Kotityölista, tarkistelkaapa mitä uupuu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hienoa, mä taidan kopsata seinälleni tän listan, jos sen saa korjattuna yhtenä virallisena kotiäidin raamattuna???
Mulla on jotenkin vaikeaa tuo järjestelmällisyys, ja tällä voisin saada jotakin tolkkua tähän kaaokseen.

hoppista vaan.

Tänään tuo lista ei muuten edes näyttänyt pahalta. Oli siivouspäivä, mutta ihan pakko sanoa että voi kamaluus kun tuon kaiken päivittäisen joutuu hoitamaan yksin JA tekemään päälle viikkohommat SEKÄ noita harvemmin tehtäviä. Mut pyykkiä en tänään pessyt, enkä pyyhkinyt pölyjä.

Huomenna sit lakanat ja pölyt.

Pitäiskös leivonta nostaa listalle, vai onko se vaan harrastus?

Oih, mä sain päänsäryn... :ashamed:

... lähinnä kai omantunnon tuskista. Musta ei olisi tohon ikinä, enkä halua tuntea ketään josta olisi, ettei tarvitse olla kateellinen ja tuntea itseään huonoksi. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Oih, mä sain päänsäryn... :ashamed:

... lähinnä kai omantunnon tuskista. Musta ei olisi tohon ikinä, enkä halua tuntea ketään josta olisi, ettei tarvitse olla kateellinen ja tuntea itseään huonoksi. :whistle:

Heh.. eipä muuten oo minustakaan. Mutta tokihan elämässä pitää tavoitteita olla, eiköstä vaan ;)

Siis tuolla listassa on hommia, jotka huitaistaan joskus jotenkin tai jätetään tekemättä kun ei kerta jaksa tai kykene.

Onhan sekin ihan vissi, että jos mulla on ittelläni vaikka lenssu päällä, niin koetan vaan jotenkin selvitä välttämättömimmistä, jolloin se kaikki muu taas kasaantuu. Ne kasat sitten puretaan miehen j a tyttären avulla kunhan joudetaan ja kyetään, mutta siinä vaiheessa jää jo viikottaisia hommia rästiin.

Mutta tänään mulla on hyvä mieli.

Akva ei tarvia kuin 2krt/kk veden vaihdon!
Lakanat voi vaihtaa jokatoinen vk kans, kerran vk tuuletus.
Osta kissalle kristallihiekkaa yhdellekissalkle riittää kuukaudeks se yks vaihto, sonnat vaan toki päivittäin pois sieltä.
Siinä nyt pikkusen helpotusta listaan B)
Puita vois tehä kerralla isomman erän ni ei tarviis päivittäin kuskata ja pilkkoo niitäkään..
Ja mitä pitää ihan oikeesti silittää? :xmas: Kysyy laiskamato maalta

Minkä alan ihminen olet lehmu?

Oletko käynyt kokkikoulun tai jonkin talouskoulun?

Miten paljon voi yksi ihminen ehtiä tehdä? Kyllä minulla olisi jo enemmän kuin tarpeeksi kahdessa pienessä, yhdessä down-lapsessa, ja yhdessä teinissä. Siivoukset jäisi. viihdyttävätkö toisiaan? Siis pystyykö sairas viihdyttää pieniä tai leikkiä heidän kanssa? Onko hänestä apua?

Miten ihmeessä joku voi muistaa kirjoittaa ylös kaikki harvoin tehtävät kotityöt ja vielä muistaa ne tehdä ajallaan?
Minä saan ajan kulumaan ruoanlaittoon ja lastenhoitoon, ja kaikki muu jää... vaikka koko ajan siivoaa, ei koskaan kattoja tai vaatehuoneita tyhjätä eikä puoliakaan tuosta listasta tule tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kunnioituksesta vapiseva:

Miten paljon voi yksi ihminen ehtiä tehdä? Kyllä minulla olisi jo enemmän kuin tarpeeksi kahdessa pienessä, yhdessä down-lapsessa, ja yhdessä teinissä. Siivoukset jäisi. viihdyttävätkö toisiaan? Siis pystyykö sairas viihdyttää pieniä tai leikkiä heidän kanssa? Onko hänestä apua?

Miten ihmeessä joku voi muistaa kirjoittaa ylös kaikki harvoin tehtävät kotityöt ja vielä muistaa ne tehdä ajallaan?
Minä saan ajan kulumaan ruoanlaittoon ja lastenhoitoon, ja kaikki muu jää... vaikka koko ajan siivoaa, ei koskaan kattoja tai vaatehuoneita tyhjätä eikä puoliakaan tuosta listasta tule tehtyä.

Tämähän se vetää ihmismielen matalaksi, vaikka meillä on internet ja tehokkaat aseet tappamiseen, kyllä kunnolla tehdyt kotityöt lapsiperheessä ja ruoanlaitot ja leipomiset ja lapset vie ajan ihan täysin. Miten voi ehtiä tehdä kaiken kunnolla jos on työelämässä?

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Akva ei tarvia kuin 2krt/kk veden vaihdon!
Lakanat voi vaihtaa jokatoinen vk kans, kerran vk tuuletus.
Osta kissalle kristallihiekkaa yhdellekissalkle riittää kuukaudeks se yks vaihto, sonnat vaan toki päivittäin pois sieltä.
Siinä nyt pikkusen helpotusta listaan B)
Puita vois tehä kerralla isomman erän ni ei tarviis päivittäin kuskata ja pilkkoo niitäkään..
Ja mitä pitää ihan oikeesti silittää? :xmas: Kysyy laiskamato maalta

Akvaarioon meillä tarttee tehdä viikoittain veden vaihto, kun se pysyy parempana silloin ja vältetään suuret ongelmat. Ei tuo vie kun 30-40 min.

Lakananvaihdot on niitä hommia joissa voi luistaa, siksi listsin sen kuitenkin viikoittaiseen. Nyt kun en enää imetä ( imetin AINA sängyssä), kaksi viikkoakin saattaa kelvata vaihtoväliksi.

Ja se kristallihiekka, meidän kissa ei tykkää siitä. Puiden pilkkomisesta täsmälleen samaa mieltä, mutta kun se on ukon hommia niin arvaa vaan onnistuuko ;) Ja silitykset on aika minimissä, mutta olisihan se ihana jos tän huushollin saisi rullaamaan niin, että saisi vetää silitetyt vaatteet päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Alkuperäinen kirjoittaja Kunnioituksesta vapiseva:

Tämähän se vetää ihmismielen matalaksi, vaikka meillä on internet ja tehokkaat aseet tappamiseen, kyllä kunnolla tehdyt kotityöt lapsiperheessä ja ruoanlaitot ja leipomiset ja lapset vie ajan ihan täysin. Miten voi ehtiä tehdä kaiken kunnolla jos on työelämässä?

Hei, mä teen töitä täällä kotona :attn:

Työni on siis juurikin tämän downihmisen ja pikkulasten hoito, saan hoitopalkkiota, kulukorvausta ja kotihoidontukea. Myös tukilapsista mtulee pientä hoitopalkkiota ja kulukorvausta.

Mutta kyllä, lapset leikkivät paljonkin keskenään - aamupäivät ovat aikaa, jolloin voin tehdä töitä pitkin huushollia ja soitella asioita, toisinaan paremmin ja joskus ei mitenkaään mutta kuitenkin. Downihminen tekee tuolloin käsitöitään tai on kahdesti viikossa ihan päivätyökeskuksessa. Lasten ja downin ulkoilu hoituu tässä kohtapuoliin, kun mennään pihalle. Jos hyvin käy niin mä saatan saada haravoitua siinä samalla, roskat nyt ainakin kuljetan.

Listan kirjoittelin ihan juuri siksi, että tyttären takia tarvii nyt vääntää tosissaan mallia rautalangasta. Mun on siis pakko tehdä tämä! Kiitos vaan ihan jokaiselle, joka auttoi; en minä tätä listaakaan yksin tehnyt. Noista kotitöistä iso osa on mun juttuja, mutta listattuna on toki myös miehen tekemät kotihommat. Ja siellä listassa on paljon töitä, jotka meilläkin roikkuvat ajanpuutteen vuoksi. Koska ne kuitenkin pitäisi tehdä, niin ne on siellä listassa! Mutta esim. vuosittainen seinien pesu hoituu niinkin, että kuukausittain siivotaan yksi huone, samoin hoituu vaatekaappien siivoukset ja pari vuotta pesin ikkunatkin tahtiin yksi per päivä.

Mä oon ihan tavallinen äiti.

Ja kyllä täällä tehdään sitä, että jos pitää esim siivota varastoja ja kaappeja, niin silloin luistetaan päivittäisissä ja viikottaisissa hommissa se mitä niissä voi. Joka ruualle en tasan tee uutta ateriaa, vaan on jätepäiviä ja einesruokia.

mitä kristallihiekkaa oot kokeillu?
Meillä on ollu kaikkia hyvin on toiminut, tosin päätin ettei enää ikinä sitä pyöreetä hiekkaa, sitä pirulaista sit on jokapaikassa.. meillä siis hajos imuri just kun oli sitä hiekkaa ja sitä ei meinannu saada lattialata harjalla ja lapiolla pois |O

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
mitä kristallihiekkaa oot kokeillu?
Meillä on ollu kaikkia hyvin on toiminut, tosin päätin ettei enää ikinä sitä pyöreetä hiekkaa, sitä pirulaista sit on jokapaikassa.. meillä siis hajos imuri just kun oli sitä hiekkaa ja sitä ei meinannu saada lattialata harjalla ja lapiolla pois |O

Enhän mä enää edes muista mitä kokeilin... siitä on jo aikaa. :/ Mutta kissa pissi vaikka puhtaisiin vaatteisiin ennemmin kuin laatikkoonsa tuolloin, joten kokeilu loppui lyhyeen.

noo.. menipä pilkunviilakseksi "FORD PREFECt".
Tyhmää tuolaisia lattiakaivo ym mikronpesu... hohoh huoh! meillä ne ainakin pyyhkäistään
siinä samälla kerran vkossa tai tarpeen mukaan, niin kuin keittiön kaappien ovetkin!
Siis maalaisjärjenkäyttöä...
Saa sitä vähemmälläkin listauksella itsensä ajettua loppuun!
tsemppiä "LEHMUKSELE"
aluksi listan noudattaminen voi viedä hermoja, mutta kyllä ne normaalit asiat sieltä paikkansa ja tekijänsä löytää. :)
Kerroppas sitten kuulumisisa, miten on lähtenyt menemän.

No minä näin äkkiseltään lisäisin pöydän alusen siivouksen joka ruokailun jälkeen..

Tossahan luki että ruokailujen jälkeen pöytä&lattia siivotaan, mä ainakin käsitin sen tarkoittavan juuri tota pöydän alusen putsausta?
Oli hyvä, selkeä lista! Paljon hommaa, luettuani ton kokonaan niin omat kotityöt ei tunnukaan enää niin kamalan työläältä=) Me (minä&avomies) asutaan kerrostalokaksiossa jossa on oma piha, vauva tulossa ja juuri sitä varten tulin katsomaan siivousvinkkejä.
Hyvää syksyä kaikille!

hoppista vaan.

Tänään tuo lista ei muuten edes näyttänyt pahalta. Oli siivouspäivä, mutta ihan pakko sanoa että voi kamaluus kun tuon kaiken päivittäisen joutuu hoitamaan yksin JA tekemään päälle viikkohommat SEKÄ noita harvemmin tehtäviä. Mut pyykkiä en tänään pessyt, enkä pyyhkinyt pölyjä.

Huomenna sit lakanat ja pölyt.

Pitäiskös leivonta nostaa listalle, vai onko se vaan harrastus?
Siis miksi teet yksin? Miksei mies ja teini tee osaansa?