Suomessa on kovaa ja vaativaa olla äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse asiassa "ennen vanhaan" äiti ei TODELLAKAAN mennyt takaisin pellolle synnytettyään!
Äiti ja vauva asuivat kahdestaan saunassa (jossa synnytettiin) siihen asti, kun äidin jälkivuoto oli loppunut. Äiti keskittyi vain vauvaan ja imettämiseen, ja hänelle tuotiin ruokaa saunaan. Muut lapset hoiti sukulainen.
Eli oikeasti äideillä oli "helpompaa" kuin nykyään, jolloin vauvan kanssa saa levätä täysihoidossa käytännöllisesti katsoen vain sairaalassaoloajan.

Alkuperäinen kirjoittaja elkää ny höpöttäkö;10425258:
Eli oikeasti äideillä oli "helpompaa" kuin nykyään, jolloin vauvan kanssa saa levätä täysihoidossa käytännöllisesti katsoen vain sairaalassaoloajan.

Itse asiassa ei saa aina sielläkään. Vierihoitoon kun usein lykätään, oli äiti missä kunnossa tahansa.

Juu ja kun nyt jupisemisen aloitin, en malta olla lisäämättä että äitien kesken vallitsee järkyttävä tiukkapipoinen ja huumorintajuton suorittamiskulttuuri. Omia harrastuksia ei saa olla, sehän on pois pikkulapsiajasta. Itseään ei saa laittaa, sillä vain pinnallinen äiti panostaa ulkonäköönsä. Toisaalta tämä on samalla vapauttavaakin, laittautuminen ei ole pakko.

Totta kyllä, että jo sairaalassa alkaa vierihoito, vaikka olisi synnyttyämisen jälkeen täysin räjähtänyt.

Totta, että moni asia on asenteesta kiinni. Siihenhän moni keskustelu lopulta päätyy.

Onhan täällä paljon hyvääkin:
- Saa olla ainakin rauhassa lapsineen, siis niin kauan kuin lapsista ei kuuluu ääntä.
- On turvallista ja rauha maassa, ei tarvitse pelätä sotaa / terrorismia, luonnonkatastrofeja.
- Sosiaaliturva
- On ruokaa ja lämpöä
- Neuvolasysteemi (oma neuvolani on tosi kiva paikka ja siellä on ihan mahtava tätsy.)
- Tasa-arvo - mahdollisuus ja oikeus mennä työelämään
- Vapaus

Mutta... missä ihmeessä ovat rennot ihmiset, jotka eivät nyrpistä nenää korvikemaidolle, koruille ja meikeille ja äidille, joka tykkää lasten lisäksi elää myös omaa elämää...Ehkä juuri sitä tarkoitan tällä paasauksellani, että äitiyden muotti on ahdas ja kapea. Myös yleinen asenne äitiyttä ja lapsiperheitä kohtaan on joskus epäsuopea. (En tarkoita nyt rahallista avustusta!)

Kiitos mummolle lämpimästä ja viisaasta kirjoituksesta! Mä tulen aina niin iloiseksi, kun joku elämää nähnyt tuo perspektiiviä keskusteluihin rakentavastaja ymmärtävästä näkökulmasta.

Toi "ennen naiset sitä ja tätä" - nokittelu on muuten myös lähinnä täällä netissä pesivä ilmiö. Mä en ole tosielämässä kuullu kenenkään NAISEN puhuvan entisajan naisista tuohon tyyliin, joka on ilmeisesti tarkoitettu opettavaiseksi, mut joka kuulostaa ainakin minun korvaani karkealta ja vähättelevältä. Yleensä kuin juuri niiltä vanhemmilta naisilta saa eniten tukea ja ajateltavaa. Ja kun tällainen nainen kertoo, kuinka ennen oli rankkaa, hän ei tee sitä syyllistääkseen nykyäitejä, vaan kertoakseen, että ymmärtää ja antaakseen perspektiiviä. Enkä mä noita tarinoita kuunnellessani todellakaan syyllisty, vaan kuuntelen ja tavoitan sieltä sen saman äitiyden kokemuksen joka koskettaa itseänikin. Meidän suvussa ei ainakaan romantisoida menneisyyttä. Oma mummoni on puhunut aina realistisesti omista tuntemuksistaan. Hän oli synnytyksissä kauhuissaan ja lasten kanssa aivan äärirajoilla, eikä aina jaksanutkaan. Niitä tarinoita on ollut sydäntä särkevää kuunnella.

Ei me naiset tarvita esikuvia mistään epärealistisen suorituskeskeisestä, riuskasta ja suurinpiirtein tunteettomasta supernaisesta, jolle lapsen saaminen oli pikkujuttu ja kotiaskareet kaikkein tärkeimpiä. Me tarvitaan niitä todenmukaisia tarinoita siitä kivusta, huolesta, surusta, onnesta ja toivosta jota naiset ennen on kokeneet. Heitähän me saamme kiittää tämän päivän hyvinvoinnista ja terveydestä, siitä että on mahdollista miettiä pikkujuttuja lapsen vaatetuksesta tai ruokkimisesta.

Minusta tällainen palsta on hyvä, koska täällä ihmiset uskaltaa sanoa oikeasti mielipiteensä! Voi tosiaan sanoa mitä mieltä on vaikkapa kestovaippailusta tai imettämisestä tai ihan mistä vain, ja on kiva kuulla muiden mielipiteitä. Kyllä puistoissakin niitä samoja mielipiteitä kuulee, mutta ehkäpä silloin keskustelijoina ovat samanhenkiset tyypit, jotka kauhistelee muiden kalliita reimapukuja yms. tai sitten toisin päin. Minusta tällainen palsta ei ole mitenkään oma maailmansa vaan täällä kuulee samantyyppisiä juttuja mitä muuallakin ihan "oikeassa elämässä", itse ainakin kierrän sen verran puistoja, kerhoja, kavereita ym että näitä kommentteja kuulee. Harvoin kukaan oikeassa elämässä alkaa ihan tappelemaan niin kuin täällä palstalla joskus käy, mutta sanotaan ehkä vähän hienovaraisemmin mitä ajattelee.

Minusta tuntuu, että nimenomaan nykyään voi äitiyttään suorittaa hyvinkin monella tavalla esim. täysimetys pari vuotta vs. pulloruokinta alusta asti, kestovaippailu vs. kertisvaipat, vuosikausien kotiäitiys vs. takaisin töihin jo vanhempainrahakaudella.

On äitejä, jotka ovat mahdollisimman luomuja (itse tehtyjä soseita luomujuureksista, ei autoa, julkiset kulkuneuvot, itse tehtyjä vaatteita, pitkät imetysajat, lapsi kulkee mukana kaikkialle) ja toisaalta bilehileäitejä (pidetään tiukasti yhteyttä ystäviin, käydään juhlimassa ja risteilyillä, viedään lasta viikonloppuisin paljon hoitoon) ja kaikkea siltä väliltä.

Täytyy myös muistaa, että nykyäideillä on valtavat määrät tietoa, kirjallisuutta, netti, neuvolat, imetystukiryhmiä jne, joten tietoa saa, jos haluaa. Toisaalta on tultu myös tietoiseksi siitä, mitä kaikkia uhkakuvia meillä on: pedofilia, huumevieroitettavia vauvoja, äidin raskausajan alkoholismista pysyviä vaurioita saaneita vauvoja, tiedetään tupakoinnin vaaroista, lasten lisääntynyt ylipainoisuus, mielenterveyshäiriöt, alle 1-vuotiaan vauvan vanhempien korkeat erotilastot, yksinhuoltajien putoaminen köyhyysloukkuun jne. Minusta pelottelu ei auta eikä jeesustelu, mutta pelkällä hyssyttelyllä ja myötäilylläkään ei pitkälle potkita. Se, mikä yhdelle on normaalia maalaisjärkeä, onkin toiselle ihan jotakin muuta.

Ystäväni on sairaalassa lastenhoitajana vastasyntyneiden osastolla ja hän on antanut vinkkiä, miten raadollista toiminta siellä joskus on esim. narkkarit synnyttävät vessassa jättäen lapsensa sinne, nuoret kypsymättömät äidit haluavat vain röökille ja bilettämään haluamatta ollenkaan ajatella, että nyt pitäisi äitinä elää vauvan ehdoilla eikä niin, että vauva pistetään elämään äitinsä ehdoilla. On äitejä, jotka eivät kykene hoitamaan vauvaansa, mutta eivät kykene antamaan sitä adoptioonkaan, vaan vauvaa pompotetaan lastenkodin ja sijoituskotien välillä. Täällä Suomessa sekin on arkipäivää ja jokainen ymmärtää taatusti, että mitä seurauksia siitä voi olla. Nuorten väkivaltaa, mielenterveysongelmia yms. tulee olemaan jatkossakin, vaikka kuinka ollaan hyvinvointivaltiossa.

Minusta äitiys on vaativaa missä tahansa ja sen toisaalta pitää ollakin. Itselläni on vain kaksi lasta ihan siitä syystä, etten olisi jaksanut panostaa lapsiin, jos niitä olisi ollut enemmän. Silloin olisi ollut riskinä, että aikaa, rakkautta ja huolenpitoa ei olisi riittänytkään kaikille tasapuolisesti. Minulla ei ole tukiverkkoja, joten olen ihan itse luonut kriteerit sille, millaista on olla hyvä äiti. En anna kenenkään ulkopuolisen niitä määritellä. Minusta hyvä äitiys ei ole ulkokultaisia seikkoja esim. lapselle merkkivaatteet, paljon harrastuksia, paljon ulkomaanreissuja ja kauheasti menoa ja meininkiä. Meidän perheessä ei ole kauheasti rahaa, mutta aikaa, rakkautta ja huolenpitoa on aina löytynyt. Hössöttäminen on jäänyt ja nyt keskitytään oleelliseen eli yhdessäoloon ja yhdessätekemiseen.

Yhteistyössä