Kotihoidossa olevan n 2-vuotiaan päivärytmi?

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"sipuli"
Alkuperäinen kirjoittaja äitimyös;25265726:
Me ollaan näissä asioissa näköjään selvä poikkeus kun kattoo teidän heräämisiä :O

Meillä tässä kuussa 2v täyttävä lapsi ja rytmi suunnilleen tällainen:
-herää lähes aina klo 9.30-10.30 välillä (itse olen noussut jo laittamaan koululaiset kouluun ja touhunnu keittiössä)
-aamupala heti kun herää
-ruoka joskus kolmen tunnin päästä heräämisestä
-ruoan jälkeen yleensä mennään ulos
-ulkoilun jälkeen joku pieni välipala tarvittaessa
-toinen ruoka joskus 17-18 aikoihin
-loppu ilta leikkiä sisarusten kans
-iltapala joskus ehkä klo 21
-nukkumaan klo 21-22

Lapsi ei nuku päiväunia eikä ole nukkunu ainakaan puoleen vuoteen. En jaksa alkaa tappelemaan asiasta kun kerta nätisti leikkii koko päivän ilman väsyitkuja. Monesti nukkuu jopa 14 tunnin yöunet, aina kuitenkin vähintään 12h.

Kun kerta kotona ollaan niin EN STRESSAA aikatauluista. Lapsi menee nukkumaan silloin kun nukuttaa kunhan edes joku kohtuus pysyy, ettei sentään venyis puoleen yöhön asti.

Aika hienoa, että lapsi nukkuu noin pitkät yöunet yhteen menoon. Meillä ei vielä onnistuisi ilman päikkäreita, kokeiltu on kyllä ja silloin poika nukahtaa vaikka seisaaltaan noin klo 17-18 ja sitten yöunille ei kyllä saa kuin vasta klo 23 - 24. Mä olen siksi aika tarkka kotioloissa, että pysytään tietyssä "rytmissä". Tietysti joskus menee niin että aikataulut venyy ja joustaa, eikä se nyt niin haittaa. Se vain tietää sitten sitä että täytyy yrittää hakea uudelleen se tietty aikataulu päivään.
 
äitimyös
[QUOTE="sipuli";25265780]Aika hienoa, että lapsi nukkuu noin pitkät yöunet yhteen menoon. Meillä ei vielä onnistuisi ilman päikkäreita, kokeiltu on kyllä ja silloin poika nukahtaa vaikka seisaaltaan noin klo 17-18 ja sitten yöunille ei kyllä saa kuin vasta klo 23 - 24. Mä olen siksi aika tarkka kotioloissa, että pysytään tietyssä "rytmissä". Tietysti joskus menee niin että aikataulut venyy ja joustaa, eikä se nyt niin haittaa. Se vain tietää sitten sitä että täytyy yrittää hakea uudelleen se tietty aikataulu päivään.[/QUOTE]

Joo lapset on niin erilaisia :) Meillä 4 lasta eikä kukaan oo ollu tämmönen, muut nukku päiväunia vielä lähes 4-vuotiaina :O Yöunet vastaavasti oli niillä lyhyemmät tietenkin.
 
ap äiti
Kiitos vastauksista!

Joku kommentoi että ei oo tärkeää että nukahtaa,kunhan on lepohetki päivällä. Ja (olikohan sama kirjottaja) että päiväkodissakin laps menee päiväunille n 12,väsytti tai ei.. Meiän poika vaan on sellanen että jos ei ole väsynyt,ei todellakaan mene lepäämään. Huuto alkaa yleensä siinä vaiheessa kun pitäis makuuhuoneeseen mennä.. Tai jos sinne saa houkuteltua esim lukemaan,niin kun kirjan laittaa pois alkaa hirveä huuto ja välitön poispyrkiminen.

Eilen ja toissapäivänä oli sen verran erikoista ohjelmaa että päivunet jäi väliin (molempina iltoina nukkumaan n 21 ja aamulla ylös n 7), ja nyt ilokeni sain nukahtamaan jo vähän ennen 13.30. Kohta siis tunnin nukkunu eli eiköhän se pian heräile..

Syy miks tää pojan rytmi on mulle epämieluinen on että nyt raskauden myötä musta on tullu iltauninen.. Joten paljon mieluummin pääsisin itsekin illalla ajoissa (ennen 22) nukkumaan ja heräisin aamulla aikasin. Olis niin kiva jos iltaan jäis vähän kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa.. Nyt jos saan pojan nukkumaan n 21.30,olen itse niin poikki että hyvä kun jaksan omat iltatoimet hoitaa.

Toinen kysymys vois olla että miten opettaa lapsi nukahtamaan illalla isin kanssa jos äitikin on kotona? Jos en ole kotona on nukkumaanmeno illalla ihan helppo homma,mutta jos olen kotona ja isi yrittää laittaa lapsen nukkumaan,alkaa hillitön show.. karkuunjuoksua,kikatusta,..ja lopuksi hysteeristä äidin perään huutoa..
 
gilla
Meillä poika 1v10kk.
Herätän pojan klo 8, nukkuis pidempäänkin mutta sitten menee päivärytmit pipariksi.
Aamupala heti heräämisen jälkeen.
Ulkoilu/leikkiä
Lounas n. klo11.30
Päiväunille n. klo 13.00, nukkuu 2-2,5h
välipala n. klo 15
Päivällinen n.klo 18
Iltapala klo 20 jälkeen
Nukahtaa n.klo 21.30

Unille meno on tosi hankalaa nykyään. Ainakin jos annan nukkua aamulla pidempään.
 
"mie"
[QUOTE="Jutta";25265771]Jos meidän tenava olis herännyt 6:30, niin se olis tarkottanut sitä, että nukkumaan meno olisi ollut tuossa 17:00, eli iltatoimiin olisi ruvettu klo16:00. Normaalimpaa minusta tuo 9-10herääminen aamulla on, kuin klo 16:00:n iltatoimet.[/QUOTE]

No aika HARVA lapsi nukkuu 13,5 tunnin yöunia...
En ainakaan ole huomannut, että kukaan tässä keskustelussa olisi kertonut aloittavansa iltatoimet klo 16
 
"Jutta"
[QUOTE="mie";25266061]No aika HARVA lapsi nukkuu 13,5 tunnin yöunia...
En ainakaan ole huomannut, että kukaan tässä keskustelussa olisi kertonut aloittavansa iltatoimet klo 16[/QUOTE]

14h yöunet on olleet meillä normaaleja. Meillä henk. koht. pidän normaalimpana herätä vasta joskus 10 aamulla ja käydä 20:00 nukkumaan kuin että heräisimme kukonlaulun aikaan ja lapsi kävisi nukkumaan päivällisen jälkeen.
Ei ollut kysymys muista vaan siitä, että joku sanoi pitävänsä normaalimpana klo 6:30 heräämistä kuin klo 8-10 heräämistä, minä taas tietyistä syistä olen päinvastaista mieltä.
 
"mie"
[QUOTE="Jutta";25266130]14h yöunet on olleet meillä normaaleja. Meillä henk. koht. pidän normaalimpana herätä vasta joskus 10 aamulla ja käydä 20:00 nukkumaan kuin että heräisimme kukonlaulun aikaan ja lapsi kävisi nukkumaan päivällisen jälkeen.
Ei ollut kysymys muista vaan siitä, että joku sanoi pitävänsä normaalimpana klo 6:30 heräämistä kuin klo 8-10 heräämistä, minä taas tietyistä syistä olen päinvastaista mieltä.[/QUOTE]

Näin toki on...
Teidän perheessänne tuo varmasti on "normaalimpi" rytmi.
Mitenköhän lapsi vaan aikanaan tottuu heräämään kouluun jne???
Meillä nukutaan 9-10 yöunia, joten herääminen 6 ja 7 välillä on mielestäni ihan normaalia.
 
tällästä täällä
Meidän pojan päivärytmi on suurinpiirtein tällainen:

-Herää n.9-10 aikaan, jonka jälkeen maitosmoothie ja aamupalaa, joka maistuu tai ei maistu. Leikkiä ym.
-Lounas n.12 maissa, joka yleensä maistuu hyvin
-Välipalaa
-Päikkärit n.15-17, joskus nukkuu jopa 18
-17-18 päivällinen, jonka jälkeen leikkiä ym.
-Iltapala n.21, jonka jälkeen iltatoimet n.21.30-22
-Nukkumaan 22-23
 
"Jutta"
[QUOTE="mie";25266177]Näin toki on...
Teidän perheessänne tuo varmasti on "normaalimpi" rytmi.
Mitenköhän lapsi vaan aikanaan tottuu heräämään kouluun jne???
Meillä nukutaan 9-10 yöunia, joten herääminen 6 ja 7 välillä on mielestäni ihan normaalia.[/QUOTE]

Luuletko että lapsi ikuisesti nukkuu 14h yöunia....
Kaikki eivät ole vähäunisia tai nuku kellon ympäri mennen tullen.
Unimäärä on jo nyt vähentynyt kun nukkuu keskimäärin _vain_ 14h vuorokaudessa, 13h yöllä ja 1h päivällä. Vielä pienempänä nukkui 16h, 14h yöllä ja 2x1h päivällä.
 
"mie"
[QUOTE="Jutta";25266206]Luuletko että lapsi ikuisesti nukkuu 14h yöunia....
Kaikki eivät ole vähäunisia tai nuku kellon ympäri mennen tullen.
Unimäärä on jo nyt vähentynyt kun nukkuu keskimäärin _vain_ 14h vuorokaudessa, 13h yöllä ja 1h päivällä. Vielä pienempänä nukkui 16h, 14h yöllä ja 2x1h päivällä.[/QUOTE]

En luule. Mutta ei se niin hirveän nopeasti kyllä muutukaan (tai ei ainakaan ole muuttunut omilla neljällä lapsella). Oma esikoinen on oikeastaan tuolta 3-vuotiaasta asti tarvinnut unta suurinpiirtein saman verran kuin tarvitsee edelleenkin 9-vuotiaana (ehkä vähentynyt 11 tunnista 10 tuntiin.

Eli jos lapsesi nyt nukkuu 14 tuntia vuorokaudessa (mikä olikaan ikä?) niin hyvinkin voi olla että tarvitsee vielä kouluikäisenäkin 12 tuntia unta. Ja se on jo aika vaikea toteuttaa jos koulu alkaa joka päivä klo 8
 
"Jutta"
[QUOTE="mie";25266231]En luule. Mutta ei se niin hirveän nopeasti kyllä muutukaan (tai ei ainakaan ole muuttunut omilla neljällä lapsella). Oma esikoinen on oikeastaan tuolta 3-vuotiaasta asti tarvinnut unta suurinpiirtein saman verran kuin tarvitsee edelleenkin 9-vuotiaana (ehkä vähentynyt 11 tunnista 10 tuntiin.

Eli jos lapsesi nyt nukkuu 14 tuntia vuorokaudessa (mikä olikaan ikä?) niin hyvinkin voi olla että tarvitsee vielä kouluikäisenäkin 12 tuntia unta. Ja se on jo aika vaikea toteuttaa jos koulu alkaa joka päivä klo 8[/QUOTE]

2,5v on ikä. Mitä sitten jos tarvitsee kouluikäisenäkin vielä 12h? Jos tarvitsee niin ei siihen aikaisin herättämiset auta. Lapsen pitää saada nukkua tarpeeksi. Toisilla se tarve on iso, toisilla pieni.
 
äitimyös
[QUOTE="mie";25266231]En luule. Mutta ei se niin hirveän nopeasti kyllä muutukaan (tai ei ainakaan ole muuttunut omilla neljällä lapsella). Oma esikoinen on oikeastaan tuolta 3-vuotiaasta asti tarvinnut unta suurinpiirtein saman verran kuin tarvitsee edelleenkin 9-vuotiaana (ehkä vähentynyt 11 tunnista 10 tuntiin.

Eli jos lapsesi nyt nukkuu 14 tuntia vuorokaudessa (mikä olikaan ikä?) niin hyvinkin voi olla että tarvitsee vielä kouluikäisenäkin 12 tuntia unta. Ja se on jo aika vaikea toteuttaa jos koulu alkaa joka päivä klo 8[/QUOTE]

Siis tässä sun jutussa ei ollu nyt yhtään mitään järkeä. Mitä sille vanhemmat voi jos lapsella on vielä kouluikäisenäkin suuri unentarve? :O Lähteekö se unentarve pois jos herää pienenä aikaisin? :confused: Jos lapsi tarivitsee vielä koululaisenakin 12 tuntia unta niin sillon ei auta kuin mennä aikaisin nukkumaan!
 

Yhteistyössä