Koulu alkoi - kiusaaminen alkoi

|O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O |O

ja jatkuvasti kouluilla väitetään et ei meillä kiusata jne

viime syksynä kun poika lopetti kolmantena koulupäivänä kouluun menemisen kun sille oli taas joku naureskeli ja sit oltiin menossa yhteen palaveriin, jonne tuli kuraattori, nuorisopsykiatri, lastensuojelusta joku ja me, ja edellisenä iltana tuli kunnan ilmaislehti jossa vanhan koulun rehtoria haastateltiin ja se kertoi kuinka hyvin heillä asiat hoidetaan ja kaikkeen puututaan.
se pisti jo vihaksi, mut kun jutun lopussa tää kertoi et ainahan niitä koulunsa lopettavia mahtuu mukaan, mut ne on sellaisia jotka ei oo ottanut apua vastaan ja joiden perheissä on todella isoja ongelmia, multa pääs itku..vittu mitä paskaa |O

mitä vikaa meissä vanhemmissa on, et meidän lapset tekee jotain noin kamalaa toisilleen?

Suru tuli
Voi että, mä ihan itken täällä. On todella kurjaa, että pienen ihmisen elämä pilataan. Pilallahan ne jollainlailla ne kiusaajatkin, mutta multa ei nyt heru sääliä heille.

Mäkin varmaan tekisin rikosilmotuksen. Tiiä, oisko siitä mitään hyötyä. Mutta kyllä tähän järeempiä juttuja tarvis.

Tuli vielä mieleen, että yksi "tehokkaimmista" koulukiusaamisen muodoista on ulkopuolistaminen. Siihen on opettajien ja vanhempien tosi vaikea puuttua ja sitä edes huomata koska eihän ne tee mitään!! Jätetään kaiken ulkopuolelle, ei puhuta mitään, ei katsota päin, ei valita peleissä ennekuin on pakko, kohdellaan yksinkertaisesti kuin ilmaa. Tyttäreni sanoi, että kerran aiemmin tapahtunut repun ja koulutavaroiden rikkominen oli ollut parempi kuin se ettei kukaan näe häntä enää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 v. pitkä aika ap, varmasti raskasta, mitä aiot tehdä? Haukutaanko vai syrjitäänkö tyttöä? Onko yhtään ystäviä?
Se on tämmöistä tyttöjen juttua eli mulkoilua, kuiskimista , seuraamista. On sillä onneksi muutama kaveri mutta ei omalta luokalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Motha:
Oon puhunut yhden äidille ekalla luokalla kun kiusasivat kotimatkalla mutta äiti ei uskonut kun tyttönsä sanoi että ei hän ole mitään tehnyt |O . Toisen äidille puhuin kans mutta samassa tilanteessa ollaan. Kolmas tyttö on uusi tässä koulussa ja nämä paskat ovat värvänneet inhoamaan tyttöäni vaikka eivät tunne toisiaan ollenkaan. Opettaja on tietoinen että tämä on jatkunut ekasta luokasta nyt tähän viidenteen saakka.
Pysy lujana, rupee hiillostamaan opettajaa, vaadit tapaamisia opettajan ja rehtorin kanssa. Mahdollisesti mukaan kiusaajien vanhemmat.

Antakaa takaisin rankalla kädellä!!!!!
Minä ottaisin kovat aseet käyttöön tuon asian suhteen. Vaatisin tapaamista vanhempien + koulun henkilökunnan kesken. Tapaamisessa tekisin selväksi, että jos asia ei lopu, teen ilmoituksen sosiaaliviranomaiselle. Myös rikosilmoitus on mahdollinen.

Alla lainattua tekstiä MLL:n sivulta, sekä infoa uhrin vanhemmille.

Älkää hyssytelkö asiaa, älkääkä jättäkö sitä sikseen. Pistäkää kiusaavat mulkut kuriin viranomaisten avulla, koska muutoin he pilaavat lapsenne tulevaisuuden! Asian villaisella painaminen ei auta ketään, ja rajuilla heti käyttöön otetuilla keinoilla suojellaan muita kiusattuja. Pelotevaikutuksen kautta.

"5. Kiusaaminen laissa
Kiusaaminen
Ruumiillinen väkivalta, toisen terveyden vahingoittaminen esimerkiksi jatkuvalla kiusaamisella ja henkisellä väkivallalla täyttää rikoslain pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkistön, josta voi seurata rangaistus. Alle 5-vuotiaaseen kohdistunut lieväkin pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos.

Kunnianloukkaus
Yleinen kielenkäyttö saattaa joskus olla hyvinkin värikästä, mutta aina kannattaa pitää mielessä, ettei kaikki suinkaan ole sallittua. Perättömien tietojen levittäminen tai toista häpäisevien asioiden kertominen voi olla rangaistavaa, jos teot täyttävät rikoslain kunnianloukkauksen tunnusmerkit. Toisen oppilaan tai opettajan kunnianloukkaukseen voi syyllistyä esittämällä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että se vahingoittaa tai aiheuttaa kärsimystä loukatulle. Kunnianloukkaus voi olla myös toiseen kohdistuvaa halveksuntaa. Kunnianloukkaus on lain mukaan rangaistava teko.

Rikoslain alaiset kiusaamistilanteet

Laiton uhkaus

Rangaistus: sakko - kaksi vuotta vankeutta.

Uhkaus on virallisen syytteen alainen rikos, jonka johdosta kuka tahansa voi tehdä rikosilmoituksen. Rikosilmoituksen jälkeen edes uhri ei voi enää perua käynnistynyttä prosessia.

Laiton uhkaus on suullista uhkailua tai uhkailua aseella. Tällöin uhkaus kohdistuu henkilön fyysiseen tai henkiseen koskemattomuuteen. Uhkailun muotoja on monia. Kanavia voivat olla esim. tekstiviesti, sähköposti, suullinen uhkaus tai kirje.

Esimerkiksi kiusaaja voi sanoa kiusatulle: "Pölli mulle limu, tai mä hakkaan sut !" Tai kiusattu voi joutua uhattuun tilanteeseen, jossa sitten itse sortuu uhkaamaan toista. Tilanne voi tällöin kääntyä päälaelleen.

Kunnianloukkaus

Mikä se on?
- Juoruamista selän takana
- Nimittelyä suorasti tai epäsuorasti
- Valheellisten väittämien levittämistä uhrista
- Henkilökohtaisten asioiden levittämistä
- Uhrin taitojen vähättelyä
- Muuten uhria loukkaavaa toimintaa, joka voi olla sanallista, kirjallista tai kuvallistakin.
Kunnianloukkaus on rikos, josta voi vakavimmassa tapauksessa saada enintään kuusi kuukautta vankeutta ja lievemmässä tapauksessa 6-30 päiväsakkoa.
Kunnianloukkaus on aina rikos. Siitä voi jäädä ikuisia traumoja uhrille, mutta myös tekijä saattaa kärsiä pitkänkin ajan päästä omantunnontuskista ja ahdistuksesta.

Uhri asettaa rajat!
Jokaisella loukatulla on oikeus pahoittaa mielensä ja käskeä tekijää lopettamaan. Mikäli tekijä jatkaa toimintaa, tapaus katsotaan tahalliseksi. Uhri saa itse päättää, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Jos uhri on alaikäinen, huoltajilla on päätösvalta asioissa. Uhri voi nostaa syytteen, mutta mikäli sopuun päästään ennen oikeuskäsittelyä, uhrilla on oikeus perua syyte.

Lievä pahoinpitely
Lievässä pahoinpitelyssä aiheutetaan toiselle fyysistä kipua, josta ei jää pysyvää jälkeä. Esimerkkeinä läimäytys kasvoille, tukistaminen tai töniminen.
Lievästä pahoinpitelystä rangaistuksena on sakkoja.
Jos uhri on alle 15-vuotias, hän voi tehdä rikosilmoituksen, josta seuraa poliisitutkinta. Jos pahoinpitely tapahtuu koulussa, opettajilla tai rehtorilla on velvollisuus ilmoittaa sosiaaliviranomaisille tapahtuneesta. Tällöin huoltaja tai viranomaiset voivat tehdä rikosilmoituksen.
Jos uhri on yli 15-vuotias, asiasta tulee asianomistajarikos. Tämä tarkoittaa, että rikoksen uhri päättää rikosilmoituksen tekemisestä.

Rikoskumppanuus
Kiusaajat ovat keskenään rikoskumppaneita.
Esim. Jarkko pitää Tonista kiinni Sepon lyödessä Tonia. Tässä tilanteessa Jarkko ja Seppo ovat yhtälailla kiusaajia, eli rikoskumppaneita.
Rikoksen avunantaja edistää tekoja neuvoilla, toimilla tai kehotuksilla.
Esim. Mirja vahtii ovella opettajan tuloa luokkaan. Sillä aikaa Jarkko ja Seppo kiusaavat Tonia.
Yllyttäjä käskee, palkkaa tai viettelee kiusaamiseen.
Esim. Jarkon isoveli sanoo, että Jarkko ja Seppo pääsevät hengailemaan hänen ja hänen kavereidensa kanssa, jos he hakkaavat Tonin.

Todistaminen
Esim. Ali näkee Tonin pahoinpitelyn, jolloin hänestä tulee silminnäkijä ja sitä kautta todistaja
Todistajana toimiminen on kansalaisvelvollisuus. Todistajan on kerrottava kaikki mitä hän tietää tapahtuneesta. Todistaja ei saa valehdella tai jättää asioita kertomatta."

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/koulukiusaaminen.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen

vieras
ota kouluun tosin yhteyttä, vanhempiin ja vaadit. On tuo kauheaa. En tiedä muita tän kaupungin koulujen käytäntöjä, mutta tuo missä meillä on niin tulee jälki-istuntoa jos kiusaa jne. Voimia

Alkuperäinen kirjoittaja Anana Snap:
Tuli vielä mieleen, että yksi "tehokkaimmista" koulukiusaamisen muodoista on ulkopuolistaminen. Siihen on opettajien ja vanhempien tosi vaikea puuttua ja sitä edes huomata koska eihän ne tee mitään!! Jätetään kaiken ulkopuolelle, ei puhuta mitään, ei katsota päin, ei valita peleissä ennekuin on pakko, kohdellaan yksinkertaisesti kuin ilmaa. Tyttäreni sanoi, että kerran aiemmin tapahtunut repun ja koulutavaroiden rikkominen oli ollut parempi kuin se ettei kukaan näe häntä enää.
Sepä se, se oliskin selkeää jos olis jotain fyysistä mutta tää tämmönen tyttöjen vittumaisuus on sellaista jota on vaikea huomata ja todistaa.

joo
Voi ei.. Tulee niin elävästi omat ala-asteajat mieleen.. Monet itkut itkettiin ja maha jännityksestä kipeänä lähdettiin kouluun. :/
Opettajia vaan painostamaan!!!!!!!!!!! Jakasamista pienelle koululaiselle, ihan kyynel tulee silmään täälläkin..

sire
Ota ap ihmeessä asiaksesi ja mene jo huomenna kouluun.Jos joku vähättelee kiusaamista,kiusaamista on mielestäni se,jos uhri sen niin tuntee.Kuten joku mainitsikin ,5 vuotta todella pitkä aika,tee sinä siitä loppu nyt!

Alkuperäinen kirjoittaja Antakaa takaisin rankalla kädellä!!!!!:
Minä ottaisin kovat aseet käyttöön tuon asian suhteen. Vaatisin tapaamista vanhempien + koulun henkilökunnan kesken. Tapaamisessa tekisin selväksi, että jos asia ei lopu, teen ilmoituksen sosiaaliviranomaiselle. Myös rikosilmoitus on mahdollinen.

Alla lainattua tekstiä MLL:n sivulta, sekä infoa uhrin vanhemmille.

Älkää hyssytelkö asiaa, älkääkä jättäkö sitä sikseen. Pistäkää kiusaavat mulkut kuriin viranomaisten avulla, koska muutoin he pilaavat lapsenne tulevaisuuden! Asian villaisella painaminen ei auta ketään, ja rajuilla heti käyttöön otetuilla keinoilla suojellaan muita kiusattuja. Pelotevaikutuksen kautta.

"5. Kiusaaminen laissa
Kiusaaminen
Ruumiillinen väkivalta, toisen terveyden vahingoittaminen esimerkiksi jatkuvalla kiusaamisella ja henkisellä väkivallalla täyttää rikoslain pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkistön, josta voi seurata rangaistus. Alle 5-vuotiaaseen kohdistunut lieväkin pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos.

Kunnianloukkaus
Yleinen kielenkäyttö saattaa joskus olla hyvinkin värikästä, mutta aina kannattaa pitää mielessä, ettei kaikki suinkaan ole sallittua. Perättömien tietojen levittäminen tai toista häpäisevien asioiden kertominen voi olla rangaistavaa, jos teot täyttävät rikoslain kunnianloukkauksen tunnusmerkit. Toisen oppilaan tai opettajan kunnianloukkaukseen voi syyllistyä esittämällä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että se vahingoittaa tai aiheuttaa kärsimystä loukatulle. Kunnianloukkaus voi olla myös toiseen kohdistuvaa halveksuntaa. Kunnianloukkaus on lain mukaan rangaistava teko.

Rikoslain alaiset kiusaamistilanteet

Laiton uhkaus

Rangaistus: sakko - kaksi vuotta vankeutta.

Uhkaus on virallisen syytteen alainen rikos, jonka johdosta kuka tahansa voi tehdä rikosilmoituksen. Rikosilmoituksen jälkeen edes uhri ei voi enää perua käynnistynyttä prosessia.

Laiton uhkaus on suullista uhkailua tai uhkailua aseella. Tällöin uhkaus kohdistuu henkilön fyysiseen tai henkiseen koskemattomuuteen. Uhkailun muotoja on monia. Kanavia voivat olla esim. tekstiviesti, sähköposti, suullinen uhkaus tai kirje.

Esimerkiksi kiusaaja voi sanoa kiusatulle: "Pölli mulle limu, tai mä hakkaan sut !" Tai kiusattu voi joutua uhattuun tilanteeseen, jossa sitten itse sortuu uhkaamaan toista. Tilanne voi tällöin kääntyä päälaelleen.

Kunnianloukkaus

Mikä se on?
- Juoruamista selän takana
- Nimittelyä suorasti tai epäsuorasti
- Valheellisten väittämien levittämistä uhrista
- Henkilökohtaisten asioiden levittämistä
- Uhrin taitojen vähättelyä
- Muuten uhria loukkaavaa toimintaa, joka voi olla sanallista, kirjallista tai kuvallistakin.
Kunnianloukkaus on rikos, josta voi vakavimmassa tapauksessa saada enintään kuusi kuukautta vankeutta ja lievemmässä tapauksessa 6-30 päiväsakkoa.
Kunnianloukkaus on aina rikos. Siitä voi jäädä ikuisia traumoja uhrille, mutta myös tekijä saattaa kärsiä pitkänkin ajan päästä omantunnontuskista ja ahdistuksesta.

Uhri asettaa rajat!
Jokaisella loukatulla on oikeus pahoittaa mielensä ja käskeä tekijää lopettamaan. Mikäli tekijä jatkaa toimintaa, tapaus katsotaan tahalliseksi. Uhri saa itse päättää, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Jos uhri on alaikäinen, huoltajilla on päätösvalta asioissa. Uhri voi nostaa syytteen, mutta mikäli sopuun päästään ennen oikeuskäsittelyä, uhrilla on oikeus perua syyte.

Lievä pahoinpitely
Lievässä pahoinpitelyssä aiheutetaan toiselle fyysistä kipua, josta ei jää pysyvää jälkeä. Esimerkkeinä läimäytys kasvoille, tukistaminen tai töniminen.
Lievästä pahoinpitelystä rangaistuksena on sakkoja.
Jos uhri on alle 15-vuotias, hän voi tehdä rikosilmoituksen, josta seuraa poliisitutkinta. Jos pahoinpitely tapahtuu koulussa, opettajilla tai rehtorilla on velvollisuus ilmoittaa sosiaaliviranomaisille tapahtuneesta. Tällöin huoltaja tai viranomaiset voivat tehdä rikosilmoituksen.
Jos uhri on yli 15-vuotias, asiasta tulee asianomistajarikos. Tämä tarkoittaa, että rikoksen uhri päättää rikosilmoituksen tekemisestä.

Rikoskumppanuus
Kiusaajat ovat keskenään rikoskumppaneita.
Esim. Jarkko pitää Tonista kiinni Sepon lyödessä Tonia. Tässä tilanteessa Jarkko ja Seppo ovat yhtälailla kiusaajia, eli rikoskumppaneita.
Rikoksen avunantaja edistää tekoja neuvoilla, toimilla tai kehotuksilla.
Esim. Mirja vahtii ovella opettajan tuloa luokkaan. Sillä aikaa Jarkko ja Seppo kiusaavat Tonia.
Yllyttäjä käskee, palkkaa tai viettelee kiusaamiseen.
Esim. Jarkon isoveli sanoo, että Jarkko ja Seppo pääsevät hengailemaan hänen ja hänen kavereidensa kanssa, jos he hakkaavat Tonin.

Todistaminen
Esim. Ali näkee Tonin pahoinpitelyn, jolloin hänestä tulee silminnäkijä ja sitä kautta todistaja
Todistajana toimiminen on kansalaisvelvollisuus. Todistajan on kerrottava kaikki mitä hän tietää tapahtuneesta. Todistaja ei saa valehdella tai jättää asioita kertomatta."

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/koulukiusaaminen.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen

Mä en nyt edes pysty lukemaan tätä. Sattuu niin saatanasti
:'(

vieras
Mua vituttaa ajatuskin että tyttö joutuis vaihtamaan koulua ja nää kusipäät vaan porskuttaa. Mä meen varmaan tekemään pienen kotikäynnin jos muu ei auta, en tiedä.
Mene ja ihan tosi tee se!!! Loppuu kiusaaminen kun seinään,otat van osotteen selville ja teet selväksi että nyt se on loppu.Uhkaile koulukuraattoreilla,sossuilla,rehtoreilla ja muilla,mä otin joskus järeet konstit käyttöön siihen loppu kiusaamenen.

:| Kiusaaminen on TODELLA ikävää; pahimmillaan se murskaa pienen ihmisen itsetunnon vuosiksi eteenpäin. :|

Meillä kiusaaminen ei ehtinyt edes kunnolla alkaa kun poika siitä kertoi ja mies kävi jututtamassa kiusaajia; sanoi heille että ilmoittaa vanhemmille, kouluun ja tarvittaessa jopa poliisille jos kiusaus ei lopu. Noh, loppuihan se. Taisivat jätkät säikähtää.... :whistle:

Antakaa takaisin rankalla kädellä!!!!
Haluan vielä lisätä kirjoittamaani, että vaikka alle 15 -vuotias ei olekaan rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan, voi hänestä tehdä rikosilmoituksen. Lasta kuulustellaan, ja asia tutkitaan. Seuraamukset vain ovat poikkeavat aikuisiin nähden, eli lapseen kohdistetaan lastensuojelullisia toimenpiteitä (lapsi pääsee sosiaaliviranomaisten toimenpiteiden kohteeksi). myös koulun rehtorista (jos hän ei puutu asiaan/ vähättelee aiheettomasti kiusaamista) voi tehdä kantelun. Hänellä kun on tietyt velvollisuudet virassaan. Laittakaa ihmiset kova kovaa vasten, oikeasti! Suojelkaa lapsianne!! Alla toinenkin linkki, poliisin sivuilta, koskien alaikäisten epäiltyjen kohtelua.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/6BA1416EB27A67C4C2256B980042AAC3?opendocument

Mua vituttaa ajatuskin että tyttö joutuis vaihtamaan koulua ja nää kusipäät vaan porskuttaa. Mä meen varmaan tekemään pienen kotikäynnin jos muu ei auta, en tiedä.
Mene ja ihan tosi tee se!!! Loppuu kiusaaminen kun seinään,otat van osotteen selville ja teet selväksi että nyt se on loppu.Uhkaile koulukuraattoreilla,sossuilla,rehtoreilla ja muilla,mä otin joskus järeet konstit käyttöön siihen loppu kiusaamenen.
Ei tartte mitään osotteita selvittää kun nää on tuttuja tyttöjä eskarista asti. Mun tyttö on kiltti ja hiljainen niin sitähän voi kohdella miten vaan. Mutta sen mutsi EI ole killti ja hiljainen !!!!!!!!!!!! Sitä ei kannata suututtaa !

MintunKukka
Minulla pääsi itku ku luin tätä...

Olen itse kiusattu ja nyt lähti meidän esikoinen kouluun.
Ja edellisenä iltana poika yhtäkkiä kysy et -äiti saanko mä kavereita sieltä ja eihän minua kukaan kiusaa?
Kävin pitkän keskustelun lapsen kans. Ja myös opettajan (tunnen hänet hyvinki).

jalmir harmaana
Tuttua tekstiä.Meillä auttoi koulun vaihto.Tosin silloin tuli ajankohtaiseksi työkuvioitten takia muutto kokonaan pois tuolta.Jotkut koulut eivät vaan välitä,vaikka kuinka olisit rehtoriin,opettajiin jne.yhteydessä ja vaatisit,että asioille on tehtävä jotain.(Haukkuminen,töniminen,uhkailu..)Edes kiusaajille itselleen sanominen ei tuottanut tulosta.Uusi koulu on mahtava,eikä kiusaamista ole ollut ollenkaan!Opettajalla onkin uudessa koulussa auktoriteettia ja oppilaat tottelevat häntä.Lisäksi koulun jokavuotisessa vihkosessa on erikseen kiusaamisesta,että mitä toimenpiteitä tulee,jos kiusataan.(Heti soitto kotiin,kiusaaja ja kiusattu puhuvat keskenään opettajan valvonnassa asiat selväksi ja myöhemmin vielä tarkistetaan,onko kiusaaminen loppunut.)Joka koulussa pitäisi olla vastaava käytäntö,koulukiusaaminen on niin raakaa ja julmaa ja jättää jälkensä loppuiäksi.

hanna
Ei tartte mitään osotteita selvittää kun nää on tuttuja tyttöjä eskarista asti. Mun tyttö on kiltti ja hiljainen niin sitähän voi kohdella miten vaan. Mutta sen mutsi EI ole killti ja hiljainen !!!!!!!!!!!! Sitä ei kannata suututtaa !
en halua syyllistää,mutta miksi sitten kiusaamista on jatkunut 5 vuotta?

Antakaa takaisin rankalla kädellä!!!
Mä en nyt edes pysty lukemaan tätä. Sattuu niin saatanasti
:'( [/quote]

Säästä teksti, ja mieti siinä kerrottuja asioita. Voimia:(!!! Tuskasi on varmasti ihan hirveän suuri:/

Olen itse entinen rankasti koulukiusattu ihminen, nykyinen juristi. Eli kiusaaminen ei murtanut minua eikä pilannut elämääni.

Ajattele, nyt on kyse sun lapsestas ja sen hyvinvoinnista. Ei siinä kenenkään äidin hurjat maineet saa pelottaa! Nyt vaan yhteyttä koululle, kotiin jne. ja alatte purkaan tota tilannetta, ennenku tyttös ei enään uskalla mennä kouluun noiden takia. Tollasesta voi jäädä pitkätki arvet ja mä en sitä sallis.

vieras
Todella kurjaa, että tätä asiaa ei vain saada kitkettyä kouluista pois!
Itsellä meni koko kouluaika kiusattuna olemisen takia pilalle, nuoruus siinä samalla. Kiusaus loppui periaatteessa yläasteen jälkeen, mutta en sitten enää uskaltanut mitään lukiossa, koska pelkäsin kiusaamisen alkavan taas. Vaikka minussa ei ollut edes mitään syytä! Vasta nyt aikuisiällä (olen melkein 30v nyt ) olen saanut itseluottamuksen takaisin. Kauan se kesti ja edelleen se vaikuttaa elämään.
Joten vanhemmat; tehkää kaikkenne lasten puolesta!! Niin kuin varmasti teettekin!
Omat lapset aloittaa koulun vasta muutamien vuosien päästä, mutta näitä lukiessa tulee jo pelko ja itku valmiiksi. Sekä suuri suru ja epätoivo kiusattujen puolesta. Voimia.

ope
Olen luokanopettajana selvittänyt lukuisia kiusaamistapauksia joko yksin tai kuraattorin kanssa. Mulla on niihin nollatoleranssi, eli puutun asiaan heti kun siitä tullaan mulle sanomaan tai huomaan itse.

Ongelma onkin monesti siinä, että opettajalle ei kerrota mitään, vaan asian annetaan paisua ja lopulta otetaan yhteyttä jopa sivistystoimenjohtajaan. Se todella ottaa päähän, että opeen ei aina luoteta näissä asioissa. Ope kun ei aina huomaa kiusaamista. Eihän ne kiusaajat niin tyhmiä ole, että opettajien nenän edessä sitä tekisivät.

Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
en halua syyllistää,mutta miksi sitten kiusaamista on jatkunut 5 vuotta?

Mä en osaa sanoa. Nää tytöt on semmosia että yhtenä päivänä ollaan kavereita ja toisena kiusataan. Kun luulen että nyt se on loppu niin sitten kuulen ihan muuta.

Yhteistyössä