Koululaisten osaaminen putoaa kuin lehmän häntä - Pisa-tulokset kauhistuttavat

vierailija
"Oikeistojohtoisen 2010-luvun eli menetetyn vuosikymmen perintö näkyy ja Orpo sekä Purra tuuttaa samaa paskaa nyt turbovaihteella..tervetuloa pohjolan Afrikka."

Oikeistohan sitä Afrikkaa on Suomeen tuonut, vielä Suomen Ennätys -määrin 2015-2019. Marinin kaudella taas Migristä jopa poikkeuksellisen vähän vieraiden kulttuurien ja uskontojen Lähi-idän ja Afrikan maahantuontia, vaikka 2022 ja 2023 alussa ei edes koronarajoitukset olleet enää esteenä. Oxfordin johtavan maahanmuuton asiantuntijan professori Paul Collierin mukaan samalla summalla joilla vieraan kulttuurin edustajia tuodaan EU-maihin mm. Suomeen, autetaan 135 kertainen määrä avuntarvitsijoita näiden tulijoiden kotimaissa tai saman kulttuuritaustan naapurimaissa. Suomen kannattaa taas auttaa oman kulttuuripiirin väkeä mm. ukrainalaisia, kuten Marinin hallitus tekikin.
RASISTI!
 
Syytän inkluusiota, jossa tukea tarvitsevat tuupattiin ilman tukea tavalliseen luokkaan. Syytän myös digihössötystä, jonka takia kirjoista luovuttiin. Ja lisäksi avoimia oppimisympäristöjä, joissa ei kenelläkään, myöskään niillä hyvillä oppilailla, ole opiskelurauhaa. Toki myös esim. Helsingissä kielitaidottomia mamuja vielä mukaan, niin pulassa ollaan. Lisäksi kaiken maailman hankkeet.
 
Sä oot kyllä ex-kirjastotädin unelma.


Kosisin ellen ois jo pariutunut.
Niin, en minäkään voi vastata myöntävästi 😘, koska olen myös pariutunut. Parittelun tuotoksille on luettu ahkerasti (sekä minä että vaimo) ja niinpä lapset ovatkin kaikki lukijoita.

Teininä olin kirjastotätiä työllistävä herhiläinen, halusin usein kirjoja, joita valikoimasta ei löytynyt. Joskus niitä kyllä hankittiin tai saatiin etälainana. Ostin kirjoja kesätyörahoilla.
 
  • Rakkaus
Reactions: -roosaruusa-
Niin, en minäkään voi vastata myöntävästi 😘, koska olen myös pariutunut. Parittelun tuotoksille on luettu ahkerasti (sekä minä että vaimo) ja niinpä lapset ovatkin kaikki lukijoita.

Teininä olin kirjastotätiä työllistävä herhiläinen, halusin usein kirjoja, joita valikoimasta ei löytynyt. Joskus niitä kyllä hankittiin tai saatiin etälainana. Ostin kirjoja kesätyörahoilla.
Saat, muuten, linkata mulle yksärinä hyvn kirjan. Ja toisen mitä vaimosi suosittelee.


Mut odota. Pistän viestiä kun on sen aika.

Tietty jos haluat muillekin suositella niin tähän ketjuun vaan oitis!
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Tässä tuli paljon samoja ajatuksia.

Opetuksesta on leikattu ja leikataan yhä.
Sitten on näitä koulutilakokeiluja esim. koululaiset pistetään opiskelemaan ns avoimeen tilaan/avokonttoriin. Epäilen, ettei onnistu lapsien kanssa kun ei aikuisetkaan pysty avokonttorissa tekemään töitä.


Netti/some tuo keskittymisongelmia ja olen tätä itsellänikin huomannut.
En pysty kirjoja lukemaan kuten ennen.
kuvista voi oppia paljonkin

 
Itse asiassa tuo listojen kärkimaa, Singapore, on aika monikulttuurinen. Olen joskus aiemminkin kirjoittanut sen olevan ainoa toimiva monikulttuuri. Sen, joka toivoo Suomesta toimivan monikulttuurista, pitäisi siis toivoa kovia rangaistuksia ja pilkuntarkkaa sääntöjen noudattamista.
Singaporen järjestelmää (myös kouluissa) voi kuvata sanoilla kuri ja järjestys. Edelleenkin voi rangaistuksena saada kepityksen takapuolelle vaikkapa grafitin piirtämisestä. Kouluissa ollaan hiljaa kun opettaja puhuu ja kaikilla on koulupuvut.
Aivan. Vaikka yhteisö on monietninen, se on silti monokulttuurinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ei ole hapen tuhlausta selvittää, eroavatko kantasuomalaisten oppimistulokset olennaisesti riippuen siitä, kuinka paljon oppiryhmissä on erityistuettavia oppilaita.

Nykyiset arvomme tuntuvat olevan esteenä tuollaisen tiedon tuottaminen. Tällä hetkellä asiasta on vain epäilyjä ja nekin voivat osoittautua virheellisiksi.

On olemassa sekin riski, että ryhmien muut oppilaat jäävät vaille riittävää opetusta, kun opettajat joutuvat keksittymään niiden perään katsomiseen, joilla ei juurikaan ole edellytyksiä omaksua opetusta.
Tällaista tutkimusta ei haluta tehdä, koska sen koetaan olevan syrjivä. Mikä on sinällään aika erikoista. Se kertoo ehkä eniten tutkivan tahon toteuttamasta syrjinnästä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Nuorten elämän kurjistaminen entisestään se vasta auttaakin opiskelemaan.. Tämä on julma hallitus.

"Hallitus esittää, että nuoren kuntoutusrahaa ja ammatillisen kuntoutuksen ajalta maksettavaa kuntoutusrahaa leikattaisiin vuosittain 27 miljoonaa.

Nuoren kuntoutusrahaa voi saada 16–19-vuotias, jonka työ- tai opiskelukyky on heikentynyt sairauden tai vamman vuoksi ja hän tarvitsee erityisiä tukitoimia voidakseen opiskella tai osallistua muuhun työllistymistä edistävään kuntoutukseen. Nuoren kuntoutusrahaa saaneista vuonna 2020 noin 90 prosenttia sai etuutta mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi."

 
Nuorten elämän kurjistaminen entisestään se vasta auttaakin opiskelemaan.. Tämä on julma hallitus.

"Hallitus esittää, että nuoren kuntoutusrahaa ja ammatillisen kuntoutuksen ajalta maksettavaa kuntoutusrahaa leikattaisiin vuosittain 27 miljoonaa.

Nuoren kuntoutusrahaa voi saada 16–19-vuotias, jonka työ- tai opiskelukyky on heikentynyt sairauden tai vamman vuoksi ja hän tarvitsee erityisiä tukitoimia voidakseen opiskella tai osallistua muuhun työllistymistä edistävään kuntoutukseen. Nuoren kuntoutusrahaa saaneista vuonna 2020 noin 90 prosenttia sai etuutta mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi."

Kyllä tuolla leikkaamisen varaa onkin. Miksi käyttäytymisen häiriöitä palkitaan rahalla? Suosittelen porkkanasäkin sijasta keppiä.
 
vierailija
Pari vuotta sitten suomenkielisenä laitoin lapsen ruotsinkieliseen kouluun. Siellä on rauhallista ja mamuja ei sarjavihaa ja rasismia on vähän.. ilmeisesti sie ei oo persujen lapsia.. lapseni tykkää kovin, ruotsiin kieli oli alussa hankalaa.
Mikä meteli siitä syntyisikään jos suomalaisilla olisi kouluja joissa saisi puhua vain suomea ja siellä pidettäisiin yllä vain suomalaista kulttuuria.
 
vierailija
Kyllä tuolla leikkaamisen varaa onkin. Miksi käyttäytymisen häiriöitä palkitaan rahalla? Suosittelen porkkanasäkin sijasta keppiä.
Varsinkin kun se käyttäytymisen häiriöiden palkitseminen johtaa siihen, että häirikkö jaksaa käydä koulussa sabotoimassa koko luokan opiskelua. Seppo tai Mohamed oikein kädestä pitäen hakemalla haetaan sinne kouluun perseilemään inkluusion nimissä. Ennen vanhaan Seppo meni tekemään hanttihommia, jos ei koulu kiinnostanut ja yleensä vanhemmat työkaverit ja elämä yleensä sitten opettivat miten yhteiskunnassa ja duunissa toimitaan. Kaikkein luupäisimmät syrjäytyivät, mutta niin ne tekevät nykyäänkin kaikesta kuntoutuksesta huolimatta.
 
vierailija
Varsinkin kun se käyttäytymisen häiriöiden palkitseminen johtaa siihen, että häirikkö jaksaa käydä koulussa sabotoimassa koko luokan opiskelua. Seppo tai Mohamed oikein kädestä pitäen hakemalla haetaan sinne kouluun perseilemään inkluusion nimissä. Ennen vanhaan Seppo meni tekemään hanttihommia, jos ei koulu kiinnostanut ja yleensä vanhemmat työkaverit ja elämä yleensä sitten opettivat miten yhteiskunnassa ja duunissa toimitaan. Kaikkein luupäisimmät syrjäytyivät, mutta niin ne tekevät nykyäänkin kaikesta kuntoutuksesta huolimatta.
(y)
 
Niin, en minäkään voi vastata myöntävästi , koska olen myös pariutunut. Parittelun tuotoksille on luettu ahkerasti (sekä minä että vaimo) ja niinpä lapset ovatkin kaikki lukijoita.

Teininä olin kirjastotätiä työllistävä herhiläinen, halusin usein kirjoja, joita valikoimasta ei löytynyt. Joskus niitä kyllä hankittiin tai saatiin etälainana. Ostin kirjoja kesätyörahoilla.
Meillä ei vain luettu, vaan, kirjan henkilöt heräsivät suorastaan eloon lukijan äänen avulla. Joskus olimme möreä-äänisiä peikkoja, toisessa hetkessä piipittäviä pikkulintuja. Hauskaa oli - voi jestas, ja välillä oli pelottavaa! Isänsä teki joskus äänitehosteita toisesta huoneesta kun päiväsatuina luettiin pelottavia satuja. Meillä oli kai välillä vähän jopa kisaa lasten isän kanssa, että kumpi on pelottavampi/hauskempi.😬
Lukija ( 🙋🏻‍♀️ ) siellä kyllä oli välillä eniten murot uikkareissa, silloin kun pelottavia lukiessä joku yllättävä ääni säikäytti.
Minä myös lauloin lapsille hyvin usein, niin päivisin kuin iltaisinkin. Siitä lapset pitivät ja laulu auttoi lapsia rauhoittumaan.❤
Lukemisista huolimatta ns. kovia lukijoita ei lapsistamme tullut, yhdestäkään. Mutta, musikaalisia, urheilullisia ja taiteellisia tuli. Yhdestä tuli lisäksi todella hyvä esiintymään.
Olisi vissiin pitänyt kieltää lapsilta aikoinaan puhelimet. Olisi pitänyt ostaa joku vanha kapistus millä pystyi vain soittaa ja laittaa viestiä. Nykyään ainakin matkat (mitä ei taiteta pyörällä mopolla) olisivat olleet kirjoista/lehdistä lukemista.

Täällä Helsingissä luettiin vielä muutamia hetkiä sitten muun muassa Metro-lehteä julkisessa liikenteessä.🤷‍♀️

Kirjat ja lehdet ovat ihania, ne tuoksuvatkin niin hyvälle!🤤 Varaston seinä on täynnä lasten kirjoja ja vanhija lehtiäkin. En ole malttanut pistää niitä kiertoon. Muutamia on toki lahjoitettu ja myyty pienellä hinnalla koulujen myyjäisissä.
Kuuluimme kirjakerhoihin kun lapset olivat pieniä. Meiltä löytyy myös muun muassa Suomen luontokirjoja upeine kuvineen, useampiakin sarjoja. Samoin sienikirjoja ja ihmisbiologiaan/terveyteen liittyviä kirjoja. Eihän niitä nyt vain voi heittää pois, osa on perittyjä.

Yksi lapsille rakkaimmista, mitä itsekin pystyivät lukemaan/katselemaan, jo hyvin hyvin pieninä, oli Mauri Kunnas. Tässä hyvä joululahjavinkki perheille jossa pieniä lapsia. Kunnakselta löytyy todella paljon ihania, hauskasti tarinoituja ja kuvitettuja kirjoja. Myös monelle omasta lapsuudesta tuttu kirja: Hui kauhistus.😍

Klassikoiden lisäksi meiltä löytyy myös paljon parjattuja Disneyn satukirjoja, vinot pinot.🙇‍♀️
Romaanejakin toki luettiin, näistä Harry Potterithan ne kolahti tietenkin parhaiten, kuten varmaan kaikilla.
Tytöt olivat kirjakehoissa vielä nuorenakin. Oli muun muassa Girl:IT kirjakerhon kirjoja vinot pinot.

Huoneen järjestyksen muutosten yhteydessä huomasin, että viimeisetkin kirjat ovat lähteneet lasten huoneista. Bookbeat ja Storytel ovat nykypäivää (vaikka en pidä tästä).
Kouluissakaan ei ole enää kirjan kirjaa, kaikki on digimuodossa!
Vaikka kaiken digitointi on minusta toki tarpeellistakin, mutta toisaalta jopa inhaa, en usko tuon olevan (edes) pääsyitä oppimistulosten laskuun.

Lähti rönsyilemään niin samapa kai tuo on rönsyillä lisää.🙇‍♀️😁
Taas tuon tässä edesmennyttä isääni esiin, koska muistan häntä eritoten tänä aikana vuodesta:
Isäni ei muistaakseni lukenut minulle kirjan kirjaa!
Sen sijaan isäni lausui minulle iltarukouksen:
Levolle lasken, Luojani,
armias ole suojani.
Jos sijaltain en nousisi,
taivaaseen ota tykösi. Aamen.
Sitten isäni pudotti unileluni minulle, antoi halit ja pusut, ja paketoi minut peiton alle. Tällä mentiin vuosia.
Satuja kuulin yö-päiväkodissa (isäni teki usein pitkiä työmatkoja). Onneksi koulussa oli kirjasto josta sain käsiini muun muassa kaikki Marvi Jalon ja Merja Jalon kirjat ( @-roosaruusa- tietää hevostyttönä Jalon kirjat).
En saa pähäni yhtä nuorten kirjasarjaa joka oli kuin viisikko, mutta se ei ollut Viisikko. Se oli yksi lempi lukemistani tietyssä iässä. Se sai mielikuvitukseni valloilleen.❤ Etsin sen kyllä vielä joku päivä!

Edesmennyt äitini oli kova lukemaan. Hänellä oli oma suuri huone kirjoille. Kävin pienempänä harvoin äidilläni kylässä. Silloin kun kävin niin me luettiin, muuta ei juuri tehty. Äidilläni oli kirjan lisäksi aamuisin papiljotit päässä ja savuke sormissaan.
Lastenkirjoja äidilläni ei ollut. Äitini antoi minulle luettavaksi Herriotin Kaiken karvaiset ystäväni. Siitä sitten etenin Charles Dickensin kirjoihin. Dickensin kirjoista on tehty hienoja elokuvia, vaikkakin vajavaisiahan ne ovat kirjoihin verrattuna - kuten aina.

Lapsille lukeminen on tärkeää, mutta ihan yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää on ihan aidosti opettaa lapsia kunnioittamaan itseään ja luottamaan itseensä, sekä rakastamaan itseään sellaisena kuin he ovat. Lukeminen on siis tuskin ainoita asioita mitkä nykyvanhemmilta jää tekemättä?🤷‍♀️ Sekä luonnosta ja luonnollisuudesta ollaan erkaannuttu niin kodeissa kuin kouluissakin!🙄 Tähänkin tulisi kiinnittää huomiota.
Ravinnosta en edes viitsi mainostaa tässä enempiä.🙇‍♀️😬
 
Viimeksi muokattu:
Syytän inkluusiota, jossa tukea tarvitsevat tuupattiin ilman tukea tavalliseen luokkaan. Syytän myös digihössötystä, jonka takia kirjoista luovuttiin. Ja lisäksi avoimia oppimisympäristöjä, joissa ei kenelläkään, myöskään niillä hyvillä oppilailla, ole opiskelurauhaa. Toki myös esim. Helsingissä kielitaidottomia mamuja vielä mukaan, niin pulassa ollaan. Lisäksi kaiken maailman hankkeet.
Isona ongelmana näen erinäiset "itseohjautuvuuden" oppimisen tavat. Lapset eivät myöskään ole kenenkään ideologian jatke ja ihmiset harvoin ovat ihanteellisia versioita ihmisyydestä. Aika harva aikuinenkaan on itseohjautuva, niin miten ihmeessä voidaan olettaa peruskoululaisten olevan. Se ei vaan mene niin, vaikka se valtavan ihanaa olisikin.
 
Nuorten elämän kurjistaminen entisestään se vasta auttaakin opiskelemaan.. Tämä on julma hallitus.

"Hallitus esittää, että nuoren kuntoutusrahaa ja ammatillisen kuntoutuksen ajalta maksettavaa kuntoutusrahaa leikattaisiin vuosittain 27 miljoonaa.

Nuoren kuntoutusrahaa voi saada 16–19-vuotias, jonka työ- tai opiskelukyky on heikentynyt sairauden tai vamman vuoksi ja hän tarvitsee erityisiä tukitoimia voidakseen opiskella tai osallistua muuhun työllistymistä edistävään kuntoutukseen. Nuoren kuntoutusrahaa saaneista vuonna 2020 noin 90 prosenttia sai etuutta mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi."

Itseäni hämmentää ehkä se, miten kuvitellaan kaiken korjaantuvan rahalla. Rahaa sinne tänne mielinmäärin ja kaikki muuttuu paremmaksi.
Ongelma on ikluusio, kurittomuus, opettajien kyvyttömyys puuttua epäkohtiin, asenne, käytännöt, yhteisöt ym. Mitään näistä ei korjata rahalla.
 
vierailija
Hienosti perusteltu kommentti. Useat varmasti arvostavat tätä ja muuttuvat silmänräpäyksessä juuri sellaisiksi kuin sinä toivoisit.
En usko, että parantavat tapansa.
He nauttivat ilkeilystä. Tämä palsta on heille terapian korvike.
Samaa sanoi Sirpa Pietikäinen somen oksennuksista tänä aamuna Yle radio 1:n haastattelussa. Hän on Mieli ry:n pj.
 
Isona ongelmana näen erinäiset "itseohjautuvuuden" oppimisen tavat. Lapset eivät myöskään ole kenenkään ideologian jatke ja ihmiset harvoin ovat ihanteellisia versioita ihmisyydestä. Aika harva aikuinenkaan on itseohjautuva, niin miten ihmeessä voidaan olettaa peruskoululaisten olevan. Se ei vaan mene niin, vaikka se valtavan ihanaa olisikin.
Kyllä, tämä ja ilmiöoppinen unohtuivat listalta.
 

Yhteistyössä