kova vauvakuume,mutta asuntotilanne pistää stoppia haaveille... :(

Jos vaikka löytyisi muita samasta ongelmasta kärsiviä..
Esikoinen täytti 2v ja äipällä on ruvennut tuo vaavikuume kiihtymään! :p
Asumme,minä+lapsi+isä+koira+kissa,hyvin edullisessa vuokra kaksiossa ja isompaan vuokra-asuntoon en rahoja törsää,koska samalla rahalla maksaa jo omaa asuntoa pois.
Mutta,kun ei taida olla mahdollista se oman asunnon ostaminen,koska ei ole takaajia eikä sukanvarressa säästöjä...
Joten siihen taitaa kaatua vauvahaaveet.. :(
Onko vain sinniteltävä vielä vuosia eteenpäin,jotta saisi rahaa kerättyä jemmaan ja sitten ehkä sen oman asunnon saisikin ostettua...ja sitten sen vaavin!Siihen vaan menee niiin monta vuotta... :(
 
Where there's a will, there's a way.
Jos molemmat olette sitä mieltä, että perhe kaipaa uutta jäsentä, niin kyllähän tila myöten antaa.

Eikös se tilan puute ala iskeä vasta siinä vaiheessa, kun molemmat lapset alkavat olla leikkiväisessä ja liikkuvaisessa iässä? Alatte nyt kunnon säästökuurille ja mahdollisesti samalla yrittelemään tärppiä. Mahdollisesti ja hyvällä säkällä vuoden päästä teillä on vastasyntynyt ja kolmevuotias. Joko koko porukalle nukkumatila toiseen huoneeseen ja toinen leikki-/olohuoneeksi tai sitten vanhemmat+vauva olkkariin ja 3v omaan huoneeseen.
 
Itse olen vielä hoitovapaalla,joten nyt ei voi kyl säästää..Muutenhan tämä asunto riittäisi JOS isännällä olisi "normaalit" työ ajat.Mutta,kun tekee kaksivuoroa niin menee aikas hulinaksi,kun päivällä hänen pitäisi saada nukutuksi.
Jo yhden lapsen päikkärit makkarissa raastoivat "hermoja",niin siihen vielä toinen mokoma lisää,niin unettomuus on taattua! :headwall:
 
Eikös niitä asuntolainoja vieläkin saa ilman säästöjä tai takauksia?
Sillon 3v sitten kun nykyinen asunto on ostettu ne mainosti noita paljonkin ja meillä ei ollut mitään noista, eli koko summa on lainalla.

Jotkuthan pystyy vaikka millä kokoonpanolla elämään ahtaasti, mutta mä en siihen pystyisi, mun mielestä vaan kaksioon ei mahdu kahden lapsen ja vielä elukoiden kanssa (ja siis voihan toki oikeesti mahtua, mutta mun päässä ei :D).
Kyllä mä suosittelisin että käytte pankissa ja katsotte mitä ne sanoo.
 
Itse olen vielä hoitovapaalla,joten nyt ei voi kyl säästää..Muutenhan tämä asunto riittäisi JOS isännällä olisi "normaalit" työ ajat.Mutta,kun tekee kaksivuoroa niin menee aikas hulinaksi,kun päivällä hänen pitäisi saada nukutuksi.
Jo yhden lapsen päikkärit makkarissa raastoivat "hermoja",niin siihen vielä toinen mokoma lisää,niin unettomuus on taattua! :headwall:
Mutta onhan teillä kaksi huonetta? Jos edes toisessa on ovi, niin ukko sinne pötköttämään tulpat korvissa ja miehen nukkuma-aikoina keskität lasten kanssa elämän toiseen huoneeseen, keittiöön ja pihalle.
 
mymosa
Mä tiedän yhdenkin perheen joka on elänyt 70m2 kolmiossa kahden ison koiran, 4 lapsen ja 2 aikuisen kokoonpanolla.
Mekin muutettiin ukon kanssa juuri olkkariin, kun esikko tarvis oman huoneen.

Kyllä ratkaisuja on, olette aamupäivän muksujen kanssa pihalla (sää salliessa), niin mies saa nukkua. sitten tulette päiväunille. Kyllä siinä on mies kerinny jo unta ottaa. Sekä vauvan voi nukuttaa ulos vaunuihin. Ja sen jälkeen, kun vauva ei enää tarvii yöllä herätä niin muutatte olkkariin ja lapset jakavat makuuhuoneen.
 
Me asutaan 53 neliön kaksiossa. minä, mun 2 lasta (7 ja 6v), 2 marsua häkkeineen, mun uusi aviomies ja mahassa on eka yhteinen lapsi vielä tulossa: hyvin ollaan mahduttu :) Tytöt ovat samassa huoneessa kerrossängyssä, me ollaan olohuoneessa ja ihan siistinnäköinen on vaikka sänky siellä onkin (kunhan muistaa pedata aina :D )
Tulevalle lapselle on paikka ainakin aluksi olohuoneessa sitten myös.(ehkä se vielä mahtuu tuonne tyttöjen kanssa jossain vaiheessa samaan tilaan :) )

ja kyllä ne miehetkin harjaantuu siihen ettei mikään ihan pikkumeteli häiritse, ja ainahan sitä voi lähteä ulkoilemaan yms lapsen kanssa.

Hyvin ollaan mahduttu. :)

T:Neiti rv 31+3
 
Siinä vaiheessa kun meidän pikkukakkosemme ilmoitti tulostaan, asuimme yksiössä. Ja mikäli sopivaa asuntoa (emme halunneet tinkiä tietyistä hinta/sijainti/ym kriteereistä) ei olisi löytynyt, olimme jo valmistautuneet siihen että sitten asumme siinä yksiössä kaikki neljä. No, löysimme kyllä kakkosen odotusaikana sopivan kolmion. Mutta nyt kun kolmas olisi toiveissa, niin ei ole tullut mieleenkään ettemmekö mahtuisi nykyiseen kotiimme vielä kolmenkin lapsen kanssa...

Ai niin, ja jos lapsia on enemmän, niin ainahan sitä asumistukeakin saa silloin enemmän. Kelan sivuiltahan näkee, mikä on asunnon "maksimikoko" milläkin perhekoolla täyden asumistuen saamiseksi. Eli ei se isompi vuokra-asunto välttämättä kovin paljon kalliimmaksi tule.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos paljon teille kaikille!Tekstejänne lueskellessa tuli itselleni huojentava olo! :hug:
Jos sitä uskaltais ihan oikeasti suunnittelemaan sitä kakkoista! :p
Tuossa pari vuotta takaperin kävimme pankissa kyselemässä (op) lainaa ja vastaus oli,että kun ei ole takaajia eikä sitä omaa rahaa niin sori sori..!Nordeasta myös selvitin laina-asioita ja siellä olisi ollut sellainen laina systeemi jossa olisi pitänyt asunnon hinnasta 5% löytyä omasta taskusta,joten sekin sit siitä...
 
meillä on ainakin laina sammosta ja sieltä saatiin jonkinlainen vakuutusyhtiön takaus eli ei tarvinnu olla mitään säästöjä, piti vaan alkuun maksaa tietty joku järjestelymaksu yms. 1000-2000€, mut muuten siis järjesty! saatiin sit säästörahat pitää alakerran remonttirahastona!:)
 
Esikoinen sai isomman sängyn makuuhuoneeseen ja tilaa jäi vielä "yllin kyllin",että kyllä se pinnasänky vielä sinne mahtuu... =D
Taitaa hyvinkin paljon olla omasta asenteesta kiinni,että minkä kokoisessa huushollissa "pystyy" perheen kanssa asustamaan.Oma asenteeni muuttui kerta heitolla,kun laittoi asioita tärkeysjärjestykseen...Turhaan elää elämää "sitten kun" asenteella,kun se eletään tässä ja nyt!
Ensi vuonna vaavin yrittämis toimiin!! :p
 
Täytyypä tuohon laina-asiaan sen verran kommentoida kun justiinsa asuntolaina otettiin että nordeasta saa omatakauksen joka ei todellakaan vaadi että sulla on lyödä tietty rahasumma pöytään heti.. :) Itsekkin nimittäin luulin ensin että omaa rahaa pitää olla sen ja sen verran, soitin virkailijalle joka selvitti että ei sitä tartte suoraan olla, vaan se oli jotenkin liitännäinen siihen lainaan, nauroi vielä että nykyään hyvin harvoin on kellään antaa yhtään mitään omaa varallisuutta siihen lainaan.

Eli rohkeasti pankkiin juttelee, op:ta tosin en suosittele, siellä meiltäkin olis nyhdetty vaikka kuinka monta takaajaa ja kaikenmaailman muita juttuja, nordean kanssa pystyi melko jouhevasti asioista sopimaan.

Tsemppiä! :)
 
Kiitos Maira!Juu,on se kumma juttu,kun ollaan molemmat oltu koko ikämme op:ssa asiakkaana niin missään ei näköjään tulla vastaan!Että siinä on sitten kiitos heiltä!Noh,saavat sitten nuolla näppejään jos/kun siirrämme pankkiasiat muualle kuin heille!
 

Yhteistyössä