Kotitöistä purkautuminen:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ikävää että sinulla on huonoja kokemuksia työelämästä. :-( Onneksi nyt menee paremmin.

Ap. ei ole tainnut paljoa kommentoida ja minäkin vastasin vain niihin kysymyksiin jotka itseäni koski. Melko jännän luonneanalyysin kyllä sait kirjoituksestani muodostettua? Ilmeisesti ihminen suodattaa hyvin vahvasti asiat sen oman kokemusmaailmansa pohjalta (no kenenpä muunkaan) tai sitten minun on syytä marssia takaisin peruskoulun äidinkielen tunnille kun itseilmaisuni on ilmeisesti olematonta.

Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri;10818519:
hyvä kun vastasitte.
Halusin näet selvennystä siihen, miksi joku ihminen huomauttelee toiselle koko ajan jostain.

Saamani vastaukset vahvistavat käsitystäni siitä, että joillakin ihmisillä on vaan tapana kontrolloida läheisiään, käyttää valtaa ja vahva pyrkimys saada toinen toimimaan haluamallaan tavalla. Näköjään niin kotona kuin työpaikallakin.

Uskon, että te huomauttelette miehellenne myös hänen ulkonäöstään, sanotte mitä hänen pitää laittaa päälle kun menette ulos/sukuloimaan jne. Sanotte ulkomailla liikkuessanne minne päin mennään, mitä nähtävyyksiä katsotaan ja sisustatte kotinne oman mielenne mukaan.
Kohtelette miestänne kuin pientä lasta joka ei osaa mitään tehdä itse.

Niin no, nämä on taas näitä "nainen ei tee koskaan mitään oikein ja vaan nalkuttaa" -juttuja. Minä esimerkiksi PYYDÄN miestäni tekemään joitakin juttuja joita hän ei oma-aloitteisesti tee koskaan. Eli jos en minä tee, ei tule tehtyä, ja minusta kyllä parisuhteessa pitää molempien siivota/tiskata jne.

En ole koskaan neuvonut tai päättänyt miehen puolesta mitä hänen tulisi laittaa päälleen. Tulos: miehen siskon juhlissa tämä sisko tuli minulle valittamaan, että "olisit voinut katsoa mitä tuokin laittaa päälle ja valita sille vaatteet". Siskon mielestä mieheni ei siis ollut tarpeeksi hienosti pukeutunut, no ei hän varmaan ollutkaan mutta jos mies vihaa pukuja niin en minä ala niitä hänelle ostamaan kaappiin pölyttymään niin että voin kerran vuodessa pakottaa sen puvun päälle kun sisko niin haluaa. Varsinkin kun kyse on mieheni siskosta. Kerroin tälle siskolle, että mies saa ihan itse päättää mitä päällensä laittaa, aikuinen kun on, varsinkin kun on hänen omasta perheestään kyse niin oletin että a) Tietävät jo miten mieheni pukeutuut b) Sanoisivat itse jotain jos ei kelpaa.

Suhteemme alkuaikoina kerroin miehelle miten minun perheessäni pukeudutaan tiettyihin tilaisuuksiin (oltiin menossa lakkiaisiin silloin), joten hän pukeutui sen mukaisesti (mutta valitsi kuitenkin ihan itse omat vaatteensa). Sen enempää en ole hänen pukeutumiseensa puuttunut. Vaikea kuvitella että kovin moni nainen oikeasti haluaisi kontrolloida kaikkea miehessä, luulen vaan että juurikin ulkopuolelta tuleva paine joka kohdistuu nimenomaan NAISEEN saa sitä joskus aikaan. Me naiset kun saadaan kuulla ne haukut siitäkin jos mies ei pukeudu oikein. Eli samalla kun ei saisi kontrolloida, niin oletetaan että kontrolloidaan ja päätetään.

Niin no, nämä on taas näitä "nainen ei tee koskaan mitään oikein ja vaan nalkuttaa" -juttuja. Minä esimerkiksi PYYDÄN miestäni tekemään joitakin juttuja joita hän ei oma-aloitteisesti tee koskaan. Eli jos en minä tee, ei tule tehtyä, ja minusta kyllä parisuhteessa pitää molempien siivota/tiskata jne.

Kyllä noita miehiäkin löytyy, jotka määräävät kotona kaapinpaikan, vaimonsa kampauksen, vaatteet, rahankäytön jne. ja valittavat miten paita väärin silitetty ja sauna huonosti siivottu ja ruoka syömäkelvotonta. Sisareni appiukko esim. on juuri tuollainen vaikka näillä appivanhemmilla on ikää jo yli 80 v, sama jatkuu. Mies toteaa ruokapöydässä, että maito on loppu, mikä suomeksi vaimolle tarkoittaa, että "hae lisää maitoa". Kun kerran kynnysmatoksi suostuu, siitä on vaikea päästä pois.

Joo, parisuhteessa pitää molempien tehdä mutta ei siitä niin hirveetä meteliä tarvi pitää. Jaetaan ne hommat sulassa sovussa kotona, molemmat saa valita mieleisensä työt sulle-mulle. Sun vastuulla on aina tiskit, toisella pyykit, toisella imurointi, toisella vessan pesu. Aina. Silloin on selkeää kun joku työ on tekemättä, se jonka se kuuluu tehdä, tekee sen ennemmin tai myöhemmin. Antaa olla vaan niin kauan.

Viimeksi muokattu:

En ole koskaan neuvonut tai päättänyt miehen puolesta mitä hänen tulisi laittaa päälleen. Tulos: miehen siskon juhlissa tämä sisko tuli minulle valittamaan, että "olisit voinut katsoa mitä tuokin laittaa päälle ja valita sille vaatteet". Siskon mielestä mieheni ei siis ollut tarpeeksi hienosti pukeutunut, no ei hän varmaan ollutkaan mutta jos mies vihaa pukuja niin en minä ala niitä hänelle ostamaan kaappiin pölyttymään niin että voin kerran vuodessa pakottaa sen puvun päälle kun sisko niin haluaa. Varsinkin kun kyse on mieheni siskosta. Kerroin tälle siskolle, että mies saa ihan itse päättää mitä päällensä laittaa, aikuinen kun on, varsinkin kun on hänen omasta perheestään kyse niin oletin että a) Tietävät jo miten mieheni pukeutuut b) Sanoisivat itse jotain jos ei kelpaa.

Suhteemme alkuaikoina kerroin miehelle miten minun perheessäni pukeudutaan tiettyihin tilaisuuksiin (oltiin menossa lakkiaisiin silloin), joten hän pukeutui sen mukaisesti (mutta valitsi kuitenkin ihan itse omat vaatteensa). Sen enempää en ole hänen pukeutumiseensa puuttunut. Vaikea kuvitella että kovin moni nainen oikeasti haluaisi kontrolloida kaikkea miehessä, luulen vaan että juurikin ulkopuolelta tuleva paine joka kohdistuu nimenomaan NAISEEN saa sitä joskus aikaan. Me naiset kun saadaan kuulla ne haukut siitäkin jos mies ei pukeudu oikein. Eli samalla kun ei saisi kontrolloida, niin oletetaan että kontrolloidaan ja päätetään.

Itse olisin varovainen ennenkuin alan vihjaillakaan keskustelussa näistä "naisten vastuista".... Kerran nimittäin erehdyin sanomaan että onhan se jossain määrin helpompaa miehen olla sotkuista välittämättä kun kukaan (ainakaan vanhemmasta väestä) ei esimerkiksi kyläillessään ajattele että onpa siinä saamaton MIES jos kämppä on kuin kaatopaikka. Ja että emäntänä minulle on toisaalta tärkeää sekin että vieraat viihtyisivät meillä. Lopputulos oli tottakai se että elän toisten kautta, palvon kulisseja, esitän jotain ettei arvosteltaisi, olen uhrautuva ja syyllistävä marttyyri, siis ihan hirvittävä tyranni ja justiina. Mutta sitä mieltähän me jo tässäkin keskustelussa oltiin, eiks je? :-D

Viimeksi muokattu:
Joo, parisuhteessa pitää molempien tehdä mutta ei siitä niin hirveetä meteliä tarvi pitää. Jaetaan ne hommat sulassa sovussa kotona, molemmat saa valita mieleisensä työt sulle-mulle. Sun vastuulla on aina tiskit, toisella pyykit, toisella imurointi, toisella vessan pesu. Aina. Silloin on selkeää kun joku työ on tekemättä, se jonka se kuuluu tehdä, tekee sen ennemmin tai myöhemmin. Antaa olla vaan niin kauan.

Hienoja lauseita 'sulassa sovussa' 'molemmat saa valita'. Villi veikkaukseni on, että naiset yrittävät vuosia edellä mainituilla tavoilla. Aikansa jaksavat ja lopulta väsyvät. Tyhjän saa pyytämättäkin. Sen jälkeen voikin odottaa, että ongelmat alkaa kasautua.

En jaksa uskoa, että tulevat miehet tekisivät sen paremmin, jos isänsä esimerkkiä katsovat. Uskon, että mallioppiminen tehoaa paremmin kuin sanomiset, varsinkin kun sanojana on äiti. Muutokseen tarvitaan isä. Kuitenkin monet ovat eronneet, eikä miehen mallia enää ole.

Seurannut nuoremman sisareni elämää, jossa äiti yrittää opettaa pojan osallistumaan kotitöihin. Vaan kun isä sanoo, ei sinun tarvitse. Aikamoisessa ristiriidan aallokossa kasvaa. Yhteishuotajuus voi olla hyvä ratkaisu, jos se toimii. Usein ei. Kenenkä naisen voimavarat riittää samaa rumbaa jatkuvasti, työn, kodin ja toisten lasten lisäksi.

Viimeksi muokattu:
Meidän kulttuurissahan on muuten "miesten työt". Renkaan vaihdot ja kaikki ne mistä tulee likaa näppeihin. On ihan korrektia sanoa että tee toi kun oot mies. No jos mies sanoo naiselle että toi naisten homma ja tee toi kun oot nainen. Niin mitä luulette että käy?

Me olemme hoitaneet asiat jo 15 vuoden ajan näin: Molemmat inhoavat kotitöitä. Siksi ne jaettiin "vastuualueisiin" heti muutettuamme yhteen. Itse inhoan imuroimista, mieheni tiskaamista. Siispä mieheni imuroi ja silittää käytännössä kaikki pyykit, minä pesen kylppärit, pyyhin pölyt ja lattiapinnat. Vastaan myös tiskeistä, tosin se homma helpottui huomattavasti tiskikoneen hankkimisen myötä. Raivaukseen osallistumme molemmat, samoin pyykin pesuun. Meillä mies on se joka nalkuttaa jatkuvasti esim. avoimista kaapinovista, tavaroiden jättämisestä hujan hajan jne., mutta annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, on niitä tärkeämpiäkin asioita maailmassa. Joskus kyllä kieltämättä otan kierrosta hänen pedagogisesta asenteestaan koskien sitä, miten asiat olisi järkevintä tehdä. Rehellisyyden nimissä kumpikaan meistä ei mikään himosiisti ole, mutta puhdasta pitää olla, esim, kylpuhuoneissa ja keittiössä.

Mielestäni tällaiset "mies ei suostu pesemään pyykkiä, joten minä pesen kaikki pyykit eikä se edes kiitä" -jutut on ihan käsittämättömiä. Mitä ihmettä hyysäätte tuollaista isoa lasta? Miten se pärjäsi ennen kuin muutitte yhteen vai pesettikö pyykit äidillä tai asui kotona?

Kyllä se mies jossain vaiheessa alkaa kiinnostua pyykkikoneen sielunelämästä jos nainen ei vain pese hänen pyykkejään. Jossain vaiheessa vaatteet loppuu kaapista ja on pakko perehtyä pyykinpesuun. Toki silloin voi ystävällisesti näyttää miten pyykkikone toimii jos mies ihan oikeasti ei tiedä. Tai vieköön pesulaan omilla rahoillaan.

Onneksi mieheni tekee kotitöitä oma-aloitteisesti ihan yhtä paljon kuin minäkin ja pesee omat vaatteensa. Hän myös osaa laittaa ruokaa ja pukeutua fiksusti ihan omin avuin. Näitä lukiessa taas muistaa mitä kaikkea pikkuvikaa exässä olikaan ja miten onnellinen olen nyt ;)

elämän ympyrät ovat liian pieniä, jos numeroita tehdään järjestyksestä ja kaapin ovista. Poikani juuri sanoi, kun hän leikkasi varpaankynsiä, että äidin luona kynnet pitää laskea ja etsiä ne lattialta. No ei hän äitinsä luona suostu asumaankaan.

Meidän kulttuurissahan on muuten "miesten työt". Renkaan vaihdot ja kaikki ne mistä tulee likaa näppeihin. On ihan korrektia sanoa että tee toi kun oot mies. No jos mies sanoo naiselle että toi naisten homma ja tee toi kun oot nainen. Niin mitä luulette että käy?

Tuossa on kyllä ihan pointtia. Aika moni mies osaa kokata, tiskata, siivota ja pestä pyykkiä, mutta veikkaan että yhtä moni nainen ei osaa esim. sitä renkaanvaihtoa.

MUTTA paljonko on päivittäisiä "miesten töitä"? Kotityöt ovat kuitenkin päivittäisenä riesana, sen sijaan esim. tuo renkaiden vaihto tapahtuu pari kertaa vuodessa. Etenkin kaupungissa asuvilla ne miesten työt ovat kyllä aikas vähissä.

Vaikka minustakin siinä on epätasapaino, että naisten ei samalla tavalla "tarvitse" osata niitä miesten hommia, niin se perustelu taas on vähän ontuva, että "ei miesten tarvi tehdä naisten töitä kun ei naisetkaan tee miesten töitä" (en siis väitä että sinä olisit näin sanonut, mutta välillä tuota kuulee). Onhan kuitenkin eri asia raataa joka päivä kuin tehdä niitä satunnaisesti ilmestyviä hommia. Mutta tuo mitä sanoit tuosta korrektiudesta on ihan totta, eli että olisi vallan sovinistista käskeä naisen tehdä naisten töitä, mutta miehelle kyllä voi sanoa että teepä noi miesten työt... On tämä hassu maailma.

Viimeksi muokattu:
Minulle on sanottu noin ja olen homman tehnyt ihan mielellään. On sanottu esim. että minun pitää käydä ostamassa uudet verhot, koska sisustaminen on naisten hommaa. Ja valita lahja häihin, koska naiset osaa sellaiset hommat paremmin. En osannut edes ajatella että sellaisesta pitäisi nokkiinsa ottaa, tyytyväinen olin.

Normaalit usein toistuvat kotityöt (kaupassa käynti, ruoan laitto, siivoaminen, pyykkääminen, ruohon leikkaaminen, lumen kolaaminen) ovat tietysti yhteisiä töitä nykymaailmassa, ainakin näin kerrostaloasunnossa missä ei ole metsänhoitoa ja pellon kyntämistä.

Viimeksi muokattu:
Ei kaikki miehetkään viitsi vaihtaa itse autonsa renkaita. Kyllä niitä näkyy paljon rengasliikkeissä jonottamassa tuntitolkulla renkaanvaihtoon. Se on tyypillisesti sellainen homma, jonka voi ulkoistaa.

Sen sijaan esimerkiksi astioiden tiskaus on sellainen homma, että normaalioloissa sitä tiskiä tulee aika lailla. Nykyisillä ruoanhinnoilla harva kai syö aamupalaa, lounasta sekä päivällistä kodin ulkopuolella, jolloin välttyisi tiskiltä lähes kokonaan. Jos vähäkään tekee ruokaa itse, niin se tiskin määrä kertyy aika isoksi ja ainakin meillä tiskataan päivittäin ihan käsitiskinä, mikä tarkoittaa sitä, että jos käytän vaikkapa 2 tuntia viikossa tiskaamiseen (se tekee 15-20 minuuttia päivää kohti), niin se tekee vuodessa jo 104 tuntia tiskaamista!!! Kuinka moni mies vaihtaa niitä renkaita yli 100 tuntia vuodessa, kun laskuista otetaan pois ne, jotka ovat rengasliikkeessä tai autokorjaamolla töissä?

Kannattaa muuten huomata, että kouluissa on 7. luokalla pakollisena aineena kaikille kotitalous. Se korostaa sitä, kuinka tärkeää sekä tyttöjen että poikien on tässä yhteiskunnassa oppia edes välttävät taidot siitä, että mitä pyykinpesukoneella, jääkaapilla ja liedellä tehdään. Kouluissa opetetaan kyllä myös ompelu- ja puutyötaitoja, mutta mielestäni yläasteikäisille pitäisi opettaa esimerkiksi valinnaisilla kursseilla vaikkapa liikennetietoutta, joka pitäisi sisällään mopokortin vaatimuksia, liikennesääntöjä ja -merkkejä, auton renkaanvaihtoa jne.

Yksi vaihtoehto olisi myös se, että esimerkiksi työväenopistoissa voisi opetella esim. naisille tarkoitettuja auton ylläpito -kursseja, jolloin asiasta kiinnostuneet voisivat opetella edes yleissivistävässä mielessä sellaista, joka perinteisesti on kuulunut vain miehille. Itselläni on ollut ajokortti jo yli 20 vuotta ja tunnen itseni vieläkin täysin hölmöksi autokaupoissa ja -korjaamoilla.

En mä kysynyt laskelmia näistä asioista vaan puhuin kulttuurista....

Kysyin miksi asioihin suhtaudutaan näin meidän kulttuurissa miksi miehellä on niitä perinteisiä vastuita ja vielä vaaditaan niitä, mutta naisilla ei ole näitä...

Sitten joku alkaa selittämään jostain varaosaliikkeistä ja antaa mulle kululaskelmia renkaidenvaihdosta...

Pointtini on se että nyky-yhteiskunnassa on kaksinaismoraalisia ajattelutapoja joita ei nähdä tai ei haluta nähdä. Henkilökohtaisesti ajattelen niin että pyritään tekemään 50/50 periaatteella, mutta toki on asioita jota toinen osaa paremmin/mielummin tehdä.

Näin voi käydä jos unohtaa astianpesukoneen:
Alkuperäinen kirjoittaja tägi;10821656:
Jos vähäkään tekee ruokaa itse, niin se tiskin määrä kertyy aika isoksi ja ainakin meillä tiskataan päivittäin ihan käsitiskinä, mikä tarkoittaa sitä, että jos käytän vaikkapa 2 tuntia viikossa tiskaamiseen (se tekee 15-20 minuuttia päivää kohti), niin se tekee vuodessa jo 104 tuntia tiskaamista!!!
Vaikuttaa siltä että joskus koneet halutaan aktiivisesti unohtaa. Jos ehdottaa talouskonetta hankittavaksi, se ei jostain syystä käy, kuten monesti ei käy siivouksenkaan ulkoistaminen.

Kuinka moni mies vaihtaa niitä renkaita yli 100 tuntia vuodessa, kun laskuista otetaan pois ne, jotka ovat rengasliikkeessä tai autokorjaamolla töissä?

Kyseessä on oikeammin pyörien vaihto (vanteineen - ei pelkkien renkaiden). Renkaanvaihdolla (ammattiterminä: rengastyöllä) tarkoitetaan renkaan siirtämistä vanteelta toiselle (ammattiterminä : vanteelta vanteelle, ns. 'kumikorjaamossa').

Jos unohdetaan rengaskone ei renkaanvaihto yleensä onnistu ollenkaan kotioloissa. Joku saattaa saada vaihdettua neljä rengasta (rengasraudalla ja lekalla) 50:een tuntiin, mutta ei yritä sitä enää toista kertaa, koska vannevauriokin on erittäin todennäköinen.

Alkuperäinen kirjoittaja tägi;10821656:
Ei kaikki miehetkään viitsi vaihtaa itse autonsa renkaita.
Kuinka moni nainen ei viitsi vaihtaa itse autonsa pyöriä?

Kyllä niitä näkyy paljon rengasliikkeissä jonottamassa tuntitolkulla renkaanvaihtoon.
Sen jonottamisen voisi yhtä hyvin (ellei paremminkin) tehdä nainen, jos puhutaan pyörien vaihdattamisesta, on kai naisella siihen usein jonkinlainen panoksensa annettavanaan… päläpälä… jne.

En mä kysynyt laskelmia näistä asioista vaan puhuin kulttuurista....

Kysyin miksi asioihin suhtaudutaan näin meidän kulttuurissa miksi miehellä on niitä perinteisiä vastuita ja vielä vaaditaan niitä, mutta naisilla ei ole näitä...

Sitten joku alkaa selittämään jostain varaosaliikkeistä ja antaa mulle kululaskelmia renkaidenvaihdosta...

Pointtini on se että nyky-yhteiskunnassa on kaksinaismoraalisia ajattelutapoja joita ei nähdä tai ei haluta nähdä. Henkilökohtaisesti ajattelen niin että pyritään tekemään 50/50 periaatteella, mutta toki on asioita jota toinen osaa paremmin/mielummin tehdä.

Ai miten niin ei naisella ole vastuita, juuri täällä on todettu moneen kertaan kuinka nainen saa p*skaa niskaan jos koti ei ole siisti, jos lapset kulkevat risoissa tai likaisissa vaatteissa (joskus jos jopa mieskin on pukeutunut epäasiallisesti on se naisen vika). Useimmat miehet myös tuntuvat vielä ajattelevan (tämänkin ketjun perusteella), että kotityöt kuuluu naiselle, koska sen verran hankalaa on niitä miehenpuolia saada tekemään kotitöitä.

Meillä ainakin on niin että mies vaihtaa renkaat kun se menee nopeammin. Minäkin osaan siltä varalta että rengas puhkeaa kun olen itsekseni liikkeellä, mutta siinä menee paljon kauemmin. Ja kun mies kaksi kertaa vuodessa ne renkaat vaihtaa, niin minä voin vaikka tiskata sillä aikaa. Auton voin ajaa pesuun siinä missä mieskin, samoin katsastukseen. Mitäs muita "miehen töitä" on jotka on niin epäreilusti miesraukkojen harteille laitettu? :D Varsinkin tosiaan kaupungissa asuvilla ei oikein niitä miesten töitä ole, varsinkin jos asuvat kerrostalossa ja jos ei ole autoa.

Meillä minä teen suurimman osan lumitöistä, koska mies vihaa lumitöitä. Ja leikkaan ruohon koska mies on allerginen.

Viimeksi muokattu:
Meillä vaihdetaan renkaat aina kimpassa, mut mies on päävastuullinen ja mä olen aputyttö. Siitäkin syystä, että hommaan pitää olla joku tatsi jos siihen pitää pimeässä tien päällä ryhtyä. Tosin kun tyttöä opetettiin ajamaan kotiopetuksessa ja sen autokouluun kuului myös renkaiden vaihto (kun sattui sopivasti olemaan aika), niin lohdutin sitä että kyllä tien päällä joku mies pysähtyy sua auttamaan kun olet nuori kaunis nainen (blondikin vielä).

Onpas ihmisillä huono luetun ymmärtäminen.

No puhutaan sitten renkaiden vaihdosta. Minä olen suunnitellut muuten huoltoni 6kk välein eli joten voin pakkaa renkaat mukaan autoon samalla kun huollan autoni. Olen laskeskellut että kilometrejä kertyy noin 15tkm puolen vuoden välein. Joten aika hyvin huollot osuu yhteen huoltokirjan ilmoittaman öljynvaihto kilometrien yhteen.

Työpaikan kautta saan 40% alennuksen huolloileni, mutta ei kata renkaita. Olen ajatellut tehdä lisätä sen meidän kehitystietokantaan. Mitä mieltä olette kitkat vai nastat? Nokian uudet hakkapeliitat kyllä kiinnostaisi ja keväällä voi löytyä alesta niitä...

Onpas ihmisillä huono luetun ymmärtäminen.

No puhutaan sitten renkaiden vaihdosta. Minä olen suunnitellut muuten huoltoni 6kk välein eli joten voin pakkaa renkaat mukaan autoon samalla kun huollan autoni. Olen laskeskellut että kilometrejä kertyy noin 15tkm puolen vuoden välein. Joten aika hyvin huollot osuu yhteen huoltokirjan ilmoittaman öljynvaihto kilometrien yhteen.

Työpaikan kautta saan 40% alennuksen huolloileni, mutta ei kata renkaita. Olen ajatellut tehdä lisätä sen meidän kehitystietokantaan. Mitä mieltä olette kitkat vai nastat? Nokian uudet hakkapeliitat kyllä kiinnostaisi ja keväällä voi löytyä alesta niitä...

Olisikohan mainitsemallasi epäkohdalla jotain tekemistä sen tosiasian kanssa että lähihistoriassa niitä naisten töitä ei ole arvostettu, ja arvostetaankohan vieläkään. Tiskaaminen on toisarvoista renkaiden vaihtoon nähden. Käske nainen tiskaamaan koska se on naisten hommaa niin käsket alempiarvoista alempiarvoisten tehtäviin. Jos taas nainen vaihtaa itse renkaat niin se on jotain ihan hirveän hienoa kaikkien mielestä. Joidenkin vanhempien patujen mielestä on taas hirvittävä loukkaus jos mies joutuu naisten töihin. Kai nainenkin haluaisi tekemisistään mielummin kunniaa kuin dissausta? Myös jotkut miehet käsittääkseni ovat mielellään vaimonsa apuna ja tuntevat itsensä oikein miehekkäiksi auttaessaan, KUNHAN kyse on niistä miesten töistä. Aivan käsittämättömän vaikeaa tuntuu olevan joidenkin miesten ymmärtää että liitto voisi kaikenkaikkiaan paljon paremmin jos alentuisi niihin naistenkin töihin kun ei niitä miesten töitä enää sillä tavalla ole, vaikka kyse on samasta arkeen osallistumisesta kuin olisi se pellon kyntökin.

Viimeksi muokattu:
Se on muuten jännä juttu kun opiskeluaikana pojat halus välttämättä tulla kilpaa vaihtamaan mun autonrenkaat (vaikka hyvin oon siitä itseksenikin selvinnyt), mutta kukaan ei koskaan tarjoutunut esim tiskaamaan (vaikka kemujen jälkeen - ei siis ihan joka päivä ;))... olis ehkä kannattanut, olisin voinut vaikka intoutua leipomaan pojalle pullaa tms.

osaan tehdä naisten duunit ja myös vähän noita miestenkin hommia kuten käyttää naulapyssyä, sirkkeleitä, vaihtaa autoon öljyt ja renkaat, ajaa traktorillakin.

Mies osaa tehdä nykyään ihan samat hommat kuin minäkin + paljon muuta rakentamiseen + isoihin koneisiin liittyen. Sellaisia asioita mitä minä en todellakaan edes halua opetella.

Molemmat käydään töissä, joten kummankin on ollut vaan pakko opetella tekemään. Meille molemmille kun noita töitä on riittänyt ihan liiankin kanssa, ei tarvitse kuin valita mitä tekee.

Polttopuiden sirkkelöinnistä en niin hirveesti välitä.
On näet erittäin raskasta hilata niitä pitkiä puunrunkoja ylös sirkkelikouruun tällasen hentosen 45 kiloisen 155 cm lyhyen kääpiön.

Mies taas ei ole tykännyt muksujen kakkavaippojen vaihdosta ikinä.
Tekee homman vessan pöntön ääressä lattialla. Oksentaa ja vaihtaa silloin kun on pakko, eli kun minä en ole kotona.
Ei tulisi mieleenikään syyllistää häntä tästä hommasta luistamisesta.
Mies ei myöskään ompele, mutta varmasti osaisi jos vaan haluaisi.

Mun mielestä on järjen köyhyyttä riidellä kotitöistä. Kyllä kahden aikuisen tervepäisen ihmisen pitäisi osata sopia noista hommista nopsasti jo parisuhteen alussa ja muuntautua sitten elämäntilanteen mukaan.

Esim mulle ei olisi tullut mieleenikään äitiyslomalla ollessani pyytää miestä siivoamaan tai tekemään ruokaa töistä tultuaan. Kerkesin näet itsekin tehdä ne hommat pois päivän aikana kun muksut nukkuivat päiväunia.
Oli ihanaa vaan olla kerrankin yhdessä koko perhe ilman mitään kiirettä.

Olisikohan mainitsemallasi epäkohdalla jotain tekemistä sen tosiasian kanssa että lähihistoriassa niitä naisten töitä ei ole arvostettu, ja arvostetaankohan vieläkään.
Jotain mutta mitä tekemistä? Tekijän arvostus tai työn arvo? Voisi luulla että arvostettua työtä halutaan tehdä ja sitä voisi tehdä mielellään jos sitä joku arvostaisi. Pitävätkö naiset mm. tiskaamista arvokkaana työnä? Arvostavatko naiset ns. naisten töitä?

Käske nainen tiskaamaan koska se on naisten hommaa niin käsket alempiarvoista alempiarvoisten tehtäviin.
Jostain syystä miehen tiskaamaan käskeminen ei kai toimi. Jos naiset eivät arvosta tiskaamista, miksi käskeä miehiä tiskaamaan? Jos naiset arvostavat tiskaamista miksi he eivät tekisi mielellään arvostamaansa ts. arvostettua työtä?

Jos taas nainen vaihtaa itse renkaat niin se on jotain ihan hirveän hienoa kaikkien mielestä.
Voisiko olla kysymys osaamisesta ja tietotaidon arvostuksesta? Tai perinteisten osaamisalueiden rajojen ja samalla itsensä ylittämisestä?

Joidenkin vanhempien patujen mielestä on taas hirvittävä loukkaus jos mies joutuu naisten töihin.
Ehkä vanhojen ihmisten vanhoillisuus ja perinteinen työnjako on aikansa elänyttä, kuten sen ajan ihmisetkin ovat sen ajan eläneet? Nyt on nyt, mutta perinteitäkin voidaan arvostaa???

Myös jotkut miehet käsittääkseni ovat mielellään vaimonsa apuna ja tuntevat itsensä oikein miehekkäiksi auttaessaan, KUNHAN kyse on niistä miesten töistä.
Apua siis tarjotaan tietyin edellytyksin, mutta mitkä ovat avun saamisen ehdot? Mitä ihmiset toiminnallaan tavoittelevat ja mitä he voivat tämän valitsemansa tehtävän tekemisellä saavuttaa?

Kai nainenkin haluaisi tekemisistään mielummin kunniaa kuin dissausta?
Tiskaaminen on toisarvoista renkaiden vaihtoon nähden.
Kunnia on arvonantoa, mutta sillä on määrän lisäksi yksi erityinen ominaisuus - laatu. Kunnia on siveelliseksi ajateltua arvoa. Onko tiskaamisella ja renkaanvaihdolla sellaista laadullista eroa tai ominaisuutta, joka voidaan katsoa siveelliseksi? Jos niillä on sukupuolisiveellistä eroa ja tekijälleen arvoa tuottavaa ominaisuutta, voi toinen olla kunniaksi miehelle ja toinen naiselle, mutta onko vaiko eikö?

Aivan käsittämättömän vaikeaa tuntuu olevan joidenkin miesten ymmärtää että liitto voisi kaikenkaikkiaan paljon paremmin jos alentuisi niihin naistenkin töihin kun ei niitä miesten töitä enää sillä tavalla ole, vaikka kyse on samasta arkeen osallistumisesta kuin olisi se pellon kyntökin.
Pellonkin voi kyntää käsivoimin ja käsityönä tehtyä tuotetta voidaan arvostaa, siinä missä perinnetöinäkin tehtyjä käsitöitä yleensä (naistenkin tekemiä).
Vaikea asia voi olla alentuminen tai alentaminen. Alennusmyynteihinkin voi tulla ryntäyksiä jos arvokkaiksi miellettyjä tuotteita ajatellaan voivan saada poikkeuksellisesti halvennettuna.

Nimimerkki: "Tiskivuorten kultaryntäyksiä odotellessa"

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä