Kotona olevat äidit, jotka osa-aikatöissa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva kotiäiti

Vieras
Siis miten toimii käytännössä, olen kohta kodinhoitotuelle jäävä, ja minulla on vakituonen työpaikka odottamassa töihin paluutani,
mutta haluaisin tehdä jotain pienimuotoista osa-aika työtä hiukan lisätulojen saamiseksi.
Jos siis haen jonkun toisen työn, odottaahan minulla edelleen se vakituinen työ?
Entä miten menee verot? Meneekö osa-aika työstä lisäprosentin mukaan?

Mietityttää vain nyt jo, kun päätöksiä pitäisi alkaa tehdä jo piankin, ja ei oikein tiedä mikä on järkevää ja miten asiat oikeasti menevät!

Kiitos jo vastauksistanne!

onko sillä väliä, koska kyllähän sitä kai voi tehdä töistä työtä silloinkin kun on normaalisti töissä? Pitäisiköhän tarkistuttaa? Kun en halua menettää sitä vakkaripaikkaa, mutta ihan ilman mitään ei oikein pärjätä..

Minä olen vielä hoitovapaalla omasta paikastani ja teen keikkaa. Keikkaa teen tuonne omalle työnantajalle ja satunnaisesti muuallekin. Minulla on verokortit Kelassa (saan kht perusosan), päätoimen työnantajalla ja freelancer-kortti sivutuloja varten. Olen arvioinut kaikki tulot ja kaikista menee sama veroprosentti. Kysy lisää, jos on kysyttävää.

kun eikös kodinhoidontuesta mene vero? joten kun ne tulot on aika pienet ja jos tekee jotain pientä työtä siinä ohessa, niin eihän siitäkään ihan hirmuisesti veroa mennä? Kun jossain kelan lapuissa luki, että pidätys on aina vähintään 20% ja se kuulostaa paljolta!

Mä olen kotiäitinä ja teen välillä viikonloppusijaisuuksia. Mulla ei vakipaikkaa ole, mutta tietääkseni ainakin joidenkin alojen työsopimukset vaatii toiselle työntekoon työnantajan luvan. Se kannattaa tarkistaa työnantajalta. Verotoimistosta kannattaa tarkistaa millä veroprosentilla menee palkkatulo ja kotihoidontuki. Mulla on n. 20% verotus kummassakin, mutta kotihoidontukea saan vain 230e/kk ja viikonloppujen palkkatuloja on ainostaan toukokuulle asti, sillä jään sitten ä.lomalle. Tuskin ihan lisäprosentilla joudut töitä tekemään, mutta kotihoidontuesta voi ainakin mennä yllättävän paljon veroa.

no täytyy siis soittaa omalle työnantajalle ja selvittää, heillä kun ei ole kuitenkaan tarjottavissa mitään minulle sopiviin työaikoihin, jos siis lapset aion kotona hoitaa.. ja ei sillä verolla muutoin niin suurta merkitystä ole, mutta onhan se kiva jos siitä lisätyöstä jotain hyötykin oikeasti olisi..
sitä nyt täytyy vielä miettiä, että mikä se työ olisi ja kuinka paljon on tehtävä, että selvitään.. Muutoin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä muksut tarhaan ja mennä itse töihin, mitä en haluaisi ihan vielä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no täytyy siis soittaa omalle työnantajalle ja selvittää, heillä kun ei ole kuitenkaan tarjottavissa mitään minulle sopiviin työaikoihin, jos siis lapset aion kotona hoitaa.. ja ei sillä verolla muutoin niin suurta merkitystä ole, mutta onhan se kiva jos siitä lisätyöstä jotain hyötykin oikeasti olisi..
sitä nyt täytyy vielä miettiä, että mikä se työ olisi ja kuinka paljon on tehtävä, että selvitään.. Muutoin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä muksut tarhaan ja mennä itse töihin, mitä en haluaisi ihan vielä..

Minulla taisi viime vuosi mennä niin, että makosin 14 % veroa noista kaikista yllä mainitsemistani tuloista. Loppuvuodesta verokortit (työtulot) paukuttelivat yli ja lasketutin veroprosentit uusiksi. Pari loppuvuoden kuukautta meni sitten veroa 28 %. Työtuloja minulle tuli viime vuodelle suurinpiirtein 15 000.

Kiitos vastauksistanne, täytyypä selvitellä asiaa ja miettiä sitten uudemman kerran, miten toimia! Kovasti kotiin jääminen kutkuttaa, nyt kun se voisi olla mahdollista, esikoisen aikaan ei ollut..

Yhteistyössä