Kotihoidontuki+osa-aikatyö

Saako kotihoidontukea jos lähtisin osa-aikatyöhön ja mummo tulisi hoitamaan lasta?!? Tätä on kysytty varmaan aikaisemminkin... Minulle tarjottiin työtä enkä osaa päättää otanko työn vastaan vai en. Toisaalta haluaisin vaihtelua arkeen mutta toisaalta lapsi on vielä niin pieni, 1v3kk, enkä tiedä raaskisinko jättää hänet toisen hoitoon ja miten lapsi siihen reagoisi... :heart: Työ alkaa jo 05.30 eli meille kotiin olisi hoitaja saatava.
 
kotihoidontuen ehto on että lapsi ei saa olla kunnallisessa päivähoidossa tai et saa myöskään hakea yksityisen hoidon tukea.kaikki muu on sallittu eli voit käydä työssä jos joku muu hoitaa lastasi.
 
Tarkista vaan toi verotus ennen kun päätät. olin kesän kokpäivä kolmivuorotöissä ja samalla hoitovapaalla. Kun syyskuussa poika meni päiväkotiin kävin verotoimistossa uusimassa verokortin ja siellä sanottiin vähän siihen malliin et veroprosentti on aika korkea jos on hoitovapaalla ja saa palkkaa. Voi olla että on rahallisesti tasapeli ootko töissä vai et. Jos et oo ihan varma haluutko jättää toisen hoitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Tarkista vaan toi verotus ennen kun päätät. olin kesän kokpäivä kolmivuorotöissä ja samalla hoitovapaalla. Kun syyskuussa poika meni päiväkotiin kävin verotoimistossa uusimassa verokortin ja siellä sanottiin vähän siihen malliin et veroprosentti on aika korkea jos on hoitovapaalla ja saa palkkaa. Voi olla että on rahallisesti tasapeli ootko töissä vai et. Jos et oo ihan varma haluutko jättää toisen hoitoon.
Sehän riippuu ihan mitä tienaa. Perusosaan ei vaikuta mitenkään, ihan sama saatko palkkaa 100e vai 1000e, kunhan lapsi hoidetaan kotona (isä, mummo jne.) ja perusosan saa täysimääräisenä, kelan rahoista veroja otetaan 20%, jos ei tee muutoskorttia. Hoitolisään sit vaikuttaa tulot, niin omat kuin puolisonkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Tarkista vaan toi verotus ennen kun päätät. olin kesän kokpäivä kolmivuorotöissä ja samalla hoitovapaalla. Kun syyskuussa poika meni päiväkotiin kävin verotoimistossa uusimassa verokortin ja siellä sanottiin vähän siihen malliin et veroprosentti on aika korkea jos on hoitovapaalla ja saa palkkaa. Voi olla että on rahallisesti tasapeli ootko töissä vai et. Jos et oo ihan varma haluutko jättää toisen hoitoon.
Veroprosenttia määritettäessä lasketaan tietysti kokonaistulot. Kotihoidontuki on sen verran pieni, että ei se nyt yksistään paljon vaikuta. Olen tehnyt vuoden verran "keikkatöitä" hoitovapaalla ja iloinnut pienestä verosta ja kivasta palkanlisästä olemattoman pieneen tukeen. Hoitolisään tulot vaikuttavat, mutta en saisi sitä muutenkaan miehen tulojen takia.
 

Yhteistyössä