Koulun valintaa ym. pohdintaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HuolestunutPojanÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HuolestunutPojanÄiti

Vieras
Hei, lapsi, poika, on syksyllä menossa kouluun ja tässä nyt mietitään, mitä tehdään. Tai on mietitty jo pitkään.
Asumme maaseudulla, jossa on pieni kyläkoulu, ainakin toistaiseksi. Lapsi menisi automaattisesti siihen.
Päiväkotia tai esikoulua täällä kylällä ei ole, joten lapsi on käynyt tuossa naapuritaajamassa päiväkodissa ja nyt esikoulua.Täällä kylällä ei asu yhtään saman ikäistä poikaa, vain kaksi saman ikäistä tyttöä, jotka nyt ovat siis samassa esikoulussa poikani kanssa. Poikani ja nämä kaksi tyttöä menevät tähän kyläkouluun ja kaikki muut sinne naapuritaajaman kouluun. Kyläkoulu on ihan ok mutta vähän surettaa pojan puolesta, että ne kaikki kaverit jää sitten sinne naapuritaajamaan ja pojallani kavereina vain nämä tytöt, joihin tällä hetkellä kyllä hyvät välit mutta miten jatkossa. Toisaalta tuonne taajamakouluun on matkaa yli 15 km, johon ei koulukyytiä saisi, jos itse koulun vaihtaisi. Kyläkouluun on se 3-4 km.
Mitä te tekisitte? Kyläkouluun vai taajamakouluun? Mies on kyläkoulun kannalla, kun on siellä itsekin aikanaan ollut. Itse vähän kahden vaiheilla. Hienoa, että on kyläkoulu mutta nuo kaverit... Voihan olla, että tuossa kyläkoulussa saa olla sen eka vuoden ja sitten joutuukin siirtymään tuohon taajamakouluun tai jonnekin muualle.

Siellä se poika jää helposti kolmanneksi pyöräksi ja vähän ulkopuolelle. Ja jos tarjonta on noin heikkoa, niin todennäköisesti molemmat tytöt ihastuu siihen yhteen ja ainoaan poikaan ja sitten niille tulee kiistaa ja kohta on kamala draama kyläkoulussa käynnissä :LOL:
Meidän kyläkoulussa ei ollut kuin yksi poika. Kaikki siihen oli ihastuneita mutta ei me siitä tapeltu. Tytöt ja pojat osaavat kyllä leikkiä keskenäänkin. Kyläkoulussa on harvemmin kiusaamista ja jos on siihen pystytään puuttumaan samantien kun kaikki tuntee toisensa

Meidän kyläkoulussa ei ollut kuin yksi poika. Kaikki siihen oli ihastuneita mutta ei me siitä tapeltu. Tytöt ja pojat osaavat kyllä leikkiä keskenäänkin. Kyläkoulussa on harvemmin kiusaamista ja jos on siihen pystytään puuttumaan samantien kun kaikki tuntee toisensa

Pojan kannalta tilanne on kuitenkin ikävä. 1. luokka on tärkeää aikaa kaverisuhteiden muodostumisessa. Myöhemmin on vaikeampi päästä mukaan porukoihin, jos muut ovat ehtineet jo muodostaa klikkinsä.

Siellä se poika jää helposti kolmanneksi pyöräksi ja vähän ulkopuolelle. Ja jos tarjonta on noin heikkoa, niin todennäköisesti molemmat tytöt ihastuu siihen yhteen ja ainoaan poikaan ja sitten niille tulee kiistaa ja kohta on kamala draama kyläkoulussa käynnissä :LOL:

Niin varmaan....mä taas luulen että tytöt hakkaa sen pojan joka päivä. Voi tulla kiistaa kumpi saa hakata enemmän. Ihan uskomatonta että tollasia paikkoja on olemassa.

Tässä kyseisessä koulussa erään perheen lapset terrorisoineet vuosia mutta tuo pitäisi olla mennyttä aikaa, kun nuorinkin siirtyy yläasteelle kaupunkiin syksyllä. Rehtori taitaa olla aika munaton tapaus muutenkin mutta sen olen päättänyt, että yhtään kiusaamista en tule sietämään, jos poika sinne menee. Niin hurjia juttuja olen kuullut, että ihan inhottaa.
Niin kyllä kai tässä vaiheessa tyttöjen kanssa leikit ja hommat sujuu mutta miten parin vuoden päästä? Eikös se sitten ala muodostua niitä tyttöjen ja poikien ryhmiä?

Kai siellä kyläkoulussa on muitakin oppilaita kuin ekaluokkalaiset. Onko toisella ja kolmannella luokalla poikia? Ei siellä kolmelle oppilaalle ole omaa ryhmää, vaan useampi luokka-aste saa opetusta samaan aikaan. Silloin kun itse aloitin koulun, niin meiltä oli 1-3 luokat yhdessä. Mun luokalla oli 5 tyttöä ja yksi poika. Toisella luokalla oli 2 tyttöä ja kymmenen poikaa. Hyvin siis tuli tasoitusta sukupuolisuhteille.

Koulukyytien järjestäminen voi olla hankalaa. Koulu voi alkaa klo 8-10 ja päättyä klo 12. Kyläkouluun lapsi voisi lähteä silloin, kun on koulun alkamisen aika ja tulla suoraan kotiin ilman turhaa odottelua ja autossa istumista. Päivittäistä liikuntaa hän saisi hyvin koulumatkalla kyläkouluun.

Yhteistyössä