Koulun aloitus, erityisruokavalio ja toisen kotikielen opetus

9 h päästä se alkaa, esikoisen oppivelvollisuus, ja tuli vaan mieleen että mites nuo erityisruokavaliot? Keväällä sanottiin, että koulun alkaessa saadaan jotkut laput, mutta kai ne huomennakin jotain syövät, eikä tieto keittiölle nyt varmaan NIIN nopsaan kulje?! :xmas: Lääkärintodistus pitäisi kuulemma olla liitteenä, mutta ei tuon takia olla lääkärissä käyty joten todistusta ei ole...

Toinen juttu mikä mietityttää on toisen kotikielen opetus. Varareksi ei tuntunut tietävän siitä mitään kun keväällä kyselin, eikä oikein osannut sanoa mistä sitä voisi kyselläkään - lapsi kun ei ole maahanmuuttajalapsi joka opiskelisi suomea toisena kielenä ja kotikieltään äidinkielenä. Mutta tiedän silti, että hänelläkin on oikeus isän kielistä opetusta saada. Mistähän mä sitä lähden kyselemään? :eek:

T: ehkä nämä asiat on selvempiä toisen kohdalla, toivon ainakin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä meni eskarista jo tieto ruuista vaikka ei eskari koulun yhteydessä ollutkaan.

Koulutoimisto varmaan auttaa tuossa kieli asiassa.
Koulutoimisto...tänks.
*googlaa*

Mä ikäänkuin unohdin nuo jutut kokonaan. Ja yhtäkkiä yllättäen tuli mieleen, että sellaisetkin asiat pitäis hoitaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä meni eskarista jo tieto ruuista vaikka ei eskari koulun yhteydessä ollutkaan.

Koulutoimisto varmaan auttaa tuossa kieli asiassa.
Koulutoimisto...tänks.
*googlaa*

Mä ikäänkuin unohdin nuo jutut kokonaan. Ja yhtäkkiä yllättäen tuli mieleen, että sellaisetkin asiat pitäis hoitaa.
Sä varmaan huomenna saatat ekana päivänä niin voit siitä ruokavaliosta sit kysyä opelta. Tai en tiedä miten kaupungissa, mut täällä maalla tuli ope ennen koulun alkua pihalle juttelemaan ekaluokkalaisten vanhempien kanssa (lähes kaikki oli paikalla), samalla tarkisti myös sen meneekö ip-kerhoon
 
mamma
Etkö itse mene viemään omaa a-kakkalaistasi kouluun??Ainakin tuo ruoka-asia voisi hoitua siellä ihan itse toimien..Ja onhan se opettaja siellä paikalla,mikäli kieliasiat mietityttää..ellei sitten kaikki 23 muuta vanhempaa ole hihassa roikkumassa:O
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä meni eskarista jo tieto ruuista vaikka ei eskari koulun yhteydessä ollutkaan.

Koulutoimisto varmaan auttaa tuossa kieli asiassa.
Koulutoimisto...tänks.
*googlaa*

Mä ikäänkuin unohdin nuo jutut kokonaan. Ja yhtäkkiä yllättäen tuli mieleen, että sellaisetkin asiat pitäis hoitaa.
Sä varmaan huomenna saatat ekana päivänä niin voit siitä ruokavaliosta sit kysyä opelta. Tai en tiedä miten kaupungissa, mut täällä maalla tuli ope ennen koulun alkua pihalle juttelemaan ekaluokkalaisten vanhempien kanssa (lähes kaikki oli paikalla), samalla tarkisti myös sen meneekö ip-kerhoon
Toivottavasti täälläkin saisi vaihtaa pari sanaa open kanssa :)

Löysinkin just netistä jonkun kaavakkeen ruokavaliosta...printtaan sen, täytän, ja otan mukaan huomenna.

Juu, tottakai saatan tytön ja menen myös hakemaan hänet koulusta ekoina päivinä :)
 
Meillä kun lapset rupesivat vegeiksi niin soitin koululle ja kyselin pitääkö toimittaa jotain dokumentteja mutta sanoivat etä siellä on tarjolla aina kasvisvaihtoehto jota saa muutkin kuin muslimit tms. ottaa.
Muistelenko oikein että lapsesi eivät sianlihaa syö? Joten oletan että kasvisruoka passaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Niin siis mikä tuo oikeus isänkielen opetukseen olisi?
Kaksikielinen perhe = lapsella oikeus sekä äidinkielen että isän kielen opetukseen. Samassa ryhmässä on ainakin ennen ollut myös mamulapsia joilla ko. kieli äidinkielenään.

Myös ulkomailla asuneella supisuomalaisella perheellä on sama oikeus, jotta lasten kielitaito ei rapistuisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Meillä kun lapset rupesivat vegeiksi niin soitin koululle ja kyselin pitääkö toimittaa jotain dokumentteja mutta sanoivat etä siellä on tarjolla aina kasvisvaihtoehto jota saa muutkin kuin muslimit tms. ottaa.
Muistelenko oikein että lapsesi eivät sianlihaa syö? Joten oletan että kasvisruoka passaa.
Kasvisruoka passaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Etkö itse mene viemään omaa a-kakkalaistasi kouluun??Ainakin tuo ruoka-asia voisi hoitua siellä ihan itse toimien..Ja onhan se opettaja siellä paikalla,mikäli kieliasiat mietityttää..ellei sitten kaikki 23 muuta vanhempaa ole hihassa roikkumassa:O
Ope tuskin tietää (ei ne vanhempainillassakaan tienneet). Onneksi ei oo 23 oppilaan luokkaa, vaan 13 tai 17 pitäisi olla lukumäärä, riippuen siitä onko A- vai B-luokalla :)
 
Espoossa ainakin saa toisen kotikielen opetusta. Tai kaavakkessa lukee äidinkielen/ylläpitokielen opetusta. Tosin se on sidoksissa siihen, saadanko riittävän iso ryhmä. Täällä kielien kirjo, joita opetetaan on aika laaja.
Minulle aikanaan esikoisen eskariope antoi lomakkeen, jolla opetusta hakea. Täällä siitä vastaa /lomakkeiden vastaanottamisesta yms. ryhmän muodostamisesta huolehtii Suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö > Kieli- ja kultturiryhmien opetuksen vastuualue.
 
vieras
Siis ihanko tosi koulun pitää järjestää joka maahanmuuttajalle tai muuten vain kaksikieliselle lapselle opetusta molemmilla äidinkielillä?!?! Eikö siis vanhemmat enää huolehdi siitä, että kotona puhuttaisiin omalla kielellä, vaan koulu vastaa nyt siitäkin. Aivan hullua hommaa, että kaupungin pitää järjestää sitten kaikenmaailman arabia ja ugalapugala -opetusta verorahoilla, kun vanhemmat eivät kotona viitsi pitää lasten kielitaitoa yllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis ihanko tosi koulun pitää järjestää joka maahanmuuttajalle tai muuten vain kaksikieliselle lapselle opetusta molemmilla äidinkielillä?!?! Eikö siis vanhemmat enää huolehdi siitä, että kotona puhuttaisiin omalla kielellä, vaan koulu vastaa nyt siitäkin. Aivan hullua hommaa, että kaupungin pitää järjestää sitten kaikenmaailman arabia ja ugalapugala -opetusta verorahoilla, kun vanhemmat eivät kotona viitsi pitää lasten kielitaitoa yllä.
kuka sanoi, etteivät vanhemmat puhuisi kotona tätä mahdollista toista kieltä.
Voisihan sitä ajatella, että on tuhlausta opettaa äidinkieltäkään, vaikkapa nyt sitten tätä suomea- niin monen viikkotunnin verran, kun lapset sitä kuitenkin oppivat.
Ylläpitokielen/ toisen kotikielen opetusta on 1h 30min viikossa ainakin Espoossa.
Minä näen sen rikkautena, että lapsille suodaan sellainen mahdollisuus.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis ihanko tosi koulun pitää järjestää joka maahanmuuttajalle tai muuten vain kaksikieliselle lapselle opetusta molemmilla äidinkielillä?!?! Eikö siis vanhemmat enää huolehdi siitä, että kotona puhuttaisiin omalla kielellä, vaan koulu vastaa nyt siitäkin. Aivan hullua hommaa, että kaupungin pitää järjestää sitten kaikenmaailman arabia ja ugalapugala -opetusta verorahoilla, kun vanhemmat eivät kotona viitsi pitää lasten kielitaitoa yllä.
Olisi melkoista tuhlausta olla tukematta vieraiden kielten osaamista maassa, jossa ne ovat välttämättömiä tämän maan pärjäämiselle. Myös niiden ugalapugala-kielten osaajia tarvitaan. Mistään niitä osaajia ei saada niin halvalla kuin perheistä, joissa lapsi jo valmiiksi osaa kieltä ja vanhemmat hoitavat suurimman osan opetuksesta. Kannattaa siis ehdottomasti antaa tuo pieni määrä opetusta, se on yhteiskunnalle kannattavaa, jos mikä.
 

Yhteistyössä