Koululaisten vanhemmat?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen lähdössä töihin ja mietin koululaisten itapäivähoitoa?
Minkä ikäisenä teillä ovat olleet kotona yksin ilman vanhempaa vai ovatko olleet iltapäivähoidossa?
Kyse olis eka ja tokaluokkalaisista. Jotka kyllä pärjää kotona,en sitä epäile, mut mietin vaan tässä kaikkea.
Olisivat 1-3tuntia ennen ku tulen kotiin.
 
"vieras"
Esikoinen oli ip:ssä tokaluokan kevääseen asti, toinen kävi ekaluokan syksyllä vähä aikaa, eikä enää halunnu mennä, mut kyllä noin pienet laittaisin, vaikkei pitkä aika iltapäivisn olekaan
 
Meidän ekaluokkalainen (nyt tokalla) ei ollut iltapäiväkerhossa. Mutta ei joutunut tulemaan tyhjään kotiinkaan joka päivä, kiitos mun opiskelujen ja miehen vuorotyön. 1-3 h satunnaisesti yksin oli ihan jees 6-vuotiaallekin ekaluokkalaiselle, mutta mihinkään jokapäiväiseen 3 tunnin yksinoloon en olisi suostunut. En siksi, etteikö lapsi muka olisi pärjännyt - taatusti olisi. Mutta mun periaate on se, että suht pieni lapsi ei ole tuntikausia yksin, ei ainakaan toistuvasti.

Kakkosluokkalaista en enää ip-kerhoon laittaisi, ei yksikään lapseni kavereistakaan ole ja tuskin tuo tyttö suostuisi sinne menemäänkään. Keskenään hengaavat kavereiden kanssa milloin kenenkin luona koulun jälkeen.

Kun perheessä on eka- ja tokaluokkalainen, niin olisin taatusti kahden vaiheilla ip-kerhon suhteen. Kyllä he kahdestaan varmasti jo pärjäisivät, mutta toisaalta pitääkö pärjätä? Tuleeko riitaa? Ärsyyntyykö isompi kun pitää olla pienemmän "lapsenvahtina" eikä voi mennä omien kavereiden luo?

Laittaisin varmaan ekaluokkalaisen ip-kerhoon niinä päivinä kun yksinoloa olisi 3 tuntia, tunnin päivinä saisi tulla suoraan koulusta kotiin. Ja kakkosluokkalaista ei ollenkaan iltapäivähoitoon, jos on sen sorttinen lapsi että uskaltaa ja pärjää yksin :)
 
"vieras"
Kyllä varmaan laittaisin ainakin ekaksi ½-1 vuodeksi ip-kerhoon, ja sitten voisivat olla keskenään kotona, kun kyse melko lyhyestä ajasta. Riippuu toki vähän siitäkin, miten tulevat keskenään toimeen ja ovatko jo harjoitelleet yksinoloa.
 
"vieras"
Esikoinen oli iltapvkerhossa 1-2 -luokat. Eikä välttämättä olisi halunnut silloinkaan lopettaa ;). Olisi päässyt ippeen myös kolmosluokan jouluun saakka mutta suurin osa kavereista oli kuitenkin jo lopettanut. Keskimmäinen on nyt ekaluokan ippessä, ei enää tokaluokalla. Olen itse kotona tokaluokalla kevääseen saakka ja koulukin taitaa vaihtua...

Tuo ip-kerho on vain niin mahtava, että harvempi lopettaa ennen kakkosluokan loppua! Kyseessä on Turun Seikkailupuiston iltapäiväkerho. Piha-alue ja ulkoilumahdollisuudet on ihan omaa luokkaansa, lisäksi muuta toimintaa on tosi paljon (mm. kädentaitopajaa, draamapajaa, liikunnan ihmemaata, luistelua ja retkiä). Aivan mahtava paikka.
 
"vieras"
Riippuu paljon iltapäiväkerhon tasosta. Meillä esikoinen oli iltapäiväkerhossa ekan vuoden, tosin keväällä vain 4 päivää viikossa. Kakkonen lopetti iltapäiväkerhon jo ekaluokan lokakuussa, kun ei halunnut enää käydä siellä. Erityiskoulua käyvä kolmonen oli eka vuoden iltapäiväkerhossa. Tokaluokalla meillä ei ollut iltapäiväkerhossa enää kukaan. Jos lapset olisivat joutuneet olemaan yksin kotona vain pari tuntia, niin en olisi laittanut iltapäiväkerhoon ollenkaan. Sen verran levottomia paikkoja olivat.
 

Yhteistyössä