Koululainen ja yökastelu

kahdenlapsenäiti
voi miten ihanaa lukea että on muitakin samassa tilansteessa olevia.

meillä siis 5-vuotias poika ei ole ollut täyskuiva vielä kertaakaan..vaipat otettiin pois 2.5 vuotiaana ja ensimmäiset kaksi vuotta teki yöllä ja päivällä housuun jatkuvasti..nyt on reilu vuoden ollut päiväkuiva mutta yöllä tekee housuun..juomiset olen rajoittanut käy iltaisin jopa kaksi kertaa pissalla ..kuten eilisiltana ja yöllä oli tullut kahdet pissat sänkyyn..
neuvolasta sanoivat että katotaan tämä kesä ja jos kestelee syksyllä vielä öisin niin sit mietitään jatkotoimenpiteitä..mut taidan kyllä soittaa ajan jo nyt niin saatais kokeiltua niitä hoitoja enen kuin menee eskariin..

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2006 klo 10:01 kahdenlapsenäiti kirjoitti:
voi miten ihanaa lukea että on muitakin samassa tilansteessa olevia.

meillä siis 5-vuotias poika ei ole ollut täyskuiva vielä kertaakaan..vaipat otettiin pois 2.5 vuotiaana ja ensimmäiset kaksi vuotta teki yöllä ja päivällä housuun jatkuvasti..nyt on reilu vuoden ollut päiväkuiva mutta yöllä tekee housuun..juomiset olen rajoittanut käy iltaisin jopa kaksi kertaa pissalla ..kuten eilisiltana ja yöllä oli tullut kahdet pissat sänkyyn..
neuvolasta sanoivat että katotaan tämä kesä ja jos kestelee syksyllä vielä öisin niin sit mietitään jatkotoimenpiteitä..mut taidan kyllä soittaa ajan jo nyt niin saatais kokeiltua niitä hoitoja enen kuin menee eskariin..
Kun keskimmäisen kohdalla alettiin puhumaan yökastelusta niin tuolloin ei hoitoja aloitettu kuin vasta 6- vuoden iässä, en tiedä onko vieläkin näin. Oli pitkä aika se neljä vuotta odotella jotta edes todettiin että lapsi on yökastelija, ennen tuota ikää sanottiin vain että: "ihan normaalia" :eek: Eli meillä jäi pojalla yövaipat myöskin pois n. kahden vuoden iässä kunnes jonkin ajan kuluttua huomasimme että lapsi alkoi pissaamaan sänkyyn :( Neuvolassa ei noteerattu mitenkään, käskettiin vaan aloittamaan vaipat uudelleen, eipä aloitettu kun poika oli jo oppinut niistä niin hyvin pois!

Nyt kuopuksen kohdalla tietty olemme seuranneet tilannetta, eikä vaippaa ole jätetty pois, pari kertaa olemme kokeilleet ilman vaippaa, viimeksi tässä kuussa, eikä kannattanut kahden yön jälkeen enää jatkaa kokeilua, koska toisena yönä oli jo niin isot pissat että kaikki petivaatteet joutuivat pyykkiin. Vaippa oli "luontevaa" ottaa takaisin käyttöön tällä kertaa, koska oli mentyä noin vain kaksi yötä =) Harmihan se on että näyttäisi siltä että myös kuopus on yökastelija, mutta huomattavasti helpompaa tämä on kun tietää mistä on kyse =) 5- vuotisneuvolassa emme ole päässeet vielä käymään kun nyt on terv.keskuksessa sulkuaika. Jahka neuvola taas aukeaa, juttelen tästä asiasta ens.kertaa kuopuksen kohdalla, hälytinpatjaa tuskin kokeilemme kun siitä on niin huonoja kokemuksia, tosin voihan olla kuopus heräisi siihen paremmin kuin veljensä :D Meillä kun siis tuo patja aikoinaan kokeilussa, kaikki muut heräsivät siihen kamalaan meluun paitsi itse poika :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 22:00 Äiti kirjoitti:
Anteeksi että sotkeudun teidän keskusteluun, mutta... MIKÄ ON HÄLYTINPATJA? Kuinka se toimii? Viitsisikö joku vääntää rautalangasta... =)
Tän on tarkoitus olla ihan avoin keskustelu :) et tervetuloa vaan.
Hälytinpatja on sellainen laite mikä laitetaan sänkyyn kiinni erikoiseen lakanaan ja se alkaa hälyyttää heti kun tulee muutama pisara pissaa, joillakin yökastelijoilla auttaa siihen että oppivat heräämään kun tulee pissahätä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 22:30 vieras kirjoitti:
Meillä ollaan vasta menossa kouluun syksyllä ja nyt käytiin muusta syystä neuvolan tätin juttusilla ja samalla tuli puheeksi tulevan koululaisen kastelu.

Neuvolan täti sanoi että kaikki retket ja muut koulujutut, yökoulut sun muut saa sitten unohtaa, koska kastelijalla ei ole mitään asiaa niihin :eek: :(

Onko muilla kokemusta?

Meijän kohta ekaluokkalainen suree nyt toista viikkoa sitä että mistä kaikesta hän jää paitsi jne jännittää koulua entistä enemmän ja itku on ihan sydäntä särkevää jos yöllä sattuu vahinko :'(
Wau, kuuullosti niin tutulta tämä sinun kertomasi..
Meillä poju menee nyt eskariin ja "taistelemme" paraikaa yökastelun kanssa.
Nyt juuri kokeillaan Mineriniä taas vaihteeksi, mutta ei taida auttaa.
Olin jo iloinen viime kuussa kun 7 yötä oli kuiva 30 pvän aikana..
Hoh hoijakkaa... on tämä niin vaikeata, kun näkee, että poika kärsii tästä niin kauheasti.
Saa todellakin hyvästellä kaikille retkille ym, eihän siellä vaippaakaan voi laittaa päälle..
Oletteko hakeneet muuten Kelan hoitotukea? Me saimme sitä vuoden jopa takautuvasti.
Sitä saa 5-vuotiaasta, kun kyseessä yökastelu. =)
 
tea
Meillä on ollut minirin lääkitys sillä tavalla käytössä, että poika ottaa minirinin aina kun ollaan reissussa tai on mennyt yökylään ja vahinkoja ei ole sattunut. Kotona sitten on muovitettu frotee ja pyykätään. Poika on 10-v.
 
Neljän lapsen äiti
Olipa todella tahditon neuvolantäti!! Voisi jo laittaa palautetta ylemmälle taholle tuollaisesta suhtautumisesta.
Meillä yökastelu oli esikoispojan ongelma,muilla ei sitä ole ilmennyt. Perinnöllistähän tuo kai on (meillä vanhemmilla ei kyllä ole ollut).
Poikani on nyt 3. luokalla ja aloitti yökastelun 3v iässä oltuaan jo vuoden kuivana. Syntyi vauva,muutimme kaksikin kertaa ja mies oli työnsä vuoksi paljon poissa tuolloin eli minusta noista löytyi syy. Neuvolassa suhtauduttiin ymmärtäen,olisi saanut lainata hälytinpatjan (hälyttää kastuessaan) mutta se kuulemma herättää koko talon eikä yleensä sikeäunisesti nukkuvaa yökastelijaa. Lääkehoitoakaan ei vielä suositeltu. Ei ole kuulemma mitenkään harvinaista ja monelta sitten kuulinkin vastaavasta. Lapsi sitten ekan luokan aloitettuaan (ei ole edes jännittäjätyyppi) jatkoi yökastelua n. kolmena yönä viikossa. Kokeilimme palkinnot kuivista öistä, kokeilimme vessaan herättämiset, iltajuomisen rajoittamiset jne. mutta mikään ei auttanut. Lapsi itsekin ymmärsi että stressaava elämäntilanne vaikuttaa. Hän puhui koko ajan että kun muutamme,kastelu lakkaa (rakensimme taloa silloin). Ja kun muutimme ekan luoka syyslukukauden lopussa,kastelu loppui kuin seinään. Ei kastunut sänky enää yhtenäkään yönä.
Kasteluaikana kerroin lapselle usein miten yleistä tuo on ja aina jokaisesta kenen kuulin kastelevan/kastelleen, se selvästi helpotti hänen oloaan. Emme myöskään tehneet isompaa numeroa asiasta kuin oli tarpeen. Ellokselta (muistaakseni) sai patjan kokoisia froteealustoja. Niin ja yökoulut ovat harvinaisia eivätkä pakollisia! Pojalla oli sellainen 2.luokalla, kaikki eivät osallistuneet ja monella (pojallanikin) oli isä/äiti mukana kun ylimääräisiä valvojia tarvittiin. Muistuta lasta miten paljon kivaa ja positiivista kouluun kuuluu! Ehkä koulunalun jännitys mitä tuo tyhmä terveydenhoitaja vielä pahensi, on osa ongelmaa. Voihan joku olla vaikka flunssassa mahdollisen yökoulun aikana eikä siksi pääse mukaan.
Kyllä se siitä helpottaa, voimia sinulle pyykinpesuun!
Itsekin olen muuten koulutukseltani terveydenhoitaja. :flower:
 
koululainen
Meillä 7-vuotiaan tytön yökastelu loppui kuin seinään kun koulu alkoi. Luulimme, että ongelma vain pahenee kun koulu alkaa. Nyt tyttö herää itse kerran yössä vessaan. Toivottavasti sama linja jatkuu piiiiitkään.
 
Meillä poika kärsi yökastelusta 7-vuotiaaksi asti,kokeiltiin kaikki mahdollien hoito,lääkityksistä patjahoitohin,yhdessä ja erikseen ja ei mikään auttanut.

Tämä kuullostaa niin uskomattomalta ja itsekin olen sitä ihmetellyt monen monta kertaa,mutta kannattaa kokeilla muittenkin,viekää lapsi vyöhyketerapialle!
Itse vein poikani sinne,kun mummoni suositteli kokeilemaan,vaikka itse ajattelinkin,että höpöhöpöjuttuhan tää on.
Kerran käytiin siellä,terapeutti paineli hermokohtia ja korvanlehtiä ja antoi 2 kpl:tta jotain luonnontuotetta,joista yksi kerettiin vain ottamaan ja hups,kastelu jäi kokonaan sen jälkeen!

Eihän tätä lääkärit tietenkään ottaneet kuuleviin korviinsakaan,mutta meillä tämä auttoi kertaheitolla,enkä tiedä vieläkään,mikä sen taika oikein oli!

Kokeilkaa!!!!
 
hmh
uusi liittyy kastelukeskusteluun.

6-vuotias meillä, eikä eläissään yhtään kuivaa yötä takana.

haettu kelasta tukea, mutta ei saatu, oli kyllä kaikki kastekupäiväkirjat ja lääkärintodistukset.
kysynkin onko kukaan saanut sitä ilman lääkehoitoa? ts. onko se pakko kokeilla ennenkuin tukea saa?

mitä vinkkejä hälytinpatjahoitoon? jonossa ollaan siihen.

 
ei enää koululainen
Hei, olen 23v. nainen ja itse yökastelin yläasteen seitsemännelle tai kahdeksannelle luokalle saakka(silloin ei sentään enää ihan joka ikinen yö, mutta tarpeeksi usein että rasitti ja oli vaivaksi asti!), ja vasta silloin aloitettiin Minirin-hoito, joka sitten tepsikin. Itse en kokenut asiasta huonoa itsetuntoa, mutta uskon että moni lapsi voi kokea sen todella kiusalliseksi. Paha fiilis tuli siitä kun oma isäni huusi minulle asiasta, kun en jaksanut pienenä aina pyykätä lakanoitani ja laittaa niitä kuivumaan. Vaippoja taisin käyttää aika vanhaksi (eli siihen saakka kun ei enää löytynyt lasten vaipoista tarpeeksi suuria kokoja).

Mutta jos tähän aiheeseen:
Itse kävin kyllä yökoulussa ala-asteen loppupuolella, enkä oikeastaan pelännyt muuta kuin että se pissa haisee. Laitoin aina makuupussiin ylimääräisen lakanan taiteltuna imemään pissat,mutta tuurilla saattoi olla joskus yö tai parikin putkeen kuivana. Tai hyvällä tuurilla pissaa tuli hyvin vähän. Makuupussi ja se lakana meni sitten pesuun kun pääsi kotiin. Ja yökyläänhän voi ottaa omat lakanat mukaan, sellainen missä on muovia toisella puolella.

Vanhemmat eivät myöskään yrittäneet pitää poissa yökylästä. Perhepäivähoidossa ja esikoulussa kastelin aina päivätorkuilla sängyn, mutta siitä ei otettu paineita joten asia ei haitannut itseänikään muutoin kuin sen osalta että oli märkää, mutta siihen jotenkin sitten tottui. Ultraäänessäkin kävin jossain vaiheessa mutta en muista minkä ikäisenä. Joskus 16-17v. kävi pari kertaa niin että kun kylmetin itseni jotenkin (istuin kylmällä kalliolla), tuli yöllä pissat, mutta ei sen enempää.

Vähän meni offtopic mutta ajattelin kertoa vähän omia kokemuksiani.
 
katrillix harmaana
:wave: Täällä uusi myös liittyy keskusteluun. Meidän 5,5v. esikoinen yökastelee. Juuri lopetttiin 3 kuukautta kestänyt hälytinpatjahoito. Ei tulosta.

Ehkä siis vielä "liian pieni". Tuntuu vaan niin hassulta, kun "normaalien" lasten rinnalla lapseni on vanha yövaipoissa olija ja sitten kun miettii yökastelijalapsien kannalta, hän onkin nuori kastelija...

nyt pidetään sitten patjan kanssa taukoa, ollaan uudestaan jonossa ja ehkä sitten keväällä uusi yritys. Itse olen kyllä ihan puhki tuohon lakanoiden yövaihtoon, kun välillä kahdet pisut yössä tuli ja pesukonekin vaan pyörii ja pyörii... Ja tyttökin on poikki, kun ei tykkää käydä aamulla suihkussa, ainakaan näin talvella, ja muutenkaan ei tykkää maata pisussa edes hetkeä. Vaipan haluaa ja nyt taas sen myös saa. :)

Tuota kelan tukea olen mysö miettinyt. Täällä tuntuu kovin vaihtelevan, kuka saa kuka ei. Mahtaako siihen oikeasti olla mitään sääntöä? Ja jos ette ole saaneet, oletteko valittaneet päätöksestä?
 

Yhteistyössä