kotihoidontuki

Ihanko oikesti joku selviää tolla neljällä ja puolella sadalla? Onko tuo oikeasti ainoa raha, mitä kotona ollessa saa? Miten yksi tuttu väitti, että sai 80% palkasta ollessaan kotona lasten kanssa. Ei semmoista tukea löytynyt Kelan sivuilta...
Eihän tässä voi edes ajatella jäävänsä kotiin pikkuisen 10kk lapsen kanssa... Pakko se on tarhaan laittaa :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Miten yksi tuttu väitti, että sai 80% palkasta ollessaan kotona lasten kanssa. Ei semmoista tukea löytynyt Kelan sivuilta...
Äitiyspäiväraha?

Ja juu, ihan oikeesti sillä kotihoidontuella on vaan pakko pärjätä jos haluaa lapset kotona hoitaa. Mä saan siihen päälle täyden hoitolisän, asumistuen ja elatustuen (olen yh), mutta ei näillä paljoa juhlita. Rakas kotikaupunkini ei edes maksa kuntalisää. :| Näin meillä Suomessa arvostetaan lasten kotihoitoa, työttömänäkin saisi enemmän rahaa. :whistle:
 
Kaveri saa 125 euroa + lasten lapsilisät päälle... Eli ei montaa sataa tee sekään summa. Ukko on yrittäjä, joten pärjättävä vaan on. Kela kun ei katso yrittäjien kohdalla tota ihan reilusti. Kaikki yrittäjät ei saa sitä rahaa käteen, vaan rahat on firman. Mua itteeni hirvittää jo valmiiksi... Meillä siis perheessä kaksi toiminimeä ja isännän kuukausitulot päälle. Ja kuukausituloista maksetaan jo kaikki lainat yms menot, joten pitää vaan pärjätä...
 
Juu niin täytyy lisätä, että tuossa mun laskemassa summassa OLI kuntalisä mukana. Ja sehän on enemmän kuin puolet tuosta Kelan myöntämästä tuesta... Ihan järjetöntä, että kunta tukee enemmän kotihoitoa kuin valtio. Tai onhan siinä järkeä: varmemmin riittää sitten päivähoitopaikka sitä tarvitseville, kun on kunnaan taholta yli 150euron houkutin.
Kyllä tuon tuttavan piti puhua juurikin tästä kotihoidon tuesta, hänellä kun on nuorinkin lapsi jo 4-vuotias, on siis viimesimpänä ollut kotihoidon tuella eikä suinkaan äitiysrahalla tms. Ehkä kuitenkin sekoitti, mutta aika outoa, jos ei yli tonnin heittoa kuussa ole kahteen vuoteen huomannut ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Miten yksi tuttu väitti, että sai 80% palkasta ollessaan kotona lasten kanssa. Ei semmoista tukea löytynyt Kelan sivuilta...
Jos se tuttu on ansiosidonnaisella päivärahalla, eli työttömänä. Tai sitten osittaisella hoitovapaalla, mutta sitten sen kyllä pitäis olla 0,8*40h=32h viikossa töissä...

Omien lasten hoitamisesta kotona ei tässä maassa pahemmin palkita. Olen myös sitä mieltä, että kaikkien kuntien pitäisi palkita kunnolla siitä, että hoitaa omat lapsensa kotona, eikä vie heitä kunnalliseen hoitoon. Toisaalta sittenpä jää sekä työssäkäyvän äidin, että lapsia hoitamaan palkatun hoitajan verorahat kunnalta saamatta... eli asiaa voi katsoa monelta suunnalta.
Valtio taas voisi tukea verotuksellisesti perheitä siten, että perheen työssäkäyvällä olisi pienempi veroprosentti, mikäli perheessä on alle kouluikäisiä lapsia, joita toinen vanhemmista hoitaa kotona.
 
Juu, semmonen 450? tuli hoitovapaalla. mutta sain sit vielä kuntalisän siihen toisen puolen lisää, eli mulle tuli semmonen n. 800?.
Nyt olen opintovapaalla ja saan käteen 650?. Meitä on siis nyt 5 hengen perhe ja ihan hyvin pärjätään. Mieskin on vielä sairaseläkkeellä.. eli yhteiset tulot on vain n. 1650?/kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Kyllä tuon tuttavan piti puhua juurikin tästä kotihoidon tuesta, hänellä kun on nuorinkin lapsi jo 4-vuotias, on siis viimesimpänä ollut kotihoidon tuella eikä suinkaan äitiysrahalla tms. Ehkä kuitenkin sekoitti, mutta aika outoa, jos ei yli tonnin heittoa kuussa ole kahteen vuoteen huomannut ;)
Ei hän voi saada kotihoidontukea jos nuorimmainen on 4-vuotias.
Sitä saa jos perheessä on yksi alle 3-vuotias kotona.
Varmaan on siis työttömänä ansiosidonnaisella päivärahalla.
 
Miten te saatte kotihoidontukee noin paljon?? Eikös se ole kaikille sama 294?-verot?? Siis yhdestä lapsesta..
Mä oon koko kevään miettinyt, miten pärjätään jatkossa, kun Kelan sivujen mukaan saan kotihoidontukee 294?+esikosta 60?-verot. +lapsilisät. Kertokaa ihmeessä, miten sitä on mahdollista saada enemmän!! Kuntalisää en saa, kun ei täyty ehdot...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Miten te saatte kotihoidontukee noin paljon?? Eikös se ole kaikille sama 294?-verot?? Siis yhdestä lapsesta..
Mä oon koko kevään miettinyt, miten pärjätään jatkossa, kun Kelan sivujen mukaan saan kotihoidontukee 294?+esikosta 60?-verot. +lapsilisät. Kertokaa ihmeessä, miten sitä on mahdollista saada enemmän!! Kuntalisää en saa, kun ei täyty ehdot...
kotihoidontuen perusosa on se 294 euroa, sen saa jokainen.
Siihen on mahdollista saada tulosidonnaista lisäosaa (oliskohan jotain 180 euroa maksimissaan) ja jos kunnassa on niin kuntalisää.
Sitten kotona olevien lasten määrästä (ja iästä ) riippuu paljonko saa sisaruskorotusta.

Itsekin kituuttelen samalla summalla kuin sinäkin...

 

Yhteistyössä