Allergia on tosiaan lieventynyt lapsuudesta, tai ainakin olen onnistunut välttelemään pahoja tilanteita. Nykyään ei onneksi lähisuvusta juuri kukaan kalasta saati savusta kalaa, eikä mieskään halua ehdottomasti syödä kalaruokia, joten vältteleminen on helpompaa. Joskus on sillipurkki jääkaapissa, mutta silloin vaadin että se laitetaan pakasterasiaan ja vahditaan tarkasti, ettei lientä pääse missään vaiheessa pöydälle tai jääkaappiin. Ja mies saa tiskata astiansa käsin sillin jälkeen. Eikä pussailua ennen hampaidenpesua
Koskaan ei ole onneksi tullut sellaista kohtausta, että hengitystiet olisivat turvonneet umpeen, joten ambulanssia ei ole tarvittu. Pienenä kyllä turposin pelkän hajun seurauksena koko ruumiista, silmätkin tietysti ummessa. Kerran ala-asteikäisenä olin kaverin mökillä ja leikittiin liian lähellä savustuspönttöä, minkä seurauksena turposin kokonaan ja sain mm. kasvoihin ihottumaa. Kaverin vanhemmat pelästyivät pahanpäiväisesti, vaikka allergiasta toki olivat selvillä. Eivät vain osanneet tätäkään ottaa huomioon. Sairaalassa sain lääkityksen suoraan suoneen, jolloin tilanne alkoi helpottaa, mutta monta päivää meni ennen kuin turvotus laski kokonaan.
Luultavasti nykyään päiväkodeissakin ollaan tietoisempia allergia-asioissa, sillä kerran keittäjä meinasi alkaa omin luvin altistamaan minua kalalla "ota nyt lusikallinen tätä kalakeiton lientä, niin totut". Onneksi ymmärsin noin nelivuotiaana kieltäytyä, kuka tietää mitä siitäkin olisi seurannut.
Luulisin, että sinunkin lapsellasi allergia helpottuu edes hiukan iän myötä. Koskaan on silti turha toivoa kalaa syövänsä, en minä ainakaan uskalla kokeilla kalaa tai äyriäisiä. Juhlissa ja seisovassa pöydässä vain on oltava tarkkana ja kysyttävä joka ruuan sisältö, se kyllästyttää (etenkin monissa juhlissa keitetyt kananmunat tarjottimella, joka on koristeltu sillillä!). Allergialääkkeet ja varmuuden varalta myös Ventoline on silti mukana aina ja kaikkialla, se on jäänyt selkäytimeen. Viimeisin paha kohtaukseni oli kyllä vappuna -97 omatekoisen kotiviinin seurauksena (kirkastusaineessa oli luultavasti kalaliimaa), toivottavasti se jäikin viimeiseksi. Kotiviiniä en kyllä enää uskalla juoda, ja Alkonkin viineissä saattaa kalaliimaa olla...
Ai niin, kalaöljy sopii pahasta allergiasta huolimatta, syön Möllerin Omega3-kapseleita. Hyvin varovasti aloitin kokeilun (arkiaamuna, valmiina ajamaan terveyskeskukseen), mutta oireita ei tullut. Mukavaa saada kalan hyviä rasvahappoja etenkin näin raskausaikana, niillähän pitäisi olla hyvä vaikutus myös sikiön kehitykseen.