Kotitalouden budjetti ...raha-asioista taas

Miten suunnittelette rahankäyttö, tekeekö kukaan kuukausi-/vuosibudjettia vai muotoutuuko rahankäyttö automaattisesti sen mukaan mitä tilillä on rahaa? Miten varaudutte yllättäviin menoihin, säästämällä etukäteen vai luotolla/luotoilla? Jos säästätte pahan päivän varalle, miten?

Meillä rahankäyttöä ei valitettavasti kovin paljon suunnitella etukäteen. Pahan päivän varalle säästetään toki silloin kun rahaa on enempi käytössä, tulotkaan kun ei ole meillä aivan tasasuuruiset joka kuukausi. Jemma raha säästetään erilliselle tilille.

Silloin tällöin, tosin äärimmäisen harvoin, yritän pitää kirjaa menoista esim. kuukauden ajan.
 
Heidi
Ei suunnitella eikä pidetä kirjaa. Sen mukaan eletään mitä on rahaa. S-tilille laitetaan "kaikki ylimääräinen" säästöön. Luottokorttikin löytyy jos jotain kamalan yllättävää sattuisi.
 
Me ei juurikaan tehdä mitään erityisiä budjetteja, tosin nyt kun oon vielä hoitovapaalla niin tiliä täytyy kyllä seurata tarkemmin.
Säästötilille menee jokaisesta palkasta jonkin verran, niitä säästöjä sitten käytetään mm. remonttihommiin tai muihin isompiin juttuihin joita ei muuten ehkä käteisellä pystyttäisi maksamaan.
 
4n äiti
ei oo suunnitelmaa, varavarat toki on. säästetään useampaan paikkaan ja tarkoitukseen koko ajan. tilannekatsauksia tehdään miehen kanssa, että paljonko on rahaa. menot on nyt vähän jäissä kun itse olen lomautettuna ja mies osittain lomautettuna. raha-asiat ovat kunnossa.
 
juu
ei suunnitella eikä pidetä kirjaa. Laskut maksetaan päältä, lopuilla eletään ja se mikä on käyttötilillä ennen seuraavaa tilipäivää, menee säästötilille. Toimii meillä.
 
vieras
Mä taas suunnittelen kaiken, koska olen huomannut, että muuten käytetään kaikki mitä tuleekin. Myös joulun ja synttäreiden varalle säästän ympäri vuotta. Mulle toimii parhaiten kun ei tule yllätyksiä, olen aina varautunut pahan päivän varalle.
 
Ei suunnitella. Kun tili tulee niin siirrän säästötilille heti 500 euroa. Lopuilla maksellaan laskuja ja elellään. Välillä pitää käydä sitten vähän siirtämässä tuolta säästötililtä takaisin käyttötilille, mutta kyllä sinne jää joka kuukausi rahaa hyvin.
 
Ei suunnitelmaa, mutta kirjaa pidetään Osuuspankin "oma talous"-toiminnon kautta. Eli kaikki tililtä menevät maksut (ja tulot) voi luokitella haluamiinsa ryhmiin esim. ruoka, ravintolat, auto, vakuutukset, bensat, vaatteet, jne. Säästöön menee joka kuukausi rahaa (myös lapsille) ja jos näyttää jäävän enemmän käyttöön lyhennetään lainaa ylimääräisesti.
 
verias
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Miten suunnittelette rahankäyttö, tekeekö kukaan kuukausi-/vuosibudjettia vai muotoutuuko rahankäyttö automaattisesti sen mukaan mitä tilillä on rahaa? Miten varaudutte yllättäviin menoihin, säästämällä etukäteen vai luotolla/luotoilla? Jos säästätte pahan päivän varalle, miten?

Meillä rahankäyttöä ei valitettavasti kovin paljon suunnitella etukäteen. Pahan päivän varalle säästetään toki silloin kun rahaa on enempi käytössä, tulotkaan kun ei ole meillä aivan tasasuuruiset joka kuukausi. Jemma raha säästetään erilliselle tilille.

Silloin tällöin, tosin äärimmäisen harvoin, yritän pitää kirjaa menoista esim. kuukauden ajan.
Käytätkö pankkikorttia tai meneekö maksut yhteiseltä tililtä? Jos haluat seurata kuluja, niin suosittelen sitä, että säästät kaikki kuitit ja sitten ku tiliote tulee, niin käyt tiliotteen kuittien kanssa läpi. Kirjaat kaikki menot omaan kohtaan, esim. sähkö, ruoka, vastike, lainat, lääkkeet jne. Malleja tai valmiita excel-pohjia löytyy vaikka marttojen sivuilta tai muualta, googleta.

Toi voi tuntua ekalla kerralla työläältä, kun pitää miettiä, että mitä niitä eri "luokkia" on tai mihin niitä kuluja laittais, mut sit helpottaa.

Me ollaan tehty tota nyt 1,5 vuoden ajan. Ja noin tehtynä siihen ei mene kuin se 20 - 30 min yhtenä iltana kerran kuussa. Suosittelen lämpimästi!!
 
vieras
Meillä on vielä toistaiseksi aika pienet tulot (osa-aikatöitä, opiskeluja, hoitovapaata) mutta niitä kompensoidaan pienillä menoilla. Kahdelle aikuiselle ja taaperolle varaan ruokakauppaan 400e/kk, ja sillä TÄYTYY saada kaikki murkina, hygienia- ja pesuvälineet, vaipat jne. On aina riittänyt. Asumiseen menee 650e/kk. Laskuja 70e ja 50e laitetaan laskutilille, josta maksetaan kerran vuodessa erääntyvät laskut kuten vakuutusmaksut. Dieseliin menee 100e/kk, muut auton kustannukset maksaa miehen vanhemmat lahjana meille.

Eli menoja on yhteensä 1270e. Tuloja on 1550e. Erotus: 280e. Tuosta satanen menee säästöön ja 180e menee vaatteisiin, ylimääräisiin menoihin kuten synttärit, häät jne. Ostan vaatteita alennuksista, kirppiksiltä jne. Synttäri- ja joululahjoja ostan ja teen ympäri vuoden. Isompia ostoksia hankitaan sitten synttäri- ja joululahjarahoilla, meidän lapsi on sekä mun että miehen vanhempien ainoa lapsenlapsi joten hän saa isovanhemmiltaankin aika paljon kaikkea (mutta vain tarpeellista, mummutkin ovat ymmärtäneet sen ettei aina kannata ostaa leluja).

 
Mie
Kun asuntolainaa suunnittelin, niin kävin läpi parin vuoden tiliotteet ja katsoin, miten todellisesti olen rahaa käyttänyt. Sen mukaan sitten mitoitin erät. Säästän rahastoihin, eläkevakuutukseen ja tietty tilillä on liikkumavaraa. Joka kuukausi käyn läpi menot ja katson mihin sitä rahaa taas on livennyt. Esim alkuvuodesta säästin ja käytötilin saldo nousi mukavasti. Sitten taas tuli vähän shoppailua ja sinnehän ne meni. Mulla on niin paljon käteistä ettei luottoa tartte käyttää.

Mutta onhan se niin, että rahankäyttö muotoituu. Nyt olen tehnyt 300e lisälyhennystä lainaan joka kuukausi ja sen kanssa onkin ihan eri juttu säästää vielä extraa, ilman että seuraa säännöllisesti mihin rahaa menee. Parhaiten olen säästänyt, kun päivittäin (tms) olen budjettiani katsonut. Suosittelen tekemään raamit omalle kulutukselle ja sen mukaan käyttämään rahaa.

Meillä hyödynnetään esim alet ja bonuspäivät, jolloin rahaa menee tosi paljon enemmän kuin normikuussa. Ne siis pitää säästää etukäteen.
 
Pitääkin yrittää ryhdistäytyä ja tehdä edes jonkun laista budjettia ja kiitos hyvistä vinkeistä kirjanpitoa ajatellen.

Yhteinentili on käytössä päivittäisissä raha-asioissa sekä pankki-/luottokortti. Meillä yhteiset rahat on ollut ihan toimiva ratkaisu, koskaa tili ei ole mennyt miinukselle, tosin yleensä se olen minä joka tarvittaessa siirtää rahaa säästöistä käyttötilille tai päinvastoin silloin kun tilillä jää rahaa.
 
--
Meilläkin pidetään Excel-taulukkoa menoista. Siitä näkee helposti, paljonko menee esim. autoon vuosittain ja on helpompi varautua menoihin. Lisäksi molemmat säästävät säästötilille. Kummallakin on omat käyttötilit, mutta kuitit lasketaan yhteen.

Marttojen sivuilla on valmiita laskentapohjia:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/
 
vieras
Meillä säästetään tietty summa kuukaudessa ja sitten eletään niillä lopuilla rahoilla. Sitten kun tulee isompia hankintoja tai matkoja tms. niin voidaan käyttää säästöjä.
 
Köyhistelijä
En suunnittele kovin tarkasti enkä pidä kirjaa. Toki joskus, mutta suunnitelmat eivät mulla koskaan täysin onnistu enkä jaksa pitää kirjaa kovin pitkään. Sen sijaan mulla on mielessäni aina (varmuuden vuoksi hieman alakanttiin arvioitu) summa, joka jää käyttörahaksi päivää ja viikkoa kohden sen jälkeen kun laskut on maksettu ja mahdollinen säästösumma laitettu säästöön. Laitan säästösumman talteen kuun alussa, koska muuten se näkyisi houkuttelevana rahana tilillä ja saattaisin tuhlata sen johonkin.
 
ekonomi
Suunnittelen kuukaudeksi etukäteen. Laitan exceltaulukkoon tulevat menot ja tulot. Loput jää sitten ruokaan/säästöön/vaatteisiin ym. Yritän saada säästöön vähintään 300 e/kk ja rahat sijoitan lähinnä rahastoihin.
 

Yhteistyössä