Kotityön määrä yllätti lähi-isän: ”Tuntui, että vuorokaudesta loppui tunnit”

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Joonas halusi muuttaa isän luokse asuttuaan ensin eron jälkeen äidin kanssa.
Toni Kaijala, 33, erosi lastensa äidin kanssa seitsemän vuotta sitten ja muutti toviksi Etelä-Suomeen. Siellä alkoi kuitenkin tulla ikävä lapsia ja elämää Oulussa.

– Palasin pohjoiseen ja tapasin Joonasta, 15, ja Iidaa, 12, joka toinen viikonloppu. Joonakselle isäaikaa ei kuitenkaan ollut riittävästi ja poika sanoi haluavansa muuttaa minun luokseni pysyvästi, Kaijala kertoo.

Hän ja lasten äiti päättivät noudattaa pojan toivetta, ja tuolloin 11-vuotias oulunsalolaispoika muutti isän luokse Oulun Saarelaan.

Elämänmuutos oli kova kaikille: pojalla vaihtui koulu, äidillä oli kova ikävä lastaan ja isä havaitsi kahden vuoden tauon jälkeen, kuinka paljon arjen pyörittäminen vaatii aikaa.

– Aluksi tuntui, että vuorokaudesta loppuvat tunnit. Eihän se uutta ollut, että elämän täytyy olla säännöllistä, pyykkiä pitää pestä ja ruokaa on tehtävä joka päivä, mutta kyllä se oman aikansa ottaa. Sen tietävät todella vain ne, jotka kotia pyörittävät, Kaijala toteaa.

– Nostan kyllä hattua kaikille yksinhuoltajaäideille, hän lisää.

Parin lapsettomamman vuoden aikana Kaijala oli viettänyt paljon aikaa kaveriporukassaan. Joonaksen muutettua isänsä luo kavereiden tapaaminen onnistui joka toisena lapsettomana viikonloppuna.

– Lapset ovat minulle tärkeitä, joten ratkaisu on koko ajan tuntunut oikealta, Kaijala toteaa.

1446945872418.jpg

Joonas ja Toni Kaijala. (KUVA: Vesa Ranta)

Viisi vuotta kestäneen lähivanhemmuuden aikana Toni Kaijala on ilolla ottanut vastaan sen, kuinka hänen ja Joonaksen välit ovat muuttuneet entistä läheisimmiksi.

– Olihan se hieno hetki, kun Joonas alkoi ensimmäisen kerran puhua minulle esimerkiksi tytöistä, Kaijala myhäilee.

Vaan samalla riitelykin lisääntyi, kun kivan viikonloppuhengailun sijasta piti ottaa puheeksi myös kotihommien tekeminen.

Nykyisin miehen huushollissa kotityöt jakautuvat tasaisesti:

– Joonas muutaman kerran yllättänyt tekemällä ruoan valmiiksi tai siivoamalla koulun jälkeen ennen kuin olen tullut töistä kotiin, ylpeä isä kiittelee.

Joka toisena viikonloppuna Joonas on äitinsä ja Iida-sisarensa luona Oulunsalossa. Joka toisena viikonloppuna Joonas, Iida ja Toni Kaijalan myöhemmästä suhteesta syntynyt 4-vuotias Oskari-poika ovat porukalla isän luona.

Joonas alkoi pelata salibandya viisi vuotta sitten, samaan aikaan kun muutti pysyvästi isänsä Toni Kaijalan luokse Ouluun asumaan. Treenejä on kerran viikossa myös Oulunsalossa, silloin voi pistäytyä moikkaamassa myös äitiä.

– Meillä on lasten äidin kanssa niin hyvät välit, että monet luulevat meidän olevan vieläkin yhdessä. Hyvä puheyhteys tekee lasten asioiden yhteisestä hoitamisesta helppoa, Toni Kaijala kiittelee.

Tästäkin huomaa, mite pihalla miehet ovat kotitöiden määrästä, kun eivät siihen koskaan ole osallistuneet päävastuullisesti. Isä siis yllättyi kotitöiden määrästä ja tuntui, ettei vuorokauden tunnit riitä, vaikka hänellä oli vain yksi iso lapsi huollettavana.

Tuollaisessa tilanteessa pääsee jo 100 kertaa helpommalla kuin vaikkapa vauvan ja taaperon kanssa kotona. Tulipa vain mieleen, kun (yleensä miehet) täälläkin usein haukutaan 'laiskoja' äitejä, jotka ovat kotona hoitamassa lapsia.

Yksinhuoltajat ovat väärinymmärretyin porukka. Ei ole ylimääräisiä tunteja vuorokaudessa, ei. Helppo on tuomita kun ei ole itsellä lapsia ja on vielä nuori sekä naiivi. Minä jäin yksinhuoltajaksi ja miesten kaverien mielestä minulla oli tosi helppoa kun sain jäädä vaan kotiin kaikki päivät. Mies ei siis hoida lainkaan lapsia, eikä hän tapaa heitä kuin pari tuntia viikossa, sekin minun asunnossani. Mutta kaverien mielestä ei tarvitsekaan kun onhan heillä aina minut ja minä vain päivät viilailen kynsiäni sekä katson leffoja kotosalla samalla kun hoidan lapsetkin.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Tästäkin huomaa, mite pihalla miehet ovat kotitöiden määrästä, kun eivät siihen koskaan ole osallistuneet päävastuullisesti. Isä siis yllättyi kotitöiden määrästä ja tuntui, ettei vuorokauden tunnit riitä, vaikka hänellä oli vain yksi iso lapsi huollettavana.

Tuollaisessa tilanteessa pääsee jo 100 kertaa helpommalla kuin vaikkapa vauvan ja taaperon kanssa kotona. Tulipa vain mieleen, kun (yleensä miehet) täälläkin usein haukutaan 'laiskoja' äitejä, jotka ovat kotona hoitamassa lapsia.
No mutta päästäkään ne miehet kotiin hoitamaan lapsia? Äiti töihin ja iskä kotiin hoitovapaalle, niin pysyy hänelläkin realiteetti perheen pyörittämisestä.

Kun pitää saada sitä kaljaa. Aina. Mikä ärsyttää tosi paljon suomalaisissa miehissä.

Miten moni hyvä mies menee pilalle kaljan juomisella.

Juu, tuli heti viestin lahettamisen jalkeen mieleen, etta taitaa olla niita miehia, joille kavereiden tapaaminen tarkoittaa aina alkoholia.

12 vuotta ulkosuomalaisena alkaa nakojaan pikkuhiljaa muuttaa vakisinkin ajattelua.

• Tykkää
No mutta päästäkään ne miehet kotiin hoitamaan lapsia? Äiti töihin ja iskä kotiin hoitovapaalle, niin pysyy hänelläkin realiteetti perheen pyörittämisestä.

Monessa perheessä on kuitenkin niin, että isä on se paremmin tienaava eikä sillä äidin palkalla elätetä perhettä, makseta asuntolaina jne.

Jos me saataisiin lapsi ja mies jäisi kotiin, niin kusessa oltaisiin. Mulla ei ole vakipaikkaa ja olen keikkatöiden ja liiton rahan varassa. Ei toimisi.

Joo, kotitöiden määrä yllätti minutkin. Vuosikausien akan väittämisen vuoksi luulin että vähintään kuolen niihin KOTITÖIHIN kun ne kuulostivat olevan suoraan saatanasta ja tekemätön paikka varsinkin MIEHELLE.
Kas kummaa helppojahan ne on, eivät vie kaikkea vapaa-aikaa, lisäksi lapsieni hoitaminen ei ole minulle taakka vaan rikkaus.

Viimeksi muokattu:

Olisin päästänytkin, mutta mies ei suostunut. Valitti, ettei pärjää rahallisesti, kun joutui olemaan 3 viikkoa isyyslomalla. Josta yhden viikon ensin suunnitteli viettävänsä hirvimetsällä. Siinä vaiheessa minulta paloi käpy totaalisesti.

Joo, kotitöiden määrä yllätti minutkin. Vuosikausien akan välittämisen vuoksi luulin että vähintään kuolen niihin KOTITÖIHIN kun ne kuulostivat olevan suoraan saatanasta ja tekemätön paikka varsinkin MIEHELLE.
Kas kummaa helppojahan ne on, eivät vie kaikkea vapaa-aikaa, lisäksi lapsieni hoitaminen ei ole minulle taakka vaan rikkaus.

Eli vaimo hoiti sen kaikkein raskaimman vauva- ja pikkulapsivaiheen. Isompien kanssa pääsee jo huomattavasti helpomalla. Pelkästään jo se helpottaa kummasti, kun saa nukkua täydet yöunet.

Eli vaimo hoiti sen kaikkein raskaimman vauva- ja pikkulapsivaiheen. Isompien kanssa pääsee jo huomattavasti helpomalla. Pelkästään jo se helpottaa kummasti, kun saa nukkua täydet yöunet.
Mikä vittu siinä on niin raskasta? Olisin mielelläni jäänyt koti-isäksi kunhan exä ois hommannut semmoisen työn että ois elättänyt perheen sillä. Minulle ihan oikeasti lapseni eivät ole olleet rasite minkään ikäisinä. Vauvat on oikeesti ns. helpoimpia.
Joo, huonot yöunet nekään ei ole mulle syy viillellä ranteita auki.
Hyvää isänpäivää vaan tinkaajallekkin.

Mikä vittu siinä on niin raskasta? Olisin mielelläni jäänyt koti-isäksi kunhan exä ois hommannut semmoisen työn että ois elättänyt perheen sillä. Minulle ihan oikeasti lapseni eivät ole olleet rasite minkään ikäisinä. Vauvat on oikeesti ns. helpoimpia.
Joo, huonot yöunet nekään ei ole mulle syy viillellä ranteita auki.
Hyvää isänpäivää vaan tinkaajallekkin.

Hahaha :LOL: Oliko teidän vauva koliikkinen ja allerginen? Valvottiko vauva teitä yli vuoden ennenkuin saitte apua? Olitko apuna kotona? Onko teillä mummuja, pappoja, anoppeja, ym. apuna?

Saat kuulostamaan osani niin helpolta. Olen ypöyksin vauvan kanssa kotona, ei tukiverkkoa, lapsella oli koliikki ja nyt jokin allerginen sairaus joka herättää 6-10 kertaa yössä. Isä ei osallistu lapsenhoitoon. Kiva lukea miten elämäni on niin kivaa ja helppoa. Niin, mikähän vittu siinä onkaan niin raskasta? Vittu en tiedä. (n)

• Tykkää
Me ollaan vaihtamassa osia tammikuussa, mies jää kotiin hetkeksi ja minä meen töihin.

Rakastan lapsiani tottakai ja kotiäitiydessä on omat etunsa, mutta onhan pikkulapsivaihe aika pirun raskasta omalla tavallaan. Meilläkin mies voi tehdä ympäripyöreää päivää koko viikon jolloin käytännössä hoidan yksinäni lapset aamulla sängystä ylös ja aina siihen saakka kun menevät unille. Lapset toinen 8 kk ja toinen 3 v.

Raskasta se on minusta siten että samat hommat pyörii päivästä toiseen. Esim. ruuanlaitto ja niiden ruokailujen jälkien siivoaminen vie yllättävän paljon aikaa, etenkin nyt kun pienemmälle pitää aina miettiä vielä omat, hälle sopivat versiot ja valmistaa ne. Lähtemiset on meillä vaikeita, kun molemmat pistää vastaan kun pitää pukea, isompi pelleilee ja pienempi huutaa kurkku suorana. Tällä hetkellä vauva haluaa olla paljon sylissä ja huutaa heti jos katoan näkyvistä, koen hänen kantamisen melko raskaana ja selkä onkin koko ajan kipeä (vauva painaa 8 kiloa ja minä itse 48 kiloa, kyllä se treenistä käy). Vauva on vielä tissillä paljon kaiken lisäksi, joten kaikki tämä aiheuttaa isommassa tietysti isoa mustasukkaisuutta, joka purkautuu kiukutteluna, riehumisena, pahan tekona. Ne ajat kun vauva nukkuu, täytyy olla isomman kanssa ja tehdä hänen kanssa juttuja. Joka toki on kivaa, mutta koen sen välillä aika tylsäksi ja kaipaan omaa aikaa. Yöt on rikkonaisia, kun molemmat tunkee syliin ja väliin ja päälle suunnilleen.

Mies usein menettää hermonsa lapsiin ihan parissa tunnissa töiden jälkeen, mutta ei tunnusta kuinka minullakin on raskaita päiviä välillä lasten kanssa. Siksi minusta on hyvä että mies ottaa tämän vastuun pariksi kuukaudeksi niskoilleen. Ja jos käykin niin että tämä on hänestä helppoa ja vaan mukavaa niin jääköön kotiin pariksi vuodeksi mun puolesta ;)

Hahaha :LOL: Oliko teidän vauva koliikkinen ja allerginen? Valvottiko vauva teitä yli vuoden ennenkuin saitte apua? Olitko apuna kotona? Onko teillä mummuja, pappoja, anoppeja, ym. apuna?

Saat kuulostamaan osani niin helpolta. Olen ypöyksin vauvan kanssa kotona, ei tukiverkkoa, lapsella oli koliikki ja nyt jokin allerginen sairaus joka herättää 6-10 kertaa yössä. Isä ei osallistu lapsenhoitoon. Kiva lukea miten elämäni on niin kivaa ja helppoa. Niin, mikähän vittu siinä onkaan niin raskasta? Vittu en tiedä. (n)

Ei tuolla ukolla ole hajuakaan, millaista on oikeasti hoitaa vauvaa 24/7 tai taaperoa, joka sairastelee ja heräilee jatkuvasti öisin. Käyttää laiskotteluunsa ja vastuunpakoiluun vain tekosyynä työtä ja rahaa.

• Tykkää
Ei tuolla ukolla ole hajuakaan, millaista on oikeasti hoitaa vauvaa 24/7 tai taaperoa, joka sairastelee ja heräilee jatkuvasti öisin. Käyttää laiskotteluunsa ja vastuunpakoiluun vain tekosyynä työtä ja rahaa.
No heittäkää pellolle tuommoiset munattomat äijät jotka ovat menneet naimisiin vain sen takia kun äiti ei enään pessyt pyykkejä.

• Tykkää
No heittäkää pellolle tuommoiset munattomat äijät jotka ovat menneet naimisiin vain sen takia kun äiti ei enään pessyt pyykkejä.

Siksi onkin raskasta kun heitin. Ei kaikki äijät ole munattomia sen vuoksi että "hylkäävät" äidin ja lapsen. On myös miehiä joilla voi puhjeta psyykkisia sairauksia tai tulla vastoinkäymisiä niin etteivät pysty osallistumaan arkeen. Tutuissa on ainakin kaksi yrittäjämiestä jotka läpi kävi konkurssin ja sitä kautta mielenterveysongelmia, jopa varhaiseläkkeeseen asti.

Ei tuollaisia asioita voi ennustaa. Siltikään ei saa väheksyä sen naisen kokemaan yh:n taakkaa, joka jää kun mies osoittautuu kyvyttömäksi isyyteen.

• Tykkää
Siksi onkin raskasta kun heitin. Ei kaikki äijät ole teen.
Miehistä niin väliä vai?
Tosin olen huomannut että ei oikeesti ole yhteiskunnankaan mielestä - naisyyhoot saa tukea ja turvaa tursuaa ikkunoista ja ovista mutta ketään ei kiinnosta kun mies on yyhoo. Jos kehtaa apua pyyvellä niin tuomitaan heti kyvyttömäksi vanhemmaksi. -näin miehilla, naisia ymmärretään loputtomiin ja tuetaan.

• Tykkää
Reactions: famipala

Tai se että mies ihmettelee kun päivän päätteeksi ei jaksa enää sekstailla yms.

Miehistä niin väliä vai?
Tosin olen huomannut että ei oikeesti ole yhteiskunnankaan mielestä - naisyyhoot saa tukea ja turvaa tursuaa ikkunoista ja ovista mutta ketään ei kiinnosta kun mies on yyhoo. Jos kehtaa apua pyyvellä niin tuomitaan heti kyvyttömäksi vanhemmaksi. -näin miehilla, naisia ymmärretään loputtomiin ja tuetaan.

En tiedä onko näin, mutta jos palstasta voi mitään johtopäätöksiä vetää, niin aika moni nainen toivoo yh-isien epäonnistuvan. Erikoista.

Miehistä niin väliä vai?

Naisyyhoot ei todellakaan saa tukea tai turvaa. Heitä haukutaan ja he ovat miehille "jätettä" parisuhdemarkkinoilla, tarjoavat varmaa seksiä mutta vakavaan suhteisiin heistä ei ole. Naisyyhoot on säälittäviä, lihavia jne.

Miehet taas on ihan normaaleja vaikka jättäisivät vaimonsa yksin lasten kanssa selviämään. Kukaan ei syyllistä heitä huonoiksi isiksi. Mitä lapset taas puuhaa, niin se on aina huonon kasvattajan syytä eli yh-äidin.

Taidat vaan glorifioida isiä nyt tässäkin asiassa. Yh-isäthän ovat niin arvostettuja ja herättävät "wau"-kommentteja.

Naisyyhoot ei todellakaan saa tukea tai turvaa. Heitä haukutaan ja he ovat miehille "jätettä" parisuhdemarkkinoilla, tarjoavat varmaa seksiä mutta vakavaan suhteisiin heistä ei ole. Naisyyhoot on säälittäviä, lihavia jne.

Miehet taas on ihan normaaleja vaikka jättäisivät vaimonsa yksin lasten kanssa selviämään. Kukaan ei syyllistä heitä huonoiksi isiksi. Mitä lapset taas puuhaa, niin se on aina huonon kasvattajan syytä eli yh-äidin.

Taidat vaan glorifioida isiä nyt tässäkin asiassa. Yh-isäthän ovat niin arvostettuja ja herättävät "wau"-kommentteja.
Olet väärässä. Lälläslää.
Miespuolisena yyhoona et vaan voi ensinnäkään pyytää mitään apua koska heti ollaan nauraen paikalla ilkkumassa että mitäs mie sanoin!
Ja turhaa se on muutenkin koska sitä apua ei tule, ainut "apu" ois se että lapset menisi takaisin äidilleen.

• Tykkää
Olet väärässä. Lälläslää.
Miespuolisena yyhoona et vaan voi ensinnäkään pyytää mitään apua koska heti ollaan nauraen paikalla ilkkumassa että mitäs mie sanoin!
Ja turhaa se on muutenkin koska sitä apua ei tule, ainut "apu" ois se että lapset menisi takaisin äidilleen.

Ehkä sulla on huonot sukulaiset ja ystävät. Tunnut olevan tosi katkerakin. Eihän se meidän muiden yh:den vika ole jos sun ex sattui olemaan mukavuudenhaluinen ja lellitty ihminen joka marisi jokaisesta tiskistä.

Moni meistä yh:sta, meidän elämä on tosi raskasta ja kohtaamme kovia ennakkoluuloja päivittäin. Varsinkin sinkkumarkkinoilla, saamme tosi alentavaa palautetta miehiltä. Lisäksi selviydymme yksin lapsen arjessa, usein se isä ei ole maisemissa. En minäkään ole saanut apua mistään, en siis yhtään mistään. Pakko on kuitenkin aamulla herätä ja hoitaa arjen työt vaikka miten väsyttää.

• Tykkää
Ehkä sulla on huonot sukulaiset ja ystävät. Tunnut olevan tosi katkerakin. Eihän se meidän muiden yh:den vika ole jos sun ex sattui olemaan mukavuudenhaluinen ja lellitty ihminen joka marisi jokaisesta tiskistä.

Moni meistä yh:sta, meidän elämä on tosi raskasta ja kohtaamme kovia ennakkoluuloja päivittäin. Varsinkin sinkkumarkkinoilla, saamme tosi alentavaa palautetta miehiltä. Lisäksi selviydymme yksin lapsen arjessa, usein se isä ei ole maisemissa. En minäkään ole saanut apua mistään, en siis yhtään mistään. Pakko on kuitenkin aamulla herätä ja hoitaa arjen työt vaikka miten väsyttää.
Sukulaiset satojen kilometrien päässä, samoiten ystävät. Tänne muutettiin exän sukulaisten perässä.
En halunnut kuullostaa katkeralta vaan ihan pelkästään kerroin että koko yhteiskunta odottaa että mies epäonnistuu eikä tarjota mitään tukia jne vaan pienikin heikkous on merkki epäonnistumisesta.
Nais yyhoilla ei ole samanlaisia paineita. En tietenkään vähättele kun ihan samanlaista se arki on olit mies tai nais yyhoo. Paitsi nainen saa epäonnistua, saa mokata, saa väsyä mutta mies ei saa. Kerrasta poikki.

• Tykkää
Sukulaiset satojen kilometrien päässä, samoiten ystävät. Tänne muutettiin exän sukulaisten perässä.
En halunnut kuullostaa katkeralta vaan ihan pelkästään kerroin että koko yhteiskunta odottaa että mies epäonnistuu eikä tarjota mitään tukia jne vaan pienikin heikkous on merkki epäonnistumisesta.
Nais yyhoilla ei ole samanlaisia paineita. En tietenkään vähättele kun ihan samanlaista se arki on olit mies tai nais yyhoo. Paitsi nainen saa epäonnistua, saa mokata, saa väsyä mutta mies ei saa. Kerrasta poikki.

Miksei mies saisi väsyä, kuka sinut on tuominnut? Minä olen väsynyt ja minulle on sanottu että pitäisikö lapsi antaa huostaan tai tekisikö minusta lastensuojeluilmoituksen. Enpä ole sen jälkeen väsymystäni mainostanut.

Yhteistyössä