Kotitöihin menevä aika = aika pois lapsilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 06:16 mietiskelijä kirjoitti:
joka päivä on siivottava. laitettava ruokaa ja pestävä pyykkiä. näitä voi tehdä kun lapsi esim. päikkäreillä. ja onhan se äiti siinä koko ajan läsnä. ei lasta tarvitse "valvoa" 24h vrk. riittää kun äiti on läsnä. ja mitä se äiti tekisi, jos ei se hoitaisi kotia. istuisi sohvalla, ja olis lapsen saatavilla. vai olis jalkeilla ja kulkis lapsen perässä. ymmärrän jos on vaativa sylivauva, mutta senkin voi laittaa sitteriin. muksun voi laittaa myös peiton päälle lattialle. ja isompi lapsi viihtyykin jo omissa leikeissään. kyllä lapsi kannattaa siihen opettaa, että äidilla on, ja saa olla omiakin juttuja.

mä en ymmärrä kirjoituksia, missä äidit ei suurinpiirtein pääse vessaan tai suihkuun. tai ettei voi tehdä näitä kotitöitä. jos koko ajan pitää olla kireällä kuin jousen nuoli, niin ei siitäkään hyvää seuraa. pitää oppia ottamaan rennosti, että jos tekee, niin tekee, mutta se ei ole se aika lapselta pois. tai jos ei tee, niin sitten voi lukea esim. lehteä, tai mennä sinne suihkuun, ei se lapsi siitä rikki mene. onko tää uusavuttomuutta sellainen ajattelutapa, että kun naisesta tulee äiti, niin se on vain lasta varten. kyllä ne lapset hoituu vähemälläkin hoitamisella ja paapomisella. kaikki osapuolet isä mukaanlukien on tyytyväisiä, kun äitikin on välillä itsekäs ;) .

Me tehdään mun muksun kanssa paljon juttuja yhdessä. Kummallekaan ei tod sovi kotona mössöttäminen vaan yhteiset harrastukset ja touhuilut on maailman parasta ajanvietettä. Me ulkoillaan varmasti keskimääräistä enemmän, me käydään uimassa, muskarissa, taaperojumpassa ja seurakuntakerhossa, käydään leikitreffeillä ja semmosta. Jos olisin naimisissa kotitöiden kanssa, olis mulla tietty itellä vähemmän aikaa ja energiaa tehdä näitä juttuja hänen kanssaan. Ja siis hänen kanssaan touhuaminen ei oo mikään taakka, vaan kaikki menemmiset ovat molemmille hurjan mieluista ajanvietettä. Mä jaksan kotiäidin arjen paremmin näin. Joku toinen taas jaksaa sen paremmin niin, että on enemmän kotosalla ja tekee välillä kotitöitä. JOllekki meän menevä arki on ihan liikaa. Mulle se on pelastus. Musta ei oo kotona olijaksi. Toki mäkin kotitöitä teen, mutta meillä on kodinhoitoapua ja niinpä pääsen monessa kodin ylläpitoon liittyvässä asiassa vähällä. Mun oma korvienväli voi paremmin. Ja lapsi voi hyvin myös. Hän on hyvin aktiivinen ja seurallinen ja lähtee liikkeelle mielellään. Jos on lungimpi päivä, niin kärttyisenä vinkuu ulko-opvella että eikös lähetä jo. Ulkoilemaan vähintään. Silti osaa hänkin leikkiä itsekseen omilla leluillaan tai tykkää maalata ja värkätä muovailuvahoilla.

Eiköhän tässäkin asiassa oo homma niin, että meitä äitejä on monenlaisia ja se mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle. Toiset ovat enemmän koti-ihimisiä ja toiset vaikkapa just kaltaisiani menijöitä. Toiset voi nauttia siisteydestä ja kotona olo tuntuu mieluisalta vasta kun paikat on tip top ja toisilla ei epäsiisteys ressaa. Eikö tärkeintä oo, että kukin voi kotonaan ja lasten kanssa hyvin, toteutti sen sitten miten tahansa. Siivousniuhon ei tarvi yrittää elää sotkun kanssa jos se häntä ahdistaa ja saa kotona olon tuntumaan epämukavalta. Kodin on tunnuttava kodilta, ja jos se tuntuu siltä vasta siistinä niin olkoon hällä siihen oikeus. Eikä sen siivousasiossa relamman tyypin tarvi huhkia itteensä näännyksiin niillä siivousjutuilla jos ne ei hänen ja perheensä hyvinvointia suuresti hetkauta.

Kotityöt ja kodin arki ovat perheen yhteistä aikaa.Arjen pienissä askareissa lapsi oppii paljon uusia asioita, teineille kotityöt kuuluvat jo iän puolesta.
Ei aikuisten elämä saa olla pelkää harrastusten ja aktiviteettejen kehittelemistä omille lapsille. Mielestäni normaali arki on parasta, puuhamaat ja lomat virkistävät sitten koko sakkia .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 23:20 Aurinkokunta kirjoitti:
Jep, jep... onhan se aika pois lapsilta jos lapsia ei ota mukaan siivoukseen / kotitöihin.
Mutta jos lapsella on sisaruksia, niin silloin lapsille voi antaa kotitöiden ajaksi "sisarusaikaa", tai ihan vaan omaa aikaa.
Onko se niin, että lapsi ei ikinä tarvitse omaa aikaa?

Ja mielummin mie sit, oon vaikka kuin julma äiti tahansa, kuitenkin pidän omasta ajastani kiinni omana aikana, ja teen kotityöt pääosin lasten hereilläollessa.
Lapsi tarvitsee omaa aikaa ihan siinä missä aikuisetkin. Ja minä myös teen kotityöt lasten hereilläollessa ja otan oman ajan, kun siltä tuntuu. ;)
Mielestäni aikuisten ei tarvii lapsia kotonaan leikittää...onhan lelut keksitty ja sisarukset, kaverit ja välillä se yksin olo. ;)

Mä en ehkä ymmärtänyt kysymystä, mutta vastaan silti.
Meillä kotityöt ei minusta vie aikaa lapsilta, koska lapset osallistuvat kotitöihin.
Annan helle pikkutehtäviä ja lapsista se on kivaa, kun saavat auttaa.

No mä olen kotiäiti. 4 lasta (6v, 5v, vajaa 2v ja 4kk). Isommat hoitelee joskus pikkuasioita; imuroivat huoneensa, vievät roskapussin... Ja pääsääntöisesti minä siivoan pienempien lasten ollessa päiväunilla tai aamuisin kun lapset katsovat lasten ohjelmia tv:stä. (aamuisin on yleensä vain tiskit ja pyykit, päivällä sitten muu siivous). Joten en koe vieväni aikaa lapsltani siivotessani.

Sitä mietin yleensä, että miten tämä netissä surffaaminen ei vie aikaa lapsilta? Kysymys niille, jotka väittävät, että siivous/kotityöt vievät? :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 09:14 Annette-79 kirjoitti:
Sitä mietin yleensä, että miten tämä netissä surffaaminen ei vie aikaa lapsilta? Kysymys niille, jotka väittävät, että siivous/kotityöt vievät? :whistle:

Tää oli niin hyvä kysymys, että mun on pakko tää nostaa....

Eikö tähän osatakaan enää vastata? :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 23:14 Lumiina kirjoitti:
Eikös ne lapsetkin opi siinä, kun katsovat äidin imurointia, ruuanlaittoa, tiskikoneen täyttöä, pyykkikoneen tyhjäystä...? Ei se aika minusta ole mitenkään lapsilta pois, vaan "lapsille", näin lapset oppivat, että koti ei pysy siisinä, jos sen eteen ei tee hommia, ruoka ei tule pöytään jos sitä ei joku valmista jne. Lapsetkinhan voivat osallistua kotitöihin, meillä ainakin poika on tykännyt (tiettyyn ikään :whistle: ) asti siivoamisesta.
Eipähän lapsista kasva uusavuttomia, kun he näkevät kuinka sitä arkea pyöritetään. ;)

Samaa mieltä ja lisäisin vielä, että eikait se lapsellekaan ole hyväksi olla kovin likaisessa kodissa? Saada kaikki roskat suuhunsa ja olla pölyssä ja ummehtuneessa paikassa? Kyllä puhdas koti on lapselle vain hyvä paikka elää. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 10:25 NeitiNasu kirjoitti:
\

No, minäpäs vastaan. Meillä minä surffaan yleensä vain silloin kun tyttö on unten mailla tai touhuaa miehen kanssa jotain. Ja yleensä siivoankin kun vauva nukkuu tai touhuaa omiaan. Ja joku oli tuolla laittanut et lapsikin tarvitsee omaa aikaa. Tuo on totta, mulle lasten osastolla yks hoitaja sanoi kun olin koko ajan tytössa kiinni vaikka tämä oli ihan rauhassa sängyllään leikkimässä, että vauvatkin tarvii omaa aikaa, se kuuluu niiden kehitykseen. Vauvat tavallaan vaatii sitä omaa aikaa jotta heistä vois kasvaa "isoja" =)

Tunnen jatkuvaa syyllisyyttä siitä että lapsilla on puhtaat vaatteet päällä, lapset syövät tekemääni ruokaa puhtailta lautasilta, pöydän alla ei ole viikon vanhoja leivänmuruja ja makaroneja ja lattialla pystyy kävelemään kaatumatta tavaroihin ja leluihin :ashamed: .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:48 punatukkainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 23:20 Aurinkokunta kirjoitti:
Jep, jep... onhan se aika pois lapsilta jos lapsia ei ota mukaan siivoukseen / kotitöihin.
Mutta jos lapsella on sisaruksia, niin silloin lapsille voi antaa kotitöiden ajaksi "sisarusaikaa", tai ihan vaan omaa aikaa.
Onko se niin, että lapsi ei ikinä tarvitse omaa aikaa?

Ja mielummin mie sit, oon vaikka kuin julma äiti tahansa, kuitenkin pidän omasta ajastani kiinni omana aikana, ja teen kotityöt pääosin lasten hereilläollessa.
Lapsi tarvitsee omaa aikaa ihan siinä missä aikuisetkin. Ja minä myös teen kotityöt lasten hereilläollessa ja otan oman ajan, kun siltä tuntuu. ;)
Mielestäni aikuisten ei tarvii lapsia kotonaan leikittää...onhan lelut keksitty ja sisarukset, kaverit ja välillä se yksin olo. ;)

On muuten niin totta että lapsi tarvitsee sitä omaa aikaansa myös. Ja lapselle tekee hyvää muutenkin oppia leikkimään myös yksin, se että aikuinen on jatkuvasti siinä mukana, ei kehitä mielikuvitusta eikä selviytymiskeinoja läheskään samall atavalla kuin se että lapsi leikkii yksin.

Meillä joko lapset ovat mukana tekemässä kotitöitä, leikkivät yksinään tai keskenään sillä aikaa kun teen niitä tai muuten vaan pyörivät siinä ympärillä. Ja joskus karjuvat kurkkutorvi suorana kun äiti ei sitten niin millään ehdi eikä sekään ole kuolemaksi eikä edes muutenkaan pahaksi, jokaisen on opittava odottamaan vuoroaan, ainoastaan ihan pienen vauvan tarpeisiin on vastattava pikavauhtia.

Minä teen taaperon kanssa kotityöt yhdessä,ei ole sekään aika häneltä pois.Vauvveli on joko lattialla taikka sitterissä sen aikaa.
Silti taapero kyllä levittää lelujaan siihen malliin,ettei täällä siistiltä kovinkaan kauan näytä.
Pyykinpesu,tiskaus,imurointi ja ruuanlaitto sujuu mainiosti taaperon kanssa =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 10:33 Hömppä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 10:25 NeitiNasu kirjoitti:
\

No, minäpäs vastaan. Meillä minä surffaan yleensä vain silloin kun tyttö on unten mailla tai touhuaa miehen kanssa jotain. Ja yleensä siivoankin kun vauva nukkuu tai touhuaa omiaan. Ja joku oli tuolla laittanut et lapsikin tarvitsee omaa aikaa. Tuo on totta, mulle lasten osastolla yks hoitaja sanoi kun olin koko ajan tytössa kiinni vaikka tämä oli ihan rauhassa sängyllään leikkimässä, että vauvatkin tarvii omaa aikaa, se kuuluu niiden kehitykseen. Vauvat tavallaan vaatii sitä omaa aikaa jotta heistä vois kasvaa "isoja" =)

Sinä vastasit, vaikkakaan et minun käsitykseni mukaan väittänyt, että kotityöt vievät aikaa lapsilta ;)

Minä myös tiedän sen, että lapset tarvivat omaa aikaansa, vauvasta lähtien. Meillä vauva leikkii mielellään joskus itsekseen sängyssään, vajaa 2v. katselee kiinnostuneena teletappeja (vasta ihastunut koko tv-hömppään) ja isommat puuhaa omia juttujaan. Siksipä minun onkin helppo sanoa, että arjestani löytyy helposti sellainen sauma, jolloin ehdin hyvin touhuta kotihommia niin, ettei siitä lasten maailma kummemmin horjahda ;) Ja joskus taas hommat hoituu kuopus kainalossa ja kolmonen lahkeessa :D Ei kai tämä touhu niin vakavaa ole, että koko ajan pitäisi olla skarppina lasten ehdoille? Joka päivä löytyy kuitenkin hetkiä, jolloin olen vain lapselle läsnä.

Ja esimerkiksi ruuanlaitosta en pysty joustamaan vaikka lapsi kuinka vaatisi leikkimään. Vain tuo kuopus saa luvan keskeyttää sen touhun, muut eivät :)

Ja kuten aiemmin jo mainitsin, niin isommat siivoukset teen pikkuisten ollessa päiväunilla. Silloin saa itsekin rauhassa paneutua touhuun, ilman jatkuvaa keskeyttämistä. Ja sitä paitsi siivotessakin hermo lepää kun vain asennoituu siihen hommaan sillä tavalla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 23:36 Alma Puunaula kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 23:26 vieras kirjoitti:
Tyhmää että kaikki on heti niin puolustuslinjalla että ei meillä ainakaan lapset tarvitse koko ajan äidin aikaa ja meillä lapset ovat mukana kaikessa siivouksessa. Mutta onhan se aika silti lapselta pois, vaikka kukaan ei niin väitäkään ettei se saisi olla!!!
Jotenkin on niin vaikea uskoa etteikö sellaisilla siivousintoilijoilla todella harmita jälkeenpäin, että piti niin paljon huolta kodista aivan turhaan, eikä nauttinut lapsista kun ovat pieniä. Minä jo nyt uskon ajattelevani noin sitten kun niiden pienten lasten tepsutusta ei mistään kuulu, silloin on kyllä aikaa juosta sen yhdenkin pölyhiukkasen perässä.
Älkää ottako nokkiinne tai puolustelko, vaan miettikää ihan omassa mielessä sitä elämän tärkeysjärjestystä.

Meilla on tosiaan niin, etta vietan aikaa lasten kanssa, kun teen kotihommia. Esim 10-vuotias tyttareni nauttii ruoanlaitosta kanssani. Meilla on aivan mahtavia keskusteluja kun kokkailemme. 5-vuotias taas tykkaa laitella astioita kun tiskaan. 7-vuotias tykkaa kerata lattialta tavaroita, kun imuroin.

Samalla kun teemme yhdessa juttelemme kaikesta mahdollisesta taivaan ja maan valilla. Eihan se aika silloin edes ole pois lapsilta, vai?

Ei se aina ole noin auvoista ;) Eikä kaikki lapset ole niin kiinnostuneita ruoanlaitosta/pyykin viikkauksesta/pölyjen pyyhinnästä... Ei vaikka heille olisi yritetty opettaa edes sitä omien jälkien osittaista siivoamista. Se ON HIUKAN AINAKIN luonnekysymys, ei pelkästään kasvatuksesta johtuvaa. Vaikka ehkä ne lapset, joiden annetaan olla mukana joka kotityössä, kulkea perässä, viivyttää hommia, siivota (mikä usein tarkoittaa silti sotkea), kuitenkin myöhemmällä iällä sitten hallitsevat niitä hommia, tekevät mieluummin, näkevät niiden tarkoituksenmukaisuuden... Itselleni ei kukaan ole opettanut siivoamista/minua ei lapsena siihen kannustettu juurikaan, mutta silti siivosin jo hyvin varhain itse oman huoneeni ja siinä sivussa muitakin huoneita. Ja siis todella siivosin, en sotkenut.

Minä myönnän, että en aina itse niin kauniisti katso sen pienen apurin siivoamista, mikä usein tarkoittaa sitä, että joutuu itse ne kohdat myöhemmin pikkuisen siivouksen jäljiltä siivoamaan... Olenko sitten tökerö ja julma, kun mieluummin siivoan yksin? Se käy nopeammin, ja takullaa hermojani säästävämmin. Silti tietenkin annan lapsen auttaa, mutta kohtuus kaikessa. Raja on pakko vetää, koska muuten lapsi huomaa kireät poskilihakseni ;)

Eli onko muita "julmureita" joille se lapsen apu ei aina ole niin "tervetullutta"?

Hommia tehdään yhdessä tai silloin kun lapsi viihtyy itsekkeen leikkien. Toki mitään useiden tuntien maratooni siivouksia en suunnittele samaksi päiväksi. Tehdään joka päivä aina jotain niin ei pääse kauheaa kaaosta syntymään. Ja mielestäni on tärkeää, että lapset osallistuvat/seuraavat kotitöitä jo pienestä pitäen. Kauhulla joskus työssäni seuraan näitä nyky nuoria, jotka eivät ole ikinä edes pyykkikonetta käynnistänyt. Toivottavasti itse osaan edes sen lapselleni opettaa ennen kuin kotoaan muuttaa. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:20 ilveskissanminttu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:12 MorbidMama kirjoitti:
No se nyt ei vaan ole ihan realistista..leikki saattaa olla lapsen työtä, muttei aikuisen =)

Kyllä mä ainakin useimmiten laitan sen imurin sivuun odottamaan jos lapsi tulee pyytämään tekemään palapeliä tai lukeen kirjaa. Lapsella on myös oikeus vanhempansa seuraan. Kotihommat voi toki odottaa sen aikaa.

Nojoo tottakai, ei meilläkään lapsille lueta kirjaa samalla kuin imuroidaan! Mutta kyllä meilläkin imuroidaan ja tiskataan ja laitetaan pyykkiä kuivumaan, mut hyvänen aika eihän niihin KOKO PÄIVÄÄ saa millään tuhraantumaan..jotta eiköhän siihen lukuhetkeen riitä aikaa..niin meillä kuin muillakin! :whistle:
Ja julma kun olen, niin pyydän lapsia hetken oottamaan niin että saan hoidettua hommani loppuun...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 12:52 RouvaJackSparrow kirjoitti:
Tunnen jatkuvaa syyllisyyttä siitä että lapsilla on puhtaat vaatteet päällä, lapset syövät tekemääni ruokaa puhtailta lautasilta, pöydän alla ei ole viikon vanhoja leivänmuruja ja makaroneja ja lattialla pystyy kävelemään kaatumatta tavaroihin ja leluihin :ashamed: .

:D No, niinhän sun kuuluukin..kaikestahan meidän äityliinien tulee tuntea syyllisyyttä! B)

Minulla lienee jotain vinksallaan yleisen katsantokannan mukaan, koska en edes ajattele, että olisin olemassa vain lapsiani varten. Tai että kun teen jotain muuta, kuin olen lasteni seurassa, se olisi jotenkin huono asia tai väärin tai pois. Kun kuitenkin minullakin on se oma yksityinen elämäni irti kenestäkään muusta, ihan kuten lapsillanikin. =)

Myönnän, etten osaa selittää mitä tarkoitan =) En vaan ole koskaan edes huomannut ajatella, että kotitöiden tekeminen olisi keneltäkään muulta pois kuin just itseltäni, minä kun en juuri pidä siivoamisesta ja se on pahinta pakkopullaa jota keksin. Mutta silti siivoan silloin tällöin ja menetän siinä iäksi pikkupalan aikaa, jonka varmasti käyttäisin mieluummin jotenkin toisin :D

Lastenkin on hyvä oppia aika ajoissa, että kun on saanut jotain omaa (lelu, kirja, huonekalu, koti) siitä kannattaa pitää huolta. Huolenpitoon kuuluu kodin ja ympäristön siistinä pitäminen. Siivoamme paljon yhdessä ja kotitöitä tehdään pitkin päivää. Kun työ on tehty, jää aikaa rakentaa palapeli, pujotella helmiä, leikkiä, käydä lenkillä. Välillä lapset eivät osallistu lsiivoamiseen ja pitäähän heillekin suoda se oma leikkihetki. Vauvana he katselivat touhuamistani ja rallattelujani sitteristä. Minusta kotitöihin menevä aika ei ole pois lapsilta, jos ei käytä koko päivää raivokkaaseen siivoamiseen ja ole samalla itse kiukkuinen ja äksyilevä. Semmoinen on elämän hukkaanheittämistä.

Yhteistyössä