koulunkäyntiohjaaja, palkka?

• Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti
"opiskelija"
Hei,

Koulunkäynninohjaajan palkkauksesta jotain tietävät, kertokaahan :) ja työstä itsestään. Aion opiskella ko. tutkinnon tod näk ja kaikki info tervetullutta. Entäpä työtilanne, käsittääkseni töitä on.

"vieras"
KVTES määrittää kuukausipalkaksi noin 1900e. Töitä on paikkakunnilla joissa vielä on varaa pitää, esim. Pohjanmaalla on monissa kunnissa lopetettu monta määräaikaista paikkaa. Se että saat tuon 1900e ei riitä pelkkä koulu, lisätunnit pitää saada jostain muualta 38.15. Moni onkin 30 tunnin sopimuksella tai pienemmällä, tosin sinulla on hyvä tilanne, kun ne on yhdistetty aamu- ja iltapäiväohjauksen kanssa, tutkinto meinaan, niin tuurilla saat lisätunteja iltiksestä.

"vieras"
Kuten toinen vieras kirjoittikin työ on yleensä osa-aikaista, viikkotuntimäärä voi olla jopa vain 15 t/viikko. Aamu- ja iltapäivätoiminnan tunteja on useimmiten vaativissa erityisopetuksen tehtävissä, jolloin työaika on usein 38,25 t/viikko.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28541218]Kuten toinen vieras kirjoittikin työ on yleensä osa-aikaista, viikkotuntimäärä voi olla jopa vain 15 t/viikko. Aamu- ja iltapäivätoiminnan tunteja on useimmiten vaativissa erityisopetuksen tehtävissä, jolloin työaika on usein 38,25 t/viikko.[/QUOTE]

Kyllä täällä ainakin on aamu- ja iltapäivätoiminta ihan 1-2 luokan oppilaille, jotka sitä haluavat ja tulevat ennen ja jälkeen koulun, täällä 17.00 saakka. Moni ohjaaja onkin ottanut sieltä lisätunteja, kun koulu loppuu niin sitten vaihdetaan iltiksen palkkalistoille.

Open näkökulma
Itse olen opettaja, ja tärkein mitä haluan sinulle sanoa on, että toivon sinun todella haluavan tehdä ko. työtä. Luokassani on ollut kuluneen voden avustaja, jota ei työ erityisemmin kiinnosta, hän käytännössä hengailee koululla puuhastellen välillä oyain kun huvittaa, rämppää kännykkää, tiuskii lapsille, luokassa mieluummin nojailee seinään kuin auttaa lapsia tehtävien teossa jne. Lisäksi hän luulee, että hänkin voi istua harva se välitunti juomassa opehuoneessa kahvia, vaikka työsopimuksessaan lukee, että hänelle kuuluisi välituntivalvonnat. Ja oppitunnilla hän saattaa alkaa selvittämään oman henkilökohtaisen elämänsä kiemuroita... Todella raskas vuosi ollut moisen avustajan kanssa. Eli ole aktiivinen, oma-aloitteinen, motivoitunut, ja tehkää yhteistyötä luokanopettajan kanssa, niin varmasti hyvä tulee :) kovasti tsemppiä koulutukseen!

ap.
Minä "pyrinkin" osa-aikaisuuteen vielä muutaman vuoden perhesyistä. Tarkistin palkan kaupungi palkanlaskijalta
ja se oli n. 1950e. Siksi kyselen koska olen ymmärtänyt, että palkka tosiaa on ollut jopa vähemmänkin/kk. Sen olen kuullut, että erityiskouluissa on jatkuva tarve sijaisille ja sijaisille rittää töitä melkein joka päivä. Onko näin?

"vieras"
Minä "pyrinkin" osa-aikaisuuteen vielä muutaman vuoden perhesyistä. Tarkistin palkan kaupungi palkanlaskijalta
ja se oli n. 1950e. Siksi kyselen koska olen ymmärtänyt, että palkka tosiaa on ollut jopa vähemmänkin/kk. Sen olen kuullut, että erityiskouluissa on jatkuva tarve sijaisille ja sijaisille rittää töitä melkein joka päivä. Onko näin?
Tuon palkan saa sellanen joka tekee sen 38,15 ei tietenkään osa-aikainen. Täällä lasketaan prosenteissa, jos teet vaikka 27 tuntia niin se oli jotain 70% ja tietenkin palkka on myös tuosta 70%.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28541228]Kyllä täällä ainakin on aamu- ja iltapäivätoiminta ihan 1-2 luokan oppilaille, jotka sitä haluavat ja tulevat ennen ja jälkeen koulun, täällä 17.00 saakka. Moni ohjaaja onkin ottanut sieltä lisätunteja, kun koulu loppuu niin sitten vaihdetaan iltiksen palkkalistoille.[/QUOTE]

Tiedän, siksi kirjoitinkin useimmiten.

"vieras"
Minusta palkka on kovin alhainen työn vaativuuteen nähden. Toinen epäkohta on, että usein avustajat lomautetaan kesäksi, jolloiin palkka ei tietenkään juokse. Kutsumusammatti.

no ei
Alkuperäinen kirjoittaja Open näkökulma;28541241:
Itse olen opettaja, ja tärkein mitä haluan sinulle sanoa on, että toivon sinun todella haluavan tehdä ko. työtä. Luokassani on ollut kuluneen voden avustaja, jota ei työ erityisemmin kiinnosta, hän käytännössä hengailee koululla puuhastellen välillä oyain kun huvittaa, rämppää kännykkää, tiuskii lapsille, luokassa mieluummin nojailee seinään kuin auttaa lapsia tehtävien teossa jne. Lisäksi hän luulee, että hänkin voi istua harva se välitunti juomassa opehuoneessa kahvia, vaikka työsopimuksessaan lukee, että hänelle kuuluisi välituntivalvonnat. Ja oppitunnilla hän saattaa alkaa selvittämään oman henkilökohtaisen elämänsä kiemuroita... Todella raskas vuosi ollut moisen avustajan kanssa. Eli ole aktiivinen, oma-aloitteinen, motivoitunut, ja tehkää yhteistyötä luokanopettajan kanssa, niin varmasti hyvä tulee :) kovasti tsemppiä koulutukseen!
Kirjoitustaitosi on niin hukassa,että en yhtään ihmettele,että avustaja ei jaksa sinua ja olla aktiivinen. Sinähän olet luokassa yksi lapsi lisää :)

En usko,että olet edes opettaja vaan toiselle avustajalle keteellinen avustaja

"vieras"
Ymmärräthän, että jos teet töitä esim. 30 tuntia viikossa, palkkasi on n. 1500 €/kk. Ei sinulle tietenkään makseta täyttä palkkaa, jos et ole kokoaikaisessa työssä.

En tiedä, missä päin asut, mutta ymmärtääkseni ainakin pk-seudulla on sijaisille hyvin töitä tarjolla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28541271]Minusta palkka on kovin alhainen työn vaativuuteen nähden. Toinen epäkohta on, että usein avustajat lomautetaan kesäksi, jolloiin palkka ei tietenkään juokse. Kutsumusammatti.[/QUOTE]

Täällä tehdään määräaikaiset sopimukset, jolloin olet kesän työtön ja eipä se nyt paljon vähempää ole kuin palkka kun on ansiosidonnaisella.

"kko"
Yläkoulussa olen töissä ja palkka n. 1991 € ja täysi työaika.

Vinkkinä voisin sanoa, että juttele aina opettajan kanssa, millä tavalla hän toivoo sinun toimivan luokassa. Minä kun olen yläkoulussa, niin opettajat vaihtuvat aina aineen myötä, joten olen monen eri opettajan tunneilla viikon aikana. Ja jokaisella on omat toivomuksensa; toiset toivovat apua kurinpidossa, toiset taas toivovat ohjausta koko luokalle yms. Toki aina mennään sen oman ohjattavan/ohjattavien ehdoilla.

Open näkökulma
Kirjoitustaitosi on niin hukassa,että en yhtään ihmettele,että avustaja ei jaksa sinua ja olla aktiivinen. Sinähän olet luokassa yksi lapsi lisää :)

En usko,että olet edes opettaja vaan toiselle avustajalle keteellinen avustaja
Pahoittelen kirjoitusvirheitäni, tällä ipadilla on niin hankalaa!

Oletko ehkä itse koulunkäynnin ohjaaja, koska pahoitit mielesi tekstistäni? Ei ollut tarkouts yleistää, mutta kun näin aloituksen, en malttanut olla kommentoimatta. Ja tässä vain pintaa raapaisin, millaista kyseisen avustajan työ on ollut.

Hmm, miksi keksisin tällaista? Ihan oikea opettaja olen, enkä suinkaan "keteellinen" avustaja ;) ja ihan kaikella ystävyydellä ja kunnioituksella halusin tämän sanoa. Ilman muuta alalla on paljon hyviä tyyppejä ja oikeasti ammattitaitoisia avustajia, mutta toisaalta lyhyt koulutus, kenties, houkuttelee myös sellaista porukkaa, joita ei oikeasti ala kiinnosta.

Kerrotko ny vielä, milä tekstissäni oikein harmitti Sinua, vain ihan muutenko vain piikittelit?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Open näkökulma;28541310:
Pahoittelen kirjoitusvirheitäni, tällä ipadilla on niin hankalaa!

Oletko ehkä itse koulunkäynnin ohjaaja, koska pahoitit mielesi tekstistäni? Ei ollut tarkouts yleistää, mutta kun näin aloituksen, en malttanut olla kommentoimatta. Ja tässä vain pintaa raapaisin, millaista kyseisen avustajan työ on ollut.

Hmm, miksi keksisin tällaista? Ihan oikea opettaja olen, enkä suinkaan "keteellinen" avustaja ;) ja ihan kaikella ystävyydellä ja kunnioituksella halusin tämän sanoa. Ilman muuta alalla on paljon hyviä tyyppejä ja oikeasti ammattitaitoisia avustajia, mutta toisaalta lyhyt koulutus, kenties, houkuttelee myös sellaista porukkaa, joita ei oikeasti ala kiinnosta.

Kerrotko ny vielä, milä tekstissäni oikein harmitti Sinua, vain ihan muutenko vain piikittelit?
En ole se vieras johon kalikka osui. Mutta pitää myös kommentoida asiaasi. Itse olen ohjaaja ja kyllä esimiehet kuuntelevat kaikkien mielipiteitä ja mainitsemisillasi meriiteillä täällä jäisi ilman työsopimusta ensi syksynä. Hyvistä ohjaajista pidetään kyllä kiinni, itse aloitin alalla viime syksynä, joululta sain täydet tunnit ja ensi syksynä saan "oman" iltiksen ohjattavaksi koulunkäynnin ohjaustyön lisäksi.

Open näkökulma
[QUOTE="vieras";28541338]En ole se vieras johon kalikka osui. Mutta pitää myös kommentoida asiaasi. Itse olen ohjaaja ja kyllä esimiehet kuuntelevat kaikkien mielipiteitä ja mainitsemisillasi meriiteillä täällä jäisi ilman työsopimusta ensi syksynä. Hyvistä ohjaajista pidetään kyllä kiinni, itse aloitin alalla viime syksynä, joululta sain täydet tunnit ja ensi syksynä saan "oman" iltiksen ohjattavaksi koulunkäynnin ohjaustyön lisäksi.[/QUOTE]

Näinpä. Ja ei ollut todella tarkoitus yleistää, ja nyt jo hieman nolottaa, kun tulin tähän ketjuun avautumaan. Viime vuonna minulla sitä vastoin oli aivan ihana, tunnollinen ja aktiivinen avustaja, joka oli ihan korvaamaton apu niin oppilaille kuin minulle opettajana. Joten todellakin tiedän, että niitä hyviä avustajia on, uskoakseni toivottavasti suurin osa kuitenkin. Ja nämä hyvät ja ammattitaitoiset avustajat ovat ne, jotka saavat jäädä :)

ap.
Okei, tuo on hyvä tietää että vain alle 80 prosentin työajasta = palkasta saa soviteltua.

Onko kenelläkään tietoa miten Tre - Ylöjärvi -Nokia - akselilla peruspalkka vaihtelee?

Yhteistyössä