Koulukyydit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iskä100
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iskä100

Vieras
Olen kuullut että korkeimmassa hallinto-oikeudessa olisi ennakkopäätös siitä että kunnan tarvitsee järjestää koulukyyti vain yhteen osoitteeseen.
Jaamme lasten huoltajuuden puoliksi eli viikko/viikko (selvyydeksi, olen se miespuolinen huoltaja).
Lasten koulu sijaitsee suunnilleen kotiemme keskellä eli 15km mollemmilta suunnilta.
Koska lapset ovat vielä pieniä 1. ja 3. luokkalaisia, ovat koulupäivät lyhyitä. Lisäksi koulun ohitse ei kulje juurikaan busseja - ja nekin pääsääntöisesti väärään suuntaan meikälistä ajatellen.
Jos haluan pitää lapset edelleen viikko/viikko, joudun aika haastavaan tilanteeseen. Joudun hakemaan lapsia pääsääntöisesti klo 14, mutta pahimmassa tapauksessa perjantaisin, joudun ensin hakemaan 3. luokkalaisen jo klo 12(jolla ei iltapäiväkerhoa enää). Poika pääsee vasta klo 13, joten joudun viettämään tunnin aikaa tytön kanssa odotellen poikaa. Aika haastavaa vai mitä !!!???

Onko teillä kokemusta tälläisestä että miten on käytännössä kunnat suhtautuneet tälläiseen tilanteeseen?
Omalta osaltani kunnan virkamies viittaa joka tilanteessa tähän KHO ennakkopäätökseen.
Omalta osaltani kunnan ei tarvitsi välttämättä järjesteää omaa kuljetusta, vaan taksin matka jatkuisi ylimääräisenä matkana 7 km.

Kannattaa kysellä mitä tulisi maksamaan itse maksaen tuo taksi, jonka matka jatkuu ylimääräisenä. Tosin koululaiskuljetukset on aika täyteen buukattuja, ei niihin juurikaan ylimääräisiä mahdu. Kierretään sitten vaikka pidempi reitti, että saadaan taksi täyteen kuin ajettaisiin useammalla taksilla. Lain sallima matkan kesto on kuulema 2 tuntia. Muuhun paikkaan (esim. terapiaan) voi jättää matkan varrelle sopimuksesta, mutta vain silloin kun se sattuu olemaan sen oman taksin reitin varrella.

Toisaalta jos äidin suuntaan kulkee niitä busseja siedettävästi, niin ehkä kannataisi sopia, että taksikuljetus olisi sinun luoksesi.

Tiedän erään, joka on samanlaisen asian kanssa taistellut, ja kyllä, se on niin, että koulukyytioikeus lapsella on vaan yhteen osoitteeseen, vaikka asuisi vuoroviikoin vanhempiensa luona, ja vaikka kumpaankin suuntaan olisi pitkä matka. Että omalla kustannuksella pitää kyyti järjestää, jos sen haluaa sinne toisenkin vanhemman luokse.

Ja onpa yllättävää että mies on taas se osapuoli joka jätetään heikommalle sijalle...pistää niin suututtaan...

En itse keksi keinoa, mutta toivon hartaasti että saat asian ratkaistua järkevästi ja kätevästi. VOimia!

Toivottavasti tähän(kin) tulisi pian nykyaikaisempi päätös! Nykyään kun on suht. paljon kahden kodin lapsia..

Meillä mies selvitti asiaa omien lastensa osalta joskus muutama vuosi sitten, kun oli samankaltainen tilanne (harkittiin muuttamista kauemmas kaupungista, jolloin koulukyyti olisi tarvittu joka toiselle viikolle). Kyyditystä ei herunut, itse olisi pitänyt maksaa. Ei sitten muutettu.

Toki ymmärrän hyvin kuntien taloudellisen ahdingon jolloin kaikesta pitää säästää. Ja tämä kahteen paikkaan kyytiminen ei toki ole niitä kokonaisuuden kannalta tärkeimpiä asioita.
MUTTA näin henkilökohtaisella tasolla kyseessä on katastrofi. Jos hoitaa lapsia tasavertaisesti ja ei voisi kuvitella elävänsä ilman heitä, niin sitten pitäisi alkaa harkitsemaan tapamisoikeuden muuttamista vain viikonloppuihin - kouluktytien vuoksi. Todella karmiva tilanne.

soita lääninhallitukseen ja ota sieltä henkilö kuka tietää näistä asioista. Itse olen joutunut omien lasten kanssa tappelemaan koulukyyti asioissa hyvinki paljon! Siellä on ihania ihmisiä jotka neuvoo ja tukee mitä pitää tehdä ja mihin pitää ottaa yhteyttä. Tsemppiä!

Yhteistyössä