(Koulu)liikuntaan liittyvät traumat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko muita joilla on jonkinasteisia traumoja liittyen liikkunnan harrastamiseen?
Saattaa kuulostaa typerältä, mutta tämä ahdistaa todella paljon.

Koululiikuntatunnit olivat kamalia ADHD.ni takia, en koskaan ymmärtänyt suullisia ohjeita/ymmärsin hitaammin kuin muut/en jaksanut kuunnella puoliakaan joka tarkoitti sitä että opin käytännössä kaikki pelit vasta tekemällä.
Häpesin tätä kovasti koska muita ärsytti hidas oppimiseni ja se etteivät säännöt tuntuneet pysyvän muistissa.
Olin ehkä hieman motorisesti kömpelö enkä hahmottanut aina suuntia minne pitää mennä, mitä tehdä ja miksi.
Monissa hidastempoisimmissa peleissä en kertakaikkiaan jaksanut keskittyä ja nopeatempoisemmissa taas en "osannut" olla mukana, eläytyä, heittäytyä, pelata täysillä muiden kanssa.
Muiden huudot ja pallon perässä juoksu niin tosissaan tuntui hassulta ja etäiseltä, en osannut mennä mukaan siihen tai ottaa tilanteita tosissani.

Teini-iässä masennuin enkä juurikaan harrastanut liikuntaa, lihoin vähän mutta kuitenkin olin kokoajan normaalipainon rajoissa ja terve.
Vanhemmat painostivat ja pakottivat liikkumaan, nälvivät painosta jatkuvasti.
Minut raahattiin usein väkisin repimällä ja minun itkiessäni harrastamaan jotakin liikuntaa mitä en olisi halunnut.

Nykyään, aikuisena haluaisin liikkua ja nautinkin siitä välillä.
Olen löytänyt niitä liikuntamuotoja missä olen hyvä,mistä nautin.
TARVITSEN liikuntaa ja haluan harrastaa sitä päivittäin.
Tämän kaiken pilaavat kuitenkin itkukohtaukset ja romahdukset sekä ahdistavat tunteet jotka hiipivät todella usein liikunnasta puhuttaessa/sitä harrastaessa mieleen.
Jokin ääni sisälläni alkaa irvailla että mitä sinä kuvittelet tekeväsi ja luuletko että tuo auttaa jotain, liikunta ei ole sinua varten, et osaa mitään, et pysty mihinkään, näytät naurettavalta, olet tuomittu olemaan liikkumatta IKINÄ ja treeni keskeytyy siihen.
Tunnen itseni typeräksi ja noloksi harrastaessani liikuntaa ja kuvittelen että muutkin ajattelet minusta niin.

Haluaisin päästä yli tästä ja tuntea että olen yhtä oikeutettu liikkumaan kuin kuka tahansa muukin ja että en näytä naurettavalta.
Haluaisin että nuo negatiiviset tunteet eivät aina hiipisi mieleen enkä romahtaisi kesken liikunnan. :(

onko kotipaikkakunnallasi jotain erityisliikuntaryhmää jossa vähemmän porukkaa? yhdistä liikkuminen esim marjastamiseen tai lähde kävellen kaupungille

Siis ei ongelma ole se etten kykenisi liikkumaan tai haluaisi liikkua.
Kuten sanoin, olen jo löytänyt ne liikuntamuodot joista pidän(ryhmäjumpat,jooga,salillakäynti,lenkkeily) ja harrastan ihan normaalisti muiden mukana.
Tuo kömpelyys kuului lapsuuteen ja ADHD vaikuttaa enää lähinnä keskittymisongelmina, joiden kanssa kyllä pärjään.
Ongelmana ovat vain ne negatiiviset ajatukset ja tunteet jotka hiipivät mieleen liikkuessa..

Mulla vähän samaa vikaa, mutta ei liikunnassa vaan lukemisessa ja kirjoittamisessa. Mulla on ollut/on paha lukihäiriö, mutta se ei onneksi enään elämää kovin paljoa häiritse, koska olen harjoitellut noita niiiiiiin paljon. Hidas olen edelleen ja tekstin sisäistäminen tuottaa välillä ongelmia.

Mulla tulee ihan hirvee olo kun joku lukee mun tekstejä ja sitten arvostelee/korjaa sitä. Tulee juuri tuollaisia pahoja muistoja kuinka lapsena ei ikinä mennyt mikään oikein ja kirjoittaminen/lukeminen oli ihan kamalaa kun oli aina muita huomattavasti huonompi (opin käytännössä lukemaan vasta kolmannella luokalla).

Välillä nousee pala kurkkuun, kun nyt opiskelen amk:ssa ja opettajat palauttelevat mun raportteja täynnä merkintöjä. Pahempia ovat suulliset palaverit joissa arvoivat mun tekstejä. Ahdistaa ja tulee pahamieli.

Mutta sitten mietin miten pitkälle olen päässyt! En olisi ikinä uskonut että voin opiskella ammattikorkeassa ja pärjätä siellä :) Olen hyväksynyt etten varmaan ikinä tule olemaan paras kirjoittaja/lukija, mutta se ei haittaa koska pärjään ihan hyvin näilläkin korteilla mitkä minulle on jaettu!

Koita sinäkin alkaa miettimään miten paljon olet edistynyt! :) Ei se haittaa ettei ole paras, kunhan tiedät itse että olet selvinnyt hankaluuksista ja kehittynyt.

Eiköhän puolet naisista joudu opettemaan, miten hiljennetään se sisäinen vittuilija. Loput antavat sille periksi ja voivat huonosti. Jos se ei ole liikunta- tai kirjoituskykyjen halveksiminen, niin sitten olet susiruma, vaattees on perseestä, ripsivärit väärin, kukaan ei voi susta tykätä, taas ne kattoi sua pahasti ja mikäsä oikeen luulet olevasi.

Toisaalta, koska tämä kerran on yleisnaisellinen ongelma, ehkä sen nalkutuksen voisi ottaa vähemmän henkilökohtaisesti. Pitää oppia nauramaan sille. Eikös noille opettajille voisi sanoa, että jos hiukan vähemmän ruotisitte sitä kirjoitusta niin olisin kiitollinen, kun tämä taso on jo tuhansien tuntien työn tulos? Ja jos liikunta ruokkii sitä sisäistä hirviötä - voi joko etsiä sellaista lajia, jossa sen äänen saa hiljennettyä helpoimmin, esimerkiksi kasvimaata tonkiessa itseltä unohtuu oma olemassaolokin. Toisaalta voi opetella muuttamaan olemassaolontapaansa, mietiskely ja mindfulness tulee heti mieleen. Että toisaalta oppii ohjailemaan mieltään, ja toisaalta oppii sivuuttamaan ajatukset.

Joo, meillä oli lesbo/pedari liikunnan opettaja ja hän saattoi varoittamatta käydä iholle, jos "huomasi" jonkun tekevän esim. voimistellessa jonkin liikkeen "väärin". Saattoi myös hyökätä pukuhuoneeseen "yllättäen" kun oltiin pukeutumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hävettää muitakin;28315979:
Eiköhän puolet naisista joudu opettemaan, miten hiljennetään se sisäinen vittuilija. Loput antavat sille periksi ja voivat huonosti. Jos se ei ole liikunta- tai kirjoituskykyjen halveksiminen, niin sitten olet susiruma, vaattees on perseestä, ripsivärit väärin, kukaan ei voi susta tykätä, taas ne kattoi sua pahasti ja mikäsä oikeen luulet olevasi.

Toisaalta, koska tämä kerran on yleisnaisellinen ongelma, ehkä sen nalkutuksen voisi ottaa vähemmän henkilökohtaisesti. Pitää oppia nauramaan sille. Eikös noille opettajille voisi sanoa, että jos hiukan vähemmän ruotisitte sitä kirjoitusta niin olisin kiitollinen, kun tämä taso on jo tuhansien tuntien työn tulos? Ja jos liikunta ruokkii sitä sisäistä hirviötä - voi joko etsiä sellaista lajia, jossa sen äänen saa hiljennettyä helpoimmin, esimerkiksi kasvimaata tonkiessa itseltä unohtuu oma olemassaolokin. Toisaalta voi opetella muuttamaan olemassaolontapaansa, mietiskely ja mindfulness tulee heti mieleen. Että toisaalta oppii ohjailemaan mieltään, ja toisaalta oppii sivuuttamaan ajatukset.

Oho öö anteeks :D

En mä nyt mitenkään pahalla tota kirjoittanut! Ei tarvi repii tukkaa päästä :)

Kyllähän sen järki tiedostaa että pärjään jo ihan hyvin ja hyvähän se on että opettajat korjaa tekstiä, nii sit saa palautettua puhtaaksi kirjoitetun version. Ei sille voi mitään, että tulee pahoja muistoja sellaisista tilanteista mitä on lapsena hävennyt paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja lukihäiriöinen vieras;28315988:
Oho öö anteeks :D

En mä nyt mitenkään pahalla tota kirjoittanut! Ei tarvi repii tukkaa päästä :)

Kyllähän sen järki tiedostaa että pärjään jo ihan hyvin ja hyvähän se on että opettajat korjaa tekstiä, nii sit saa palautettua puhtaaksi kirjoitetun version. Ei sille voi mitään, että tulee pahoja muistoja sellaisista tilanteista mitä on lapsena hävennyt paljon.

???

En yrittänyt repiä kenenkään tukkaa. Yritin selittää, että jokaisella on joku arka paikka. Moni kun luulee olevansa yksin omituinen. Joskus lohduttaa tajuta, ettei olekaan, vaan jokainen on outo omalla tavallaan.

Yhteistyössä