Kotikonsteja? Epäsäännöllinen kierto...

20.03.2009
160
0
16
Eli mun kuukautiskierto on nykyään noin 30-100 päivää. Lääkäri sanoo ettei ovulaatiota tule luultavasti ollenkaan/harvoin. En saanut mitään lääkkeitä, koska ne ei kuulemma auta, koska mun menkat on aina ollu tämmöset. Nyt on taas melko pitkä kierto, parina päivänä on tiputellu vähän.

Olemme yrittäneet saada lasta e-pillereiden lopetuksen jälkeen "vasta" jostain kevättalvesta asti, joten verikokeiden lisäksi lääkäri ei katsonut ultralla eikä muutenkaan tutkinut vielä.

Onko mitään kotikeinoja miten saan tuota kuukautiskiertoa säännöllisemmäksi? Tai muita vinkkejä raskaaksi tulemiseen? Vai onko se yleensäkään mahdollista tällaisella kierrolla? Ja JOS se ovis sattuisi jossain kierrossa tulemaan, ja haluaisin tikuttaa sen , niin milloin kannattaisi edes aloittaa sen tikun kanssa sählääminen?

Kiitos jo jos joku viitsii vastata, olisin tosi kiitollinen :) :flower:

Kehottaisin menemään ultraan !
Itselläni PCO
http://metku.net/~pesu/hedelmoityshoidot.php
(enemmän tuolla jos epäselvää mitä tarkoittaa )
Jos jotain muuta häikkää löytyy niin ei kannata jäädä kotiin miettimään ja odottamaan .. itselläni kierrot luomusti n. 30 vrk - tai jopa liki vuosi !!!

neitim

neitim tiedäkkö kannattaisko mennä yksityiselle vai pääseekö tk:n kautta? Äsken just kävin lääkärillä ja se vaan että "no emmä tiiä ei kai tota ultraa nyt.. emmä tiiä... tuu sit uudestaa ku on vuosi kulunu yrittämistä, ei me nyt ruveta mitää tekemää tolle asialle"
plaah. :(

Itse olen käynyt yksityisellä viimeksi tarkistuttamassa tilannetta , sitä kautta pääsee helpommin eteenpäin , mutta maksaa enemmän ! Mulla tikuttamiseen menee "normaali" kierrolla n. 10-20 testiä(ovis) ja noilla ylipitkillä kierrolla lopetan jo testaamisen .. limoista .. ei se kerro varmaksi että ovista tapahtuu ... huoh ..
Ikä ratkaisee monessa asiassa ja paino ... Mutta siis suosittelen jo puuttuvien menkojen takia hakautumaan tuonne ultraan ! Sillä jos vikaa löytyy voit hakea jonotukseen yleiselle (missä halvempaa) ja tuonnekin jonot on ... pitkiä n. 6kk keskimäärin .

Toki tuo e-pillereiden lopetuskin vaikuttaa moneen asiaan ,.varsinkin jos on käyttänyt kauan .. mutta kannattaa lukea mm. PCO:sta ...

neitim

Ultraa suosittelen kans. Mulla löyty sillä tavalla syy kiertohäiriöihin parissa minuutissa ja nyt oon paljon viisaampi... Tiiän mitä voin ite tehä ja millasta apua on lääketieteen puolella tarjolla. :) Yksityiselle kantsii mennä, koska siel on paras asiantuntemus... Kallistahan se on (mulla 141? toimistomaksun kanssa) mut kelalta saa kyl n. 50? takasi. Mun mielestä hintansa arvosta.

jos on kerran ultrattu kaikki, niin sulkeeko se sitten pois tuon PCO:n? Mut on nimittäin ultrattu (sisältä päin) ennenkuin sain pillerit, koska suurien menkkakipujen takia mulla epäiltiin endometrioosia. Tätä ei kuitenkaan todettu, ja pahimmat kivut lähtivätkin pillereillä. Mutta voiko mulla silti olla tuo PCO, vai onko se automaattisesti pois suljettu kun sitä ei silloin 6v sittenkään ole nähty? Kävin ihan naistenpolilla sairaalassa, jonne sain silloin lähetteen arvauskeskuksesta juuri niiden kipujen takia. Ovulaation tunnen kyllä yhä, ja vuodankin yleensä ovulaation jälkeen.

Nyt mulla on kuitenkin menossa kp 57, ekoja luomumenkkoja siis odottelen. Ihan kuin mulla olisi ollut ovulaatio pe-la, mutta mistäs sitä tietää. Itsekin nimittäin mietin milloin on oikea aika mennä lääkäriin tän asian tiimoilta, sillä saishan noi nyt pikkuhiljaa alkaa tulemaan...

Itse söin pillereitä 6 vuotta, ikää nyt 27v.

neulainen Mulla on utrattu 2 kertaa , kerran sisäisesti ja nyt uudelleen ultraamalla vatsanpeitteiden läpi , tosin nyt tiesi mitä etsiä ja tarkistettiin vain että onko tilanne yhtään parantunut .. (ei ollut ,vaikka "jo" 4 lasta) PCO voi puhjeta myöhemminkin ja taas olla toisinaan parempi ja liki "normaalitilanne" , mulla on valitettavasti ollut sama tilanne koko aika .. Mutta ei mullekaan ensin kerrottu mistä on kyse , määrättiin terolutteja ja olin jo
yleiselle jonossa tarkoituksena aloittaa clomit , 2-3 päivää ennen aikaa olinkin raskaana !Kolmatta yrittäessä kerroin mitä mulle oli viimeksi ultrassa sanottu ja sain terolutit heti ja tilannetta seurattiin , painon pudotus(mikä PCO:ssa iso asia) -10 kg toi + . Neljättä lasta yrittäessä sain clomit liki heti ( n10kk yrittämistä) kun vain yksityiselle menin ja tuosta kuukauden päästä metut auttamaan painonpudotuksessa , ne sekä VHH ja lainhutus toi toivotun tuloksen .
Nyt ei vain millään sa painoa pudotettua eikä VHH oikein laske .. huoh ...

neitim

neitim Ei ole lapsia, ja kierto ennen pillereitä oli jotain 28-37 tms. Pillereillä ihan normaali 28-30. Myös mun sisko ja äiti ovat kärsineet tosi pahoista menkkakivuista, mutta sisko ainakin tuli suht. helposti raskaasti, ja ilmeisesti äitikin.

Tässä alkaa vaan pikkuhiljaa epätoivo iskeä, kun mitään ei kuulu. Ei mitään vuotojakaan, vaikka pillereiden aikaa saatoin vuotaa tosiaan ovulaatiosta menkkoihin ajan.

Vaikka "säännöllinen" kierto niin ei se laske pois PCO:n mahdollisuutta niin kuin ei normaalipainokaan . Tai sitten voi olla muuten häikkää ovulaatiossa !? Jos tiedät milloin pitäisi olla ovulaatio niin sen jälkeen voidaan taasen katsoa verikokeella että tuo ovulaatio on todella tapahtunut ! :)

neitim

niin ja itse en kärsi ylipainosta, ulkoilen ja liikun säännöllisesti (olen seisomatyössä ja omistan 9kk ikäisen aktiivisen koiran, jonka kanssa harrastan kaikenlaista) ja syön terveellisesti. Kaikki pitäisi siis periaatteessa olla kunnossa, mutta näköjään ei ole :ashamed:

Mä tosin mietin nyt sellasta, että voiko olla mahdollista että oon raskaana?
Menkat viimeksi ollut elokuun alussa. Eilen oli vähän tiputteluvuotoa mutta sen jälkeen ei. Valkovuoto on tosi runsasta ollut pari viikkoa. Ja rupeen itkemään herkästi joka asiasta, varsinkin ilosista asioista, joista yleensä en itke.
Mutta. Nyt on siis kp91 muistaakseni ja joskus muutama viikko sitten tein negatiivisen testin...

Alkaako uudet "oltavat" vauvaa varten kehittyä kohdussa HETI menkkojen jälkeen ,vai voiko olla niin että ne on alkanut kehittyä myöhemmin ja oviskin ollut tosi myöhään? Mietin tässä että pitäskö vielä tehdä testi vai eikö...

muoks: vielä noihin "oireisiin" niin järkyttävät ilmavaivatkin on vaivannut noin 1-2vko... :ashamed:

riippuu oviksen ajankohdasta , ei se aina sama ... :)
Mulla ehkä ehkä ovis tossa 5 päivä , mikä oli jo kp25(?) ... viime kierto oli 31. Nyt ei vuodosta saati (oliko edes) oviksesta tietoakaan .
Että testaamaan vaan !!!!
Ja tuu kertomaan mitä näytti

:D :D :D

neitim