Kotitöiden ja lastenhoidon "jakaminen" kun molemmat käy töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti x2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äiti x2

Jäsen
25.01.2013
158
0
16
Kotivuosien jälkeen palasin töihin osa-aikaisesti, eli n. 3krt viikossa, kauppareissut ja asioiden hoitamiset yms.. hoisin vapaapäivinä, kuten suuremmat siivoukset.
Päivittäin uuden lämpimän ruuan pöytään jne..

Nyt palasin täysipäiväisesti töihin, 5-6krt/vk, peruspäivätyö, työajat vaihtelee klo 7-16.30 välillä, työmatkoihin vielä 45min/suunta kävellen ja lapset päiväkotiin vieden/hakien.
Mies tekee kahta vuoroa 7-15 tai 15-23, työmatka autolla 4min. Tekee myös ylitöinä vkonloppuja vaikka ei pakko, omasta halustaan näitä pääosin tekee.

Nyt riidellään ja tapellaan siitä miten mies on kuulemma burn outin liepeillä kun ei ehdi nukkua tarpeeksi ja kotonakin joutuu jotain tekemään.

Minä taas olen sitä mieltä että minun ei tarvitse kaikkea hoitaa, teen ruuan pöytään joka ilta, kotimatkalla voin muutaman maidon yms lasten kanssa hakea, pyykit ja tiskit hoidan, viikonloppuna sitten kunnon imuroinnit ja siivoukset eikä työpäivän jälkeen.

Ensin mentiin sillä periaatteella että se joka myöhemmin menee töihin vie lapset ja se joka ensin pääsee niin hakee lapset.

Nyt se on luisunut siihen että lapset on sen ajan pk:ssa kun minä olen töissä, jos mies on iltavuorossa niin minä herään puoli kuusi, laitan itseni, lapset herää, laitan heille aamupalaa ja puen, käyn herättämässä (sadattelevan ja karjuvan miehen), hypätään autoon, heitetään muksut ja sitten mies vie minut töihin, reissuun menee noin 20min, mies tulee kotiin ja painuu takaisin nukkumaan jos ei ole jätetty kauppalistaa niin nukkuu siihen asti että joutuu töihin lähtemään.

Illalla minä haen muksut, käyn tarpeen vaatiessa esim. omat seuraavan päivän eväät, llisää maitoa yms.. ostamassa, kotona olen klo 17-18 välillä, laitan lapsille pientä purtavaa (ja laitan lapsille lastenohjelmat joka on myös yksi riidan aihe) alan tekemään ruokaa seiskaksi kun mies tulee kotiin syömään.
Kun mies lähtee töihin takaisin, alan pikkuhiljaa lapsia laittamaan nukkumaan.
Sitten kun lapset nukkuu teen kotihommia n. tunnin ja sen jälkeen majoitun telkkarin eteen kunnes mies tulee töistä.

Ja meteli on taattu miten miehellä on NIIIIIN raskasta, NIIIIIN vähän omaa aikaa, NIIIIN vähän aikaa nukkua... Miten epäreilua kun joutuu aamulla heräämään ja meitä kuskaamaan, miksi minä en osta omaa autoa ja rupea lapsia kuskaamaan sillä.. Ei, kyse kun ei ole siitä että minä haluaisin autolla kulkea, vaan siitä että jos vien apset kävellen joutuu lapset olemaan pidemmän päivän päiväkodissa ja heräämään melkein 1,5h aijemmin aamulla.. Kuten joka toinen viikko kun mies on aamuvuorossa.

Työaikoja ja kotitöitä yms listalle ylös. Ihan kaikessa hiljaisuudessa, esim jääkaapin oveen.
Joka vuorokaudelta.
Tyyliin työaika: Nainen x-tuntia +työmatka x-aika. Mies sama juttu
Ruuan laitto ja sen siivot: Nainen x-tuntia, mies samat ajat ylös
Siivoamiset: -II-

Se on sit niin että sen kun heräät aamulla, lähdet töihin ja jätät lapset unipuvuissaan sille ukolle. Etkä vastaa puhelimeen.

Vaihtoehdot on, että se mies ottaa sen vastuun, vie aamusta hoitoon iltavuorossa, hakee aamuvuorosta jne. Sitten teette niin että esim. aamuvuoroviikolla joka toinen pv on omaa aikaa toisella, joka toinen toisella. Iltavuoroviikolla mies voi antaa sulle vaikka lauantaiaamun vapaaks.

Tai sitten haet osittaista hoitovapaata, otat vapaapäivän tai työajan lyhennyksiä.

Mä tiesin että meillä mies tekee pitkää päivää ja se ei ole mikään kodinhengetär, siksi ainut vaihtoehto oli tää mun osari. Tai sit siivooja kotiin.

No ekaksi, itse oot miehes opettanu tuohon. Lisäksi osta se auto. Ja tee miehelle selväksi, että syyllistäminen burn outista ei auta, hakee sitten apua!
Siis miehen iltavuoroviikoissa sinä hoidat lapset hoitoon omalla autollasi, niin silloin miehesi saa hieman vapaata aikaa, sitten toisella viikolla sinä hoidat itsesi vain töihin ja miehesi YKSIN hoitaa lapset hoitoon ilman apuasi. Ja HAKEE!! Tuolloin sinä pääset hieman helpommalla. Eiköhän kuule ne lapset oo isän yhtä paljon kuin sinun!!

Tää on nyt vaan tottumiskysymys miehelle, on vaan päässyt liika helpolla. Ja muutes, joka toinen viikko MIES SAA PESTÄ PYYKIT!!

:hug:

Kyllähän se niin pitää lähtökohtaisesti olla, että yhdessähän ne lapset hoidetaan, kun kerran yhdessä ollaan perhekin päätetty perustaa. Nyt vaikuttaa siltä, että miehesi arvostaa oman työpanoksensa niin tärkeäksi ja korvaamattomaksi, että näin ollen on oikeutettu luistamaan perusarjen pyörityksistä.

Keskustelun paikkaa pukkais. Molempien panos työpäivän jälkeenkin on ensiarvoisen tärkeää, jotta - jaksatte tässä arjen tuomassa ruuhkavuodessanne. Muutoin teillä on käsissä se tilanne, että talossa asuu kaksi uupunutta vanhempaa. Ja minkä ihmeen takia miehesi tekee viikonloppuylitöitä, mikäli häneltä ei niitä edes velvoitetakaan eikä niille varsinaista tarvetta ole? Mikä on hänen selityksensä sille?

Kyllä mä lähtisin peräänkuuluttamaan myös miehen vetovastuuta arjessa. Se ei todellakaan riitä, että hänKIN käy töissä.

Voimia sinulle :hug:....ja pidä huoli itsestäsi!

Mun mies tekee samoja vuoroja ja joskus oli vähän sama tilanne. Se on hauskaa kun pitää iltavuorossa nukkua töihin menoon asti ja töistä tullessa on nukkumaanmenoaika. Sitten istutaan telkkarin edessä puolille öin ja taas nukutaan kunnes on töihin lähtö.

Aika omituinen asenne miehellä on omien lasten kuskaamiseen. Taitaa olla täysin kyllästynyt elämäntilanteeseensa? Toivottavasti se siitä tsemppaa.

Oman mieheni sain ymmärtämään yskän. Ei ole mahdollista että iltavuoroa tekevä ihminen ei muka EHDI tehdä muuta kun käydä töissä. Samanpituinen työpäivä se on kun aamuvuorokin.

Teet miehelle seitsemäksi ruoan? Älä ihmeessä paapo sitä ellei hoida omia hommiaan. Hän voi hyvin tehdä itse ruokansa. Kai te lasten kanssa nyt ennen klo 19 syötte? Tuleeko mies tuomaan sinulle töihin lounaan ennen iltavuoroaan vastavuoroisesti..? Taidat itse lelliä sitä miestä niin ettei sillä ole mitään tarvetta ryhdistäytyä. Vaikea on päästä irti tavoista / eduista joihin on tottunut.

Sanoisin että on harvinaisen laiska pakkaus, ei ole norm. kotitöiden jako. Potki sitä persuuksille!

Siis jos on iltavuoro niin nukkuu melkein 15 asti? Miten tuossa ei ole muka aikaa nukkua? :O
Ja töissä käyvistä suurimmalla osalla on ihan yhtä raskasta kuin hänelläkin. Ei sitä yhtään sen enempää saa nukuttua jos menee liian myöhään nukkumaan.

[QUOTE="vieras";28236510]Kuinka lyhyt se miehen työmatka on, jos sen autolla menee neljässä minuutissa? Eikö sen jo kävelekin ja auto jää sinulle käyttöön?[/QUOTE]

Käveisihän sen, kilsan verran jos suoraan pörhältäis ja jos pk kautta niin 1,5km.. Mutta hän ei kävele kuin kerran kesässä kun kerran auto on..

Ja mulla siis himpun alle 4km per suunta. Pk ohi kuljen joka tapauksessa joten siitä ei koukkausta tule.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti x2;28236528:
Käveisihän sen, kilsan verran jos suoraan pörhältäis ja jos pk kautta niin 1,5km.. Mutta hän ei kävele kuin kerran kesässä kun kerran auto on..
Sen ymmärrän, että iltavuoron jälkeen ei välttämättä esim talvella ole kiva kävellä, mutta kyllä herranen aika tuota autonkäyttöä pitäisi jakaa niin, että joko mies vie lapsia aamuvuoropäivinään tai sitten sinä saat silloin auton käyttöön. Tuo olisi minusta vähintä mitä tuossa nyt pitäisi pikaisesti tehdä. Helpottaisi sinun kulkemista heti huomattavasti.

Ihan ensinnäkin mä lähtisin aamulla töihin niin että lapset jää kotiin nukkumaan ja mies vie ne aamupäivällä hoitoon silloin kun sillä on iltavuoro. Ihan lapsiakin ajatellen. Meillä mä lähden aamulla aikaisemmin töihin, jolloin muut vielä nukkuu ja mies hoitaa kaksi lasta päiväkotiin ja yhden kouluun. Näin on ollut kaksi vuotta ja sama homma jatkuu. Silloin harvoin kun mulla on iltavuoro (n.2krt/kk) mä vien lapset hoitoon aamupäivällä n. klo 10, vaikka mulle tulee ylimääräsitä ajoa 20km.

Miksi muuten teet lapsille aamupalan? Eikö ne hoidossa saa? Meillä on lapset ainakin aina syönyt hoidossa aamupalan.

Kaupassa meillä käy molemmat ja kotitöitäkin tehdään molemmat. Pyykit on melkein mun vastuulla, mutta osaa mieskin pyykkiä pestä. Ja välillä musta tuntuu että mies tekee enemmän kotitöitä kun se hoitaa kuitenkin lämmityshommat, puunkannot, lumityöt (traktorilla) ja siivoamiset, tiskit hoidetaan yhdessä. Mulla onkin ahkera mies. Tulee mieleen että minkäikäinen mies sulla on? Kuulostaa parikymppiseltä.

Mies lopettakoon ylityöt jos ei kerta jaksa. Vai onko se rahallisesti pakottavaa?

Siis jos on iltavuoro niin nukkuu melkein 15 asti? Miten tuossa ei ole muka aikaa nukkua? :O
Ja töissä käyvistä suurimmalla osalla on ihan yhtä raskasta kuin hänelläkin. Ei sitä yhtään sen enempää saa nukuttua jos menee liian myöhään nukkumaan.

Tähän minäkin olen koittanut vastausta saada, mutta ei se ole kuulemma ollenkaan sama asia kun joutuu aamulla kerran heräämään ja meidät viemään.. (Satunnaisesti olen myös iv viikolla jättänyt miehen nukkumaan ja vienyt lapset itse niin on nukkunut jopa kahteentoista eli yhteensä kellon ympäri, hitsit sentään kun itse saa maks 8h nukkua ja toinen kehtaa valittaa..

Minusta tuossa kannattaa jättää se "kummalla meistä on raskaampaa"-taistelu taistelematta. Se on kuitenkin sellainen ei-mittava asia ja kummallakin on oma näkemys sellainen, että minulla on raskaampaa, se on ihan luonnollista. Mutta siitä ei kannata riidellä. Jos jostain pitää riidellä, niin siitä, miten siitä huolimatta, että on raskasta, on mahdollista selviytyä perheen pyörittämisestä. Mitä kaikkea pitää tehdä, olipa työssä miten kuorimittavaa. Se on ihan toinen "taistelu" eikä sen tarvitse asettaa teitä vastakkain vaan samalle puolelle. Voitte kääntää sen niin, että miten me yhdessä selvitään tästä elämästä, kun meillä on nämä velvoitteet ja nämä rasitteet ja nämä hyvät ja nämä huonot asiat. Usein sitä vaan kaivaudutaan omiin poteroihin ja tulee se tunne, ettei tuo toinen tee mitään ja minulla on niin vaikeaa. Ja se on ihan inhimillistä, muttei oikein auta pitkän päälle. Kukaan ei oikein tykkää siitä, että sanotaan, että olet laiska, tee enemmän. Ei vaikka se olisi ihan totta. Jotenkin toisin asettelemalla sen voi saada perille. :)

Ihan ensinnäkin mä lähtisin aamulla töihin niin että lapset jää kotiin nukkumaan ja mies vie ne aamupäivällä hoitoon silloin kun sillä on iltavuoro. Ihan lapsiakin ajatellen. Meillä mä lähden aamulla aikaisemmin töihin, jolloin muut vielä nukkuu ja mies hoitaa kaksi lasta päiväkotiin ja yhden kouluun. Näin on ollut kaksi vuotta ja sama homma jatkuu. Silloin harvoin kun mulla on iltavuoro (n.2krt/kk) mä vien lapset hoitoon aamupäivällä n. klo 10, vaikka mulle tulee ylimääräsitä ajoa 20km.

Miksi muuten teet lapsille aamupalan? Eikö ne hoidossa saa? Meillä on lapset ainakin aina syönyt hoidossa aamupalan.

Kaupassa meillä käy molemmat ja kotitöitäkin tehdään molemmat. Pyykit on melkein mun vastuulla, mutta osaa mieskin pyykkiä pestä. Ja välillä musta tuntuu että mies tekee enemmän kotitöitä kun se hoitaa kuitenkin lämmityshommat, puunkannot, lumityöt (traktorilla) ja siivoamiset, tiskit hoidetaan yhdessä. Mulla onkin ahkera mies. Tulee mieleen että minkäikäinen mies sulla on? Kuulostaa parikymppiseltä.

Mies lopettakoon ylityöt jos ei kerta jaksa. Vai onko se rahallisesti pakottavaa?

Hoidossa saa kyllä aamupalan, mutta toinen lapsista tarvitsee heti herättyään syötävää, joten luontevampaa ruokkia sitten molemmat kunnolla aamulla kun parhaimmillaan olisi päiväkodin aamupalaan pari tuntia siitä kun on herätty.

Ylityöt ei ole rahallisesti pakottavia, mutta onhan se n. 1000e/kk ihan kiva lisä, menee yleensä säästöön koko summa mutta ilmankin pärjättäisiin.

[QUOTE="tuire";28236512]Mun mies tekee samoja vuoroja ja joskus oli vähän sama tilanne. Se on hauskaa kun pitää iltavuorossa nukkua töihin menoon asti ja töistä tullessa on nukkumaanmenoaika. Sitten istutaan telkkarin edessä puolille öin ja taas nukutaan kunnes on töihin lähtö.

Aika omituinen asenne miehellä on omien lasten kuskaamiseen. Taitaa olla täysin kyllästynyt elämäntilanteeseensa? Toivottavasti se siitä tsemppaa.

Oman mieheni sain ymmärtämään yskän. Ei ole mahdollista että iltavuoroa tekevä ihminen ei muka EHDI tehdä muuta kun käydä töissä. Samanpituinen työpäivä se on kun aamuvuorokin.

Teet miehelle seitsemäksi ruoan? Älä ihmeessä paapo sitä ellei hoida omia hommiaan. Hän voi hyvin tehdä itse ruokansa. Kai te lasten kanssa nyt ennen klo 19 syötte? Tuleeko mies tuomaan sinulle töihin lounaan ennen iltavuoroaan vastavuoroisesti..? Taidat itse lelliä sitä miestä niin ettei sillä ole mitään tarvetta ryhdistäytyä. Vaikea on päästä irti tavoista / eduista joihin on tottunut.

Sanoisin että on harvinaisen laiska pakkaus, ei ole norm. kotitöiden jako. Potki sitä persuuksille![/QUOTE]

Me syödään yleensä lasten kanssa jotain pientä kun tullaan kotiin 17-18 välillä esim. leipää ja kunnon ruoka sitten seiskan pintaan kun se on valmista.
Joskus jos edellisen päivän ruokaa on vielä jäljellä niin lapset syö sen rippeet kun kotiudutaan, mutta yleensä mies on sen ennen töihin lähtöä syönyt loppuun.

Niin, ei toi teidän kuvio toimi ja hommahan päättyy miehen loppuunpalamiseen ja vaimon alituiseen jäkätykseen sekä avioeroon.
Jos mies tekee noin paljon töitä ja yhdessä sen siunaatte vaikkei rahaa niin tarvitakaan, niin arjen pyöritys jää vastuullesi. Hanki auto ja hoida hommat tai mies lopettaa ylimääräiset työt ja sen jäökeen voitte jakaa arjen pyörityksen.

Mistä kohtaa se on oikein ja reilua, että mies menee 1 km matkan autolla, mutta sä joudut kävelemään 4 km, tai kuuntelemaan narisevaa miestä, joka raukkaparkana joutuu vaimoaan töihin kuskaamaan?
Mun mieheni käy töissä 4 km päässä kotoa. Meillä on yksi auto, jota tarvitsen 3-4 päivänä viikossa miehen ollessa aamuvuorossa, koska vien lapsia kerhoon, muskariin ja harrastuksiin. Niinpä mies pääsääntöisesti kulkee töihin polkupyörällä. Mieheni työkaveri asuu naapurustossamme ja hän kulkee työmatkat aina kävellen, vaikka heillä onkin 2 autoa käytössä, eli autonkäyttömahdollisuus löytyy.
Myös oma mieheni tekee siis vuorohommia ja iltavuoroviikkoina hän tulee kotiin aikaisintaan klo 22:30 pintaan. Monesti hän menee töistä vielä suoraan punttikselle, jolloin hän on kotona vasta klo 24 jälkeen. Ja lähes poikkeuksetta hän herää aamulla klo 7, aivan viimeistään klo 8, sillä iltavuoroviikkoina mies kuskaa lapsia kerhoon ja käy heidän kanssaan muskarissa. Näin hän tekee siksi, ettei hän muutoin käytännössä näkisi lapsiaan juuri lainkaan arkisin, iltavuoroviikolla ollessaan.
Kun olin työelämässä joka arkipäivä, se vei lapsen hoitoon joka meni myöhemmin töihin ja se haki, joka pääsi töistä aiemmin. Ja näin aiomme toimia jatkossakin, kun palaan työelämään. Mitään muuta vaihtoehtoa emme kumpikaan näe. Ja tätä samaa suosittelen teille.

Alkuperäinen kirjoittaja Vuorotyöläisen vaimo;28236598:
Niin, ei toi teidän kuvio toimi ja hommahan päättyy miehen loppuunpalamiseen ja vaimon alituiseen jäkätykseen sekä avioeroon.
Jos mies tekee noin paljon töitä ja yhdessä sen siunaatte vaikkei rahaa niin tarvitakaan, niin arjen pyöritys jää vastuullesi. Hanki auto ja hoida hommat tai mies lopettaa ylimääräiset työt ja sen jäökeen voitte jakaa arjen pyörityksen.

Jotekin nämä miesten kirjottamat viestit erottuvat joukosta kuin Vegasin tanssityttö nunnaluostarissa vaikka mikä olisi nimimerkkinä.

[QUOTE="vieras";28236561]Minusta tuossa kannattaa jättää se "kummalla meistä on raskaampaa"-taistelu taistelematta. Se on kuitenkin sellainen ei-mittava asia ja kummallakin on oma näkemys sellainen, että minulla on raskaampaa, se on ihan luonnollista. Mutta siitä ei kannata riidellä. Jos jostain pitää riidellä, niin siitä, miten siitä huolimatta, että on raskasta, on mahdollista selviytyä perheen pyörittämisestä. Mitä kaikkea pitää tehdä, olipa työssä miten kuorimittavaa. Se on ihan toinen "taistelu" eikä sen tarvitse asettaa teitä vastakkain vaan samalle puolelle. Voitte kääntää sen niin, että miten me yhdessä selvitään tästä elämästä, kun meillä on nämä velvoitteet ja nämä rasitteet ja nämä hyvät ja nämä huonot asiat. Usein sitä vaan kaivaudutaan omiin poteroihin ja tulee se tunne, ettei tuo toinen tee mitään ja minulla on niin vaikeaa. Ja se on ihan inhimillistä, muttei oikein auta pitkän päälle. Kukaan ei oikein tykkää siitä, että sanotaan, että olet laiska, tee enemmän. Ei vaikka se olisi ihan totta. Jotenkin toisin asettelemalla sen voi saada perille. :)[/QUOTE]

Erinomaista :) Hienoja puheenvuoroja palstalla lauantaiaamuna jo kaksi! Aivan kuin lähes erilaista kieltä. Olen totta puhuen myönteisesti yllättynyt.

Hmmm, olen kyllä nainen. Viiskymppinen jo ja en samassa tilanteessa kuin aloittaja. Ap:n kuviossa kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin jatkaa entisellään, muuttaa arjen jako tai avioero. Arjen pyöritys helpottaa, kun lapset ovat hieman isompia koululaisia, mutta jaksavatko vanhemmat siihen asti?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti x2;28236547:
Tähän minäkin olen koittanut vastausta saada, mutta ei se ole kuulemma ollenkaan sama asia kun joutuu aamulla kerran heräämään ja meidät viemään.. (Satunnaisesti olen myös iv viikolla jättänyt miehen nukkumaan ja vienyt lapset itse niin on nukkunut jopa kahteentoista eli yhteensä kellon ympäri, hitsit sentään kun itse saa maks 8h nukkua ja toinen kehtaa valittaa..
Eipä ihme jos väsyttää jatkuvasti tuollaisten unien jälkeen. Ei musta olisi mihinkään enää 12 tunnin nukkumisen jälkeen vaan olisi ihan veto poissa.

Yhteistyössä