koulukypsyyttä mietitään?

hei!poika on kohta menossa koulukypsyystesteihin.eli nyt 6 vuotias eskarilainen.päiväkodissa eskarissa.ollut aina vilkas,5 vuotiaana käytiin myös 5 vuotis psygologilla testeissä.siinä ilmeni impulsiivisuuutta,hyperaktiivisuutta.näistä ajoista rauhoittunut kovasti.eskari mennyt yllättävän hyvin.tosin hoitajat sanovat että esim.ruokatilanteissa ei meinaa pysyä pöydässään rauhassa ja joskus tehtävien tekokin tökkii,jos ei joku ole ohjaamassa vieressä.ja kovasti liikkaakin vielä leikkivä poika........vissiin sekin nykyään jo tuossa iässä huono juttu?..........eli kannattakohan alkaa harkitsemaan josko vielä vuoden kasvaisi kotona?onko muilla ollut samanlaista?tosin jos kouluun ei laiteta,niin miten kokee eron heti kavereistaan?entä turhautuuko saman eskarin toistoon?
 
Anna lapsen vielä vuosi leikkä; kyllä siihen koulurumbaan vielä ehtii! Meidän nyt 17 v poika aloitti aikanaan koulun vuotta aiemmin; oli alkuvuonna syntynyt, osasi lukea jo 4 v ja oli muutenkin kiinnostunut koulujutuista. Tärkeää on, että jaksaa istua paikallaan, kun menee kouluun. Olen itse 1. luokan ope ja näen työssäni, että varsinkin pojille istuminen ja keskittyminen yleensäkin tuottaa tuskaa (7 v:illekin). En usko, että poikasi turhautuu toisenakaan eskarivuonna;kyllä ammattitaitoinen eskariope keksii puuhaa! Ja leikkiä saa ainakin!
 
OPe
Hei!

Aloitin oppilaideni kanssa viime vuonna ekan luokan.

Olen aina ollut sitä mieltä, että kouluun kyllä ehtii. Nyt menneen kahden vuoden aikana mielipiteeni on entisestään vahvistunut. Monen (sellaisenkin, jonka koulunaloituksesta ei eskarissa olla oltu huolissaan) olisi ollut todella hyvä saada vielä vuosi kasvaa ja oppia koulua vapaammassa ympäristössä.

Kaksi oppilasta luokallani on sellaisia, joiden kanssa mielestäni on tehty virhe kun koulu on aloitettu liian varhain. Toinen lapsista olikin käynyt koululypsyystestissä ja saanut nipin napin "koululuvan", toinen tuli kouluun ihan ilman testejä. Hän on jo kertaalleen jäänyt luokalleen. Toisen pojan kanssa olemme käyneet erittäin hankalaa opintietä, paljon on saavutettukin. Paljon koulumotivaatiota ja intoa olisi kuitenkin säästetty ja säilytetty jos lapsi olisi tullut kouluun vuotta myöhemmin.

Niistä kavereista on turha huolehtia. Pienet lapset sopeutuvat uusiin tilanteisiin ja saavat uusia ystäviä erittäin nopeasti. Me aikuiset pelkäämme usein ihan turhaan! Tylsistyminenkin on mielestäni hyvin pieni vaara, jonka eskariope varmaankin pystyy helposti selättämään.

Tässä siis kannustuspuheen vuoro sille, että lapsille annettaisiin aikaa kasvaa ja oppia alustavia ryhmätoiminta ja oppimisvalmiuksia parantavia asioita ennen kouluuntuloa.
 
eskariin vai ei
meillä on mietinnän alla myös joko ens syksynä laitettas poika eskariin, syntynyt joulukuussa eli syksyllä ois vasta 5 v kun menis eskariin, tullut suositus että siirrettäs vuodella useammalta lääkäriltä, adhd diagnoosi ei aivan täyttynyt mutta todella vilkas ja kerkeävä poika kyllä on. Nyt ollaan kyllä tosissaan mietitty että siirretään kouluun menoa, asutaan pienellä paikkakunnalla ja luokassa ois eka- tokaluokkalaisia samaan aikaan että voi olla aika hulinaa ja vilskettä ja eiköhän tosiaan kerkeä käydä koulua vaikka aloittaakin vähän myöhemmin. Viisvuotis neuvolan testeistä selvisi ihan mukavasti mutta poika ei oikein muista istua paikallaan ja odottaa ohjeita loppuun ja sehän jo yksistään tuottaa varmasti hankaluuksia koulussa. Meillä on jo kaks poikaa koulussa ekalla ja neljännellä heillä ei oo ollut mitään ongelmia vaikka ovat aloittaneet koulun aivan "oikeaan" aikaan. On ne kaikki niin omia persoonia ettei voi sanoa mitään yleistä miten kannattaa toimia mutta ehkä jos vähänkää mietityttää suosittelen siirtämään kouluun menoa ja ehtii sitten opetella koululaiseksi tuloa. Poika on päiväkodissa hoidossa ja siellä ainut huono puoli on se että muut hoitolaiset on paljo nuorempia kuin meidän poika että jos sais pojan johonki saman ikäisten seuraan vois alkaa matkimaan niitä ja huomata että miten missäkin tilanteessa vois käyttäytyä ja sitä kautta tulla kouluvalmiuttakin ehkä? neuvoja vinkkejä ohjeita kaivataan
 
Minulla kaksi kaveria joiden lapsien kohdalla pohdittu koulun lykkäystä. Toinen pariskunt apäätti laittaa lapsen kakista huolimatta ekalle toinen jätti vuodeksi vielä eskariin.

Eskarissa vuoden pidempään olleen lapsen vanhemmat tyytyväisiä ratkaisuun ja koulu alkoi ongelmitta. Poika on nyt tokalla.

Toinen pariskunta näin jälkeenpäin katui päätöstään. Eka vuosi oli kuulemma todella rankka, sen jälkeen helpotti. Poika nyt 6:lla luokalla, ja kaikki sujuu ihan hyvin. Mutta jos nyt olisivat samassa tilanteessa lykkäisivät kouluun menoa.
 
Meillä kanssa loppuvuodesta syntynyt tyttömme laitettiin kouluun vuotta myöhemmin.Hän kävi 2v eskaria ja ihan siellä tykkäsi olla( ei tylsää) ja kavereita tuli uusia ja kun käy pientä koulua niin aikaisemmatkin kaverit on vielä samassa luokassa ku on yhdysluolkat siis 1-2 samalla opella.Nyt on koulu sujunut ihan hyvin.

Ja minulla kun on perspektiiviä jo sinne pidemmäällekin kun on jo noita aikuisia lapsia niin sanoisimpa tuon nuoruuden vaikuttavan siellä loppupäässäkin koulua että on vaikea tietää 9 lkN jälkeen mitä haluaa ja mihin kouluun mennä.....iästä ei saa pisteitä yht valinnassa jne... murroikä on just takana(joillakin vilä päällä) ja hädintuskin tietää mikä mä ite tässä ny oon niin pitäs sitte vielä tietää mitä teet loppu elämäs ja olla itsetuntemusta ja sellasta tavoitteelisuutta valita jo valinnaisainneet ja kielet yläastella tukemaan tulevia koulutuspäätöksiä nii kyllä on vaikeetä kun on niin nuori...
 
Jäärä
Kannattaa harkita tarkkaan, mitä teette. Tehkää aluksi se kartoitus. Veikkaisin, että se eskarin uudelleen käynti on helpompaa kuin esimerkiksi ekaluokan kertaus. Omakohtaisesti voin kertoa siitä, kuinka oman lapseni luokka kärsi tapauksesta, joka ei olisi kouluun kuulunut. Suurin osa opettajan ajasta meni kyseisen lapsen aiheuttamien riitojen ym. selvittelyyn. Luokan koko henki muuttui paljon paremmaksi, kun kyseinen lapsi siirtyi lopulta erityiskouluun. Kannattaa myös kartoittaa oman paikkakunnan tarjonta, onko esimerkiksi 0-luokkaa tarjolla, joka on vaihtoehto eskarin uudelleen suorittamisella, tosin nykyisinä säästöaikoina tarjonta voi olla aika rajoitettua.
 

Yhteistyössä