Koululaisella silmä- ja korvatulehdus, mitä tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Siiri"

Vieras
Koululaisella siis silmä- ja korvatulehdus. Korvan kanssa pärjää, silmäkään ei ole hirmuisen pahan näköinen. Inasen punottaa ja vähän rähmii, ei kovasti kutiakaan. Ei siis mitkään massiiiviset oireet.

Lapsella alkaa koulu huomenna klo 10, meillä vanhemmilla työt klo 8. Päivystyksessä on nyt monen tunnin jono ja varmasti lisääntyy, kun tuommonen potilas on viimeisenä kiireellisyysjärjestyksessä.. Terkkarin aamuaikoja ei kuitenkaan vielä saa.

Hoitaja sanoi puhelimessa, että korvatulehduksen kanssa voi mennä kouluun, mutta silmätulehduksen kanssa vasta sitten, kun hoito on aloitettu.. Joka tarkoittaisi siis, ettei tyttö vielä huomenna ainakaan aamusta voisi kouluun mennä, jos lääkäriin meno jätetään huomiselle.

Kahden vaiheilla nyt, että mennäkö sinne päivystykseen jonottamaan moneksi tunniksi vai odottaako huomiseen ja jompi kumpi vanhemmista pois töistä. Ja mitä työnantaja tykkää siitä, että oireet on huomattu jo tänään, mutta lääkäriin meno jätetty huomiselle. Tai eihän sitä pakko ole tokikaan kertoa, kai.

Silmätulehduksiakin on montaa sorttia. Korvatulehdus samaan aikaan toki kielii siitä, että ois ihan harmiton se silmätulehduskin, mutta varma on aina varmaa.

Niin, lapsi ei itse koe, että olo on hankala. Särkylääke vei korvakivun kokonaan pois, eikä silmäkään haittaa kuulemma menoa. Ja lapsi itse on sitä mieltä, ettei todellakaan jaksa istua päivystyksessä tuntitolkulla (hoitajan arvio, että ainakin kolme tuntia menee). Kuumetta ei ole.

Periaatteessa oireiden puolesta lapsen menoa ei hidasta mikään, tällä hetkellä ainakaan. Toki tilanne voi muuttua. Lapsella itsellä kova halu päästä kouluun, lähinnä sen vuoksi kai tässä on sinne päivystykseen lähdettävä, että saa tuon silmätulehduksen hoitoon..

Toisaalta lapsi ei käsittääkseni voi vielä huomenna mennä kouluun vaikka saisitkin hänelle lääkkeet jo nyt illalla, joten ihan sama periaatteessa. Silmätulehdusta voi lievittää ja hoitaa myös kotikonstein.

Siis mistä tiedät varmasti että lapsella on korvatulehdus jos kerran ette ole vielä lääkärissä käyneet? Monestihan flunssan yhteydessä ilmaantuvat silmätulehdukset ovat ihan viruksen aiheuttamia, varsinkin jos on vaan lievää punoitusta eikä paksua rähmää erity. Silmätulehdusta voi hoitaa ihan kotikonstein pyyhkimällä silmää puhtaaseen veteen kostutetulla pumpulilapulla. Toki jos oireet jatkuvat/pahenevat niin silloin lääkärissä käynti on aiheellista. Samoin lievät korvatulehduksetkin voivat kyllä parantua itsestäänkin ilman ab-kuuria, toki seuranta paikallaan. Eli ei kyllä ole päivystysasia jos normaaleja vastaanottoaikoja löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja öh;24510817:
No jos sinulla olisi korva- ja silmätulehdus niin ottaisitko itse sen riskin, että molemmat pahenevat yön aikana vai menisitkö lekuriin mahdollisimman pian ?

Lapsi ITSE sanoo, että pärjää oireiden kanssa. Korva ei ole enää laisinkaan kipeä, eikä ollut pahasti sitä ennen särkylääkettäkään. Lapsi on itse sitä mieltä, ettei halua lähteä päivystykseen istumaan moneksi tunniksi. Omalla kohdallani odottaisin huomiseen, jos olisin samalla tavalla kipeä.

Nyt vaan mietityttää se huominen. Joutuuko lapsi olemaan joka tapauksessa huomisen pois koulusta, vaikka saisikin lääkkeet jo tänään? Hoitaja puhelimessa siis sanoi vain, että kouluun saa mennä sitten, kun lääkitys on silmätulehdukseen aloitettu. Hoitaja itse suositteli odottamaan huomiseen, kun tilanne päivystyksessä on se mikä on ja joka tapauksessa kaikki kiireellisemmät menevät ohitse. Mutta huomiseen odottaminen tekee taas sen, että jomman kumman on oltava töistä pois ja mitä todennäköisimmin lapsikaan ei kouluun ehdi, ainakaan heti aamusta.

Yksityistä lääkäriasemaa täällä ei ole.

Niin ja siis lapsi ITSE haluaa kouluun huomenna, kun ei koe voinnissaan olevan mitään vikaa.

En siis tiedäkään, onko lapsessa edes mitään sellaista, että lääkekuuria tarvitsisi. Silmä on tulehtunut selvästi, mutta se ei haittaa lasta. Lapsen vointi ei ole siis päivystysluontoinen ollenkaan. Koululaisesta kuitenkin kyse, osaa jo kertoa miten jaksaa. Lähinnä mietityttää kuitenkin tuo silmä, että voiko sen kanssa mennä kouluun vaiko eikö voi.. Äh.

Peesaan edellistä, putsaile silmää puhtaalla vedellä. Jos aamulla rähmii voimakkaasti (ripset liimautuneet kiinni) varailet aikaa lääkärille. Jos vaan lievästi oireilee voi minusta aivan hyvin mennä kouluun.

varaisin yksityiseltä lääkäriasemalta netistä ajan huomiselle iltapäivälle ja käyttäisin silloin lasta lääkärissä. Töistä lähtisin vähän aiemmin, jos on tarpeen. Lapsi olisi päivän kotona. Tai jos saisin aamun eka ajan, ottaisin sen lapselle.

Kouluun menoa en suosittelisi huomiselle, vaikka lääkekuuri alkaisikin jo tänään. Ihan jo sen vuoksi, että silmätulehdus (toki riippuu tulehduksesta) tarttuu herkästi. Ja jos lapsi on alle 10v. niin töistä voi jäädä pois; eihän sitä tarvitse työnantajalle kertoa, että oireet on alkaneet jo tänään/viikonlopun aikana. Siihen en ota kantaa mennäkö päivystykseen istumaan vai ei. Itse en todennäköisesti lähtisi mikäli lapsen vointi ei sitä välttämättä tarvitse, vaan hoitaisin lääkärikäynnin huomenna; sieltäkin saa todistuksen työnantajaa varten, että on ollut syystä pois.

Me mentäisiin huomisaamuna lääkäriin, siihen asti lapsi saisi kotosalla särkylääkettä ja silmää puhdistettaisiin keitetyllä vedellä.

Kouluun lapsi ei menisi huomenna, tiistaina ehkä jos silmä ei rähmi pahasti ja jos olo on sellainen että hän voi kouluun mennä (minä en oo niitä äitejä joille ainoa syy koulusta poissaoloon on kuume).

Ehdottomasti ei kouluun ennen kuin silmätulehdus on parantunut, se tarttuu niiin helposti. Vuorokauden päästä silmä ja korva voi olla jo tosi kipeä, joten itse kyllä jonottaisin päivystykseen.

[QUOTE="vieras";24511199]Ehdottomasti ei kouluun ennen kuin silmätulehdus on parantunut, se tarttuu niiin helposti. Vuorokauden päästä silmä ja korva voi olla jo tosi kipeä, joten itse kyllä jonottaisin päivystykseen.[/QUOTE]

Ei tarvitse olla koulusta pois jos oireilee vaan lievästi. Välttämättä jos korvassa vaan lievä punoitus/oireilu lääkäri ei vielä edes aloita ab-kuuria eli ihan turhaan jonottavat sinne päivystykseen jo tänään. Kyllä kouluikäisen pitäisi jo osata ohjeita noudattaa, ei hankaa silmiä ja huolellinen käsien pesu. Jos alkaa enempi kipuilemaan niin särkylääkettä lapselle. Turhaan sinne päivystykseen on ängetä vaan varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä