Kouluruoka maksulliseksi.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kcal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se, että joku malli on parempi ei tarkoita sitä, että se tapahtuisi. Suomessa on erittäin hankala saada rahaa ohjattua tärkeisiin kohteisiin. Ongelman ratkaisuun on pakko hakea muita keinoja.

Tottakai olisi parempi ratkaisu nostaa ruokailuun käytettävää rahasummaa. Se ei kuitenkaan tapahdu, joten vanhempien tulee ottaa ohjat lastensa hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Koulut joutuvat usein käyttämään kouluruokaan sen rahan, minkä kunta siihen budjetissaan varaa. Mun kuopus on nyt yksityiskoulussa ja vaikka kunnat ostavatkin ostopalveluina peruskoulun yläasteen ja lukion opetusta tältä koululta, koulu saa käyttää rahansa juuri niinkuin haluaa. Junnun koulussa ei ruuasta tingitä ja koulun keittiö onkin saanut palkintoja erinomaisesta kouluruuasta. Mun mielestä koulujen pitäisi voida olla itsenäisempiä siinä, mihin määrärahansa käyttävät.

no yksiyiskoulut ovatkin erilaisia. Mutta ainkin meidän tytön koulussa ruokaa n riittävästi, ja se on ravitseva. sielät menee myö svanhuksille ruokaa ja muihin kouluihin.

mutta myös köyhän, jolla ei ole ykistyiskouluun varaa, on saatava oppilaillee ruokaa. Ja kun perus koulu on ilmainen, se tarkoittaa myös ruuan osalta
 
Meillä muksu on ainakin ollut ihan tyytyväinen koulussa ruokaan. Tietysti on päiviä jolloin on ollut "pahaa" ruokaa ja on sit syönyt vähemmän koulussa, mutta ei ole kyllä kertaakaan tullut kotiin koulusta nälkää valitellen. Syö sit kotona välipalaa ennen lämmintä ruokaa ja sit vielä iltapalan ja ihan hyvin on pärjännyt. Ja samaa ruokaa meillä kotonakin tehdään kuin koulussa, makkarakastiketta, makrulaatikkoa, keittoja ym. enkä kyllä ole pähkäilly proteiinien ja hiilareiden kanssa et onko tarpeeks, liikaa vai liian vähän.....ehkä olen sit niitä huonoja vanhempia jotka ei välitä, mut kyl noi mun lapset ihan normaaleilta sopivasti ravituilta kersoilta näyttää. Itse olen ainakin ihan tyytyväinen että kouluruoka on maksuton, enkä nyt tarkoita että itsellä ei olisi varaa maksaa lapsieni syömisistä rahaakin, mutta en koe että siihen on kouluruoan puolesta tarvetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
tyttö useinkin ihmettelee luokkakavereitaan. Valitttavat heti kouluun tullessa o että on nälkä ( moinkaanei syö aamuplaa lainkan, kun ei muka ehdi) sit kouluruokaa kun on tajolla otetan van salaattia tai pelkkää näkäriä ja painutaa kauppaan ostama karkkia. Sillä karkilla täytetään maha.
sit on ahden aikaan taas kova nälkä. koulussa on myynissä välipalaa, mutta.... ostava kaupasta miellummn sillä kahdella eurolla karkkia. Siten kotona ihmeteellä etä miski lapsella onnälkä. atyttä kirkkain silmin valehtelee, että söiin koulussa.

kunpääsee kotiin, hampparia ja pizzaa äkkiä mikron kun vanhemat on täissä tai lapset jaksa/ viitsi tehdä itse. pastaruoka tai munakasasta tekee ihan vartissa.
Meitä on niin moneen junaan =) Onneksi junnu ei ole koskaan ollut perso makealle, mutta oikeeta ruokaa voisi vetästä viiden lämpimän aterian verran päivässä :D

 
Olisiko aika, että me vanhemmat lyömme kovat tiskiin päättäjille ja vaadimme kelvollista ja riittävää kouluruokaa?
Itse olisin valmis lasteni ruuasta maksamaan, mutta siihen en haluaisi mennä, koska tiedän, että on lapsia, joiden vanhempia ei lasten ruokailu kiinnosta.

http://www.adressit.com/kouluruokailu
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamahemuli:
Olisiko aika, että me vanhemmat lyömme kovat tiskiin päättäjille ja vaadimme kelvollista ja riittävää kouluruokaa?
Itse olisin valmis lasteni ruuasta maksamaan, mutta siihen en haluaisi mennä, koska tiedän, että on lapsia, joiden vanhempia ei lasten ruokailu kiinnosta.

http://www.adressit.com/kouluruokailu

Hienoa, täytyy käydä allekirjoittamassa! =)
 
Kuvitellaanpa se ihannetilanne, että saadaan lisää rahaa ruokailuun..
Kuin moni lapsi siltikään söisi? On ihannetta, kun ei syödä ja muka se ruoka on aina pahaa. No okei, muutama oppilas ehkä saatais syömään, mutta silti penskat arvostavat eniten sitä, että olisi niitä valmiita einestuotteita.
Eli tilanne olisi se, että me vanhemmat oltais kauhean tyytyväisiä, kun on hyvät pöperöt, mutta silti ruokahävikki olisi suurta. Se hävikki olis vaan kalliimpaa.
Kyllä se kotoa lähtee, että lapsi söisi sitä kouluruokaa, eikä palveltas lapsen nirppaisuutta sillä, että on valmistuotteita, vaikka se ois kuinka helppoa meille vanhemmille, kun ei tarttis itse tehdä safkaa, saatikka lapsen. Kouluissa on ne tietyt ruuat, joita he syö, kalapuikot(palat ) on yks niistä harvoista.
Ja väitänpä, että nämä heikompiosaiset lapset ei osais pätkääkään arvostaa, onko se ruoka lihakastiketta, vaiko pippuripihviä, kun siihen eineeseen on jo opittu kotona
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tässä on ideaa. Vanhemmat yhdessä ottavat vastuuta lasten ruokailuista. Mikro on jo hyvä. Jos on lupa tuoda omia ruokia ruokalaa, niin voi tuoda lisukkeita lounaalle. Jos vanhemmat ovat näin aktiivisia, niin koulun salliessa voi sopia yhdessä siitä, että ostetaan pitopalvelulta lounaaseen lisuketta. Toivottavasti tämänkaltainen "suvaitsevaisuus" lisääntyy. Päästään tilanteeseen, jossa on mahdollista rahottaa lapsen ruokailua.
Mä suosittelen lämpimästi. Luultavasti koulussa on muitakin nälkäisiä teinipoikia. Se on noilla ton ikäisillä uskomaton ruokahalu =)

 
En kannata sitä, että kouluruokailusta tehtäisiin maksullinen, joko nykyisellään tai vähän lisää rahaa siihen. Mutta ei sen pitäisi myöskään olla keneltäkään pois, jos tarjotaan mahdollisuutta omakustanteisesti hankkia jotain välipalaa tai vanhemmat hankkivat mikron eväille tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamahemuli:
Olisiko aika, että me vanhemmat lyömme kovat tiskiin päättäjille ja vaadimme kelvollista ja riittävää kouluruokaa?
Itse olisin valmis lasteni ruuasta maksamaan, mutta siihen en haluaisi mennä, koska tiedän, että on lapsia, joiden vanhempia ei lasten ruokailu kiinnosta.

http://www.adressit.com/kouluruokailu
Kiitos, allekirjoitin.

:flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamahemuli:
Olisiko aika, että me vanhemmat lyömme kovat tiskiin päättäjille ja vaadimme kelvollista ja riittävää kouluruokaa?
Itse olisin valmis lasteni ruuasta maksamaan, mutta siihen en haluaisi mennä, koska tiedän, että on lapsia, joiden vanhempia ei lasten ruokailu kiinnosta.

http://www.adressit.com/kouluruokailu
Kiitos, allekirjoitin.

:flower:

En allekirjoita, noista syistä, mistä aiemmin kirjoitin. En usko, että meijän teini-ikäset sen paremmin syö, ennenkuin opetamme oikean kotiruuan/kouluruuan syöntiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kcal:
Normaali teini, ikä 15-vuotta.

Aamulla kävellen kouluun, 15 min
Liikuntatunnit koulussa 1,5 tuntia salibandyä.
kotiin kävellen 15 min
Illan harrastukset, snoukkaa läksyjen jälkeen kello 15.30 - 21.00

Kulutus 9162 kcal. Laskettu kalorilaskurilla kyseisen esimerkkipäivän mukaan.

Kouluruoka, päivän tärkein ateria: noin 1000 kcal

3 kalapuikkoa 380 kcal
9 perunaa 375 kcal
kastike 50 kcal
Törkeesti salaattia 80 kcal
Kolme näkkileipää 150 kcal
Maitolasi 33 kcal (vain yksi lasi / oppilas)
Vettä

Onko siis mikään ihme, että pitää olla koulussa mukana paketti rusinoita 800kcal ja mehu 390kcal? Nämä yksinään tekevät enemmän, kuin kouluruoka. Kouluruoasta on tehty niin kevyttä, että lisukkeita ei mahdu mahaan korvaamaan rajoitettujen ruokien määrää.

Kouluruoalle pitäisi saada hinta. Kukaan ei hyväksyisi sitä, että päiväkodista tultaisiin nälkäisenä, koska se maksaa. Vähintäänkin vanhemmille tulisi antaa oikeus osallistua oman lapsensa kustannuksiin.

Missään koulussa ei lapsi saa 9 perunaa!! Hyvä jos kolme annetaan!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyuiop:
Kuvitellaanpa se ihannetilanne, että saadaan lisää rahaa ruokailuun..
Kuin moni lapsi siltikään söisi? On ihannetta, kun ei syödä ja muka se ruoka on aina pahaa. No okei, muutama oppilas ehkä saatais syömään, mutta silti penskat arvostavat eniten sitä, että olisi niitä valmiita einestuotteita.
Eli tilanne olisi se, että me vanhemmat oltais kauhean tyytyväisiä, kun on hyvät pöperöt, mutta silti ruokahävikki olisi suurta. Se hävikki olis vaan kalliimpaa.
Kyllä se kotoa lähtee, että lapsi söisi sitä kouluruokaa, eikä palveltas lapsen nirppaisuutta sillä, että on valmistuotteita, vaikka se ois kuinka helppoa meille vanhemmille, kun ei tarttis itse tehdä safkaa, saatikka lapsen. Kouluissa on ne tietyt ruuat, joita he syö, kalapuikot(palat ) on yks niistä harvoista.
Ja väitänpä, että nämä heikompiosaiset lapset ei osais pätkääkään arvostaa, onko se ruoka lihakastiketta, vaiko pippuripihviä, kun siihen eineeseen on jo opittu kotona

Mistään valmistuotteista ei tässä ole ollut puhettakaan. Mistä olet saanut sellaista päähäsi? Ikävä kyllä kouluruokailussa on menty eineksiin, juurikin näihin kalapuikkoihin yms, vaikka satavarmasti järjestään vanhemmat haluaisivat lapsille tarjottavan juuri sitä oikeaa ja terveellistä 'kotiruokaa'. Sitä varten minä ainakin haluan, että määrärahoja lisätään niin, että ruokalistalta löytyisi oikeita ruokia ja kalapuikkopäivät olisivat niitä harvinaisempia juttuja. Niinkuin vanhaan hyvään aikaan.

Mistä olet saanut päähäsi etteivät lapset söisi kunnollista ruokaa? Minusta tuo mainitsemasi lihakastike on ihan valtavan hyvä ruoka kouluun, kukaan ei varmaan mitään pippuripihvejä sinne ole vaatimassakaan.

Minä väitän, että kaikkien lasten etu ja erityisesti näiden heikompiosaisten lasten etu olisi saada edes koulussa oikeaa ruokaa. Me vanhempina ja veronmaksajina voisimme vihdoin lähteä barrikadeille tämän asian kanssa.
 
Se on ainaki meidän lasten koulussa sillä tavalla että vaikka ruokaa on ja sitä saa ottaa lisää niin ruokailuun varattu aika on niin nafti jonossa seisomisiineen ettei sitä ehdi kunnolla syödä. Ja kokemusta on kahdesta eri yläkoulusta kahdella eri paikkakunnalla. Jos jää nälkä niin saa santsata mutta sitten myöhästyy tunnilta ja saa jälki-istuntoa tunnin :/
 
Ja en missään tapauksessa kannata maksullista kouluruokailua joka eriarvoistaisi lapset todella. Jos on kerran ylimääräistä rahaa niin laita lapsesi yksiyiseen kouluun tai vie hänelle eväät koululle ja kustanna sinne mikro paistin lämmitystä varten.

On todella paljon perheitä joissa lapsen päivän AINOA lämminruoka tulee koulusta. Mitäs heille sitten tarjottaisi jos ruoka maksaisi??
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kouluun ei saa viedä mikroaaltouunia, eikä sieltä saa jääkaappia lainaan.
Ruokatermoksessa pysyy hyvin lämpimänä tai vaihtoehtoisesti kylmänä.

Kyllä se ruoan maksullisuus meinaisi käytännössä sitä, että yhä useampi eläisi limsalla, energiajuomilla ja pullalla. Itse jouduin lukioaikaan maksamaan jonkun vuoden ruoasta ennenkuin se tuli maksuttomaksi, niin kyllä sitä näki tuota, lähikioskilla ja leipomossa kävi porukka ostamassa munkkeja. Eipä nuo poistumiskiellot ole koskaan tiettyä porukkaa estäneet, milloin tupakoimasta, milloin kaupassa käynnistä.
 
ap:lla taitaa olla vain yksi lapsi ruokittavana. Ja eikö ap lapsesi syö koulusta tullessa välipalan ja etkö ITSE kehtaa tehdä toista lämmintä ruokaa vielä lisäksi illalla. Ja tietenkin iltapala ennen nukkumaan menoa ja KUNNOLLINEN AAMUPALA kouluun lähtiessä. Minulle on ainakin riittänyt ala- ja yläasteella se koulussa syöty ruoka ja sillä on jaksanut olla koko päivän. Kuulostaa siltä että itse haluaisit päästä helpommalla että tenavat tulee kylläisinä koulusta niin niille ei sapuskaa tartte huolehtia,jotai leipää naposteltavaksi loppuillaksi.. *hohoi*
 
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Missään koulussa ei lapsi saa 9 perunaa!! Hyvä jos kolme annetaan!!

Sillä ei olennaisesti ole merkitystä. Jos ravinteikkaita ruokia rajotetaan, niin on aivan sama, miten paljon on muuta tarjolla. Ei sitä mahdu mahaan määräänsä enempää. Tossa esimerkissä on jo kilo mätettäväksi.

Vertailun vuoksi todettakoon, että mähösen hamppariateria sisältää 1240 kcal, eikä kukaan kuvittele teinin selviävän tällä koulupäivästä.
 
Onpas rankka tuo energian kulutus, normaali koululaisella lienee noin 2000-3000 kcal ja siihenkin saa jo liikkua...
Mutta kouluruuasta, kouluruoka on osa päivän energista. Jos pohdit tuota normaalikulutusta, niin se kolmannea on ihan oikea. Helsingissä saa ottaa lisää ruokaa ( eli vapaasti kalapuikkoja) mutta ensin otetaan 1 annos ja sitten lisää, myös perunaa jne.
Jos energiamäärät olisi paljon nykyistä suuremmat, lisääntyisi ylipainoisten määrä huimasti
Maksu ok, mutta sittenpä sitä ei enää syötäisi....
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Se on ainaki meidän lasten koulussa sillä tavalla että vaikka ruokaa on ja sitä saa ottaa lisää niin ruokailuun varattu aika on niin nafti jonossa seisomisiineen ettei sitä ehdi kunnolla syödä. Ja kokemusta on kahdesta eri yläkoulusta kahdella eri paikkakunnalla. Jos jää nälkä niin saa santsata mutta sitten myöhästyy tunnilta ja saa jälki-istuntoa tunnin :/
Toi on ihan totta suurissa kouluissa. Ruokatauko on 30 min ja siitä menee 10-15 min jonottamiseen. Ei siinä paljon kerkeä kuin hotkasta sapuskansa ja rientää luokkaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Se on ainaki meidän lasten koulussa sillä tavalla että vaikka ruokaa on ja sitä saa ottaa lisää niin ruokailuun varattu aika on niin nafti jonossa seisomisiineen ettei sitä ehdi kunnolla syödä. Ja kokemusta on kahdesta eri yläkoulusta kahdella eri paikkakunnalla. Jos jää nälkä niin saa santsata mutta sitten myöhästyy tunnilta ja saa jälki-istuntoa tunnin :/
Toi on ihan totta suurissa kouluissa. Ruokatauko on 30 min ja siitä menee 10-15 min jonottamiseen. Ei siinä paljon kerkeä kuin hotkasta sapuskansa ja rientää luokkaan.

Ja yhä suurempiin koulukokoihin ollaan tähtäämässä. Ainakin täällä meillä... Ruokailuakaan ei pysty ihan koko päivän ajaksi porrastamaan, joten oikeasti ruokailuun käytettävä aika on lyhyt. Ja vähän sama ongelma isossa koulussa voi mikronkin kanssa olla. Vanhempainyhdistykset kyllä tosiaan voisivat olla aktiivisia asiassa, isommassa koulussa voisi olla useampiakin mikroja, niiden hinta ei ihan päätähuimaava kuitenkaan ole.

En edelleenkään kannata kouluruokailun maksullisuutta missään muodossa. Sitäpaitsi, olen skeptinen, vaikka vanhemmilta perittäisiinkin näennäisesti maksu kouluruokailusta, en ukso tuon rahan korvamerkintään loppupeleissä. Koulujen rahantarve on akuutti joka suhteessa.
 
Meillä on ainakin ammattikorkeassa rajoitettu kalapuikot, kalapalat, pihvit, lihapullat, kananmunat jne.... Siitäkin huolimatta, että jokainen meistä maksaa ruuastaan. Eli en kannata peruskouluihin maksullisuutta koska se valvonta ja rajoitus ei siltikään poistu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja kcal:
Normaali teini, ikä 15-vuotta.

Aamulla kävellen kouluun, 15 min
Liikuntatunnit koulussa 1,5 tuntia salibandyä.
kotiin kävellen 15 min
Illan harrastukset, snoukkaa läksyjen jälkeen kello 15.30 - 21.00

Kulutus 9162 kcal. Laskettu kalorilaskurilla kyseisen esimerkkipäivän mukaan.

Kouluruoka, päivän tärkein ateria: noin 1000 kcal

3 kalapuikkoa 380 kcal
9 perunaa 375 kcal
kastike 50 kcal
Törkeesti salaattia 80 kcal
Kolme näkkileipää 150 kcal
Maitolasi 33 kcal (vain yksi lasi / oppilas)
Vettä

Onko siis mikään ihme, että pitää olla koulussa mukana paketti rusinoita 800kcal ja mehu 390kcal? Nämä yksinään tekevät enemmän, kuin kouluruoka. Kouluruoasta on tehty niin kevyttä, että lisukkeita ei mahdu mahaan korvaamaan rajoitettujen ruokien määrää.

Kouluruoalle pitäisi saada hinta. Kukaan ei hyväksyisi sitä, että päiväkodista tultaisiin nälkäisenä, koska se maksaa. Vähintäänkin vanhemmille tulisi antaa oikeus osallistua oman lapsensa kustannuksiin.

Missään koulussa ei lapsi saa 9 perunaa!! Hyvä jos kolme annetaan!!


Kyllä ainkin meidän lasten koulussa lapset ottavat itse ruoan ei sitä jaeta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
En edelleenkään kannata kouluruokailun maksullisuutta missään muodossa. Sitäpaitsi, olen skeptinen, vaikka vanhemmilta perittäisiinkin näennäisesti maksu kouluruokailusta, en ukso tuon rahan korvamerkintään loppupeleissä. Koulujen rahantarve on akuutti joka suhteessa.
En mäkään kannata kouluruokailun maksullisuutta. Vaikka se lasku menisikin vanhemmille kotiin, niin entä ssitte, kun se lasku jää maksamatta? Sanooko keittäjä lapselle ruokajonossa, että sori, mutta sä et saa ruokaa ennenkuin vanhempasi ovat laskun maksaneet? Entäs niistä maksamattomista laskuista aiheutuvat perintäkulut? Ja just tosiaan toi, että menisikö ne rahat sitten juuri siihen kouluruokaan vai ei.

Mun oppikouluaikanani kouluruoka oli maksullista ja koulussa oli lukukausimaksut. Vähävaraiset perheet saattoivat anoa lapselleen nk vapaaoppilaspaikkaa, jolloin lapsi sai ne lounaslipukkeet opettajan kansliasta eikä niitä tarvinnut ostaa kotoa tuomillaan rahoilla koulun keittiöltä. Samoin näille oppilaille ei ollut lukukausimaksua ja paikallinen Lions-klubi tuki näitä lapsia koulukirjahankinnoissa. Kieltämättä kouluruoka oli silloin hyvää, kokolihaa oli vähintään kerran viikossa. Mutta mä en oikein usko, että kouluruuan maksuulisuus enää onnistuisi.

Ap:n kohdalla tuli meileen, että hänen teiillään on kyllä teiniksikin poikaevan suuri energiankulutus. Tarve hänellä 3 kertaa suurempi kuin muilla samanikäisillä. Minusta silloin, kun lapsella on ravitsemuksen suhteen jokin erityistarve, mikä ei johdu sairaudesta, vanhempien tehtävä on ensisijaisesti huolehtia niistä lapsen ravitsemuksellisista erityistarpeista. Kun mun likka aikoinaan ryhtyi kasvissyöjäksi, yläasteen kasvislounas vastasi ravitsemukseltaan lähinnä välipalaa eikä päivän toista pääateriaa. Musta oli kuitenkin ihan hienoa, että likallekin järjestyi koulussa lounaaksi muutakin kuin porkkanaraastetta ja näkkileipää. Mun äitinä vaan piti huolehtia siitä, että koti tarjoaa sen, mikä kouluruuassa jää puuttumaan.

Ja vielä siihen mikroon...joku ehdottikin termoskannua. Hyvä vaihtoehto. Mutta löytyy kyllä hyviä eväitä sellaisistakin ruuista, jotka säilyvät huoneenlämmössä koulun lounaaseen asti ja joita ei tarvitse lämmittää. Junnulla oli aikoinaan usein mukana lihapullia, leipäjuustoa, banaania ja omenoita. Ne kun popsi sieltä koulun ruokasalista "kolmen kalapuikon" jälkeen matkalla luokkaan jälkiruuaksi, niin hyvin pysyi nälkä kurissa kotiin asti =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja kouluruoka:
Onpas rankka tuo energian kulutus, normaali koululaisella lienee noin 2000-3000 kcal ja siihenkin saa jo liikkua...

Kannattaa kokeilla kalorilaskuria.
http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus

Otetaan tollanen normaalipainoinen 185 pitkä poika, joka EI HARRASTA LIIKUNTAA.

Tulee kävellen kouluun vartin ja aamulla on koulun pakkoliikunnassa sählytunnit.

Kulutus 3859 kcal!

Pitäisi olla keski-ikäinen nainen, jotta päästäisiin mainitsemiisi kulutuslukemiin.
 
Minusta ainoa tärkeä asia, johon haluaisin omien verorahojen menevän, on kunnollinen suomalainen ruoka lapsille. Kaikki muu on turhaa.
Pitäisi palkata keittäjiä paljon kouluihin tekemään paikan päällä ruoka, eikä kuljetella koko kaupunkiin samasta pisteestä eineksiä. yök.

ihminen on sitä mitä syö, ja ruoka on ainao tärkeä asia. Muun voi lopetttaa, sairaanhoidon 100.-vuotiaille, tehdään elinsiirtoja ja kalliita leikkauksia ja kauneusleikkauksia ihmisille ja hedelmöityshoitoja, vaikka maailmassa ihmisiä kuolee nälkään.
 

Yhteistyössä