Ehkäpä tosiaan ongelmasi ei olekaan se, ettetkö viihdy kotona vaan se, että sinulla ei ole tarpeeksi vapaa-aikaa. Oletko miettinyt, että onko se töihin paluu ainoastaan se helpoin vaihtoehto, jota mietit? Onko mahdollista, että miehesi voisi tehdä vähän vähemmän reissuhommaa? Jos miehesi ansaitsee kivasti, niin voisitteko palkata lastenhoitajan, jolloin saisit säännöllisesti sitä ihan ikiomaa aikaa?
Minä jäin kahden lapsen yksinhuoltajaksi ja todellakin olin hirvittävät määrät aivan yksin lasten kanssa, kun ex-mies teki keikkahommaa ja vanhemmat asuvat kaukana ollen vielä työelämässä mukana. Niinpä oli pakko opetella selvitymiskeinoja esim. laitoin lapset nukkumaan iltaunille ja kävin muutaman kerran viikossa juoksemassa puoli tuntia kerrallaan (yleensä tein esim. 10 min kierroksen, kävin katsomassa, että nukkuvat ja jatkoin seuraavan kierroksen). Tiedetään, tiedetään, ettei lapsia saisi jättää hetkeksikään yksin, mutta minusta se oli pienempi paha, että itkevät yksin jonkun aikaa kuin että minä stressaantuneena pimahdan ja satutan lapsiani. Itselleni itsestäänselvyys oli kyllä se, että pidin lapsille unikoulua, joten oppivat nukkumaan hyvin jo puolivuotiaana.
Huomasin myös sen, että minun pitää löytää oma tapani olla äiti. Kun otti huumoria mukaan, kuuntelin päivän aikana omaa mielimusiikkiani, hyödynsin lasten päiväuniajat lepäämiseen tai vaikka jumppaamiseen (fyysinen rasitus oikeasti lisää stressinsietokykyä!!!), pidin huolta aikuisista ihmissuhteista vaikka puhelimitse tai sähköpostitse, niin sain voimaa jaksamiseen.
Aina, jos huomasin, että mieleni teki ravistella lasta lujaa tai jopa lyödä, niin joka kerran se oli merkki siitä, että tarvitsin irtiottoa lastenhoidosta. Sellaisessa tapauksessa saatoin soittaa vanhemmilleni ja tulin lasten kanssa viikonlopuksi yökylään, jolloin vanhempani hoitavat lapsia ja minä sain sitä ihan omaa aikaa. Lopulta onneksi sain MLL:n kautta hoitajatytön, joka sitten myöhemminkin kävi hoitamassa lapsia säännöllisesti. Siihen ei olisi ollut rahaa, mutta lopetin kaikki lehtitilaukset ja niillä rahoilla maksoin hoitopalkkion.
Ota kodinhoitotyöt rennommin, syökää vähän helpommin valmistettavia ruokia jne. Monet asiat ovat sellaisia, että ehkä tuntuu, että hyvän äidin merkki on jotakin sellaista, joka näkyy päällepäin (kauniit vaatteet vauvalla, viimeisen päälle silitetyt vaatteet, maton hapsut imuroitu järjestykseen). Pitää vain opetella ajattelemaan, että juuri nyt sellainen ei ole ajankohtaista. Kannattaa niillä viimeisillä voimilla levätä, jotta jaksaa olla lasten kanssa eikä suinkaan aloittaa ikkunapesua! Siivoamista ehtii tekemään koko loppuiän ja ne sotkut ehtivät odottaa, mutta pikkulapsivaihe ei ehdi odottamaan, vaan sen tilaisuuden menettää, jollei sitä käytä.