Kova vai pehmeä koppa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maikku28
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maikku28

Uusi jäsen
07.02.2006
19
0
1
tästä on varmaan jo monta aihetta ollut mutta en löytänyt tähän hätään. Niin eli kokemuksia kovasta ja pehmeästä kantokopasta. onko eroa onko talvi vai kesä vauva.. kumpaan mahtuu pidempään yms..
 
Perustelut tässä:
- käy matkasänkynä ekat 4kk
- ei jää erikseen säilytettäviä koppaosia
- kevyempi kantaa kuin kova
- muuntuu lämpussiksi
- pitkäikäisempi ja monikäyttöisempi kuin kova: meillä Teutonian pehmeä koppa oli tammivauvalla käytössä 3 talvea!
- kopissa on eroja: joidenkin merkkien kopat lörppöjä, toisten pieniä. Teutonian erinomainen, markkinoiden suurimpia
- käy yhtä hyvin kesävauvallekin: kopan reunat meillä ainakin tukevat
- pehmeä koppa mainio myös vauvalle, joka juuri opettelee istumaan: voi istua ja sitten taas maata
- erillisiä jalka- tai lämpöpusseja ei tarvita
 
mulla on kesävauva ja kova koppa.
Kantokoppa käy sänkynä noin 3kk.vauva tykkää kun on seinät lähellä.
Kesällä se ei ole liian kuuma ja hyttysverkon voi virittää ylle. Helppo kantaa mukana kylässä ja kotona nukkuvana paikasta toiseen. talvivauvalle voisi pehmeä olla parempi.
 
Koppia on eri valmistajilla kovin erilaisia. Jotkut pehemeät kopat ovat ihan rättejä, joita ei voi käyttää ilman peitettä ja ne ovat huonoja kesävauvoille. Joillakin valmistajilla pehmeäkin koppa on hyvin tuettu ja ja ryhtevä ilman peitettäkin ja sopii kesävauvalle. Kovat kopat taas ovat aika kylmiä ilman lisäpusseja ja niille ei ole muutaman kk:n käytön jälken mitään virkaa.

Ei mielestäni voi sanoa, että jompi kumpi on ehdotomast parempi, koska eri valmistajilla kopat ovat kovin erilaisia. Hyvä on, jos kopasta saa kuitenkin lämpöpussin rattaisiin, koska sehän on pehmeän kopan alkuperäinen tarkoitus ja lisäarvo.

Sekin on harhakuvitelma, että pehmeät kopat aina olisivat pienempiä kuin kova koppa. Kannattaa mitata eikä uskoa silmiään. Kova koppa joka on yläreunasta leveämpi kuin patjan kohdalta näyttää isolta, mutta tosiasiassa makuupinta-ala voi olla todella pieni.
 

Yhteistyössä