kotityöt

Mitä kotitöitä teillä tekee koululaiset?Meillä imuroidaan 1 krt/vk, astianpesukoneen tyhjennys vuoronperään, vaatteiden viikkaus, pölyt ja oman huoneen siivous kerran viikossa.Makseta ei kotitöistä, koska kotityöt kuuluu jokaisen velvollisuuksiin ilman rahaa.Hirvee marina, ettei kukaan kavereista joudu "näin"paljon tekemään kotitöitä, mites teillä? :eek:

Meillä lapset niin pieniä vielä ettei tilanne nyt ole omalla kohdalla ajankohtainen, mutta pyrin samaan kun sinä! Älä anna lasten päästä helpolla! Ite olen sisarusteni kanssa joutunut tekeen kotitöitä kotona ja vaikka kuinka harmitti niin nyt aikuisen osaan arvostaa sitä ettäpakotettu on kun omassa taloudessakin ne sujuvat :) Vanhemmat päästävät lpasensa ihan liian helpolla nykyään! Jatka samaanmalliin B)

hapsu
Eikös se ylensäkin ole niin että "kaikki muut" ja "ei kukaan muu".
Ei kuulosta liialta tekemiseltä.
Meillä tehtiin aikanaa suunnilleen samanverran ja hyötyä siitä vaan on.

aikaisemin tuossa oli vastaavanalinen kysymys. laitoin siihen että poika huolehtii omasta huoneestaan = korjaa pyykit pyykkikoriin, petaa sängyn, huolehtii puhtaat vaatteet kaappiin, siivoaa leikkinsä, auttaa joskus imuroinnissa. Imuroin mielummin itse niin tiedän olevan puhdasta.

Lianna
Meidän poika, 9v., vie roskat lähes päivittäin, siivoaa huoneen pyytäessäni, tyhjentää astianpesukoneen n.kerran päivässä, järjestää olohuoneen lattian pikkuveljen sotkuista ym. Meillä systeeminä on se, että mitä innokkaammin ja oma-alotteisemmin hän tekee kotitöitä niin sitä tiuhemmin saattaa hänen possuunsa kolikko kilahtaa. Jos kuuluu marinaa ja nurinaa niin rahaa ei tipu. Kotityöt on tehtävä, joko rahan kanssa tai sitten ilman.

Nikkilän emäntä
Meillä jokaisella omat vastuualueet jotka ovat itse valinneet. Esikolla on pannun lämmitys ja roskikset, tyttö hoitaa vessan (1-2 kertaa viikossa) ja yleistä järjestelyä ja toiseksi nuorin tiskikoneen (1xpv) ja sisääntuloeteisen kenkien järjestelyn ja lakaisun (1-2 kertaa viikossa). Nuorimmainen koittaa kovasti opetelle omien tavaroiden keräämistä :whistle: .
Omat huoneensa hoitavat myös itse tai siis silloin kun ärähdän :D .

wihtori
meillä lapsilla ns. kotitöiden tekeminen kuuluu osana kuukausirahaan, joten hommansa hoitavat nurisematta ja hyvillä mielin...
kotitöihin kuuluu omien huoneiden kunnossa pito ja tytöt 11&13 vuotiaat imuroivat kumpikin kerran viikossa, omien huoneiden kunnossa pitoon kuuluu pölyjen pyyhintä, imurointi ja luuttuaminen. poika 9 v. yrittää myös imuroida ja luututa omaa huonetta, perästä joutuu yleensä menemään mutta yrittäminenon tärkeintä...

2koululaista
Meillä kummatkin siivoavat yhteisistä tiloista omat jälkensä, astiat koneeseen, tavarat paikoilleen jne.

Omat huoneensa imuroivat kerran viikossa, petaavat petinsä, järjestävät tavaransa, vievät pyykit pyykkiin, vaihtavat petivaatteet jne.

Yhteisesti auttavat lajittelemaan roskat roskakatokseen, siivoavat vuoro viikoin vessan, tomuttavat sohvatyynyjä ja mattoja, leikkivät pienempien sisarusten kanssa jne.

Kumpikin tekee oman mieltymyksen mukaan oma-aloitteisesti pullaa yms. koko porukalle.

Maksetaan elokuviin, uimaan, leirikouluihin tms. vähän extraa sen mukaan miten omia ja yhteisiä hommia on tullut tehtyä.

Ja hyvin on toiminut... tai joskus marinaa kun pitäis päästä poikakaverin kanssa olemaan enemmän :)

Strawberry Shortcake
9- ja 6-vuotiaat osallistuvat astianpesukoneen tyhjentämiseen ja täyttöön, kattavat pöytää, vievät pyykkejä, roskia, siivoavat huoneensa ja tästä hyvästä saavat rasteja listaan. 10 rastia saatuaan saavat 1 euron.. tämä on siis lähinnä viikkoraha, joka tulee näitä kotitöitä vastaan, ei kuitenkaan palkkaa. :)

meillä 9 vuotiaan tytön askareisiin kuuluu oman huoneen siistinä pitäminen (minä imuroin ja pyyhin lattiat), auttaa lelujen keräämisessä pois lattioilta ja hän katsoo välillä nuorempien sisarusten perään että saan tehdä kotihommia rauhassa. Tiskikoneen täyttöä ja tyhjennystä on jo harjoitellut. Viikkorahaa saa 2 euroa.

Yhteistyössä