Kotihoito eskariin asti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kurkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29128514]eipa ole. et vaan tiedä/ tunne kovin monta maata. Monessa maassa ei ole edes olemassa mitään päivähoitosysteemia[/QUOTE]

Missa maassa ei ole paivahoitosysteemia? Olen varmasti asunut useammassa maassa kuin sina, mutta tama ei nyt liity tahan keskusteluun.

Siis tarkoituksenani ei ole herättää mitään kotihoito vs. päivähoito keskustelua, vaan lähinnä saada käytännön kokemuksia ja vinkkejä niiltä, joilla lapsi tai useampi on ollut kotihoidossa pitkään. Se on Suomessakin kuitenkin poikkeuksellista. Tämä on meidän perheen arvovalinta, ja jollakin toisella perheellä se on toinen. Ja olemme hirmuisen etuoikeutetussa asemassa, kun tälläisen valinnan voimme tehdä. Sen tiedostan :)

[QUOTE="Lis";29128523]Missa maassa ei ole paivahoitosysteemia? Olen varmasti asunut useammassa maassa kuin sina, mutta tama ei nyt liity tahan keskusteluun.[/QUOTE]

päiväkodista, jos puhutaan, niin esimerkiksi monessa maassa Aasiassa tai Aafrikassa ei ole

Tuohon on varmasti aika ihanteellinen tilanne, jos sitä vielä voi jatkaa niin että olisi kotona kun lapsi tulee koulusta kotiin.
Itse pelkään oman koulutuksen ja taitojen rapautuvan jos olen työelämästä syrjässä noin kauan. Toisaalta taas vaa'assa painaa myös se, mitä kenenkin oma pää kestää. Kyllä varmasti virikkeitä tarpeeksi löytyy jos on vaa motivoituneet vanhemmat.

Mikähän on maa missä pitkää kotihoitoa ei arvostettaisi? Tiedän kyllä, että koulu aloitetaan useassa maassa paljon aikaisemmin kuin Suomessa, mutta käsittääkseni ympäri maailman suuri osa käy töissä rahan takia, ei siksi, että olisivat tehneet arvovalinnan, että lasten parhaaksi on päivähoito kotihoidon sijaan? Jos rahaa olisi, ainakin toinen vanhemmista jäisi kotiin?

Minun 3 vanhinta lastani ovat kasvaneet "vain kotona". Heistä on kasvanut oikein kunnon ihmisiä =) Ovat empaattisia, sosiaalisia ja koulumenestys pelkkää kymppiä =) Enpä tiedä olisiko päivähoidosta ollut heidän tapauksessaan edes mitään hyötyä. Nyt 2 nuorinta ovat pph:lla, koska olen työssä. Ja hyvin menee heilläkin =)

[QUOTE="kurkku";29128551] vaan lähinnä saada käytännön kokemuksia ja vinkkejä niiltä, joilla lapsi tai useampi on ollut kotihoidossa pitkään. [/QUOTE]

Meillä elettiin vuosikausia onnellisesti :) Nautin itse todella paljon, kun sain nähdä lasteni kehityksen todella läheltä ja lapset nauttivat, kun ei ollut mitään pakkoheräämisiä ja kuitenkin kavereita ja puuhaa riitti! Jokainen sai kehuja opettajilta eskari-ikäisestä asti. Enkä minä kuitenkaan mikään himo-opettaja kotona ole ollut, koska omat intressini tietenkin veivät aikaani myös. Ujoimmalla oli jossain vaiheessa vähän hankaluuksia saada kavereita, mutta sitähän ei päivähoito olisi korjannut, vaan ujous seuraa mukana jos on niin ollakseen. Hän olisi kärsinyt jokapäiväisestä hässäkästä.

Minun oli helppo pitää ammattitaitoni yllä kotivuosien aikana :)

[QUOTE="vieras";29128566]päiväkodista, jos puhutaan, niin esimerkiksi monessa maassa Aasiassa tai Aafrikassa ei ole[/QUOTE]

Missa maissa? Ihan varmasti on joka ainoassa jonkinnakoinen paivahoitosysteemi. Ihmiset kayvat toissa Afrikassakin :D.

Meillä on lapset(2) hoidettu eskariin asti kotona. Ollaan pystytty järjestämään työmme ja opiskelumme niin, että se on onnistunut. Meidän perheelle tämä on ollut tosi hyvä ratkaisu. Eskarista on tullut kiitosta sosiaalisista taidoista ja monissa taidoissa lapset ovat ikäisiään edellä. Lapset käyttäytyvät hyvin ja itse koen tärkeäksi että lapset eivät ole pienenä joutuneet isoihin stressaaviin ryhmiin, jotka osalle lapsista aiheuttavat levottomuutta ja stressiä.

Lapset ovat käyneet kerhoa pienessä ryhmässä, pari kertaa viikossa ja muutaman tunnin kerrallaan. Lisäksi lapsilla on ollut harrastuksia ja kavereita lähiympäristössä.

Suurelle osalle päiväkoti on pakollinen vanhempien työaikojen vuoksi ja joillekin lapsille ja perheille se on kotihoitoa parempi vaihtoehto, mutta meidän perheessä tämä kotona hoitaminen on ollut ihanteellinen ratkaisu.

Mikähän on maa missä pitkää kotihoitoa ei arvostettaisi? Tiedän kyllä, että koulu aloitetaan useassa maassa paljon aikaisemmin kuin Suomessa, mutta käsittääkseni ympäri maailman suuri osa käy töissä rahan takia, ei siksi, että olisivat tehneet arvovalinnan, että lasten parhaaksi on päivähoito kotihoidon sijaan? Jos rahaa olisi, ainakin toinen vanhemmista jäisi kotiin?

Esimerkiksi muissa skandinaavian maissa on mahdollista olla kotona pidempaan, mutta naiset eivat halua ja ajattelevat etta paivahoito on hyvaksi lapselle. Ja nain on myos muissa Euroopan maissa, ehka lukuunottamatta vanhoillista Etela-Saksaa.

[QUOTE="Lis";29128621]Missa maissa? Ihan varmasti on joka ainoassa jonkinnakoinen paivahoitosysteemi. Ihmiset kayvat toissa Afrikassakin :D.[/QUOTE]
Rikkailla ehkä nannyt, köyhillä lapset kulkee selässä.

Vallan mainosti riittää lapselle kerhot, harrastukset ja play datet eskariin asti.

Kaikki kolme lastani ovat olleet kotona eskariin asti, ja kenelläkään ei ole ollut vaikeuksia ryhmäytyä tai tulla toimeen lasten/aikuisten kanssa sitten. Päin vastoin kehuja on tullut fiksuista, keskittyvistä ja mukavista lapsista.

En missään nimessä kannata lapsen tunkemista hoitoon vain muodon vuoksi. Lapsi kasvaa upeaksi yksilöksi täysin kotihoidossa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";29128606]Minun 3 vanhinta lastani ovat kasvaneet "vain kotona". Heistä on kasvanut oikein kunnon ihmisiä =) Ovat empaattisia, sosiaalisia ja koulumenestys pelkkää kymppiä =) Enpä tiedä olisiko päivähoidosta ollut heidän tapauksessaan edes mitään hyötyä. Nyt 2 nuorinta ovat pph:lla, koska olen työssä. Ja hyvin menee heilläkin =)[/QUOTE]

sama täällä: lapsi kotihoidossa eskariin asti ja on hyvin empaattinen + sosiaalinen

Keski-Euroopan maissa on käsittääkseni yleistä lapsen tarpeista lähtevä varhaiskasvatus, joka ei kovin hyvin edes sovi vanhempien työssäkäyntiin, ainakaan täysipäiväiseen. Eli lapset laitetaan leikkikouluun viimeistään 3-vuotiaina, vaikka äiti olisi kotiäiti. Mutta päivät ei ole mitään 9-10 tunnin mittaisia, kuten monella suomalaislapsella, vaan muutama tunti aamupäivisin. Suomalainen päivähoito taas on lähinnä lasten säilömistä, eikä pitkät päivät päiväkodissa ole suinkaan lapsen etu, vaikkakin monessa perheessä välttämättömyys.

Itse olen osa-aikatöissä ja lapsi puistossa useimpina arkipäivinä 2-3 tuntia. Aiemmin olin täysipäivätöissä ja lapsi perhepäivähoidossa. Hain siirtoa päiväkotiin osa-aikahoitoon, mutta en saanut sitä, joten mielestäni tämä puistoilu on nyt parempi vaihtoehto 4-vuotiaalle, kuin perhepäivähoito ryhmässä, jossa ei ikätovereja ollut vaan muut paljon pienempiä. Perhepäivähoitohan on melko lailla sama asia kuin kotihoito muutaman lapsen perheessä.

Olisi hyvä, jos Suomessakin olisi vaihtoehtona jonkinlainen monipuolinen osa-aikahoito ja vanhemmilla paremmat mahdollisuudet osa-aikatyöhön. Olen tosi tyytyväinen, että kunnassamme on leikkipuistotoimintaa saatavilla, mutta onhan se toki aika yksipuolista kun viettävät koko ajan vaan pihaleikeissä. Kaikki kädentaitojen harjoittelu pitää siis hoitaa kotona.

Taidan hakea päiväkodista osa-aikapaikkaa vuotta ennen eskarin alkua eli ensi syksyksi, ellei jo aiemmin ole tarpeen jos työni lisääntyy. Päivähoito vaan on suunniteltu täysipäiväiseksi, joten osa-aikahoidossa pitää aika tarkkaan miettiä, missä kohtaa hoitopäivät voi katkaista "kesken".

[QUOTE="vieras";29128637]Rikkailla ehkä nannyt, köyhillä lapset kulkee selässä.[/QUOTE]

Olet ollut toisenlaisessa Afrikassa kuin mina. Minun tuntemallani afrikkalaisilla on ihan toimistoduuni ja lapset paivahoidossa :).

[QUOTE="vieras";29128637]Rikkailla ehkä nannyt, köyhillä lapset kulkee selässä.[/QUOTE]

juuri näin! köyhä ottaa vaan lapsi mukaan kotihommiin, silti lapset ovat onnellisia

Ei varmasti tule olemaan mitään ongelmaa kaverisuhteiden luomisessa, vaikka kaikilla olisikin jo "omat" kaverit. Meillä neljä lasta ollut kotihoidossa eskariin asti ja nyt viideskin meinataan niin pitää. Välillä olen töissä ollut, mutta työvuorot ollaan miehen kanssa saatu onnistumaan niin että aina on jompikumpi ollut kotona. Hyvin on lapset löytäneet kavereita, vaikka eskarikavereista murto-osa on tullut samaan kouluun. Nauti vain ihan rauhassa siitä, että voit hoitaa lapsesi kotona. Kyllä se aika koittaa, kun ei niitä rauhallisia päiviä enään ole, kun ollaan koko ajan tulossa ja menossa. Tai on kaverilauma kotona mekastamassa :) Minun mielestäni noin pienet ei tarvi kokoajan ohjattua toimintaa ja väenpaljoutta ympärilleen. Tuo kerho on oikein hyvä ja ei ole liian usein. Kyllä lapsi kerkee niitä aamuherätyksiä kokemaan ihan riittävän paljon koulutien alettua.

[QUOTE="Lis";29128484]Sanoinkin etta se kuullostaa kauhealta ulkosuomalaisen korviin :). Suomi taitaa olla ainoita maita jossa kotihoitoa arvostetaan.[/QUOTE]

Eiköhän kotiäitiys ole ihan tavallinen ilmiö muissakin maissa. Ja jossain päin maailmaa käytetään ehkä jopa vielä enemmän babysittereitä ja au paireja kuin Suomessa.

Meillä on esikoinen nyt eskarissa(kotihoidettu siis siihen asti) ja on tosi hyvin mennyt. Poika saanut paljon kavereita, leikit sujuu hyvin. Ainoa mistä on tullut sanomista on syöminen, kun alkuun kesti tottua eskarin ruokaan, mutta nyt sanookin jo, että eskarissa on parempi ruoka kuin kotona :) Poika on melko puhelias ja kertoo kyllä, jollei esim. pääse leikkiin mukaan, ei suostu ulkopuoliseksi jäämään. Tosin tuo eskariryhmä on valikoitu niin, että siinä muutkin ovat muualta tulleita/kotihoidettuja, joten kaikki olivat tavallaan samalla lähtöviivalla alussa. Eskaripäivät tosi väsyttävät ymmärrettävästi aika paljon. Itse olen sitä mieltä, että kyllä se päikyn metakka niin järkkyä on, etten ilman syytä laittaisi lasta hoitoon. Ei mun tartte kun viedä lapsi aamulla eteiseen niin alkaa jo meteli väsyttää, lapsi joutuu siellä kuitenkin olemaan monta tuntia. Kotona ollessaan poika kävi seurakunnan kerhossa.

Meillä myös kaksi nuorempaa lasta, 5v ja vauva. 5v käy puistotätipuistossa ja kerhossa. Meillä on samassa talossa myös useampi samanikäinen leikkikaveri. Minä teen töitä kotona joten tulen olemaan kotona silloinkin kun lapset menevät kouluun.

[QUOTE="kurkku";29128398]En minä omien kokemusteni takia päiväkotiarkea siirrä, mutta en usko että lapsi saa mitään erityistä ylisuuresta lapsiryhmästä ja pitkistä hoitopäivistä :) Pidän päiväkotia lapsen säilytyspaikkana, kun vanhempien pitää käydä töissä. Kerhoissa meidän suunnalla on paremmat resurssit, esimerkiksi lapsiryhmä pienempi ja ohjaajilla aikaa huomioida jokainen lapsi yksilönä.[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä päiväkodista lasten säilytyspaikkana. Omista vanhempi oli kotona eskariin asti ja hyvin meni. kävi kerhossa pari kertaa viikossa ja lisäksi pari liikuntaharrastusta lisäksi. Nuorempi meni kuntouttavaan päivähoitoon 5 vuotiaana ja oli puolipäiväisenä. Tällä oli oma avustaja päiväkodissa ja ilman sitä ei olis tullu mitään. Katselin touhua aika pitkään ja ihan säilytyspaikka oli varsinkin niille lapsille jotka olivat kilttejä ja hiljaisia eli joita ei tarvinnut olla komentamassa. Hoitajien kaikki aika meni riekkujien hillitsemiseen.

[QUOTE="vieras";29128696]sen hoidetaan kerhossakin ;)[/QUOTE]

Niin, mutta minun lapseni ei käy kerhossa, vaan leikkipuistotoiminnassa. Siellä ei askarrella. Kerran on pyydetty tietty juttu askartelemaan kotona, mutta me oltiin ainoita jotka sen oli tehneet lapsen kanssa, joten niitä ei edes katsottu puistossa.

Täällä ei ole kuin seurakunnan kerho, emmekä kuulu kirkkoon ja itsellä muutenkin traumat uskonnollisesta aivopesusta sellaisessa. Sitä paitsi puistoryhmä on iso, kahteen isoon ryhmään sopeutuminen voisi olla jo liikaa lapselle, joka ei ole ennen ollut missään isossa ryhmässä. Hän oli kevääseen asti perhepäivähoidossa, kesän kotona ja nyt syksyllä aloitti puistokäynnit.

Yhteistyössä