koulutus

äyti

Mä olen 25-vuotias äiti, jolla opiskelut on kesken. Lapsi päätettiin tehdä tässä välissä silti. Tai päätetiin ja päätettiin.. Raskaaksi tulo ei ollut niin suunniteltua, mutta kun olemme mieheni kanssa olleet yhdessä jo yli viisi vuotta, ei syytä lapsesta luopumiseenkaan ollut. Mulla on myös ystäviä, jotka on hoitanut opiskeluita ja vauvaa oikein hyvällä menestyksellä yhtäaikaa.

Ja toi, mitä joku tossa aiemmin sanoi, että työnhaussa on etuna, että lapset on tehty, on aivan totta. Mieluumin työnantaja ottaa sellaisen henkilön, jolla ei ole äitiysloma heti tiedossa. Monilla se voi olla, jos on nuori vastavalmistunut nainen. Kun se järjestys on silloin koulutus, työ, lapset.

Lapsi on myös sellainen lahja, joka auttaa jaksamaan ja motivoi hyvän ammatin hankkimiseen. Välillä on raskasta, mutta niinhän aina elämässä on. Kaikin puolin olen todella onnellinen tästä tilanteesta, että se on juuri näin kun on.

Rahasta ja parisuhteesta.. Meillä mies maksaa kyllä enemmän laskuja kuin minä, mutta ollaan oltu yhtä lailla tilanteessa, jossa asiat oli toisin päin. Minä tein paljon töitä, kun miehen opinnot olivat kesken. Se aina maksaa enemmän, jolla on enemmästä ottaa. Kuitenkin yhteisen hyvän vuoksi molemmat toimii. Molemmille on tärkeää, että kumpikin saa kouluttautua sellaiseen työhön kuin haluaa. myöhemmin on sitten turvatumpi tulevaisuus kunh työ on mielekästä ja siitä saa kohtuulista palkkaa. Lasta tai ei niin mun tulot tällä hetkellä ois joka tapauksessa miehen tuloja pienemmät. Oma vika, kun otti opiskelijan! ;) Voihan se tietty olla joillekin liikaa..

Niin ja lopuksi vielä, tutkimus on osoittanut, että 20-30-v. ihmisten parisuhde parani, kun perheeseen syntyi lapsi. Yli 30-v. kokivat puolestaan pienen lapsen hoidon yllättävän raskaaksi ja parisuhteen laaatu heikkeni. Eli siunausta yritykselle!
 
tande
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 18:34 vieras kirjoitti:
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Meilläkin omakotitalo, uudet autot molemmilla ja mökki. Vaikka ollaan alle kolmekymppisiä, mut en lastani millään julkisilla alkais kuljettaa tai haluas kerrostalolähiössä häntä kasvattaa. kyllä asioiden pitää kunnossa olla kun on lapsia.


Eipä kaikki välttämättä halua muuttaa omakotitaloon tai halua omaa mökkiä. Ja ihan asuinpaikkkakunnasta riippuu, tarviiko lasta kuljettaa julkisilla, vai pääseekö ihan kävellen paikasta a paikkaan b. Ja oon ihan sitä mieltä, että ei se materiaalinen omaisuus oo niin tärkeetä, kun se mitä muuten voi antaa lapselle. Mut mielipiteitä on erilaisia.
 
yx vieras
pitää avata suuta sen verran vaikkei pitäis,mut enpä voi olla sanomatta tosta "leenun" kirjotuksesta että yhdyn "taustalta" nimimerkin kans samaan että aika törkeesti tehdastyöläiset vedät jotenki alas! :headwall: mee kuule päiväx tehtaaseen töihin nii sanoppa sit uudestaan mielipitees!!!vaikkei tarvita aina koulutusta niin se työ todella on vaativaa/raskasta ja suurimmax osax vuorotyötä ja moni korkeasti koulutettu ei jaksas päivääkään tehtaassa vaikka sielä se raha tosiaan ansaitaan työllä toisin ku joku korkeakoulutettu toimistossa istuva tai joku muu mihin ei tarvita ruumiillista työtä!!!äh prkl en jaksa tän enempää tästä aiheesta,mut turha alentaa tehdastyöläisiä!!!!!!! :headwall:
 
karmi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 14:31 yx vieras kirjoitti:
pitää avata suuta sen verran vaikkei pitäis,mut enpä voi olla sanomatta tosta "leenun" kirjotuksesta että yhdyn "taustalta" nimimerkin kans samaan että aika törkeesti tehdastyöläiset vedät jotenki alas! :headwall: mee kuule päiväx tehtaaseen töihin nii sanoppa sit uudestaan mielipitees!!!vaikkei tarvita aina koulutusta niin se työ todella on vaativaa/raskasta ja suurimmax osax vuorotyötä ja moni korkeasti koulutettu ei jaksas päivääkään tehtaassa vaikka sielä se raha tosiaan ansaitaan työllä toisin ku joku korkeakoulutettu toimistossa istuva tai joku muu mihin ei tarvita ruumiillista työtä!!!äh prkl en jaksa tän enempää tästä aiheesta,mut turha alentaa tehdastyöläisiä!!!!!!! :headwall:
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa..
 
laitoshuoltajatutkinto 1991-93 ja nyt Datanomin tutkinto 2003-06. ja siin välissä sit on A- ja AB-tietotekniikan ajokortit
 
jossu-79
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 13:09 tande kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 18:34 vieras kirjoitti:
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Meilläkin omakotitalo, uudet autot molemmilla ja mökki. Vaikka ollaan alle kolmekymppisiä, mut en lastani millään julkisilla alkais kuljettaa tai haluas kerrostalolähiössä häntä kasvattaa. kyllä asioiden pitää kunnossa olla kun on lapsia.


Eipä kaikki välttämättä halua muuttaa omakotitaloon tai halua omaa mökkiä. Ja ihan asuinpaikkkakunnasta riippuu, tarviiko lasta kuljettaa julkisilla, vai pääseekö ihan kävellen paikasta a paikkaan b. Ja oon ihan sitä mieltä, että ei se materiaalinen omaisuus oo niin tärkeetä, kun se mitä muuten voi antaa lapselle. Mut mielipiteitä on erilaisia.

Joo ihan samaa mieltä. Ei sinne hautaan sitä omaisuuttaan saa. Siis miksi kerätä monia autoja ja hienoja taloja, jos itestä tuntuu että vähemmälläkin pärjää.

Kävin itse tänään työhaastattelussa ja sen jälkeen rupes tuntuu etten edes hakemaani työtä halua. Hoitovapaa loppuu pian ja palaan töihin entiseen työpaikkaani, jossa on 6 tunnin päivät ja huom´nompi palkka kuin tässä hakemassani uudessa paikassa. Olen tullut kuitenkin siihen tulokseen että haluan ajatella lapseni kannalta tätkin työasiaa. KYLLÄ VÄHEMMÄLLÄKIN PÄRJÄÄ! Eikä kaikkea ole tosiaankaan pakko saada - EI AINAKAAN HETI JA SILMÄNRÄPÄYKSESSÄ!
(Niinkuin joillakin nykyajan nuoremmilla ihmisillä tuntuu olevan tavoitteena) Rakkaus se lasta parhaiten kasvattaa eikä tavaran paljous!!!!!
:heart: :heart:
 
Eeva1980
Mä oon Yo vm -99 ja tradenomi vm -06. Sain nuo Ammattikorkean paperit tammikuussa ulos ja huhti-toukokuussa on laskettu aika esikoiselle. Kyllä mua helpotti hurjasti, että onpahan koulut ainakin käyty ennen lasta/lapsia, vaikka olisin väkipakollakin suorittanut koulun loppuun jossain vaiheessa lastenkin kanssa. Kunnianhimo ei olisi antanut ikinä anteeksi, jos olisin jättänyt koulun kesken.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 19:14 jossu-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 13:09 tande kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 18:34 vieras kirjoitti:
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Meilläkin omakotitalo, uudet autot molemmilla ja mökki. Vaikka ollaan alle kolmekymppisiä, mut en lastani millään julkisilla alkais kuljettaa tai haluas kerrostalolähiössä häntä kasvattaa. kyllä asioiden pitää kunnossa olla kun on lapsia.


Eipä kaikki välttämättä halua muuttaa omakotitaloon tai halua omaa mökkiä. Ja ihan asuinpaikkkakunnasta riippuu, tarviiko lasta kuljettaa julkisilla, vai pääseekö ihan kävellen paikasta a paikkaan b. Ja oon ihan sitä mieltä, että ei se materiaalinen omaisuus oo niin tärkeetä, kun se mitä muuten voi antaa lapselle. Mut mielipiteitä on erilaisia.

Joo ihan samaa mieltä. Ei sinne hautaan sitä omaisuuttaan saa. Siis miksi kerätä monia autoja ja hienoja taloja, jos itestä tuntuu että vähemmälläkin pärjää.

Kävin itse tänään työhaastattelussa ja sen jälkeen rupes tuntuu etten edes hakemaani työtä halua. Hoitovapaa loppuu pian ja palaan töihin entiseen työpaikkaani, jossa on 6 tunnin päivät ja huom´nompi palkka kuin tässä hakemassani uudessa paikassa. Olen tullut kuitenkin siihen tulokseen että haluan ajatella lapseni kannalta tätkin työasiaa. KYLLÄ VÄHEMMÄLLÄKIN PÄRJÄÄ! Eikä kaikkea ole tosiaankaan pakko saada - EI AINAKAAN HETI JA SILMÄNRÄPÄYKSESSÄ!
(Niinkuin joillakin nykyajan nuoremmilla ihmisillä tuntuu olevan tavoitteena) Rakkaus se lasta parhaiten kasvattaa eikä tavaran paljous!!!!!
:heart: :heart:
Miten muka materia olisi lapsen saamasta rakkaudesta pois? Ihan kotona meidänkin lapset hoitdetaan ja perhe on sijalla yksi kaikilla elämämme sektoreilla. Panostamme yhteiseen aikaan ja yhdessä oloon. enkä ole mikään uraäiti ja isäkin on laittanut todella perheen työn edelle. Vaikka omaisuutta meillä siis onkin. Mielestäni rahat iukillä eläminen kuuluu opiskeluvaiheeseen ja nuoruuteen, ei enää siihen tilanteeseen kun pitäisi lapsia elättää. Heihinkin pystyy paljon paremminkeksittymään kun puitteet ovat kunnossa.
 
hiutale
Heips!Me olimme 19v opiskelijoita, kun saimme ensimmäisen lapsen.Mies opiskeli ja minulla oli lukio kesken.Valmistuin ylioppilaaksi kun esikoinen oli 1,3v.Tuolloin odotin jo toista lastamme.Nyt esikoinen 3,3v ja toka 1,8v.Mies on jo valmistunut ja töissä, minulla on korkeakoulupaikka odottamassa.Aloitan syksyllä.Rahallisesti oli tiukkaa, elimme vanhempien avustuksella.Lapsilta ei kuitenkaan mitään puuttunut.Nyt sitten onkin kivaa kun on vähän enemmän rahaa :D Jää säästöönkin hyvin kuukausittain, ei tarvitse laskea laskimella ruokakaupan hyllyn takana että riittääkö nyt rahat :whistle: ja voi ostella jopa itselle jotakin kivaa.Ja nyt voi ruveta suunnittelemaan sitä omaa pikkutaloa! B) Pankkilainan avulla toki...
 
tande
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 20:38 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 19:14 jossu-79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2006 klo 13:09 tande kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 18:34 vieras kirjoitti:
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Meilläkin omakotitalo, uudet autot molemmilla ja mökki. Vaikka ollaan alle kolmekymppisiä, mut en lastani millään julkisilla alkais kuljettaa tai haluas kerrostalolähiössä häntä kasvattaa. kyllä asioiden pitää kunnossa olla kun on lapsia.


Eipä kaikki välttämättä halua muuttaa omakotitaloon tai halua omaa mökkiä. Ja ihan asuinpaikkkakunnasta riippuu, tarviiko lasta kuljettaa julkisilla, vai pääseekö ihan kävellen paikasta a paikkaan b. Ja oon ihan sitä mieltä, että ei se materiaalinen omaisuus oo niin tärkeetä, kun se mitä muuten voi antaa lapselle. Mut mielipiteitä on erilaisia.

Joo ihan samaa mieltä. Ei sinne hautaan sitä omaisuuttaan saa. Siis miksi kerätä monia autoja ja hienoja taloja, jos itestä tuntuu että vähemmälläkin pärjää.

Kävin itse tänään työhaastattelussa ja sen jälkeen rupes tuntuu etten edes hakemaani työtä halua. Hoitovapaa loppuu pian ja palaan töihin entiseen työpaikkaani, jossa on 6 tunnin päivät ja huom´nompi palkka kuin tässä hakemassani uudessa paikassa. Olen tullut kuitenkin siihen tulokseen että haluan ajatella lapseni kannalta tätkin työasiaa. KYLLÄ VÄHEMMÄLLÄKIN PÄRJÄÄ! Eikä kaikkea ole tosiaankaan pakko saada - EI AINAKAAN HETI JA SILMÄNRÄPÄYKSESSÄ!
(Niinkuin joillakin nykyajan nuoremmilla ihmisillä tuntuu olevan tavoitteena) Rakkaus se lasta parhaiten kasvattaa eikä tavaran paljous!!!!!
:heart: :heart:
Miten muka materia olisi lapsen saamasta rakkaudesta pois? Ihan kotona meidänkin lapset hoitdetaan ja perhe on sijalla yksi kaikilla elämämme sektoreilla. Panostamme yhteiseen aikaan ja yhdessä oloon. enkä ole mikään uraäiti ja isäkin on laittanut todella perheen työn edelle. Vaikka omaisuutta meillä siis onkin. Mielestäni rahat iukillä eläminen kuuluu opiskeluvaiheeseen ja nuoruuteen, ei enää siihen tilanteeseen kun pitäisi lapsia elättää. Heihinkin pystyy paljon paremminkeksittymään kun puitteet ovat kunnossa.


Ei kukaan niin sanonutkaan, että materiaalinen omaisuus olisi lapsen rakkaudesta pois. Oli kyse siitä, että kaikki ei tarvitse omakotitaloa, omaa mökkiä ja autoja, vaan vähempikin kelpaa. Ei nyt kuitenkaan itteensä tarvi ottaa :).
 
pelkäävä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 22:55 Taustalta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 22:28 Leenu kirjoitti:
Huh huh, olipas edellisellä provosoivaa tekstiä. noh, kukin taaplaa tyylillään ;) Eiköhän sille lapselle ole kuitenkin tärkeintä se, että lasta rakastetaan ehdoitta, kuin se, millainen auto tai kesämökki on. Sitäpaitsi me asumme tilavassa omakotitalossa ja vaikka mieheni luonnollisesti tällähetkellä maksaakin suurimman osan kuluista, ei se todellakaan vaikuta suhteeseemma millään lailla.

Oikeastaanhan saan rahaa nyt enemmän ollessani opiskeleva kotiäiti kuin pelkkä kotiäiti, sillä saan kotihoidontuen lisäksi opintotukea. Ja kun maisterin paperit ovat kädessä, ovat lapsetkin sopivan ikäisiä aloittamaan kodin ulkopuolisessa hoidossa. Ja tuskimpa työnantajakaan pahastuu kun kuulee, että lapsiluku on täynnä, eikä pitkiä poissaoloja töistä ole luvassa.

Niin ja jos olisin oikein mukavuudenhaluinen, voisin toki raahustaa huonollakin koulutuksella esim. tehtaaseen töihin (joissa välillä on suht mehukkaatkin palkat koulutustasoon nähden), mutta olen aina arvoittanut elämääni muilla tavoilla. Lapset ja muut läheiseni ovat minulle terveyden lisäksi tärkeintä maailmassa ja vaikka haluankin kouluttaa itseni hyvin ja myös menestyä urallani, en milloinkaan tekisi sitä em. seikkojen kustannuksella.
Hyvähän sinun on opiskella jos miehesi maksaa kaiken ja toimii yrittäjänä.Miten olisi asiat silloin jos molemmat opiskelisitte?
Koomista miten muistat mainita maisterin tutkinnoista ym..Koetko olevasi jotenkin parempi ihminen kuin opiskelet pitkään? :LOL: Kirjoitit kovin alentuvasti mm.tehdastyöläisistä..Varmaan heille maksetaan mielestäsi liikaa palkkaa vähäisen koulutuksen takia?PITÄISIKÖ KAIKKIEN OLLA KORKEASTIKOULUTETTUJA? :headwall: Ehkä sinulle tekisikin hyvää mennä hetkeksi sinne tehtaaseen töihin ja ottaa se silmä kouraan ja oppia ehkä jotain! :kieh:
Hahaa, kateellinen vaan oot maisteriksi opiskelevalle. hehe :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 16:56 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 16:43 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 16:33 Vieras kirjoitti:
Miettikää silti miten pärjäätte rahallisesti jos opiskelette lasten synnyttyä!?Mahdollisesti silloin on jo talo/tai autolainaakin.
tuskin kovin moni ottaa hirveesti lainoja jos on opiskelija. Ja miksi kaikki pitää saada yhtä aikaa? talo, uusi auto jne.. Ja miksi pitää ensin olla edellä mainitut asiat ennen kuin muka "kannattaa" hankkia lapsia??
No ei opiskelija varmaan lainaa yksin otakaan/saisikaan, mutta tiedänpä tapauksia joissa parisuhde kärsinyt kovasti siitä että vain toinen perheenjäsen elättää..Tyylinsä kullakin!
Itse ainakin haluan lapsilleni kunnon kodin ja auton vaihtokin tuli pakolliseksi lasten synnyttyä..Pakko oli vaihtaa isompaan et mahtuu koirat,vaunut ja lapsetkin!
Olen kai niin mukavuudenhaluinen etten jaksaisi laskea jokaista pennosta,asua ahtaasti tai kulkea julkisilla..
juu... tiedän pari tapausta joiden on pitänyt saada talot ja autot ennen lasta, mutta mitenkäs siinä kävikään... Äitien pitää mennä pikaiseen takas töihin että saa lainoja hoidettua, halu olisi kuitenkin jäädä kotiin hoitamaan pikkuista. että näin.. Lapsi tuskin välittää, että asuuko se vuokralla kerrostaloasunnossa vai omassa talossa.
 

Yhteistyössä