Kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salla

Vieras
Voisiko joku auttaa?
Jos käyn työssä ja äitini hoitaa lastani, saanko silloin kotihoidontukea?
Vai menetänkö sen, jos käyn töissä? Ajatus olisi tehdä n. 15-20 tuntia/viikko töitä... Isä hoitaa lasta kotona, mutta ajan, jota isä ei voi työnsä vuoksi hoitaa, lapsi on mummulla.. Saammeko täyden kotihoidontuen?

Ymmärsin niistä papereista vain nopeasti, että jos olen työssä, saan vain osittaista hoitotukea tms... mitähän se tarkoitti? Entäpä, kun olen toimittanut Kelaan verokorttini juuri vanhempainrahaa varten... päteekö sama kortti kotihoidon tukeen? Vai pitääkö sinne viedä uusi, että ei pläiki sitä lisäprosentilla?

Kotihoidon tukea voi saada myös, kun lasta hoitaa joku muu hoitaja kuin lapsen vanhempi. Kotihoidon tuen ehtona on, että alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210202103059EH?openDocument

Alkuperäinen kirjoittaja Salla:
Ymmärsin niistä papereista vain nopeasti, että jos olen työssä, saan vain osittaista hoitotukea tms... mitähän se tarkoitti? Entäpä, kun olen toimittanut Kelaan verokorttini juuri vanhempainrahaa varten... päteekö sama kortti kotihoidon tukeen? Vai pitääkö sinne viedä uusi, että ei pläiki sitä lisäprosentilla?

Hae omat palkalle ja kotihoidontuelle.

Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla.

Kun palkan verokorttia käytetään kotihoidon tuen ennakonpidätyksessä, korotetaan pidätysprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä, koska tuesta ei tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkasta. Kotihoidon tuen ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollei etuuden saaja hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.

Meillä sellaine tilanne et minä olen kotona kotihoidontuella ja mies töissä. Mutta kesällä on miehellä pakkolomaa jopa neljä kuukautta, saa silloin ansiosidonnaista päivärahaa. Mites kotihoidontuen käy jos minä mene siksi ajaksi töihin, jos nyt ei ihan täysiä kuukausia mutta kuitenkin. Siis lähinnä tarkoitan et voinko minä edelleen saada sen kotihoidontuen plus palkan ja mies sen ansiosidonnaisen päivärahan. Vai katsooko kela et mun miehen tulee saada se kotihoidontuki (eli ei saisi päivärahoja) ja mä vain sen palkan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä sellaine tilanne et minä olen kotona kotihoidontuella ja mies töissä. Mutta kesällä on miehellä pakkolomaa jopa neljä kuukautta, saa silloin ansiosidonnaista päivärahaa. Mites kotihoidontuen käy jos minä mene siksi ajaksi töihin, jos nyt ei ihan täysiä kuukausia mutta kuitenkin. Siis lähinnä tarkoitan et voinko minä edelleen saada sen kotihoidontuen plus palkan ja mies sen ansiosidonnaisen päivärahan. Vai katsooko kela et mun miehen tulee saada se kotihoidontuki (eli ei saisi päivärahoja) ja mä vain sen palkan?

Miehen päivärahasta vähennetään silloin se kotihoidontuki.

Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miehen päivärahasta vähennetään silloin se kotihoidontuki.

Eli vähennetäänkö se kotihoidontuki kokonaisuudessaan siitä ansiosidonnaisesta vai joku prosenttiosuus??

Vähennettäessä sosiaalietuuksia työttömyyspäivärahasta kuukausittain maksettava sosiaalietuus muutetaan päiväkorvaukseksi jakamalla kuukausimäärä 21,5:llä.

Työttömyyspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työttömyyspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040304155242HN?openDocument

Yhteistyössä