm pitkä ja painan 67 kg. Juu, en ole lihava, mutta en kyllä mitenkään hoikkakaan. Ylimääräistä on, vatsassa, käsivarsissa, reisissä. Vartalonmallini on tiimalasi, joten näytän silti sopusuhtaiselta, koska mulla on vyötärö. Toisella vartalonmallilla olisin todennäköisesti vielä pullukampi. Haluan silti laihduttaa n. 10 kiloa, koska tahdon olla oikeasti hoikka.

Ja tuosta lihaksen painamisesta. Harrastan kamppailulajeja ja useimmat harrastajat/ammattilaiset lajeissani ovat melko lihaksikkaita. Punnituksia seuratessa on kuitenkin käynyt ilmi, että n. 170 senttiset aktiiviharrastaja/ammattilaisnaiset eivät siltikään painaa läheskään niin paljoa kuin minä, heidän painona on jotain 58-63kg. Ja heillä on lihasta ja ruumiinrakenne usein ei sieltä kevyemmästä päästä.

Fakta on siis myös se, että vaikka olisikin tiukkaa lihasta, niin se paino ei siltikään kohoa kovin montaa kiloa ihannepainon yli (eri asia kuin normaalipaino). Jos on aktiiviurheilija, n. 170cm ja painaa vaikka 70kg, niin silloin se ei vaan voi olla lihasta, vaan siinä on väkisinkin ylimääräistä rasvaa. Eikä selityksenä käy ruumiinrakennekaan. Eli ehkä nyt lienee aika turha höpöttää, että nainen voisi kerätä lihasta niin paljon, että normipainon ylärajoilla olisi vain lihaksikas.

Yhteistyössä