Kotitaloustunneista ja erityisruokavaliosta kyssäriä...mielipidettä?

Luokka jaettu ryhmiin.Ryhmässä 3-4 hlöä.Yhdessä ryhmässä oppilas, jolla maidoton ja munaton ruokavalio.Tottakai hänenkin pitää saa tehdä piirakoita yms mitä toisetkin tekee, mutta onko oikein että tämän yhden ryhmän muut hlöt joutuvat koko ajan tekemään ja syömään samaa maidotonta/ munatonta?Eikä heilläkin pitäisi olla oikeus tehdä myös sellaista, missä käytetään maitoa ja munia?Olisiko reilumpaa, että tietyin väliajoin vaihdettaisiin niin, että esim tämä allerginen hlö olisi vuorotellen jokaisessa ryhmässä ja kaikki ryhmät joutuisivat tekemään maidottomia/ munattomia syötäviä?
 
No kieltämättä tulee vähä semmonen heittopussi-systeemi mieleen eikä varmaan tuo oppilaskaan halua et hänen jutuistaan tehdään mikään numero. Sama ryhmä mutta maidoton/munaton valmistaa itselleen ja muut itselleen sopivia. Monet ruuat voi kyllä tehdä sekä että ongelmitta.
 
Tytön kotitalous ryhmässä on maidoton. Ja tekevät maidottomalle oman pienen annoksen aina samalla. Juurikin eillen olivat tehneet vanilja kastikkeita kaksi, maidottomalle pieni määrä kauramaidosta ja muille sitten tavallinen.
 
äiti
Mun 9. luokkalaisella on vähän allergiaa ja on lisäksi kasvissyöjä. Hän tekee itselleen kasvisruokaa ja muut tekevät / syövät tavallista. Välillä hän leipoo vaikka koko ryhmälle ja joku muu tekee hänelle kasvisruokaa, eli siis harjoittelee kasvisruuan laittoa. En usko että on mitään ongelmaa. Ainostaan hän ei koske allergian vuoksi kalaan eikä muuten juurikaan lihaan.
 
Tanja
Silloin, kun ite olin yläasteella...taivas sentään mikä muistelo :D!! - ni mä olin se ainoa, jolla oli laktoosi- intoleranssi. Mutta silloin meidän kyökkiope oli sen verran fiksu, että "mun pöytäkunnassa" tehtiin aina laktoosittoman vaihtoehdon rinnalle myös se tavis ruoka. muutoinkin jo silloin kokeiltiin tehdä allergikkojen ruokia, joten ei luulis olevan ongelmana nykyaikana tuokaan juttu. Päinvastoin, musta osoittas opettajalta jonkin sortin ammattitaidottomuutta asiassa...
 

Yhteistyössä